”Jag är med i Facebook-gruppen som vill avsätta mig”

Premium Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén är symbolen för bilfientlig politik. Målet är att minska biltrafiken med 30 procent. Hatar han bilar, har han bil, vad säger han till alla som behöver bilen för att få ihop sin vardag och har han bilskam? Och hur känns det att vara hatad av så många...

”Jag är med i Facebook-gruppen som vill avsätta mig”
Vi har åkt bil med Daniel Helldén, mannen som planerar att ta bort var tredje bil från Stockholms gator. Det här är första avsnittet (av två) av vår intervju.

Vi har åkt bil med Daniel Helldén, mannen som planerar att ta bort var tredje bil från Stockholms gator. Det här är första avsnittet (av två) av vår intervju.

Säg Daniel Helldéns namn och alla som bor i Stockholm reagerar, kanske alla bilister i Sverige? Vissa blir fruktansvärt upprörda och förbannande, andra applåderar. Klart är att Daniel Helldén håller på att förändra hur stockholmare åker till jobbet, till skolor, handlar och hälsar på vänner.

Kanske kommer hans politik att exporteras över hela landet?

Men hur känns det att vara Daniel och hur är han som person? Och varför ställer han upp på en intervju med en biltidning? Svaret på den senaste frågan är att han anser att det är hans skyldighet att förklara varför det som just nu sker sker. 

Nu kör vi – och du kommer snart att ha lärt dig vad som är drivkraften bakom förändringarna, hur det kommer sig att ett av Stockholms minsta (miljö)partier kan driva trafikpolitiken med Moderaternas godkännande och att Daniel helst skulle stoppa biltrafikminskningen – under en förutsättning …

Daniel Helldén om BILAR

"Jag har inte bilskam"

Det finns folk som tror att du inte har en egen bil.

– Ja, många tror att jag inte ens har körkort. Man blandar nog ihop mig med det Moderata trafiklandstingsrådet som inte har körkort. Men jag har haft kortet i 35 år.

Vad har du för bil?

– En Toyota Prius laddhybrid från 2013. Vi köpte den begagnad 2014. Jag hade ingen bil men min fru hade en Golf som hon älskade, som vi bytte mot den här. 

Borde du inte ha en elbil, med din politik? 

– Driver man den här politiken bör man ha en elbil, självklart.

Men din Prius är inte en ren elbil. 

– När vi köpte Priusen fanns det ingen elbil till rimligt pris. Det var en ekonomisk fråga. Men nästa blir eldriven. Marknaden kommer att explodera med billigare alternativ och nu tycker jag inte att det finns något skäl att köpa bil med förbränningsmotor.

Daniels drömbil som liten

Hatar du bilar? 

 – Nej jag har aldrig hatat bilar. Bilar fascinerade mig när jag var liten men när man blir vuxen ser man att det finns en del problem med bilar. De måste balanseras och det är det jag gör som trafikborgarråd. En stad fungerar inte utan kommunikationer och det är spännande att få ekvationen med bilar, cyklar, gående och kollektivtrafik att gå ihop.

Vilken var din första bil? 

– En beige Volvo 242 automat, som jag köpte av en släkting.

Tycker du att dagens ungdomar ska skaffa körkort och bil? 

– Körkort bör man skaffa, det ger en frihet och är bra i många arbetssituationer. Men jag tycker inte att man bör köpa en bil om det inte är nödvändigt.

Hur mycket kör du per år?

 – Bilen går runt 1 500 mil per år, hur mycket jag kör vet jag inte.

Älskar du bilar? 

– Nej, det kan jag inte säga. Men när jag var liten var en Volvo P1800 min drömbil. Skulle jag ha en drömbil nu vore det en elektrifierad P1800.

Gillar du att köra bil? 

– Det finns en viss tjusning i att glida fram helt ljudlöst på el i låga hastigheter. Det kan jag känna är roligt.

Hur kommer du till jobbet? 

 – Jag åker tunnelbana och buss, om allt klaffar kan det gå på 30 minuter, men ibland är det förseningar. 

Har du bilskam? 

 – Nej jag kör så sällan, så det har jag inte. Men jag har slutat flyga privat.


auto motor & sports chefredaktör möter Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm.

Daniel Helldén om HATET

"Jag är med i Facebook-gruppen som vill avsätta mig"

Många stockholmare anser att du hatar bilar – hur kommer det sig?

– Skälet är att vi gör förändringar i staden och lyfter fram gång- och cykeltrafik samt kollektivtrafik till förmån mot privatbilism och det ger väl den effekten. Vi måste få ner antalet bilar eftersom utrymmet är begränsat. Ska cyklisterna få det säkrare måste vi göra de här förändringarna. Det handlar inte om att vi är emot biltrafik, men vi måste ha en fungerande stad och det innebär färre bilar.

Hur mycket måste biltrafiken minska för att du ska vara nöjd? För att Stockholm ska fungera bra?

– Det finns olika sätt att räkna på. Trafikverket har beräknat att Stockholms stad bör minska trafiken med 30 procent till 2030, räknat från 2010, för att klara sina klimatmål. Såvida vi inte exempelvis får över bilflottan på el.

Ställer vi om till elbilar kan vi fortsätta att köra bil lika mycket som idag? 

– Ja ur klimatsynpunkt. Men det kräver en snabbomställning redan nu, en bil lever ju runt 17 år. Folk måste helt enkelt sluta köpa fossila bilar nu. Det här är klimatmålen som riksdagen har ställt sig bakom och gick vi snabbt över till elbilar behövde vi inte göra alla förändringar som görs nu.

Fakta

45 procent av landets elbilar finns i Stockholms län. Men det är bara tre procent av alla bilar totalt som uppfyller dagens miljöbilsdefinition. Det finns 960 000 bilar, bussar och lastbilar i Stockholms län.

Det finns en Facebokgrupp som vill avsätta dig. Hur känns det? Förstår du dem? 

– Jag blev förvånad när jag upptäckte att den fanns men jag gick med i den och skrev att jag inte ville avsätta mig. Men jag fick ändå vara med. Där förs många diskussioner, tyvärr skrivs det en hel del felaktigheter och det finns skäl till det vi gör. Jag var inne där och skrev i somras med det gav bara mer mot-inlägg. Jag skulle nästan behöva jobba heltid bara för att svara på allt, men det går ju inte.

Fakta

Facebookgruppen ”Vi kräver Daniel Helldéns avgång A.S.A.P.” hade 7 800 medlemmar i mars 2020.

Finns det någon grupp som heter "Vi som älskar Daniel Helldén?

– Miljöpartiet har ju många grupper och när jag är ute på stan kommer det oftare fram personer som tycker att det jag gör är bra än tvärtom, kanske för att de vet att det finns de här Facebookgrupperna som samlat folk som har gått igång på trafikfrågor. 

Något som retar många är de stora passagerarbåtarna i centrala Stockholm som släpper ut väldigt mycket avgaser. De är dåliga för luftkvaliteten och klimatet. Vore det inte effektivare att göra något åt dem i stället för att försämra för bilisterna? 

– Det är också ett viktigt område, men det är skillnad på att släppa ut avgaser på havet eller i ett trångt gaturum. I landets klimatmål ingår sjötrafiken så de behöver också göra sitt. Att de ligger inne i stan är inte bra men det är en annan sak än luftkvaliteten i gatumiljön. Men det här är inte riktigt mitt område.

Fakta SVT Nyheter

Utsläppen från inrikes sjöfart släpper ut mer luftföroreningar och växthusgaser än inrikesflyget. 2018 låg kryssningsfartyg på tomgång i 4 424 timmar – 184 dygn – medan bilar ofta har ett tomgångsförbud på en minut. 100 personer dör årligen på grund av sjöfartens utsläpp i Östersjön.

Är vi lika tuffa mot kryssningsfartyg som mot biltrafiken? 

– Nej, det är vansinnigt att skeppens riktiga utsläpp inte är inräknade, det är som med flygtrafiken, när planet har kommit upp på 950 meter räknas inte utsläppen längre, och jag tror att det är samma sak med båttrafiken. Och det är också vansinnigt.

Fakta från NRD och Transport och Miljö

Partikelutsläppen från ett medelstort kryssningsfartyg kan motsvara de från en miljon bilar – enligt den tyska miljöorganisationen Naturschutzbund Deutschland. Enligt Transport och Miljö kommer kryssningsfartygen att släppa ut mer än bilismen, även efter de strängare kraven som införs 2020.

Vad säger du till de som kör bil för att hinna till jobb, skola, dagis – och skulle få lägga flera timmar till på sin pendling om de åkte kollektivt? De som drabbas av höjda trängselskatter och mer köer eftersom vägarna byggs om för att passa cyklister. 

– För det första finns det de som verkligen behöver bil och det är ju inte så att folk måste sluta att köra bil. 70 procent av all bilkörning ska finnas kvar. Men vi vill ha bort den trafik som inte är nödvändig. Med trängselbeskattning har vi fått bort över 20 procent av biltrafiken in genom tullarna och tio procent av trafiken i staden.

Fakta från Transportstyrelsen

Maxtaxan för trängselskatt höjdes vid årsskiftet från 35 till 45 kronor för en passering och maxtaket per dygn från 105 till 135 kronor. Den som pendlar vid rusningstrafik får en årskostnad på cirka 23 000 kronor. Enligt Trafikverket ger höjningen ett tillskott på minst 325 miljoner som ska gå till kollektivtrafik, från en nivå på cirka 1,5 miljarder under 2019.

Men vad ska du säga till de som måste lägga två timmar till per dag om de måste åka kollektivt, för att de inte har råd. 

– Det finns utrymme att köra bil. Kan man så bör man skaffa en elbil och får jag möjligheter att styra så att det blir ett större incitament att köra elbil behöver det inte bli ett större problem. Ibland talar man om att elbilar skulle vara svårare att ha på landsbygden, jag skulle säga tvärtom, har man ett hus har man sin egen tankstation hemma. Kanske har man väldigt långt till en vanlig tankstation? Bonus-malus hjälper till och blir det billigare med trängselavgifter och parkering för elbilar så...

Fakta från Transportstyrelsen

Antal bilresor i Stockholmsregionen ett vardagsdyng 2018 är 974 000. Minus 30 procent = 681 000 bilresor = antalet dagliga bilresor i länet ska alltså minska med 292 000!

Många anser att man först bör bygga ut kollektivtrafiken, efter det kan man titta på bilismen. Är det ett felaktigt resonemang? 

– Om vi inte skulle förändra trafikstrukturen redan nu och prioritera de kapacitetsstarka färdmedlen, det vill säga gång, cykel och kollektivtrafiken skulle staden korka igen.

Fakta från Trafikanalys

Kostnaden för Stockholms lokaltrafik låg på drygt 20 miljarder under 2018. Subventionen var cirka 8 miljarder eller 3 500 kronor per stockholmare.

Men i city går det nästan alltid att komma fram, det är på lederna de stora problemen finns. 

– Det är en balans under olika tider på dygnet. Rusningstid är det alltid igenkorkat. Egentligen borde man differentiera trängselskatterna ännu mer under dygnet.