Helldén om bilfritt Stockholm: ”Många har kanske för mycket pengar”

PREMIUM Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén är symbolen för bilfientlig politik. Målet är att minska biltrafiken med 30 procent. Hatar han bilar, har han bil, vad säger han till alla som behöver bilen för att få ihop sin vardag och har han bilskam? Och hur känns det att vara hatad av så många...
Annons

Vi har åkt bil med Daniel Helldén, mannen som planerar att ta bort var tredje bil från Stockholms gator. Det här är andra avsnittet (av två) av vår intervju.
Helldén om bilfritt Stockholm: ”Många har kanske för mycket pengar”
Vi har åkt bil med Daniel Helldén, mannen som planerar att ta bort var tredje bil från Stockholms gator. Det här är andra avsnittet (av två) av vår intervju.

Säg Daniel Helldéns namn och alla som bor i Stockholm reagerar, kanske alla bilister i Sverige? Vissa blir fruktansvärt upprörda och förbannande, andra applåderar. Klart är att Daniel Helldén håller på att förändra hur stockholmare åker till jobbet, till skolor, handlar och hälsar på vänner.

Kanske kommer hans politik att exporteras över hela landet?

Men hur känns det att vara Daniel och hur är han som person? Och varför ställer han upp på en intervju med en biltidning? Svaret på den senaste frågan är att han anser att det är hans skyldighet att förklara varför det som just nu sker sker. 

Nu kör vi – och du kommer snart att ha lärt dig vad som är drivkraften bakom förändringarna, hur det kommer sig att ett av Stockholms minsta (miljö)partier kan driva trafikpolitiken med Moderaternas godkännande och att Daniel helst skulle stoppa biltrafikminskningen – under en förutsättning…


Daniel Helldén om ett BILFRITT STOCKHOLM och höjda avgifter

”Många har kanske för mycket pengar”

Hur ser du på kostnaden att köra bil? Alla har inte råd vilket exempelvis bensinupproret har uppmärksammat.

– Att utnyttja resurser är såklart en demokratifråga. Men jag har svårt att se att det är bensinpriset man ska protestera om. Jag kan förstå att man kan bli förbannad om man ser det som att andra gynnas, men då måste man ha idéer om hur vi ska klara klimatfrågan om det inte finns ekonomiska incitament till att folk låter bli. Vi vet att bensinpriset påverkar, det vet alla ekonomer som håller på med trafikfrågor.

Ska inte alla ha råd att köra bil? Finns det en demokratifråga i det?

– Skulle vi klara av att göra den omställning som är nödvändig utan att det på något vis påverkade folk ekonomiskt vore det bra. Men ingen har kommit på lösningen som gör att vi kan låta allt rulla på som vanligt.

Vill du ha ett bilfritt Stockholm?

– Nej, jag tror inte på det. Däremot tror jag på ett Stockholm med lägre antal bilar och framför allt ska de vara eldrivna. Men om alla skulle köra på el skulle vi kunna behålla trafikvolymen. 

Hur ska antalet parkeringsplatser minska?

– Man kan fråga sig om bilar ska stå parkerade längs gatorna. Ofta fastnar bussar när det blir trångt och det kan sitta massor med folk på bussarna. Annars finns det ingen stor anledning till att ta bort parkeringsplatser. 

Men ska vi ha bilar långtidsparkerade på gatorna, de kan stå en vecka utan att användas? Vårt parkeringsbolag har fått i uppgift att se om vi kan hitta långtidsparkeringar utanför staden, som skulle kunna vara ekonomiskt fördelaktiga. Kan vi frigöra flera parkeringsplatser till korttidsplatser får vi en mer flexibel stad. Boendeparkering borde vara avsevärt mycket dyrare. I dag har vi problemet att bygger man garage blir de parkeringarna dyrare och då får vi inte bort bilarna från gatan. Staden lägger miljarder på nya garageprojekt.

Fakta Stockholms stad

2016 var 37 procent av stockholmarna mycket missnöjda med parkeringssituationen i staden, 30 procent var nöjda eller ganska nöjda. 46 procent är negativa till att ta bort fler parkeringsplatser medan 32 procent tycker att man ska minska antalet P-platser.

Fakta Stockholms stads P-hus på Kungsholmen har följande månadspriser.

