TEST: Årets bästa sommardäck 2022!

PREMIUM Moderna sommardäck ska ha lika många funktioner som en schweizisk fickkniv: Bra grepp på torrt och regnvått underlag är självklart, men vi kräver även hög säkerhet i kurvor samt höghastighets- och sportegenskaper. Dessutom ska dagens däck vara komfortabla och ha lågt rullmotstånd för att minska förbrukningen. Vilket infriar alla våra önskningar? Vi testar dimension 245/45 R19.
Annons

Däcken i detta test:

Bridgestone Turanza T005
Continental Premium Contact 7 (AO) Contisilent
Falken Azens FK510
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
GT Radial Sportactive 2
Hankook Ventus S1 EVO3
Maxxis Victra Sport 5
Michelin Pilot Sport 4
Nexen N´Fera Sport
Nokian Powerproof


Att uppfylla motsägelsefulla krav i ett fordon räknas fortfarande som en av ingenjörernas största utmaningar: medan äldre tiders lyxbilar alltid hade en komfortbetonad fjädring som framkallade svindel i kurvorna på grund av tydliga krängningar, kan man med dagens teknik kombinera komfort och dynamik på en helt annan nivå.

Utvecklingstekniskt lyckas man med det genom att använda sig av exempelvis elektroniskt styrda stötdämpare samt luftfjädring, men det är inte minst däcken som bidrar till de höga säkerhets-, komfort- och dynamikframstegen. 

Under utvecklingsfasen jobbar därför många biltillverkare tätt ihop med däcktillverkarna för att vässa bilens egenskaper ytterligare. Resultatet är så kallade OE-däck (”original equipment”) och dessa finns även till dagens testbil, en Audi A6. Den är utrustad med Continental PremiumContact 6-däck som räknas till gruppen sport- och premiumdäck. Den huvudsakliga skillnaden till de ännu vassare supersportdäcken är att premiumdäck lämpar sig bättre för långresor tack vare bättre rullkomfort.

TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
Testerna försvåras inte enbart av hårdare resekrav, dessutom får montörerna det svettigt med ansiktsmask i värmen.

Continentaldäcket utvecklades redan 2019 och är helt oförändrat sedan dess. Då ställer man sig naturligtvis frågan om det kanske finns bättre, lika komfortbetonade däck från andra tillverkare? Vi har letat fram nio olika produkter som fungerar till alla bilar med samma fälgstorlek och som inte har utvecklats specifikt för en enda modell.

Vid sidan om Continental har vi valt däck från Bridgestone, Falken, Goodyear, GT Radial, Hankook, Maxxis, Michelin, Nexen och Nokian. Priserna sträcker sig från 1 750 till 2 850 kronor per däck. Som vanligt fokuserar vi på högsta möjliga säkerhet och i första hand betyder det korta bromssträckor.

Differenserna är inte särskilt stora när man jämför bromstestresultaten från 100 km/h på torr asfalt. Här skiljer det tre meter mellan nyutvecklade Goodyear och lågprisdäcket från GT Radial. Det ser dock annorlunda ut när vi testar däckens bromsgrepp på vattnad asfalt från 80 km/h; här är skillnaden inte mindre än fem meter!

TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
Stötar, fogar, kanter och brunnslock. I komfortdisciplinen testar vi vilka yttre faktorer som letar sig in i kupén.
TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
Som vanligt dokumenterar vi däckens hårdhet.

Grepp på vått underlag är viktigare än man tror, eftersom det är grundläggande för att ABS- och ESP-systemen ska fungera optimalt. I kritiska situationer stabiliseras bilen nämligen genom riktade bromsingrepp och utan grepp finns det inte mycket för systemen att göra. 

Hur bilen, däcken och assistanssystemen samarbetar testar vi utförligt i sidoaccelerations-, köregenskaps- och vattenplaningstester på vattnad asfalt. På torr asfalt testar vi dessutom komforten och filbytesreaktioner samt avverkar ett snabbt varv på banan.

