Räckvidd är en sak – men om bilen kostar en miljon är det kanske inte så konstigt om den kommer 50 mil på en laddning. Desto svårare är det att hitta en elbil med rimlig prislapp som ändå har lång räckvidd.
Vi har hämtat siffror för både räckvidd och pris hos biltillverkarna själva. Priserna anges före elbilsbonusen på 60 000 kronor och vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser. Vi har inte tagit med Renault Zoe med leasade batterier i jämförelsen, enbart Zoe med köpta batterier.
Volkswagen ligger bra till
När vi först publicerade den här listan var Renault Zoe i topp med både lång räckvidd och lågt pris. Sedan blev den omkörd av de nya elbilarna från Hyundai och Kia, som fortfarande ligger kvar i toppen med en bra kombination av räckvidd och pris.
Volkswagen ID.3 hamnar på femte plats om priset blir 350 000 kronor före elbilspremien, som Volkswagen lovat, och räckvidden är 33 mil.
Nästan lika bra blir resultatet för koncernsyskonet Kia e-Niro. Tesla Model 3 kommer först en bit ned, och då är det inte den billigaste versionen som är bäst utan Long Range-modellen med fyrhjulsdrift.
Lågt pris ger inte alltid mest för pengarna
Det är lätt att bara stirra sig blind på inköpspriset. Då är förstås instegsversionen av Nissan Leaf billigare än den nya E+-varianten med längre räckvidd. Men du får faktiskt betydligt fler kilometer för pengarna i Leaf E+. Detsamma gäller för Hyundai Kona.
Porsche Taycan i botten
Högt pris och kort räckvidd är ingen bra kombination i den här listan och därför hamnar nya Porsche Taycan sist. Den är mer än 2,5 gånger dyrare per räckviddskilometer än konkurrenten Tesla Model S Performance.
Honda e har precis fått sin svenska prislapp på 370 200 kronor. Det är extremt högt i förhållande till räckvidden (20 mil) så det vill till att du gillar designen. Volkswagen ID.3 lyckas betydligt bättre.
Tänk på att alla räckviddssiffror är optimistiska.
I den här jämförelsen har vi använt oss av den officiella räckviddssiffran i WLTP-körcykeln. Den är inte lika ”snäll” som den gamla NEDC-körcykeln. Men WLTP visar heller inte hela sanningen. Räckvidden i en elbil påverkas av en mängd faktorer. Läs gärna vår räckviddsguide här och missa heller inte vår kompletta lista över alla våra räckviddstester.
VAD KOSTAR RÄCKVIDDEN? |
|||
Bilmodell |
Pris (kr) |
Räckvidd |
Pris |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) |
409 900:– |
449 |
913:– |
Renault Zoe R110 |
354 990:– |
385 |
922:– |
Kia e-Soul |
437 900:– |
452 |
969:– |
Renault Zoe R135 |
374 990:– |
383 |
979:– |
Volkswagen e-Up |
273 600:– |
260 |
1 052:– |
Kia e-Niro |
481 900:– |
455 |
1 059:– |
Opel Corsa-e |
349 900:– |
330 |
1 060:– |
Volkswagen ID.3 |
350 000:– |
330 |
1 060:– |
Tesla Model Y Long Range |
643 080:– |
540 |
1 191:– |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor |
669 080:– |
560 |
1 195:– |
Nissan Leaf E+ |
461 500:– |
385 |
1 199:– |
Peugeot e-208* |
419 900:– |
340 |
1 235:– |
Hyundai Kona Electric (39 kWh) |
359 900:– |
289 |
1 245:– |
Tesla Model 3 Performance |
699 900:– |
530 |
1 321:– |
Mini Cooper SE |
359 900:– |
270 |
1 333:– |
BMW i3 |
419 000:– |
310 |
1 352:– |
Tesla Model Y Long Range Dual Motor |
688 180:– |
505 |
1 363:– |
Tesla Model 3 Standard Range Plus |
559 080:– |
409 |
1 367:– |
Nissan Leaf |
397 000:– |
270 |
1 470:– |
BMW i3s |
439 000:– |
285 |
1 540:– |
Tesla Model S Long Range |
946 080:– |
610 |
1 551:– |
Tesla Model Y Performance |
778 180:– |
480 |
1 621:– |
Volkswagen e-Golf |
387 900:– |
233 |
1 665:– |
Mercedes EQC |
798 900:– |
470 |
1 700:– |
Mazda MX-30 |
349 900:– |
200 |
1 750:– |
Hyundai Ioniq Electric |
374 900:– |
204 |
1 838:– |
Honda e |
370 200:– |
200 |
1 851:– |
Jaguar I-Pace |
879 900:– |
470 |
1 872:– |
Tesla Model S Performance |
1 118 080:– |
590 |
1 895:– |
Tesla Model X Long Range |
1 039 080:– |
505 |
2 058:– |
Audi e-tron Sportback 55 Quattro |
919 400:– |
446 |
2 061:– |
Audi e-tron 55 Quattro |
897 400:– |
411 |
2 183:– |
Audi e-tron Sportback 50 Quattro |
827 000:– |
347 |
2 383:– |
Tesla Model X Performance |
1 205 080:– |
485 |
2 485:– |
Audi e-tron 50 Quattro |
799 000:– |
300 |
2 663:– |
Porsche Taycan Turbo |
1 700 000:– |
450 |
3 778:– |
Porsche Taycan Turbo S |
2 080 000:– |
410 |
5 073:– |