3 375:- Stor bilplats
3 125:- Bilplats
2 750:- Trång bilplats
1 250:- Uppställningsplats
1 188:- Mc-plats
3 625:- Elbilsplats med laddstolpe

Alriks kommentar: Att många betalar en bit över 3 000 kronor i månaden för att parkera visar att bilen är viktig. Att det är kö till de flesta P-hus bevisar att det bör byggas fler. Jag tror inte folk har för mycket pengar, däremot prioriterar många bilen och sin frihet. Bygg fler P-hus!

Det blir omöjligt för den som inte är rik att ha bil och en egen parkeringsplats.

– Ja, det är dyrt att ha bil i Stockholm och det finns nästan inga parkeringsplatser över. Många har kanske för mycket pengar?

Vill du att bara folk med mycket pengar ska råd att ha bil? 

– Nej, men däremot skulle jag vilja ha ett system där de som bor i staden inte ska behöva använda bil, och behöver man bil ska den kunna vara parkerad på ett annat ställe än på gatorna.

Alriks kommentar: Vem/vad avgör om man behöver bil? Behöver man bo i stan? Finns det ett egenvärde i att det är köer till parkeringshus, att folk inte har en egen bil?

Vissa säger att du höjer parkeringspriset på gatorna samtidigt som du sitter ordförande för parkeringsbolag.

 – Jag är ordförande för Stockholm parkering, ett av många parkeringsbolag. Vi är inte störst. Vårt parkeringsbolag har som mål, det står i direktiven, att försöka minska antalet parkerade bilar på gatorna.

Hur mycket ska de minska?

– För innerstaden ska det finns minst 15 procent lediga platser för att man ska kunna göra ärenden. Men vi kommer inte ner i de nivåerna.

Helldén om bilfritt Stockholm: ”Många har kanske för mycket pengar”

På vissa gator byggs det om så att när en buss stannar stoppar trafiken. Det ger mer trängsel.

– Ja, men vi gör inte det på gator med mycket trafik. Det är en trafiksäkerhetsåtgärd, när folk ska till och från bussen är det en trafikfara när bilar kör förbi.

En funktion med staden är att folk kan komma in till den för att handla, går det inte längre med bil kan det drabba affärerna. 

– Vi kan inte se att det sker. Folk som går och cyklar genererar mer ekonomi till affärerna än de som kör bil.

Det kan leda till att stora shoppingcentrum växer upp dit man kan köra med bil, vilket kan konkurrera ut affärer i city.

– Det är något helt annat att vara på ett shoppingcentrum än att vara i en fantastisk stad som Stockholm. 

Jag har fått mejl från taxichauförer och förare till utryckningsfordon som säger att man inte kan göra sitt jobb längre, när staden byggs om. De kommer inte längre fram för alla köer.

– Vi måste bygga om och då blir framkomligheten ibland sämre.


Daniel Helldén OM CYKLAR

”Jag cyklar i tjänsten”

Helldén om bilfritt Stockholm: ”Många har kanske för mycket pengar”

Har du en cykel och cyklar du mycket på vinterhalvåret?

– Jag har en cykel men cyklar inte så mycket på vintern. Jag åker framför allt kollektivtrafik till jobbet. Men jag cyklar i tjänsten, vi har eldrivna tjänstecyklar i stadshuset. Sedan elsparkcyklarna kom åker jag med dom, det är otroligt smidigt. 

Tre procent av länets trafik sker med cyklar. Men det ökar snabbt, och satsas stort. Är utbyggnaden av cykelbanor ekonomiskt motiverad? Det påstås att utbyggnaden av cykelbanor i Stockholm blir tio gånger dyrare än planerat – med en kostnad på närmare 80 miljoner kronor. Är det väl spenderade pengar?

– De siffrorna stämmer inte och vi kommer att presentera hela redovisningen av de senaste årens cykelinvesteringar. Det finns vissa projekt som har blivit dyrare eftersom man har räknat fel medan andra har blivit billigare. 

Vad tycker du om elsparkcyklar? 

– Jag tycker att de är smarta, även om de ställer till det lite.

Hur mycket taxi blir det på ett år? 

– Det vet jag inte, det händer att jag åker taxi om jag jobbat sent på exempelvis fullmäktige, det blir ett antal gånger i månaden.