Testerna körs direkt efter varandra och ger en tydlig bild av hur harmoniskt bilen, chassit, däcken och elektroniken samverkar. Det märks att Continental PremiumContact 6 AO (Audi Original) och Audi A6 har utvecklats ihop, men vi förväntade oss dessutom att de nyare universaldäcken skulle ge en fördel gentemot det tre år gamla OE-däcket.

Dynamiktestet på våt och torr asfalt bekräftar våra förväntningar: det splitternya Goodyeardäcket Eagle F1 Asymmetric 6 (bäst på torrt underlag) och det mycket rullmotståndsoptimerade Bridgestonedäcket Turanza T005 (bäst i regn) är oslagbara här. Fina bromstestresultat uppnåddes även av Hankook Ventus S1 evo3 som dock inte riktigt nådde upp till toppen i köregenskaps- och vattenplaningstestet.

TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
Vattenplaningstester i kurvor och hög fart testar däckens spårsäkerhet.

Nyutvecklade Nexen N’FERA Sport och nyligen modifierade Nokian Powerproof har en del svagheter på detaljnivå som kostar en del poäng i slutänden. Mycket balanserat, men lite till åren kommet är dyra Michelin Pilot Sport 4 som inte riktigt håller måttet längre. Fransmännen har dock redan utannonserat efterföljaren PS 5. 

De billiga däcken från Maxxis, Falken och GT Radial tappar framför allt anslutningen till de dyra märkesdäcken i dynamiktestet. Medan Falken Azenis FK510 fortfarande uppnår godkända bromstestresultat, uppfyller Maxxis Victra Sport 5 (plus två meter i regn) och GT Radial Sportactive 2 inte våra säkerhetskrav.

Naturligtvis är även körkomforten av vikt, inte minst i bilar som Audi A6. Bedömningen här sker dock subjektivt: Hur väl fungerar egendämpningen när man kör över tvärfogar eller brunnslock? Hur mycket bullrar däcken?

Här har OE-varianten från Audi en klar fördel. Till skillnad från dagens konkurrens har det nämligen två extrafunktioner i form av ett dämpande skumlager (ContiSilent) som hindrar däckbuller från att tränga in i kupén samt ett geléaktigt skikt (ContiSeal) som stoppar tryckförlust vid en punktering.

TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
Upp till 300 hårda inbromsningar krävdes för vårt test.

Kombinationen av båda funktionerna gör däcket tyst, smidigt och komfortabelt och även om ContiSealtekniken kan appliceras på andra bilmodeller gäller det knappast för skumlagret. Påtagliga fördelar finns nämligen först när effekten har anpassats noggrant till bilens egensvängning. För universaldäck är tillvalet därför helt och hållet meningslöst.

Vilket däck ska man då välja? Testresultatet är tydligt: maximal komfort i kombination med ordentliga köregenskaper erbjuds av Audis OE-däck PremiumContact 6 AO ContiSilent.

Bäst i regn är däremot Bridgestone Turanza T005, men testsegern plockas hem av testets yngsta och dyraste deltagare i form av Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 som kombinerar mycket balanserade egenskaper på torr asfalt med fina testresultat i regn.


TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
Mikael Johnsson

OE är bra – men kanske inte bäst

Nya Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 vinner vårens sommardäcktest och stärker märkets fina trend på senare år. Att det Audispecificerade Continental INTE hamnade på pallen känns nästan omskakande, märket har närmast prenumererat på segrar.

De två kineskiska tillverkarna Maxxis och GT Radial hamnar på sista respektive näst sista plats. De förbättrar sig sakta, men är inte där än. Lågprismärket Nexen överraskar däremot positivt. Själv kör jag på den gamla testvinnaren Michelin Pilot Sport 4 – som man tydligen borde överväga att byta ut då däcket är omkört idag.

