Volkswagen under press!

Premium Tyska politiska utspel styr och ställer och dessutom anklagas tillverkaren nästan dagligen på hemmaplan för att vara inkompetent när det gäller att bygga elbilar. Hur ska VW rida ut stormen?

Volkswagen under press!

Senapsglas istället för den ultimata uppvisningen. Volkswagens PR-maskin hade planerat allt ned i minsta detalj och skulle använda sin nya folkelbil som shuttle-transport under årets kanske största evenemang, fotbolls-EM 2020.

Ett välkänt virus satte dock stopp för planerna och så fick man istället gå över till plan B – att lotta ut nya ID.3 tillsammans med en tysk senapsproducerande partner. Att hånet från den inhemska pressen (och befolkningen) kom som ett brev på posten förvånar nog ingen. 

Över lag verkar tillverkarens första modell på den eldrivna MEB-plattformen ha en måltavla på ryggen. Onda tungor beskyller VW för inkompetens och kallar den nya elbilen för en katastrof av episka mått som aldrig kommer att lyckas ta sig ut på vägen.

Golf Sportsvan får ingen efterföljare, Buggy blir aldrig verklighet – och vad händer med Touran?

Men om man ska vara en aning objektiv råder det ju knappast några tvivel om att VW faktiskt kan bygga fina bilar. Varför skulle det bli annorlunda bara för att dessa drivs av elmotorer?

De första testerna på offentliga vägar i slutet av 2018 visade tydligt att ID.3 är en ytterst kompetent reskamrat även utan att prototypen hade en klart definierad karakteristik för drivlinan och chassit.

Från officiellt håll medger man dock att man har underskattat den digitala delen av utvecklingsarbetet ordentligt. Utvecklingschefen Frank Welsch berättar att "från och med ett visst utvecklingsstadium ökar kurvan för möjliga konflikter i mjukvaran exponentiellt, och tyvärr var vi fullständigt oförberedda på ett sådant scenario".

POLO. Under andra halvåret av 2022 kommer Polo i sin sjunde generation. Den blir inte mycket större, men får en helt ny elektronikarkitektur.

Då ändrade man snabbt utvecklingsstrukturen för märkets viktigaste modeller Golf VIII och ID.3, separerade den digitala delen från den tekniska utvecklingssidan och grundade helt enkelt en ny avdelning: Resort Digital Car & Services som leds av Christian Senger. 

Helt utan komplikationer gick det dock inte. Den nya Golfen startade exempelvis med begränsade utrustningsmöjligheter. Visserligen har man raskt åtgärdat problemet men inkompetensstämpeln verkar sitta kvar, trots att man släpper nya, viktiga versioner (GTI och två laddhybrider) av storsäljaren inom de kommande månaderna.

Inte heller ID.3 lanseras som planerat, även om man nog får ge VW en klapp på axeln för att de introducerar modellen redan i september.

PASSAT. En efterföljare kommer förmodligen först 2023.

Såklart heter käppen i hjulet återigen Covid-19. "Plötsligt drog våra leverantörer tillbaka sina medarbetare från vår fabrik och vi var tvungna att lösa samtliga problem via telefonkonferenser, vilket inte är det lättaste med sydkoreanska samarbetspartners på grund av tidsskillnaden", förklarar tillverkarens nya vd Ralf Brandstätter (sedan den 1 juli). 

Nu är det dock äntligen dags för 35 000 registrerade intressenter att slåss om 30 000 redan producerade exemplar av elbilens 1st Edition vars pris börjar på knappt 40 000 euro, även om två av bilens 256 finesser fortfarande lyser med sin frånvaro.

Å ena sidan rör det sig om head up-displayens augmented reality-funktion, å andra sidan om en så pass simpel sak som integrationen av Apple CarPlay och Android. 

ID. VIZZION SHOOTING BRAKE skulle egentligen avlösa Passaten 2023, men återförsäljarna satte stopp för det eftersom den eldrivna kombin hade blivit avsevärt dyrare.

ID.1 Elbilsflottans minsta modell kräver en helt ny arkitektur, eftersom MEB-plattformen inte kan skalas ned.

Hur kan man ens misslyckas med en sak som redan finns i tiotusentals andra VW-bilar?

"Ja, idén är ju knappast ny, men än har vi inte hunnit integrera systemet fullt ut i elbilens elektroniska E3-arkitektur", erkänner Welsch.

Han fortsätter: "Rent principiellt fungerar systemet, men ibland är reaktionstiden för lång eller så vet bilens infotainment inte när den ska ta över kontrollen över telefonen, exempelvis när det gäller varningar och dylikt." Men i början av nästa år kan båda problemen avhjälpas via en mjukvaruuppdatering.

Ett mål missar man dock, nämligen att producera 100 000 enheter av den förväntade storsäljaren ID.3. Hur många exemplar man kommer att hinna med får vi inte reda på. Styrelsen försäkrar däremot att man kommer att uppnå sina miljömål i år eftersom man helt enkelt inte bygger lika många bilar med förbränningsmotor på grund av Covid-19.

T-RUG. Nästa år testar en showcar publikreaktionerna, men elsuven ska komma oavsett, möjligtvis även som sjusitsig.

Den ursprungliga planen att fullständigt elektrifiera märket senast 2025 är inte aktuell längre. När exempelvis den tyska branschorganisationen fick reda på att man ämnade ersätta storsäljaren Passat med en eldriven variant à la prototypen ID. Vizzion slog man genast larm: en elektrisk efterföljare vore för dyr, framför allt för de trogna storkunderna. 

Även när koncernchefen Herbert Diess förkunnade slutet för inroparen Up med anledning av att bilens förbränningsmotor är kontraproduktiv för att uppnå CO2-målen höjdes röster från återförsäljarna. Den lilla bilen är alltför viktig för att locka nya kunder till märket på grund av det låga priset.

Inroparen Up stannar alltså i modellutbudet. Även klimatboven tillika lyxsuven Touaregs liv förlängs till åtminstone 2027, eftersom märkets största modell säljer bra.

TOUAREG är märkets flaggskepp och tillika kassako med hög avkastning. Efterfrågan är god även för den åttacylindriga turbodieseln. Nyligen utökades utbudet med R-modellen som ska säljas som laddhybrid. En efterföljare är redan spikad.

Till och med den åttacylindriga turbodieseln är poppis och VW tjänar upp till 250 000 kronor per bil. Då är det såklart svårt att stänga av pengakranen av miljöskäl. Volkswagen tänker däremot inte överge sina elektrifieringsplaner och kommer att fortsätta med att spotta ur sig olika MEB-derivat.

Parallellt utvecklar man en ny, mindre elbilsplattform för att på sikt kunna ersätta VW Up, Seat Mii och Skoda Citigo. Man överväger även möjligheten att sälja plattformen till partnern Ford. En sådan arkitektur hade nämligen varit guld värd för den amerikanska tillverkaren. 

En planerad MEB-modell som dock inte kommer att byggas är nya Buggy, som skulle göras i en liten serie hos numera insomnade elbilstillverkaren e.GO Automobile. Rollen som MEB-arkitekturens mest emotionella modell ska istället axlas av nya E-Bulli, som tillsammans med VW Caddy och Multivan ska kunna tillgodose platsbehovet för stora familjer.

ID. BUZZ Modern retrodesign och eldrift. Dessutom kan bilen levereras som skåpbil. En garanterad hit hos återförsäljarna om priset stämmer.

De med fler än två barn verkar dock vara på tillbakagång, om man ska tro märkets egna marknadsundersökningar.

Efterfrågan på Golf Sportsvan sjunker stadigt och även Touran ligger illa till enligt de produktansvariga. Som resultat får aktuella Golf Sportsvan dessvärre ingen efterföljare. Beslutet om Tourans framtid tas i ett senare skede. 

Naturligtvis är utvecklingsarbetet med en elsuv (vad annars?) som ska kunna ersätta dessa modeller redan i full gång. Fortfarande i ett tidigt prototypstadium lystrar den nya modellen till arbetsnamnet T-Rug och ja, alla som behöver mycket plats för barn, djur och bagage kan härmed pusta ut: modellen ska även komma i en sjusitsig variant.

CADDY av den senaste generationen är ett intressant alternativ till Touran tack vare att man har skippat den stela bakaxeln.

Märkets minsta volymmodell Polo har sin framtid säkrad. Generation sju ska presenteras under tredje kvartalet 2022 och bygga på en utveckling av MQB-plattformen. Längdmässigt kommer det inte att hända mycket jämfört med dagens modell (4,05 meter), men däremot växer nya Polo på bredden från 1,75 till 1,80 meter för att vara exakt.

Anledningen är hårdare krocktestkriterier. Kompaktbilens avancerade elektronik tillåter även trådlös uppdatering, vilket innebär att kunderna kan beställa nya funktionaliteter även efter köptillfället. 

Men långt innan den sjunde generationen dyker upp gäller det för den förväntade storsäljaren ID.3 att visa var skåpet ska stå. Om och hur det lyckas vet vi om några månader.


"VW kommer att erbjuda olika drivlinor även i framtiden"

Volkswagens tillträdande vd Ralf Brandstätter i en miniintervju om utvecklingen av olika drivlinor.

Ska VW enbart erbjuda elektriska drivlinor inom en snar framtid?

– Nej. Vi har alltid sagt att vi även på lång sikt kommer att ha olika drivlinor för att kunna tillgodose mobilitetsbehovet för alla. Å ena sidan fortsätter vi att använda konventionella drivlinor som dock kontinuerligt utvecklas för att möta de allt hårdare miljökraven, bland annat genom integrerad hybriddrift. Å andra sidan börjar vi rulla ut vår helelektriska modellflotta. Starten sker i september med ID.3. 

När kommer det att finnas ett elektrisk alternativ för storkunder som idag kanske beställer 300 VW Golf för 200 000 kronor per styck?

– Den står ju redan här! (Pekar på ID.3.) Tar man miljöbonusen och de lägre underhållskostnaderna med i beräkningen ligger Golf och ID.3 på nästan samma prisnivå. Vi kommer dessutom att utöka ID.-familjen i rask takt, även med en modell som är mindre än ID.3. 

Kommer utvecklingsarbetet att bli längre på grund av bilarnas högre komplexitet?

– Nej, med Golf VIII och ID.3 har vi två nya, högteknologiska plattformar för bilar med förbrännings- och elmotor samt hybriddrivlina. Därför kan vi bygga nya modeller relativt snabbt och enkelt. Över lag har vi ställt om utvecklingsarbetet från grunden och börjar redan nu att jobba med nästa modellgeneration.