John Argelander om Renault Zoe
Vi har redan slagit fast att faceliften av Renault Zoe är en av bilbranschens mest lyckade. Uppdateringen av karossen var måhända marginell, men interiören fick sig ett ordentligt lyft vilket gjorde hela bilen klart mer aptitlig. Mer kompaktbil, mindre minibil. Lite burkighet finns dock kvar, men i en bil av den här storleken, och för det här priset, är det faktiskt lite charmigt.
De som köper en Zoe för att använda den enbart på långkörning är nog relativt få, så jag tycker att ”lättviktskänslan” passar bilen bra. Den slamriga dörrklangen får man vänja sig vid…
Det ska dock sägas att det går att köra långt i Zoe, räckvidden för instegsversionen R 110 anges till strax under 40 mil, och dessutom kan bilen laddas med upp till 22 kW växelström. Det är generöst! Snabbladdning med upp till 50 kW är dock inte riktigt lika imponerande, liksom att autobroms inte är standard (+ 2 900 kr). Jag väljer även till navigation (2 900 kr) och P-sensorer bak (2 900 kr).
ALRIK SÖDERLIND
|
MIKAEL JOHNSSON
|
JOAKIM DYREDAND
|
JOHN ERIKSSON
|
ELIAS MEDELBERG
|
PATRIK LUNDIN
|
WIGGO BJÖRCK
|
MAGNUS FRÖDERBERG
|
Magnus Fröderberg om Skoda Enyaq
Nu när Volkswagenkoncernen på allvar inriktar sig på elbilar är det den familjevänliga mellanklassen de satsar hårdast på. Av VAG-koncernens bilar är Skoda Enyaq bäst anpassad för familjelivet. Och inte bara det, Enyaq är bäst i hela klassen.
Sju av nio redaktionsmedlemmar röstade på en bil med Volkswagens MEB-plattform i den här prisklassen följt av Volkswagen ID.4 och ID.3. Att Skoda Enyaq fick flest röster är inte konstigt. Den är störst och mest praktisk. Jag tycker dessutom att Enyaq är snyggast och trevligast att sitta i.
Den gemensamma MEB-plattformen gör att bilarna delar motorer och batterier. Till en början finns de bara med bakhjulsdrift. Fyrhjulsdrift har blivit mäkta populärt i Norden och givetvis vill man ha det när det finns. Men i och med att fyrhjulsdrift för en elbil som regel kräver en extra motor blir den lyxen dyr – riktigt hur dyr vet vi inte än.
Med bakhjulsdrivna Skoda Enyaq och dess MEB-syskon är körupplevelsen i närheten av den i fyrhjulsdriven bil. Greppet är grymt och det sladdar inte alls som med en Volvo 740 och det spinner inte loss som en framhjulsdriven fossilbil.
Enyaq 80 bjuder precis som VW ID.3 och ID.4 på 204 hästar och 310 Nm. Det ger ett bra bottendrag och Skodan är rask i alla lägen.
Det bästa med modellen är att man får det bästa från fossilbilarna i kombination med den nya elteknikens fördelar. Tröskeln att gå från en bensin- eller dieselbil till en elbil blir då väldigt låg.
Den enda stora uppoffringen är hur tungt släp man kan dra. Gränsen är 1 000 kg, vilket räcker för ett hyrsläp på macken, men är för lite för en husvagn.
Utrymmena är väl tilltagna, bland annat tack vare att drivlinan tar mindre plats än i motsvarande bil med förbränningsmotor. Batterierna ligger som ett platt paket under golvet, så kallad skateboarddesign. Det gör att man slipper kardantunnel och att tyngdpunkten blir låg.
ALRIK SÖDERLIND
|
MIKAEL JOHNSSON
|
JOAKIM DYREDAND
|
JOHN ERIKSSON
|
ELIAS MEDELBERG
|
PATRIK LUNDIN
|
WIGGO BJÖRCK
|
JOHN ARGELANDER
|
Alrik Söderlind om Tesla Model 3
Tesla är lika hatat som älskat. Alla har åsikter – som grundar sig på känslor, hörsägen och ibland till och med på fakta…
Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.
Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas.
Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.
Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
Elbilstekniskt sett är Model 3 överlägsen konkurrenterna i klassen när det gäller räckvidd, laddhastighet, prestanda, självkörning och uppdateringar över nätet – viktiga saker tycker jag. Överlägsenheten är pinsam för exempelvis Polestar och Volvo. Superchargernätverket avgör dessutom saken om man ofta kör långt: 40 stationer i Sverige med 444 snabbladdare, över 530 stationer med 6 000 snabbladdare i Europa – med ström till lågt pris och enkel betalning.
Med den senaste hårdvaruuppdateringen har Model 3 Performance äntligen fått värmepump, vilket betyder längre räckvidd på vintern.
Så har vi känslorna: ingen annan bil i klassen kommer i närheten när det gäller lättfotad, explosiv körglädje! 3,3 sekunder till 100, underbart rapp gaspedalsrespons, Track Mode och Drift Mode – när man vill busa. Helt fantastisk på vinterväg. Intuitiv, säker, underhållande. Jag gillar också att den känns extremt modern med sin stora skärm.
De mycket avancerade självkörningsfunktionerna för 77 700 ryms i budgeten – de smakar framtid. Visst är det högt buller, stum fjädring, dålig lack – men vilken underbar körmaskin! Beställ nu, leverans i februari.
MAGNUS FRÖDERBERG
|
MIKAEL JOHNSSON
|
JOAKIM DYREDAND
|
JOHN ERIKSSON
|
ELIAS MEDELBERG
|
PATRIK LUNDIN
|
WIGGO BJÖRCK
|
JOHN ARGELANDER
|
John Eriksson om Taycan 4S
Mitt val i prisklassen över 800 000 kronor blir en Porsche Taycan 4S med det större Performance Battery Plus som tillval (93,4 kWh istället för 79,2 kWh). Varför bara instegsversionen 4S och inte en Turbo S, kanske du undrar?
Det finns flera goda skäl: I ”min” konfiguration har Taycan maximal räckvidd och tillvalsbatteriet innebär också både högre laddeffekt (270 kW istället för 225) och något mer motoreffekt (571 hästar med overboost mot 530) än i grundversionen. Dessutom tycker jag att prestandan med 0–100 km/h på 4,0 sekunder räcker gott och väl. Faktum är att det känns harmoniskt lagom och väl avvägt till bilens karaktär.
Men varför en Taycan istället för till exempel en Tesla Model S? Jag har i huvudsak tre anledningar: körkänsla, byggkvalitet och komfort.
Porschen snackar mer med mig som förare och har framför allt bättre styrning och vägkänsla. Jag tycker dessutom att jag får en mycket behagligare körställning i Taycan och jag trivs bättre i den mer ombonade kupén.
Kvalitetskänslan är överlägsen i tysken, allt från materialval till passform och finish är imponerande gediget. Bilen upplevs så dyr som den är.
Sist men inte minst har Taycan riktigt bra komfort. Den är tyst och har en fint följsam och bekväm fjädring.
MAGNUS FRÖDERBERG
|
MIKAEL JOHNSSON
|
JOAKIM DYREDAND
|
ALRIK SÖDERLIND
|
ELIAS MEDELBERG
|
PATRIK LUNDIN
|
WIGGO BJÖRCK
|
JOHN ARGELANDER
|
Vi laddar för…
Elbilarna som inte finns riktigt ännu. Eller som inte längre finns kvar. Man måste ju få drömma också!
MIKAEL JOHNSON
Lucid Air
Om Lucid Motors håller vad de lovar har vi här en lyxsedan som bräcker alla: ett 113 kWh-batteri ger 83 mils räckvidd och 900 V-laddningen ska ge 48 nya mil på 20 minuter.
JOAKIM DYREDAND
Rivian R1T
Går Europa miste om Cybertruck är detta en fullgod ersättare. Ska kosta från 650 000 kr i USA, med en räckvidd på nästan 50 mil. Inredningen ser tokfin ut. Habegär!
WIGGO BJÖRCK
EVEX Porsche 910e
En elsportbil som väger 1 100 kg? Ja tack! 489 hk till alla fyra hjul, 53 kWh och en räckvidd på 40 mil. Dessutom 100 kW snabbladdning. Oväntat bra för en elkonverterad replika.
JOHN ARGELANDER
GMC Hummer EV
1 000 hästar, fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning som kan få bilen att ”gå på snedden” i terrängen, och avtagbara taksektioner. Och självklart står det Hummer i grillen!