När det gäller OE-däck är fördelen att det är utvecklat ihop med bilen och att man behåller bilens egenskaper. Men man ska känna till att biltillverkarna prioriterar rullmotstånd väldigt mycket idag för att pressa ner förbrukningen. I andra änden finns vattenplaningsegenskaperna som faktiskt kan vara snäppet bättre på icke-OE-versionen av samma däck! Detta tack vare ett lite annorlunda och/eller djupare mönster som nytt. Det är ingen slump att A0-däcket ligger bland de med det minsta mönsterdjupet här …

Men gäller det speciella elbilsmärkta däck till elbilen finns det en rad skäl till att fortsätta använda sådana. De skiljer sig på många punkter och har fördelar.

TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
TEST: Årets bästa sommardäck 2022!
SÅ HÄR HAR VI TESTAT

Maximal poäng i samtliga delmoment är 10.

I detta test gäller följande viktningar för totalbetyget: vått 50 %, torrt 40 % och miljö 10 %. 

Normalt hade vi stickprovsmässigt köpt in däck av samma fabrikat i handeln och testat dessa med våra testresultat som underlag. På grund av pandemin var detta dock inte möjligt.

För att säkerställa att däcktestets resultat skulle bli noggranna och rätt upprepade vi samtliga delmoment flera gånger så länge det var möjligt. Vi använde oss av ett progressivt utvärderingsschema som tar hänsyn till både mätteknikens objektiva resultat och testförarnas subjektiva intryck. Däckens prestanda på torrt och vått underlag ska vara väl avvägda, säkra och motsvara målgruppens förväntningar för att uppnå en topplacering.

TEST: Årets bästa sommardäck 2022!

DÄCK SOM DÄCK? KNAPPAST…

Biltillverkare utrustar allt som oftast sina bilar med däck som har utvecklats speciellt för en specifik modell. Hur du känner igen däcket och dess speciella egenskaper avslöjar vi här. 

Storleksbeteckningen på sidorna känner de flesta redan till, men många gånger finns mycket mer information. Står det RunFlat, Run on Flat eller förkortningarna RSC, RFT, SSR, DSST, ZP, RF, HRS, ROF, EMT, TD eller MOE rör det sig om ett däck som kan köras en begränsad tid även utan luft. Andra förkortningar som MFS, MFSL, RPB, FP eller FR visar att det är utrustat med en fälgskyddslist i gummi.

Originaldäcken på vår testbil visar dessutom förkortningen AO som står för Audi Original. Enbart med detta homologeringsdäck motsvarar bilens köregenskaper tillverkarens uppgifter om koldioxidutsläpp, säkerhet och dynamik.

Utifrån och utan att smygtitta på texten kan man knappast se några skillnader. De finns oftast i den inre konstruktionen, men även konturen, måtten, mönstret och gummiblandningen kan skilja sig. Genom att anpassa däcket till en specifik modell kan utvecklarna förbättra bilens egenskaper ytterligare, som stabilitet, styrrespons och komfort. Man kan dessutom optimera effekten av ABS och ESP och på så vis korta ned bromssträckan. 

TEST: Årets bästa sommardäck 2022!

Framför allt är det premiumbilar som utrustas med märkesspecifika däck, men är dessa verkligen bättre? Det finns naturligtvis inget rättvist svar på frågan, det enda som är säkert är att bil och däck passar ihop. Men även det är en sanning med modifikation.

När man utvecklar och typgodkänner ett däck som har utvecklats för en specifik modell måste det produceras i detta utförande under modellens livslängd, även om det under tiden dyker upp alternativ med bättre egenskaper.

Ofta kan OE-typen rekommenderas under bilens första levnadsår, men har modellen några år på nacken kan man gott byta till ett nyare tillbehörsdäck. Ett varningens finger ska dock lyftas för att köpa modellspecifika däck på nätet.

Många gånger erbjuds överblivna OE-premiumdäck förvånansvärt billigt, men man ska tänka på att dessa är speciellt utvecklade för en viss bil och skiljer sig från universaldäckens konstruktion, vikt och mönster vilket kan vara potentiellt farligt.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen