Alrik: Bilmarknaden har blivit rena vilda västern

PREMIUM "Det är alltså rena vilda västern och extremt svårt att veta vad en ny bil ska kosta. Sitter man med ett leasingavtal som snart tar slut kan man vara illa ute …"
Annons

Alrik: Bilmarknaden har blivit rena vilda västern

Detta är chefredaktören Alrik Söderlinds ledare ur auto motor & sport nummer 11/2022.


Bilkrisen har slagit till ordentligt. Begagnade bilar är osunt dyra samtidigt som priserna på nya bilar skenar och leveranstiderna aldrig varit längre. 

Vad ska vi göra? Vilka kommer vinnande ur denna kris?

Tydligen bilföretagen … Enligt en färsk rapport från tidningen Automotive News gjorde många stora bilföretag rekordvinster under fjolåret. Stora europeiska och koreanska tillverkare ökade vinsterna på sista raden med mer än 300 procent till över 90 miljarder euro. Även amerikanska och japanska bilföretag går riktigt bra och exempelvis Tesla slår vinstrekord på löpande band.

Detta trots skenande energipriser, brist på halvledare, Covid och alla investeringar som måste göras för omställningen till elbilar. 

Förklaringen är främst att vinstmarginalerna blivit mycket högre. I både Europa och USA fördubblades de i snitt till tio procent och de växer även i Japan och Sydkorea.

Hårda sparprogram, rationaliseringar i modellprogrammen och inte minst att man styrt över produktionen till de dyrare modellerna, samtidigt som man höjt priserna, har gett klirr. 

Vi tvingas alltså köpa dyrare bilar. Många versioner med mindre motorer har slutat tillverkas. Men, säger förmodligen de analytiskt lagda: ”Vinstökningarna måste bero på att 2021 var ett mycket bättre bilår än det hårdare Coviddrabbade 2020 och nu faller bilförsäljningen.”

Det stämmer, men försäljningen ökade endast med två procent från 2020 till 2021 och i Europa har antalet registrerade bilar ”bara” sjunkit med sju procent under årets två första månader.

Visst finns det risk för att vinsterna dalar om tillverkningen minskar ytterligare på grund av kriget i Ukraina, råvarubrist och Covidproblemen i Kina.

”På några månader har priset på en Volvo XC60 T6 ökat med 50 000 kronor …”

Men kanske är högre bilpriser ett större hot – och det drabbar givetvis främst oss bilköpare, på flera vis. Brist på nickel ger dyrare batterier, höga energipriser, inflation och stigande räntor spär på. Och när väntetiderna ofta ligger på ett år behöver man inte priskriga.

På några månader har exempelvis priset på en Kia EV6 ökat med 25 000 kronor, på en Volvo XC60 T6 med 50 000 kronor, en Tesla Model 3 LR har blivit 60 000 kronor dyrare, Mercedes GLE 350 de har gått upp med 73 000 kronor, på Ford Mustang Mach-E har man lagt på 100 000 kronor och i vår prislista har Bentley Continental GT ökat med 200 000. Så där kan man fortsätta att leta skrämmande exempel. 

När jag går in på Audis hemsida för att se vilka bilar man har i lager för privatleasing är svaret, noll … Hos BMW finns det inget pris på 330e xDrive – man måste begära en offert.

Men J Bil har sänkt priset för privatleasing på en Mazda CX-30 från 3 895 till 2 990 kronor. Mazda själva har höjt priset på MX-30 med 70 000 kronor men samtidigt sänkt privatleasingpriset till 2 495, om man slår till under maj månad.

Det är alltså rena vilda västern och extremt svårt att veta vad en ny bil ska kosta. Sitter man med ett leasingavtal som snart tar slut kan man vara illa ute och måste kanske snegla på en begagnad bil – och det är absolut inte kul.

Uppenbarligen är bilbristen så stor att många betalar extremt mycket för en beggad bil. Enligt Blocket steg priset på nyare elbilar med 42 procent under årets fyra första månader. Det kan varken vara hållbart eller vettigt, men en delförklaring är att det kommit ut fler dyrare elbilar på andrahandsmarknaden vilket driver upp snittpriserna.

Det blir alltså mycket dyrare att hålla sig med bil, speciellt om man tankar bensin eller diesel. Men mycket talar för att halvledarbristen avtar senare i år.

Hur ska man tänka som bilköpare? Jag skulle hellre sitta stilla i bilen och strunta i att byta än att betala för mycket för en begagnad bil. 

Vad får den nya bilen för årlig skatt? Räkna noga på vad bytet kommer att kosta och gör jämförelsen med en ny bil på privatleasing. Kanske blir det billigare? 

Har du mindre än ett år till nästa byte är det dags att sätta fart och jag skulle lägga några timmar på att jämföra olika privatleasingpriser. Prispressen är hårdare där än vid köp. Var noga med kontraktskrivandet, med pris och datum – samt vad som gäller om bilen blir försenad. Fri lånebil? Kommer elbilen efter årsskiftet sjunker bonusen med 20 000 kronor. Sticker priset iväg över 700 000 kronor försvinner bonusen. För en laddhybrid blir bonusen max 10 000.

Ska du byta in bilen, eller sälja den själv senare? Fortsätter prisuppgången är det en vinstlott att sälja själv.

Att köpa bil har aldrig varit mer av ett schackparti, nu gäller det att fundera flera steg framåt.

Annons
Annons
Rulla till toppen