TEST 2019: 11 mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck – 215/55R17 – för kompaktsuven

Premium Vi testar 11 nya dubbfria, europeiska friktionsdäck i dimension 215/55 R17 H/V. Vinnarna i testet är få – dessa ska du välja.

TEST 2019: 11 mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck – 215/55R17 – för kompaktsuven
Hur är lastväxelreaktionerna vid körning på snö? Det är en av de mer underhållande sakerna vi tar reda på vid ett vinterdäcktest.

Suvtrenden tycks närmast ohejdbar. Allt fler högbyggda modeller når marknaden men det är inte de stora (och dyra) tungviktarna som står för volymerna. Det gör kompaktmodeller som Opel Mokka X, Seat Ateca och VW T-Roc. De är sällan eller aldrig fyrhjulsdrivna, oftast framhjulsdrivna. De här "Golfstora" suvarna vistas oftast i tätortstrafik, men även i tuffa vinterförhållanden. Där, utan fyrhjulsdriften, hjälper bra vinterdäck – frågan är vilka?

De elva friktionsdäcken i detta test:
  Goodyear UltraGrip PerformancePlus Bridgestone Blizzak LM 005 Vredestein Wintrac Pro Continental TS 850 P Michelin Alpin 6
Cirkapris 1 800:- 1 900:- 1 800:- 1 650:- 1 850:-
Last- och hastighetsindex 98 V 98 V 94 V 98 V 98 V
EU-märkning C/B/70 C/A/71 C/B/72 C/C/72 C/B/69
Däckvikt/mönsterdjup 9,75 kg/9,1 mm 9,41/8,3 9,75/8,1 8,9/8,7 9,25/8,1
Tillverkningsland Frankrike Italien Nederländ. Frankrike Spanien
Hankook i*ceptevo2 Falken Eurowinter HS01 Toyo Snowprox S954 Pirelli Winter SottoZero 3 Giti Winter W1 Nokian WR Snowproof
1 300:- 1 450:- 1 400:- 1 700:- 1 450:- 1 500:-
98 V 98 V 98 V 98 V 98 V 98 V
C/C/72 E/B/70 E/B/71 E/B/72 E/B/71 C/B/69
10,8 kg/8,7 mm 10,85/8,9 10,6/8,7 10,4/7,2 9,6/8,6 10,3/8,4
Ungern Turkiet Japan Italien Kina Finland

Utbudet av den rekommenderade dimensionen för vår testbil VW T-Roc, 215/55 R17, är minst sagt generöst. Vi har valt ut de mest intressanta däcken i vårt test. Utöver vårt referensdäck, det beprövade Continental TS 850 P, segrare i förra årets test, ställer vi upp tre nykomlingar: Bridgestone Blizzak LM 005, det förbättrade Goodyear UltraGrip Performance Plus och det senast inkomna Nokian WR Snowproof, som ska vara optimerat för mellaneuropeisk vinter. Vi testar även Michelin Alpin 6, Vredestein Wintrac Pro från 2018, Pirelli Winter SottoZero 3, Toyo Snowprox S954 och det sedan 2015 beprövade Hankook i*cept evo2. Dessutom deltar Falken Eurowinter HS01 och Giti Winter W1.

Norra Finland välkomnar testlaget med snöstorm och isiga temperaturer. Stora snödrivor och mer än 20 grader minus gör det först nästan omöjligt att genomföra några testkörningar. Mätresultat vid så låga minusgrader säger inte så mycket om mellaneuropeiska vinterdäck. De ska bedömas på snö i regioner där temperaturer kan variera mellan 0 och 15 grader minus – ett temperaturområde vi strävar efter att ligga inom. 

Men vi har tur: en svag vintervårsol dyker upp med den första värmen, termometerns pelare klättrar och vi kan komma igång. Efter bara några dagar är det första resultatet klart. På snö kan inget slå det nya Goodyear UltraGrip Performance. Återstår att se om det kan behålla sin ledning i de andra testförhållandena vått och torrt.

Det kollar vi fyra veckor senare. Närmare bestämt på en testanläggning i norra Tyskland med banor för bromstest, vattenplaning, bullerprov, väghållnings- och slalombana.

Till de genomförda fem disciplinerna på snö testas och värderas här varje däck enligt tolv kriterier. Goodyear lyckas knappt behålla ledningen. Bridgestone höll på att peta ner det från täten med enastående våtegenskaper. Vredestein ansluter med lätta brister på snö och även Continental blandar sig in i ledarkvartetten med bra egenskaper i vått och torrt.

Michelin, Hankook, Falken och Toyo får medelbetyg. Pirelli och Giti är genomgående okej liksom det på snö och torr väg väl fungerande Nokian. Det sistnämnda spolar dock sina chanser till ett bra betyg med för långa bromssträckor och för lite grepp i vått.


Blöt väg

(Klicka för större bild)

På snö

(Klicka för större bild)

På torr väg

(Klicka för större bild)

Slalomkörning genom en konbana på snö är ett utslagsgivande moment.

För att uppnå högsta möjliga kvalitet i testerna har körningarna genomförts upprepade gånger under likvärdiga förhållanden. Dessutom används ett progressivt värderingsbetyg som jämnar ut värdena från mätverktygen och subjektiva noteringar från våra erfarna testförare.

När det gäller de subjektiva väghållningstesterna på våt och torr vägbana gäller en säkerställd bedömningsgrund för de tänkta målgrupperna. Rullmotståndet mäts i laboratoriemiljö. Resultaten visas i ett medelvärde.

De maximala poängen är tio i alla discipliner. För att kunna inordna dem efter vardagsrelevans har de viktats efter specifikation. Här gäller auto motor & sports nyckel för de olika däcken.

(Klicka för större bild)

SLUTBETYGEN

Maximala poäng är enhetliga i alla testdisciplinerna och fastställda till tio. För att testresultaten ska motsvara vardagsförhållanden används olika viktningar. För att kvalitetssäkra testresultaten blir de testade produkterna stickprovsmässigt inköpta i öppna handeln och utsätts för samma prövningar som vi tidigare genomfört.

1. Goodyear UltraGrip Performance Plus – 8,9

Toppendäck med enormt grepp på snö och kurvsäkert på våta vägbanor.
BÄST: Mycket pålitligt och med enkelt kontrollerbara lastväxelreaktioner. Lugna köregenskaper på snö och våt vägbana. Säker bromsning på torrt. Mycket väl balanserat samspel med antispinn- och antisladdsystemen.
SÄMST: Greppar mindre bra i forcerad kurvtagning på torrt underlag.

2. Bridgestone Blizzak LM005 – 8,8

Mycket säker nykomling med kortast bromssträcka på våt väg och snö.
BÄST: Mycket precist på snötäckt väg och våt väg.  Lätt hanterade lastväxelreaktioner. Mycket säkert och stabilt med imponerande korta bromssträckor.
SÄMST: Marginella svagheter i högre kurvhastigheter och vid bromsning på torr asfalt.

3. Vredestein Wintrac Pro – 8,3

Starkt grepp på våta och torra vägar, sämre på snö. Rekommenderas för södra Sverige.
BÄST: Direkta och sportiga reaktioner på styrkommandon med breda greppmarginaler, speciellt i våta och torra kurvor, säker bromsning. Säkra egenskaper och bra grepp på snö men något svagare i bromsning på snö.
SÄMST: Något längre bromssträcka på snö jämfört med vinterspecialisterna, högt rullmotstånd.

4. Continental TS 850 P – 8,1

Trots redan fem år på marknaden har däcket mycket bra allroundegenskaper.
BÄST: Genomgående stabilt och dynamiskt med lätt hanterat sidgrepp på snö. Lätt att behärska med utpräglade marginaler på våt väg. Säker understyrning på torr väg.
SÄMST: De nya konkurrenterna har kört förbi, i synnerhet i fråga om bromsning på snö och torr väg.

Mätning av däckets greppförmåga vid acceleration görs alltid med antispinn-funktionen aktiverad.

5. Michelin Alpin 6 – 7,9

Premiumdäck med mestadels bra torr-egenskaper men svagare i vinterväglag.
BÄST: Övervägande balanserade snö- och torregenskaper. Säkra kurvegenskaper på våt väg. Bra interaktion med dynamiksystemen.
SÄMST: Lätta svagheter vid bromsning på snö och på våt väg. Greppar mindre bra vid snabbare körning i torra kurvor.

6. Hankook i*cept evo2 – 7,6

Vinterproffs med bra snöegenskaper men med små brister på våt väg.
BÄST: Mycket bra grepp och balanserade köregenskaper med höga säkerhetsmarginaler i snöiga kurvor. Sportigt direkt och starka kurvegenskaper på torr asfalt. Mycket tyst däck.
SÄMST: Långa bromssträckor på torr väg. Inte vidare balanserat med smalt gränsområde på våt väghållningsbana. Högt rullmotstånd.

7. Falken Eurowinter HS01 – 7,4

Vinterdäck i mellanklass med bra snöegenskaper men sämre på våt väg.
BÄST: Utmärkt sidgrepp, ringa slirning vid acceleration och bra bromsning på snö: mycket bra vattenplaningsmotstånd.
SÄMST: Grepp- och sidgreppsegenskaper på snö som kräver tillvänjning. Lågt grepp på våt väg och måttligt kurvgrepp på torr asfalt.

8. Toyo Snowprox S954 – 7,3

Det sportigaste vinterdäcket på torra vägar – men långtifrån bäst på snö och på våt vägbana. 
BÄST: Sportigt direkt och stabilt med bra marginaler i kurvor på torr väg.
SÄMST: Långa bromssträckor på alla underlag. Dålig respons på snö och på våt väg. Lätta överstyrningstendenser vid lastväxling i våta kurvor.

9. Pirelli Winter SottoZero 3 – 7,0

Det balanserat sportiga Pirelli föredrar torr vinter men har brister på vått underlag.
BÄST: Mycket balanserade prestanda och sportigt direkta egenskaper på torr asfalt. Övervägande tillfredställande egenskaper på snö och på våt väg.
SÄMST: Långa bromssträckor på snö. Drivgreppet kunde vara bättre. Svagt i våtbromsning och svagt motstånd mot vattenplaning.

10. Giti Winter W1 – 6,9

Prisvärd produkt med lägre prestandanivå men utan graverande brister.
BÄST: Mycket kort bromssträcka och bra grepp på torr asfalt.
SÄMST: Endast okej köregenskaper med långa bromssträckor, lägre greppnivåer och smala gränszoner på snö. Inte särskilt balanserat på våt vägbana. Kraftig understyrning på torr väg. Aningen bullrigt.

11. Nokian WR Snowproof – 6,2

I topp på torr väg och godkänt på snö. Alltför dåligt grepp på våt väg. Syftet förfelat.
BÄST: Säkert och lätt kontrollerbart på snö. Med undantag för våta vägbanor är bromssträckorna korta. Sammantaget säkra egenskaper på torr väg.
SÄMST: Långa bromssträckor och jämförelsevis svagt väggrepp i kurvor på våt väg och dessutom känsligt för lastväxelreaktioner. På våta vägar måste man kunna lita på ett vinterdäck. På grund av långa bromssträckor på våt väg får det betyget 5.