Daniel Helldén OM POLITIK

”Jag genomför det som alla partier vill ha gjort, och det retar en del”

När började du med politik? 

– Jag har alltid varit politiskt intresserad, jag är doktor i statsvetenskap så det har varit mitt yrke. Jag blev aktiv år 2000 när jag bodde i Gnesta och efter två år blev jag tillfrågad av Miljöpartiet om jag ville ta deras plats i bygg- och miljönämnden, så började det för 19 år sedan.

I Stockholms Landsting fick Miljöpartiet åtta procent av rösterna, men du driver trafikpolitiken med Moderaternas medgivande. Hur skulle du tänka om du var en Moderat väljare som litat på att det partiet skulle driva en annan trafikpolitik? Moderaterna fick 21 procent av rösterna. Hur tror du att det känns för majoriteten som får leva med beslut från en minoritet? 

– Det är en del av det politiska livet, inget parti får egen majoritet, så det är alltid frågan om kompromisser och balanser. Men det är inte så att jag bestämmer trafikpolitiken, det är ett samarbete med de andra partierna hela tiden.

Resultatet i senaste valet

Socialdemokraterna 22,3 %
Moderaterna 21 %
Vänsterpartiet 13 %
Liberalerna 10,1 %
Miljöpartiet 8,3 %
Sverigedemokraterna 8 %
Centern 7,9 %
Kristdemokraterna 5 %

Vilket parti ska man rösta på om man vill ha en annan politik? 

– Det var en bra fråga, jag tror inte att de andra partierna är så långt ifrån mig. Vi har en grov framkomlighetsstrategi för staden, om hur vi ska arbeta. Den har alla partier ställt sig bakom. På ett plan gör jag det som alla andra tycker ska göras, och jag får det att ske, vilket retar upp en del. Men framkomlighetsstrategin och cykelplanen togs fram när de borgerliga partierna styrde för över åtta år sedan. 

Vilka lagändringar vill du ha? Differentierad trängselskatt? 

– Ja vi har trängselproblematiken, luftproblematiken och klimatet och alla de tre aspekterna samlas upp i elbilsfrågan, skulle vi kunna premiera elbilar i trängselskattesystemet vore det guld värt för att få den förändringen. Det kräver ett riksdagsbeslut och det jobbar vi för.

Kan du tänka dig att vika parkeringsplatser till elbilar och bilpooler? 

– Den frågan driver vi och det har vi framfört till regeringen. I dag kan vi bara vika parkeringsplatser för handikapptillstånd, vi får inte premiera bilpooler och elbilar. Parkeringslagstiftningen är en gammal lagstiftning och det verkar som om riksdagen inte vill ge sig på den, tyvärr.

Det blir billigare att parkera el-motorcyklar och elmopeder i Stockholms garage, men varför är det så dyrt att parkera vanliga motorcyklar – som trängs mindre än bilar, mindre än elbilar? 

– De tar mindre plats och har lägre avgift än bilar, om du inte ställer den på gatan på en vanlig parkeringsplats. Men vi vill framför allt premiera eldrivna fordon.


FRÅGA TILL MODERATERNA: Vad anses ni om Daniel Helldéns politik?

”Daniel Helldén företräder den grönblå majoriteten och svarar i enlighet med vår gemensamma politik.”

Charlotte Nilsson Pressekreterare Moderaterna Stockholms stad.

FRÅGA TILL SOCIALDEMOKRATERNA som är i opposition i Stockholm: Vad anser ni om den förda politiken?

”Vi delar politiken med investeringar i bättre cykel- och gångtrafik. Men tyvärr motarbetas våra förslag som handlar om att öka framkomligheten på trånga platser som Brommaplan och i Stockholms innerstad. Vi anser att Moderaterna och Miljöpartiet ägnar sig åt symbolpolitik som cykelled i Söderledstunneln eller miljözoner utan hälsoeffekter. Däremot misslyckas man med att ta ett större grepp om trafikfrågorna. 

Vi vill driva på för större tillgänglighet för alla trafikslag, för att skapa bättre framkomlighet.”

Ömer Oguz, Kommunikationschef, Socialdemokraterna i Stockholms stadshus.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen