TEST: Vinterdäck för sportbilen – Spelar storleken roll?

Premium Ska man satsa på dynamiska eller framför allt säkra däck, på snygga och breda 19-tummare eller på den beprövade 18-tums­varianten? Vilka däck är det som lämpar sig bäst för sportbilen på vintern?

TEST: Vinterdäck för sportbilen – Spelar storleken roll?
När solen är framme vill man självklart fälla ned taket. Det visade sig inte vara världens bästa idé när termometern stod på -22 grader.
Däcken i testet:

• Bridgestone Blizzak LM005
• Continental WinterContact TS 860 S
• Falken Eurowinter HS01
• Goodyear Ultra Grip Performance+
• Michelin Pilot Alpin 5


Olika däckdimensioner, där de främre däcken är aningen smalare än de bakre är numera standard hos den bakhjulsdrivna sportbilseliten. Fördelarna på torra sommarvägar är många: bättre grepp och stabilitet i kurvor, en jämnare nötning och ett häftigt utseende.

Men nu när vintern återigen nalkas undrar man kanske om dessa fördelar även gäller på snötäckta vägar? Levererar de breda bakdäcken verkligen bättre grepp på snö och minskar de risken för överstyrning i kurvorna? Vilka för- och nackdelar har uppsättningen med olika breda däck jämfört med en klassisk vinteruppsättning och vilket märke ska man välja? Det försöker vi ta reda på i vårt test.

Konkret handlar det om kombinationen 255/35 ZR19 fram och 275/35 ZR19 bak som Toyota Supra och de starkare versionerna av BMW Z4 är utrustade med som standard. Som referens använder vi oss av dimensionen 255/40 R18.

Utbudet av passande däckmönster och däckblandningar är inte särskilt omfattande under våren 2021. Vid testtillfället finns endast två tillverkare som erbjuder vettiga kombinationer för 19-tumsfälgar.

Medan Bridgestone kommer till startlinjen med en nästan ny testvinnare i form av Blizzak LM005, kan Continental endast kontra med sina till åren komna WinterContact TS 860 S.

Nokians nya Snowproof P fanns inte att tillgå vid testtillfället och Michelin ville inte delta i testet med sina föråldrade Pilot PA4. Efterföljaren Alpin 5 finns för tillfället enbart i 18-tumsstorlekar, men Michelin lovar att 19-tummarna ska komma lagom till vinterns början. 

Utbudet är dock betydligt bättre för dimensionen 255/40 R18. Här har vi valt Goodyears nyligen uppdaterade UltraGrip Performance+, Michelins nya Pilot Alpin 5 och prisvärda Falken Eurowinter HS 01.

För en mer direkt jämförelse mellan de olika dimensionerna har vi även tagit med Bridgestone Blizzak LM005 i den mindre storleken. På så vis kan vi inte enbart hitta det bästa däcket utan även se skillnaderna mellan de olika uppsättningarna.

Vi börjar med den enskilt viktigaste egenskapen på vintervägar, bromsprestandan. Här är det inget däck som står ut, hela deltagarfältet ligger tätt samlat. Mellan Bridgestonevarianterna finns dock skillnader. För 19-tumsuppsättningen registrerar vi en 60 cm kortare bromsväg än för de konventionella 18-tumshjulen. Uppenbarligen ger den bredare bakaxeldimensionen en liten fördel.

Detsamma gäller för övrigt även för sidoaccelerationen som mäts genom att köra bilarna runt ett antal koner i så hög hastighet som möjligt. Även här känns kombinationen med bredare bakdäck något mer neutral och aningen mer understyrande. Under greppmätningarna, där man accelererar med hjälp av de elektroniska hjälpsystemen, är det dock de smalare bakdäcken som klarar sig bäst. 

Men hur är våra intryck på snö? När det gäller dynamik är det de breda bakdäcken som står ut. Med de ombord kör vår Supra neutralt och med hög precision runt banan. Bromsar man in försiktigt i kurvorna svarar bilen med att dyka lätt in i kurvan medan sidostabiliteten och bakaxelns greppförlust förblir enkel att kontrollera.

Även om man råkar trampa lite för modigt på gasen vid kurvans utgång är den breda Bridgestonevarianten lätt att korrigera och ger ordentlig framdrift även vid hjulspinn. Precis så här ska det vara.

Är underlaget blött ger 18-tummarna objektiva, mätbara fördelar med kortare bromssträckor och marginellt bättre grepp i kurvorna.

Att omvandla de uppmätta fördelarna till bättre dynamik fungerar däremot dåligt. Även här känns uppsättningen med olika breda däck jämnare, stabilare och mer lättkalkylerad. Det ändrar dock inte det faktum att den mindre dynamiska uppsättningen känns något säkrare i trafiken, framför allt när den hjälpande elektroniken är aktiv och det gäller i stort sett i samtliga fall. 

Är vinterväglaget torrt ser det faktiskt likadant ut. Den mindre däckdimensionen ger bland annat kortare bromssträckor (-0,7 meter) och samlar återigen pluspoäng i våra mätningar.

Snabba filbyten i motorvägsfart känns visserligen trögare med smalare bakdäck men är å andra sidan smidigare och säkrare. Rullkomforten är dessutom marginellt bättre med de mindre däcken monterade.

Byter man upp till 30 uppsättningar däck per dag får man jobba i en varm och mysig hall.

På banan är det å andra sidan 19-tummarna som ger märkbara stabilitetsfördelar som genererar högre säkerhet och snabbare varvtider. Dock gäller på torrt väglag detsamma som för vått: bäst dynamik får man med 19-tumshjul, objektivt bättre säkerhet med 18 tum.

Nu måste man kanske tillägga att det enbart gäller för vår direktjämförelse med Bridgestonedäcken, men det borde rimligtvis även stämma för alla andra däck.

Låt oss börja med Continentals WinterContact TS 860S i 19-tumsutförande vars prestanda på torrt underlag når nästan samma höga nivå som ett sommardäck. De ack så viktiga egenskaperna på snö och i väta är däremot endast mediokra.

Däcket är därför endast att rekommendera i snöfria områden och när man inte har bråttom i regn. Vattenplaningsskyddet befinner sig nämligen inte på toppnivå.

Man hittar betydligt bättre och säkrare vinterdäck i 18-tumsfraktionen. Även om Falken Eurowinter HS 01 fungerar alldeles utmärkt i effektsvagare bilar, klarar däcket inte av sportbilarnas högre effekt.

På snö och vått underlag är bromssträckorna visserligen ganska korta, men så fort påfrestningarna kommer från flera håll bryter däcket ihop. För hårda accelerationer och på torrt underlag är det knappast att rekommendera. 

Det klarar nyligen renoverade Goodyear UltraGrip Performance+ betydligt bättre: mycket fina bromsresultat och makalösa köregenskaper på snö blandas med överlägset vattenplaningsskydd samt minimalt rullmotstånd, vilket till och med placerar däcket före Bridgestones senaste testvinnare. På vått underlag får det dock ett något sämre bromstestresultat (+1,5 meter) och något högre däckbuller.

En heltäckande dokumentation kräver löpande tester av slitbanans shore-hårdhet.

Bäst i test är Michelin Pilot Alpin 5 i 18-tumsutförande. Endast här kombineras fina bromsresultat och bästa möjliga köregenskaper på snö med lika korta bromssträckor och överlägsen kördynamik på torra vägar. Det är enbart vattenplaningsskyddet som fransmännen har slarvat med, vilket drar ned det annars så fina resultatet i regn och hindrar däcket från att kamma hem en toppnotering. 

Men även utan högsta betyget är Alpin 5-däcket från Michelin det absolut säkraste valet för BMW Z4, Toyota Supra och Co men inte det mest dynamiska. Fast det kan det bli ändring på när tillverkaren släpper 19-tumsvarianten om några veckor.

"Riktigt överraskande"

Alrik Söderlind, chefredaktör

Jag har levt i tron att smala vinterdäck alltid ger bäst grepp på snöiga vägar, enligt teorin att det blir mer vikt per centimeter. Breda däck bör surfa ovanpå underlaget. Men jämförelsen mellan två Bridgestonedäck av olika dimensioner säger precis tvärtom. På snö är bilen bättre med bredare däck bak!

Samtidigt visar det sig att 18-tummare runt om är säkrare på våt väg, här betyder tydligen det större avtrycket att bilen ligger lite halare över asfalten, samtidigt som 19-tummarna bak klarar vattenplaning rakt fram bättre.

På torr asfalt visar sig åter 18-tummare runt om vara snäppet bättre. Förvirrande!

Dagens moderna avancerade hjälpsystem betyder massvis för körsäkerheten och att man verkligen kan få ut maximalt av sina däck. Bilen går på gränsen för vad som är möjligt. 

Sedan har vi det här med känsla, och där blir det det bredare däcket bak som vinner, med snabbare varvtider och en mer direkt feedback. Och givetvis snyggare utseende. Men ska vi tala förnuft bör du satsa på 18-tummarna runt om som rullar lättare och också ger lite säkrare vägengenskaper. 

Sammanfattningsvis blev den intressanta jämförelsen trots allt som jag trodde, fast kanske inte på det vis som jag hade antagit.

Bredare däck bak ger däremot mer feedback och grepp – och den vinnande kombinationen i detta test!

SÅ HAR VI TESTAT

För högsta möjliga noggrannhet har vi genomfört samtliga moment upprepade gånger så långt det har varit möjligt. Vi använde oss av ett progressivt betygsschema som tar hänsyn till både mätdata och de subjektiva åsikterna hos våra erfarna testförare.

För bästa betyg på snö samt vått och torrt vinterväglag krävs ett jämnt och säkert uppträdande. Vattenplaningstestet bedömer däckens reaktion vid vattenansamlingar. Hur snabbt bilen tar sig genom dessa utan att börja "simma" visar prov på dess säkerhetsreserver. 

Rullmotståndet påverkar bilens förbrukning och undersöks då det är möjligt på två olika rullande landsvägar i laboratoriemiljö. De olika resultaten ingår som ett medelvärde i betygssättningen.

För att utesluta fusk brukar vi i normala fall jämföra våra testdeltagares resultat med slumpmässigt inköpta däck hos olika däckfirmor som testas efter samma princip. Vi fokuserar främst på testets tre bästa däck samt däck med ovanligt stor slitage och/eller otypiska resultat. Skulle våra testdäck avvika från kontrolldäcket leder detta till att de uteslutits ur testet.