TEST: Tio sportdäck för kompaktbilar

Premium Dimensionen 235/35 ZR19 passar till en mängd effektstarka kompaktbilar som Golf GTI och Hyundai i30 N. Vid sidan om vanliga sportalternativ erbjuder en del tillverkare även supersport- och R-däck till GTI-ligan. Men vad är det ultimata valet? Vi reder ut.

TEST: Tio sportdäck för kompaktbilar
Däcken vi testat (235/35 ZR19)
Sportdäck:

Continental SportContact 7
Falken Azenis FK510
Michelin Pilot Sport 4
Pirelli P Zero (PZ4)

Supersportdäck:

Bridgestone Potenza Sport
Goodyear Eagle F1 SuperSport
Hankook Ventus S1 evo Z

R-däck:

Michelin Pilot Sport Cup 2 (Connect)
Nankang AR-1
Pirelli P Zero Trofeo R (NO)


Letar man efter det bästa däcket för att kunna utnyttja bilens resurser maximalt ställs man inför ett vägskäl: Ska man satsa på högsta möjliga säkerhet eller lägga allt krut (och alla pengar) på dynamiken? För det förstnämnda är det viktigt att ha bra egenskaper även på blöt asfalt och med det ett djupt skuret mönster för att leda bort vattnet. Vill man däremot åka ifrån allt och alla i kurvorna (dock inte i regnväder) behöver man satsa på däck som har en större kontaktyta, alltså mindre mönster.

Dimensionen 235/35 ZR19 hittar man på många kompakta "sportbilar" och här finns det gott om alternativ. Utbudet sträcker sig från komfortorienterade sportdäck med fina regnegenskaper till trackdaydugliga R-dito och för att utröna kombattanternas styrkor och svagheter så effektivt som möjligt, har vi delat upp testet i kategorier för gata respektive bankörning.

Bland sport- och supersportdäcken har vi valt Bridgestone Potenza Sport, Michelin Pilot Sport 4, Continentals splitternya SportContact 7, Falkens toppmodell Azenis FK510, Goodyear Eagle F1 SuperSport, Hankooks nya Ventus S1 evo Z och Pirellis P Zero (PZ4). I kategorin R-däck har vi valt Michelin Pilot Sport Cup 2, Nankang AR-1 samt Pirelli P Zero Trofeo R.

Vi har gjort skillnad mellan däcktyperna när vi har bedömt de olika produkterna. Medan sport- och supersportdäckens regnegenskaper räknas in i slutresultatet med 40 respektive 30 procent, har R-däckens egenskaper på regnvåt asfalt mindre betydelse och räknas in med tio procent. Komfort- och rullmotståndsaspekter tar vi bort helt ur betygen inom R-däckklassen.

För senare korsreferenser med däck av samma fabrikat dokumenterar vi gummits hårdhet.

Nu kan man ju tycka att det inte blir en rättvis fajt mellan de olika däcken och man har förmodligen rätt. R-däckens överlägsna prestanda på torrt underlag jämnas ut av deras oftast katastrofala egenskaper i regn.

För att över huvud taget möjliggöra en direkt jämförelse har vi höjt taket för däckens dynamiska egenskaper på torr asfalt från tio till tolv poäng. På så vis kommer inte R-däckens massiva nackdelar i regn skjuta alla tre varianterna i sank.

En sak vi lägger märke till ganska omedelbart är att de nya och förbättrade däcken inte riktigt lyckas med att överglänsa sina föregångare. De tidigare toppdäcken från Bridgestone och Michelin ligger inte alls i topp utan får nöja sig med lägre placeringar. Michelindäckets underbara styrprecision och fina balans på torrt underlag samt Bridgestones förvånansvärt höga grepp i kurvor och klockrena bromssäkerhet är som bortblåsta.

Däcken byts efter varje testfärd, alltså nästan i 20-minuterstakt.

På våt asfalt gäller det först och främst att övervinna fysiken: en stor kontaktyta mellan däck och underlag ger fint grepp så länge det finns tillräckligt med kraft som pressar ned däcket mot vägen, något som vår Hyundai i30 N inte har.

Däremot genererar GTI-bilen mycket vridmoment som sliter i framaxeln och bygger upp fart. Det innebär att däcken lyfter i pölar redan i låga hastigheter, bilen börjar plana över vattenytan och reagerar knappt på rattutslag. 

En van förare har antagligen inga större problem med att parera en sådan situation så länge vägen inte svänger. Klarar man av att hålla kursen och reducerar farten samtidigt hittar man snabbt grepp tack vare ESP-systemet. Situationen blir dock jobbigare när vattenplaning uppstår i kurvor och bilen börjar snurra på grund av styrutslaget.

Då lämnar bakhjulen nämligen framhjulens spår och hamnar själva i det djupa vattnet. I höga hastigheter betyder det att man knappast kan hejda bilen från att börja snurra, trots ABS och ESP. Utan direkt kontakt med vägbanan finns nämligen ingen kraftöverföring och de elektroniska hjälpmedlen är chanslösa.

Man ska alltså undvika att utnyttja sportbilarnas resurser i regn om de rullar på supersport- eller R-däck. Vi kan helt enkelt inte betona det tillräckligt mycket: anpassa hastigheten efter förhållandena om livet och bilen är dig kära.

Är vattenmängden på asfalten något mindre handlar det mesta om våtgrepp och här briljerar Bidgestone Potenza Sport framför allt i kurvor samt nya Continental SportContact 7 som bromsar bättre i regn än alla andra i testet.

Hur ser det ut för R-däcken i samma scenario? De kan naturligtvis knappt tränga undan något vatten eftersom det strider mot hela deras koncept: så mycket kontaktyta som möjligt för bästa möjliga grepp på torr asfalt. Mindre vattenpölar innebär alltså omedelbar greppförlust och kräver snabba och bestämda styrvinkelkorrigeringar.

Att hålla Nankang AR-1 på banan är ytterst mödosamt, där är Pirellis Trofeo betydligt bättre och Michelins Pilot Sport Cup 2 är nästan på samma nivå som de sämsta sportdäcken när det gäller grepp i regn.

Bromstestet på vattnad asfalt skiljer agnarna från vetet. Medan det nya Continentaldäcket står still redan efter 27,5 meter från 80 km/h behöver R-däcken mellan 37,5 och 41,1 meter.

För att sätta det hela i ett perspektiv: När SportContact står stilla kör bilen med Nankangdäcken fortfarande 50 km/h. R-däck bör därför endast användas på bana eller när vädret tillåter.

Apropå bana: här kan R-däcken äntligen visa vad de går för. Efter ett par uppvärmningsvarv och noggrann anpassning av däcktrycket till enhetliga 2,4/2,0 bar (varm) är det dags. Jämfört med gatdäcken är de bananpassade gummirundlarna i genomsnitt tre sekunder snabbare. Med fantastiskt grepp i kurvorna och under inbromsning. Samtidigt som precisionen är hög och gränsområdet är förlåtande kan man köra Nankangdäcket nästan som ett riktigt racedäck med stora styrvinklar. 

Det enda som stör är bullernivån som påminner mer om larvfötter än om däck, men å andra sidan är man till och med snabbare i kurvorna än Michelins ytterst välbalanserade, harmoniska och säkra Cup 2 som visserligen har bättre styrrespons men även känns mer nervöst än Nankang AR-1.

Pirelli Trofeo R är endast lite oroligt vid hårda inbromsningar inför kurvor, annars gillar vi däcket för dess höga styrprecision, förutsägbara lastväxelreaktioner och stora gränsområde. Trofeo överglänser konkurrenterna med höga kurvhastigheter, underbar stabilitet och säkerhet och kör hem testets snabbaste varvtider utan problem. Det höga tempot klarar däcket dessutom över många varv utan att prestandan mattas av.

Jämfört med testets sport- och supersportdäck är Pirelli Trofeo R upp till fem sekunder snabbare per varv, förutom när konkurrenterna heter Bridgestone, Continental eller Hankook.

Bridgestone- och Continentaldäcken kan tidvis minska gapet till en eller två sekunder. Det inger respekt eftersom inget av dem kompromissar det minsta med köregenskaperna i regn. Däremot är Bridgestone Potenza Sport inget praktexempel på lågt rullmotstånd och däckbuller.

Continental SportContact 7 visar att ett sportdäck kan både vara sportigt och hållbart samtidigt som rullmotståndet är lågt för att spara på de dyra dropparna. Det räcker gott för en totalseger i vårt lilla test. Ibland kan man både ha kakan och äta den.

"Härligt, härligt men farligt, farligt"

Mikael Johnsson

Har man en gång provat R-däck på bana är det svårt att gå tillbaka. Åtminstone om man börjat jaga varvtider. Kurvgreppet de genererar är beroendeframkallande. Vilken bil det än handlar om blir den betydligt snabbare.

Går man sedan tillbaka till vanliga sportdäck känner man hur de plågas, redan efter något eller några varv får man backa av för att inte överhetta dem, även om problemet är mindre på lättare bilar.

Jag kan verifiera att Pirelli Trofeo R är ett mycket snabbt R-däck. Kalas! Jag kan också intyga att du absolut vill ha ett annat däck på bilen om det börjar ösregna, vilket hände mig på Ring Knutstorp en gång.

Nej, R-däck hör enbart hemma på bana. Se bara på skillnaden i bromssträcka mellan kallt och varmt däck i Golf R-testet på annan plats i tidningen. Men, jag vet, alla bilar rymmer inte en uppsättning extrahjul ens i kupén och bagageutrymmet sammantaget.

Så vad göra om man ändå vill köra med R-däck på bana? Då rekommenderar jag att åtminstone välja ett R-däck med mindre usla våtegenskaper än de som är snabbast på torrt. Michelin Pilot Sport Cup 2 är ett sådant. En bra kompromiss. Men att verkligen köra med omdöme (sänk farten!) när det är blött ute.