Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

PREMIUM Moderna bilar får allt bättre ljus men helljuset kan alltid förbättras med extraljus. Här redovisar vi 13 olika modeller. Trenden går alltmer mot LED.
Annons

Många drar sig nog för att montera extraljus på bilen eftersom det stör bilens linjer. Det kan man kosta på sig om man bor mitt i staden och rätt sällan kör på oupplyst landsväg och dessutom har skapliga originalstrålkastare. För folk på landsbygden är det en annan femma och det är ingen slump att du oftare ser ett batteri extraljus på en bil i min hembygd Bergslagen än mitt i Uppsala.

”Det går väl en gräns i höjd med mellansverige”, säger Henrik Fransson, produktchef på grossisten Abkati. Man försöker ”bygga in” ramper i bilens linjer. Men uppe i Norrland vill många ha sina stora runda extraljus.

Extraljusen genomgår för närvarande en utveckling från klassiska halogen som faktiskt fortfarande hävdar sig, säkerligen tack vare lågt pris.

”Halogen ligger ungefär lika i försäljning med LED, men till nästa år tror jag att LED har gått förbi”, säger Henrik Fransson.

Hittills har det varit mest yrkeschaufförer som valt LED, med andra ord till lastbilar som har starka generatorer och behov av bra ljus. LED-ljusen har en nackdel och det är att de inte alltid går bra ihop med en personbils canbussystem. Ett problem för speciellt klassiska runda extraljus är alla sensorer som sitter i fronten på en ny bil. De kan inte inte skärmas av med en stor lampa.

En utmaning som kommer är hur elbilar och hybrider av olika slag kommer att gå ihop med montering av extraljus. Dels beroende på extraljusens strömförbrukning men också rent kosmetiskt. Vem skulle vilja klämma på ett par stora runda extraljus på en Tesla?

Xenonljus hänger faktiskt i trots att de är relativt dyra. Trenden går dock mot LED som både blir bättre och billigare. Den som brukar besöka rallytävlingar har säkert lagt märke till LED-rampernas intåg på bilarna – ser lite lustigt ut innan man vant sig.

Det finns bra skäl att lägga en slant på extraljus. Kör du i viltrika marker kan du inte få för mycket ljus. Det är definitivt trevligare att upptäcka vildsvin, rådjur och älgar innan man har dem i fronten.

EXTRALJUSGUIDE

HALOGEN

Halogenlampor står sig fortfarande bra beroende på relativt lågt pris och de köps mest av privatkunder. Ljusbilden blir generellt alltid svagare jämfört med xenon och LED. Halogenlampor måste vara stora, oftast runda, för att ge bra ljus vilket kan skära sig mot en modern bils frontdesign.

XENON

Xenonljus ger starkt ljus men är dyra. Räckvidden kan mer än fördubblas med xenon jämfört med halogen. Priserna har sjunkit men xenon är fortfarande dyrare än halogenlampor. På sikt kommer det mest finnas billigare halogenljus och dyrare LED-ljus och xenon försvinner. Precis som trenden för bilstrålkastare.

LED

LED finns både som runda extraljus och ramper. LED har bra livslängd vilket balanserar deras högre pris och de drar oftast inte så mycket el som xenon. LED-ljusens dioder har blivit bättre även om branschfolk trott att utvecklingen skulle gå ännu snabbare. En fördel är att de smala avlånga ramperna är lättare att passa in med moderna bilars fronter.

ABKATI BY HANMA,
extraljusramp 10-30V 120W

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

Djup

88 mm

Bredd

560 mm

Volt

10–30V

Vikt

3,8 kg

Watt

120W

Lux enligt ABL

1 Lux vid 565 m

Lamptyp

LED

Material lins

PC

Material hus

Aluminium

E-märkt

Nej

Referens

– 

Rek ca pris

3 244:–

NBB Alpha 225 H1, extraljus fjärr

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

225 mm

Djup

153 mm

Bredd

Volt

12–24V

Vikt

2 kg

Watt

70W (24V) 55W (12V)

Lux enligt ABL

1 lux vid 410 m

Lamptyp

Glödlampa H1

Material lins

PC

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

Rek ca pris

1 194:–

NBB Alpha 225, H1 Pencil extraljus

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

225 mm

Djup

153 mm

Bredd

Volt

12–24V

Vikt

2 kg

Watt

70W (24V) 55W (12V)

Lux enligt ABL

1 lux vid 510 m

Lamptyp

Glödlampa H1

Material lins

PC

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

Rek ca pris

1 194:–

NBB Alpha 225 HID 24V, fjärr extraljus

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

225 mm

Djup

153 mm

Bredd

Volt

24V

Vikt

2 kg

Watt

35W

Lux enligt ABL

1 lux vid 640 m

Lamptyp

Xenon D1s

Material lins

PC

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

Rek ca pris

4 119:–

NBB Alpha 225 HDI 24V,
pencil extraljus

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

225 mm

Djup

153 mm

Bredd

Volt

24V

Vikt

2 kg

Watt

35W

Lux enligt ABL

1 lux vid 1 000 m

Lamptyp

Xenon D1s

Material lins

PC

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

Rek ca pris

4 119:–

NBB Alpha 255 Pro, LED extraljus

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

220 mm

Djup

153 mm

Bredd

Volt

12–24V

Vikt

2,8 kg

Watt

165W

Lux enligt ABL

1 lux vid 600

Lamptyp

LED

Material lins

Aluminium

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

Rek ca pris

6 244:–

Hamron Light Bar, LED 144W

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

Djup

63 mm

Bredd

570 mm

Volt

12–24V

Vikt

3,3 kg

Watt

144W

Lux enligt ABL

1 lux vid 200 m

Lamptyp

LED

Material lins

Aluminium

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

Rek ca pris

1 499:–

Lazer LED Ramp ST12 evolution

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

Djup

68 mm

Bredd

524 mm

Volt

9–32V

Vikt

1,6 kg

Watt

144W

Lux enligt ABL

1 lux vid 390 m

Lamptyp

LED

Material lins

Aluminium

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

Rek ca pris

6 995:–

NBB Alpha 225 Ref.50, LED extraljus

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

225 mm

Djup

135 mm

Bredd

Volt

10–30V

Vikt

2,5 kg

Watt

50W

Lux enligt ABL

1 lux vid 470

Lamptyp

LED 

Material lins

PC

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

50

Rek ca pris

3 744:–

Niken 512 mm, LED extraljusramp

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

Djup

81,6 mm

Bredd

512 mm

Volt

12–24V

Vikt

2,4 kg

Watt

75W

Lux enligt ABL

1 lux vid 400 m

Lamptyp

LED

Material lins

Aluminium

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

50

Rek ca pris

6 244:–

Rigid Pro 20 Combo, LED extraljusramp

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

Djup

88 mm

Bredd

560 mm

Volt

9–36V

Vikt

2,7 kg

Watt

319W

Lux enligt ABL

1 lux vid 630

Lamptyp

LED

Material lins

Aluminium

Material hus

PC

E-märkt

Nej

Referens

Rek ca pris

11 934:–

Luminator LED Gen II Ref 50, extraljus

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

222 mm

Djup

131 mm

Bredd

Volt

12–24V

Vikt

2,8

Watt

30W

Lux enligt ABL

1 lux vid 400 m

Lamptyp

LED

Material lins

mattsvart metallhus och
högglansförkromad sarg

Material hus

PC

E-märkt

Ja

Referens

50

Rek ca pris

6 300:–

Night King, extraljus 9 120W

Test 2019: Kör säkert i mörkret med extraljus – trenden stavas LED

Diameter

BxH: 218×235 mm

Djup

69 mm

Bredd

Volt

9–36V

Vikt

2 kg

Watt

120W

Lux enligt ABL

1 lux på 330 m

Lamptyp

LED

Material lins

i.u.

Material hus

i.u.

E-märkt

Ja E8

Referens

30

Rek ca pris

2 295:–

 

Annons
Annons
Rulla till toppen