TEST: Bästa vinterdäcken för den övre mellanklassen (245/45 R19)

Premium Vintern närmar sig med stormsteg och den eviga frågan dyker upp på nytt: Vilka däck ska jag välja? Vi testar åtta vinterdäck som lämpar sig bäst för stora familjebilar och suvar.

TEST: Bästa vinterdäcken för den övre mellanklassen (245/45 R19)
Grepp, bromssträckor och kurvegenskaper. När vi testar på snö krävs konstanta temperaturer. Vid behov kör vi även nattetid.
Däcken i detta test:

• Bridgestone Blizzak LM 005
• Continental Wintercontact TS 870 P
• Cooper Discoverer Winter
• Falken Eurowinter HS 01
• Firestone Winterhawk 4
• Michelin Pilot Alpin 5
• Uniroyal Winterexpert
• Vredestein Wintrac Pro


Även om man nöjer sig med åretruntdäck (som säkert har en del fördelar förutom de ekonomiska) på sin vardagsbil finns det egentligen ingen väg runt riktiga vinterdäck, framför allt för de som sätter säkerheten först och inte tar vinterväglaget för lättvindigt. 

Visst blir vintrarna mildare, och risken för snötäckta vägar minskar märkbart i alla fall i landets södra delar, och det ställer nya krav på däcken. Tillverkarnas produktstrateger och utvecklare har naturligtvis koll på detta och erbjuder därför moderna vinterdäck där komfort och dynamik står i allt större fokus.

Till skillnad från de äldre, smala däcken som främst koncentrerade sig på optimalt grepp på snö med en supermjuk gummiblandning och mycket grovt mönster (vilket resulterade i mycket diffusa köregenskaper på torr väg) är den aktuella däckgenerationen anpassad till dagens verklighet.

Det innebär säkert grepp på kallt och vått underlag, stora säkerhetsreserver vid vattenplaning, i väjningsmanövrar och på snöslask, samt stabila köregenskaper i högre farter.

Egenskaper som grepp på snö och is är däremot på tillbakagång, åtminstone bland våra testade däck. Bor man i snörika regioner bör man titta på nordiska vinterdäck som är anpassade för körning på snö och is.

Vinterväglagets förändringar och den däckutveckling som följer i dess fotspår påverkar naturligtvis även våra betygskriterier: hittills har snöegenskaperna svarat för en tredjedel av betyget, men i årets test minskar vi egenskapernas betydelse till tjugo procent.

Samtidigt höjer vi däckegenskaperna på vått underlag med fem procentenheter och däckens miljöegenskaper, där framför allt det bränslebesparande rullmotståndet och ljudnivån står i fokus, svarar också för ytterligare fem procentenheter av helhetsbetyget.

Nog med försnacket, det är dags för testet. Dagens deltagare är Bridgestone Blizzak LM 005, Continental WinterContact TS 870 P, Discoverer Winter från den brittiska däcktillverkaren Cooper, Falken Eurowinter HS 01, Firestone Winterhawk 4, Michelin Pilot Alpin 5, Winter Expert från Uniroyal och sist men inte minst Vredestein Wintrac Pro.

Hög stabilitet och neutrala köregenskaper höjer säkerheten och ger samtidigt snabba varvtider och poäng. En pigg bakaxel bidrar till ökad körglädje.

Vi har testat med två Audi A6/A7 quattro, alltså bilar vars drivlina redan från början garanterar utmärkta köregenskaper på vinterväglag men även ställer höga krav på däcken med effektuttag på upp till 340 hk. Våra krav? Utmärkt spårstabilitet, hög säkerhet i kurvor, korta bromssträckor och bästa möjliga grepp på alla underlag i kombination med hög komfort. Utöver detta ska däcken vara så tysta som möjligt. 

Att inte alla däck i testet kammade hem toppbetyg hade vi förväntat oss, men inte ens de bästa däcken kunde övertyga helt och hållet. Det var faktiskt inte ett enda däck som lyckades uppnå det högsta betyget, men vissa är mycket nära.

Närmast och därmed bäst i test tack vare sina fina snöegenskaper är Michelin Pilot Alpin 5. Däcket kunde dock inte övertyga helt med sin greppnivå på vått underlag vilket satte käppar i hjulen för ett toppbetyg. Jämfört med testets bästa däck när det gäller inbromsning på vått underlag hade testvinnaren en över två meter längre bromssträcka och det kostar viktiga poäng.

Däckens kurvegenskaper på snö mäter vi på en slalombana.

Detsamma gäller för Continental som briljerar med utmärkta köregenskaper på torr asfalt. Modellen TS 870 P är numera till åren kommen och har uppdaterats regelbundet, men lyckas ändå inte att övertyga helt i bromstestet på vått underlag. Continental är däremot ytterst lättkört på snö och starkt på torrt, kallt underlag vilket bevisar att gamlingen inte är ute ur leken utan förtjänar silvermedaljen.

På den tredje pallplatsen hamnar testets absolut bästa däck på våta vintervägar, Vredestein Wintrac Pro. Här är det först och främst de något längre bromssträckorna på torrt underlag och stabiliteten i snabba kurvor som behöver förbättras, men det kan man utan problem leva med tack vare ett konkurrenskraftigt pris.

Högt betyg får även Bridgestones Blizzak LM 005. Däcket har goda egenskaper på snö och på våt asfalt, men här är det de något längre bromssträckorna på torrt underlag som står i vägen för ett bättre betyg.

Broms- och grepptesterna genomförs alltid med antispinn aktiverat.

Lite längre ned i betygskalan, på plats fem, hamnar Winterhawk 4 från Bridgestones budgetmärke Firestone. På snö levererar däcket utmärkta kurvegenskaper, fantastiskt grepp och hög tolerans mot hjulspinn. Kort sagt, däcket går som en skållad råtta! Det försprånget kan det dock inte försvara på torra eller våta vägar.

Hur ser det ut för vinterdäcken från Cooper, Uniroyal och Falken? De första två har tydliga brister i bromsförmågan på våt asfalt och vad gäller Falken är det just bromssträckorna på snö som är alldeles för långa. I slutänden räcker det enbart för knappt godkända betyg. 

På bilar som inte ställer samma höga krav på däcken fungerar dessa säkerligen väl, men för en A6 (eller liknande) borde man definitivt välja något av de högst placerade däcken. De är nämligen i många fall inte särskilt mycket dyrare än de sämre.

SÅ HAR VI TESTAT

För att kunna säkerställa högsta möjliga precision och därmed tillförlitliga resultat har vi genomfört samtliga delmoment upprepade gånger där det var möjligt. Vi använder oss av ett progressivt betygssystem som inte enbart förlitar sig på mätresultat utan även på våra testförares subjektiva omdöme. 

På de olika underlagen (snö, vått, torrt) leder endast ett jämnt och säkert uppträdande till höga betyg. Vattenplaningsdelmomentet är uppdelat i längs- och tvärgående riktning och bedömer de olika däckens reaktion, exempelvis hur de beter sig när man kör över vattenfyllda spårrännor på motorvägen. Hur snabbt bilen kan ta sig över dessa innan vattenplaning inträffar visar prov på däckens säkerhetsreserver. 

På grund av att rullmotståndet påverkar förbrukningen mäts denna helst på en rullande landsväg hos två oberoende testlabb. Resultatet ingår i det sammanlagda omdömet med ett medelvärde. För att vara så opartiska vi bara kan brukar vi jämföra våra testdäck med stickprovsaktigt inköpta däck ur den fria handeln. Här fokuserar vi på otypiskt lyckade testresultat eller ovanligt slitage. 

I år hittade vi abnormaliteter i testresultatet för Vredesteins Wintrack Pro. Däcken producerades i januari 2022 och testades under februari/ mars. Stickprovskontrollen genomfördes däremot med däck som hade producerats i juli 2022. Shorevärdet (alltså gummiblandningens hårdhet) och de resterande fysiska egenskaperna låg på samma nivå som de tidigare testade däcken, men däremot kunde vi fastställa väsentliga skillnader under körproven och då framför allt för däckets egenskaper på våt asfalt.

För att validera resultat köpte vi ytterligare en uppsättning däck som hade producerats i juni 2022. Resultatet? Även dessa däck bekräftade testets goda resultat. Ännu ett stickprovsförsök är under förberedning och då med ännu nyare däck.


Alrik Söderlind

Välj med skallen

På vintern är det bara dubben som biter, det är sedan gammalt. 

Men förr fanns inga låsningsfria bromsar och inga antispinnsystem. Om alla bilar hade antisladdsystem skulle cirka hälften av alla singel- och mötesolyckor på halt väglag kunna undvikas. 

Så kör du en bil från förr och bor en bit norrut där det ofta är isiga vägar kan det vara klokt att välja däck med dubb. 

Men sedan gäller det att börja tänka och inte bara gå på gammal vana eller magkänsla.

Enligt en undersökning från 2021 som Trafikverket genomfört kör cirka 55 procent av svenskarna med dubbdäck och den andelen sjunker stadigt. För tio år sedan körde 68 procent med dubbdäck.

35 procent har valt nordiska friktionsdäck och cirka tio procent rullar på så kallade mellaneuropeiska däck. 

Av alla polisinrapporterade vinterolyckor sker bara cirka 15 procent på underlag där dubbdäck är att föredra, det vill säga på isiga vägar.

Friktionsdäck utan dubb ger generellt sett lägre energiförbrukning, ljudnivån blir lägre och de river upp färre partiklar från asfalten. I flera städer införs dubbdäcksförbud – kontrollera gärna vad som gäller där du bor och kör.

Kör man mest på våt asfalt är de mellaneuropeiska däcken att föredra, eftersom de ger bättre vägegenskaper och stabilitet än de nordiska friktionsdäcken. En stor fördel med de dubbfria däcken är givetvis att de kan sitta på längre del av säsongen.