Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022

PREMIUM Redan år 2021 hade majoriteten av testbilarna en elkabel i front eller akter. Under teståret 2022 fortsatte vi på det spåret och speciellt elbilarna tog en allt större del av kakan – precis som de gjorde försäljningsmässigt i Sverige. Det har blivit dags att summera teståret, utse vinnarna och inte minst ge våra personliga tillbakablickar.
Annons

2022 var året då elbilarna i Sverige plötsligt började säljas i högre antal än bensinbilar, dieselbilar och elhybridvarianter av dessa tillsammans. Det skedde för första gången i september och fortsatte i oktober och november. Laddhybriderna är näst största kategori efter elbilarna men ökade inte sin andel under året alls på samma sätt. Det såldes 5 362 laddhybrider mot 5 159 elbilar i januari. I november blev det 5 650 (+5 procent) laddhybrider men hela 10 896 (+111 procent) elbilar.

Vi märker direkt ovanstående trender vad gäller läsintresset hos er läsare och försöker självklart spegla detta i valet av testbilar. Helst ligga steget före.

Långt över etthundra bilar testades år 2022 och av dessa ökade vi andelen elbilar från 42 till 62 procent jämfört med i fjol. Bensinbilarna låg kvar på knappt 27 procent medan laddhybriderna fick maka på sig och gå ner från 23 procent till knappt 11. På något lustigt sätt står en blygsam Audi Q3 40 TDI quattro från en guide med olika bränslen som enda testade diesel!

Det får kanske bli några fler dieslar 2023, men det är trångt om utrymmet när så många nya elbilar formligen sköljer in. Inte minst från Kina och alla dess märken. Håller elektrifieringen i sig 2023 sedan den slopade klimatbonusen? År 2023 blir spännande…

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022

1. HYUNDAI IONIQ 5

Ioniq 5 fick under året bekänna färg i inte mindre än fem olika test. Alltid med maximala fem stjärnor i betyg. Bäst rent poängmässigt gick det för AWD med 306 hästkrafter i nummer 11 som gjorde processen kort med Mach-E, EV6 och Model Y. Starka kort är säkerhet, ekonomi, kupéutrymme, komfort – och riktigt bra snabbladdning.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022

2. BMW iX XDRIVE40

I nr 1/2022 fick Audi e-tron 55 quattro möta motsvarande nya tungviktare från BMW. Båda är bra och fick höga poäng. Bäst gick det för den nye utmanaren som erbjöd ännu lite bättre utrymme fram, var trevligare att köra och mer ekonomisk. 

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022

3. TESLA MODEL 3 PERFORMANCE 

Magnifika 49 poäng samlade Model 3 Performance ihop då den utmanades av nya BMW i4 M50. Gammal visade sig vara äldst. Tesla var lättast och roligast att köra. Lägst förbrukning bidrog till den bättre ekonomin. Till detta finns ett eget laddnätverk!


ÅRETS FÖRBRÄNNINGSMOTORBIL

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
TOYOTA 2,5 ELHYBRID AWD-I 

Varför inte lite klipsk hybridteknik även om du vill slippa kabel? Detta är en mycket rymlig praktisk suv – när du inte behöver ha skoj bakom ratten.


ÅRETS LADDHYBRID

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
VOLVO V60 RECHARGE T8 AWD 

Se så mycket ett nytt batteri kan göra! Plötsligt kom vi hela 82 kilometer på bara el. Visserligen kom motståndaren från Mercedes ännu längre, men Volvo hade det bästa totalpaketet.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022

NIO ET7 100 kWh

Titeln ”Årets bil” ger vi till den bil som summerar årets trender på allra bästa sätt. År 2022 var ett år då många nya kinesiska märken presenterade sig på den svenska marknaden, däribland Aiways, BYD, Hongqi, Nio, Ora och Xpeng som lades till de som vi redan känner, som MG och Maxus. Hittills har många bilar från Kina i ärlighetens namn känts som något ofärdiga produkter utan den rätta känslan. Men nu börjar det hända något. Bäst representant för detta tycker vi att nya Nio ET7 är. En teknikspäckad lyxsedan med luftfjädring, massage och värme/kyla på fyra sittplatser, lidarradar, sju kameror och 23 högtalare. Fem stjärnor hos Euro NCAP. Men det som imponerar/överraskar mest är att den stilrena, men inte kala, interiören och körupplevelsen skapar en vill ha-känsla. Hittills ovanligt från Kina!

BÄST I VARJE KLASS

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
SMÅBILAR: BMW i3

Alltjämt den körgladaste i klassen! Personlig design och avancerade material.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
KOMPAKTBIL: MG4 ELECTRIC

Körglad och prisvärd. Laddning och övriga egenskaper goda nog för klasseger.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
KOMPAKTSUV: KIA NIRO EV

En rymlig och genomtänkt liten elsuv. Nu med modernare instrument och kaross.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
MELLANKLASS: HYUNDAI IONIQ 5

Större och rymligare än du tror. Därtill en mästare på snabb laddning och komfort.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
MELLANSUV: SKODA ENYAQ COUPÉ RS IV

En billigare ID.5 som gör jobbet lika bra. Minst.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
ÖVRE MELLANKLASS: PORSCHE TAYCAN SPORT TURISMO

Supersnabbladdande superkombi att njuta i.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
STORSUV: BMW IX XDRIVE50

Den vigaste storsuven på vägen. Går speciellt som ”50” långt och laddar bra. 

 

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
LYXBIL: NIO ET7 100 KWH

Ett nytt märke skakar om. Lyxig upplevelse till ett i sammanhanget bra pris.

 

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
SPORTBIL: PORSCHE 911 GT3 RS

RS med DRS-vinge är snäppet värre än Mercedes-AMG GT Black Series i vår bok.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
MPV: VW ID. BUZZ PRO PERFORMANCE

Design som skapar glädje i omgivningen. Kul att köra.


FEM FRÅGOR TILL REDAKTIONEN

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
ALRIK SÖDERLIND, chefredaktör

Mest positiva överraskning 2022?

Att så många kinesiska tillverkare numera bygger bilar som kan konkurrera med de etablerade märkena – det överraskade mig.

Bilutvecklingen går otroligt snabbt och passar man sig inte blir man omkörd. Den europeiska batteritillverkarindustrins satsningar imponerar också positivt. Sverige kan bli en stor nation när det gäller batterier och omställning till grönare teknik.

Mest negativa överraskning 2022?
Regeringens beslut att dra in elbilsbonusen med en dags varsel var riktigt dåligt. Ingen framförhållning och enligt mig fel beslut. De som drabbas mest är de med lite mindre plånbok som nu inte längre kommer att ha råd att privatleasa eller köpa en billigare elbil. De rika kommer fortsatt att kunna köra billigare på el. Mindre bensinbilar med automatlåda får ett uppsving, liksom laddhybrider – det känns inte 2023!

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2022?
Amerikansk bilindustri har satt fart på sin elektrifiering, nu är det inte längre bara Tesla som gäller, även Ford, GM och Stellantis satsar hårt. Speciellt spännande är pickuperna som kan förändra amerikanernas syn på elbilar.

Dina förväntningar inför teståret 2023?
Volvo EX90 och Polestar P3 är hyperintressanta, men kanske är det ändå Lotus Eletre som får min puls att gå upp allra mest? Jo, så är det! Nio ET5 ser jag också fram emot med spänning, liksom BYD Seal och givetvis Volvo EX30 och …

Då gick det helt fel 2022!
Toyotas introduktion av bZ4X går till historien. Först tog det drygt tre månader att få koll på nya hjulbultar, sedan visade sig räckvidden var kort delvis på grund av en jättebuffer för batteriet. Inte vad man förväntar sig av världens största biltillverkare. 

Politiskt, humanitärt, ekonomiskt och klimatmässigt gick väldigt väldigt mycket fel på vår jord. Jag hoppas verkligen att vi får positiva överraskningar under 2023.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
1. PORSCHE 911 GT3 RSS
Kunde GT3 bli värre? Jadå. Med aktiv aerodynamik når RS i vissa fall till och med högre kurvhastigheter än tävlingsbilen GT3 Cup!
Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
JOHN ARGELANDER, redaktionschef

Mest positiva överraskning 2022?
Det är svårt att bortse från de kinesiska bilmärkena, även om den storskaliga entrén troligen kommer först under nästa år. Det positiva är dock att bilarna börjar bli riktigt bra redan nu – MG4 är bara ett exempel på att kineserna gjort hemläxan. Det lär bli fler utmanare om testsegrar framöver, från det stora landet i öst.

Mest negativa överraskning 2022?
Är det bara jag, eller börjar bilar bli väldigt tunga? Än så länge hajar man till när man ser att en Volvo EX90 väger 2,7 ton och en BMW i7 väger 2,8 ton, men med tiden kanske man inte lägger märke till det längre. Tekniknivån är såklart högre än någonsin och batterier väger mycket, men ändå. Nästan tre ton …

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2022?
Återigen är det de kinesiska tillverkarna som jag tänker på. De har kanske inte fått mig att ändra uppfattning om dem, men jag är väldigt imponerad över hur snabbt utvecklingen går där borta. Bilarna de bygger är riktigt bra, och de kommer bli ännu bättre. Och fler.

Dina förväntningar inför teståret 2023?
Det ska bli väldigt spännande att testa Volvo EX90. Stora suvar tilltalar mig väldigt mycket då jag uppskattar riktigt bra komfort framför sportighet. Dessutom är jag så gammal att jag var med när den första generationen av Volvo XC90 kom, så det blir kul att testa ”generation tre” av Volvos största bil.

Då gick det helt fel 2022!
Krig är väl själva definitionen av ”helt fel”, och Putins invasion av Ukraina är bland det sämsta som har hänt på väldigt länge. För övrigt anser jag att regeringens beslut att ta bort elbilsbonusen är kontraproduktiv i ett land (och en värld) som är mitt uppe i en omställning till elektrifierat. Att bromsa utveckling är sällan lyckat.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
2. PORSCHE 718 CAYMAN GT4 RS
För exakt en miljon mindre går det att få en annan ytterst trevlig Porsche med svannacksfäst bakvinge. Kul och bra på bana!
Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
MIKAEL JOHNSSON, testchef

Mest positiva överraskning 2022?
Gällande tester måste det ha varit MG4 Electric som var så pass bra att den slog VW ID.3 i test. Personligen var det att efter 23 år som motorjournalist äntligen få träffa bröderna Bovensiepen som tagit över och driver BMW-förädlaren Alpina efter farsan Burkhard. Detta samt att få provköra stora delar av Alpinaprogrammet på den utmanande banan Bilster Berg. Mums!

Mest negativa överraskning 2022?
Testmässigt var det nog när Ford Mustang Mach-E GT skulle upp till bevis i accelerationsmätningen. Bilens unika läge ”Untamed Plus” gick ju knappt aldrig att använda! Beteendet var ovärdigt namnet Mustang och egentligen tycker jag att alla Mach-E är rätt trevliga personligheter.  

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2022?
Först MG4 Electric och sedan Nio ET7 fick mig att börja inse att det inte längre bara kommer skräp från kinesiska märken utan ibland också riktigt bra bilar. Med det sagt verkar dock regimen i Kina ha mycket skräp för sig fortfarande tyvärr.

Dina förväntningar inför teståret 2023?
Bland farhågorna finns att det kommer att bli fler misslyckade försök till laddtest. För att få en representabel laddkurva vill vi kunna susa in med förvärmt batteri utan den allra minsta laddkö. Något som tyvärr blir allt vanligare. Men samtidigt förväntar jag mig att det byggs laddstationer för fulla muggar 2023!

Då gick det helt fel 2022!
När jag i årets första 75-milarace med elbilar ställer mig vid Eons 50 kW-laddare istället för Eon/Clevers 300 kW-laddare … Idag hade jag vetat bättre men lite lagom nödig och med en lastbil som skymde de rätta laddarna så pluggade jag glad i hågen in bilen och gick in på macken. Det var mörkt och jag hade aldrig varit där förr, men oavsett ursäkter, så kastar man bort placeringar i vårt elbilsrace. Tur att jag skärpte mig senast.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
3. CORVETTE Z06
Redan nya Stingray med mittmotor är bästa Corvette någonsin. Nya Z06 får därtill 180-graders vevaxel som varvar ursinnigt!
Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
WIGGO BJÖRCK, digital redaktör

Mest positiva överraskning 2022?
MG4! Visst har rivalen VW ID.3 haft en strulig start och känns redan gammal – även med nyare mjukvara än vi fick ut. Men att en ”billig” kines ska komma och klå den? Gör om, gör rätt med faceliftet, VW!

Mest negativa överraskning 2022?
Inget total överraskning, men jag blev ändå lite besviken på Polestar 3 och Volvo EX90. I det senare fallet en 2,8 ton tung, stor och klumpig suv med rejält batteri. Vi är tuffa mot Volvo men det är tough love – självklart håller man alltid lite på hemmalaget, som tyvärr alltid får spela andrafiol i kinesiska Geelys trupp. Sportkombin Zeekr 001 kommer till Europa 2023 med snabbare laddning tack vare den Göteborgs-designade (!) 800-voltsplattformen SEA. Varför får inte Volvo sälja den istället?

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2022?
Kriget i Ukraina har absolut ändrat synen på det ryssvänliga Kina.

Dina förväntningar inför teståret 2023?
En hel del elbilar med långa leveranstider och/eller kinesiskt påbrå. Trots borttagen bonus har pendeln redan svängt, tror jag. Bilinvasionen från öst är också i full snurr och läsarintresset för alla nya modeller stort. Visst grumlar de politiska aspekterna det hela, men vi testar bilarna ändå för att hjälpa er läsare ta informerade köpbeslut.

Då gick det helt fel 2022!
Jag var dum nog att köpa bil mitt under krisvåren, och inte någon snål elbil heller. Det blev en sällsynt Lexus IS 300 SportCross med legendarisk 2JZ treliterssexa. En av mina drömbilar, bortsett från den autotragiska lådan som man bara kunde välja bort i USA (!). Jag har ömsom fixat småfel i garaget, ömsom gråtit vid pumpen. Bättre flyttbil nu i vinter hade jag däremot inte kunnat önska efter. Biltestarna hade fel för 20 år sedan, kombikarossen är visst rymlig … om man är två och fäller baksätet!


Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
PEDER KARLSSON, krönikör

Mest positiva överraskning 2022?
Gammal är äldst! Ett testår som av naturliga skäl dominerats av omställningen till el, toppas i min värld av en gammal goding, nämligen Mercedes E63 AMG S. E63 är en av de sista ur den förra generationens Mercedes som fortfarande saluförs. För mig är Mercedes synonymt med fantastisk kvalité och komfort, och inte minst bus. E63 har allt det och lite till. En helt fantastisk allroundbil som klarar allt en familj kan kräva av en bil. Dessutom är den helt otroligt rolig att köra. Jag älskar den. Jag har haft en själv och jag kommer garanterat att äga en igen.

Mest negativa överraskning 2022?
Det mest negativa under 2022 är inte en specifik bilmodell, snarare en generell observation. Alla bilar börjar bli alldeles för generiska. Allt ser likadant ut, inga bilar har längre några andra säljargument än räckvidd och batteristorlek. Borta är tillverkarnas kärnvärden. Det finns en anledning att bilars grillemblem bara blir större och större, det är för att inget annat på bilen talar om vad det är för varumärke. Jag vill tillbaka till där man kan säga vad ett varumärke står för. Jag tror att det första bilmärket som vågar sticka ut lite kommer att tjäna massor på det.

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2022?
Väldigt lite. Kanske att vi måste bortse från de klassiska fördomarna från och med nu. Bara för att en bil kommer från till exempel Kina betyder det inte att den är sämre än nåt från till exempel Tyskland. Inga gamla lagar gäller längre i branschen.

Dina förväntningar inför teståret 2023?
Att det ska komma en elbil jag faktiskt vill ha. 

Då gick det helt fel 2022!
Mercedes + däck = strul. I ett test förra vintern gav Mercedes mig en EQS med sommardäck på trots isgator. I vårt nyligen gjorda test med EQE AMG så skrapade vinterdäcken i skärmkanterna, det vill säga att det var fel dimension för bilen. Kanske inte helt OK för ett av världens fräsigaste varumärken att inte ha koll på sånt? 


Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
ELIAS MEDELBERG, reporter

Mest positiva överraskning 2022?
Jag ser att flera har svarat MG4, och det är nog det korrekta svaret. För att ta något annorlunda slår jag ett slag för Volvos uppdaterade laddhybrider. Egentligen kanske de lanserades i slutet av förra året men det första testet gjorde vi i år. V60 T8 har jag i vilket fall som helst alltid gillat. Elräckvidden har dock varit väl kort och elmotorn för svag. Båda delarna är nu åtgärdade. V60 laddhybrid är numera en fantastisk bil.

Mest negativa överraskning 2022?
Sett med biltestarglasögonen på är svaret prishöjningarna på elbilar.

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2022?
Nio ET7. Jag hade inte väntat mig några stordåd från märket. Batteribytesstationerna tycker jag är en idiotlösning och jag tror inte att det kommer att vara något som hänger kvar särskilt länge. Men bilen, ET7, fick mig att tro på en lite ljusare framtid för Nio. Det är ju en toppenbil!

Dina förväntningar inför teståret 2023?
Läget i världen och den slopade bonusen gör de billigare elbilarna mindre konkurrenskraftiga. Så till skillnad från tidigare år förväntar jag mig fler bensinbilstest och färre elbilar. När en ID.3 kostar över 500 000 kronor och en Volkswagen Golf börjar på runt 270 000 kronor blir det svårt att räkna hem ekonomikalkylen på elbilen. Då får man förstås mer effekt och utrustning i elbilen. Mer relevant är det kanske att kolla på Golf GTI som kostar ungefär 140 000 kronor mindre än ID.3:an.    

Då gick det helt fel 2022!
Min hjärna gick i baklås i samband med provkörningen av Porsche 718 Cayman GT4 RS. Både i filmen på Youtube och artikeln i tidningen jämförde jag GT4:an mot storebror GT3. Felet? Jag lyckades få ur mig att GT3:an är fyrhjulsdriven! Det är först när jag ser att folk i kommentarerna under videon sparkar bakut som jag inser mitt misstag. Jag rusar till datorn, inte kan jag gjort samma tankevurpa två gånger? Jo, även i tidningen blev det fel. Tur att det går att redigera artiklarna på webben. Vid det här laget borde de flesta pappersex vara ur världen och bevisen förstörda. Nej, nu glömde jag Youtubefilmen. Attans!


Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022
MAGNUS FRÖDERBERG, reporter

Mest positiva överraskning 2022?
MG4. Bilarna från MG har hittills varit elkonverterade avgasbilar med alla de kompromisser som det medför. Nya MG4 är i grunden konstruerad som en elbil och det märks. De har dessutom gjort läxan bra och analyserat vad konkurrenterna gjort för missar. MG4 är som en ID.3, fast billigare.

Mest negativa överraskning 2022?
Volvo EX90. Jag undrar vad som hänt i Volvos ledning. Vart tog modet vägen? De vet att bilar säljer på form och har gjort riktigt snygga skapelser som S60 och XC40, ändå ser det nya flaggskeppet EX90 ut som en försiktigt ansiktslyft XC90. Besvikelsen är särskilt stor då Volvo visat upp Concept Recharge som var snygg och hade form i framkant. Av någon anledning har Volvo fegat ur.

Vad fick dig att ändra uppfattning under 2022?
Borttagen bonus och höjd ränta. Jag var inne på att byta min laddhybrid mot en ren elbil, men det har jag nu strukit. För mig går inte längre kalkylen ihop efter att bonusen försvunnit då min laddhybrid redan går snålt. Privatleasing är inte längre lika attraktivt utan det är bättre att ta ett billån och hoppas på högt andrahandsvärde.

Dina förväntningar inför teståret 2023?
Ser fram emot att köra Volvo EX90. Lyckas Volvo hänga med i konkurrensen, eller blir EX90 bara en tung dinosaur? Jag har en svaghet för stora lyxiga sedaner (gubbvarning!) och ser fram emot att få glida fram i tystnad i en BMW i7.

Då gick det helt fel 2022!
Toyota bZX4 och Subaru Solterra. Toyota har inte riktigt fått fason på sina elbilar trots att de var först med elhybrider. ”Fat and happy” är en klassisk åkomma som verkar ha drabbat Toyotas ledning och utvecklingsavdelning. Vi får hoppas att Toyota gör om och gör rätt med bZ3X som kommer 2023. 


Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022

VW ID.BUZZ

Design och nostalgi räcker väldigt långt och tillsammans med VW:s etablerade elbilsplattform räcker det för att VW ID. BUZZ med stor marginal ska ta hem titeln Årets bil bland läsarna.

Med former som gör en glad och utrymmen som räcker för en riktigt stor familj samt beprövad elbilsteknik är VW ID. Buzz tveklöst Årets bil enligt läsarna.

Följdfrågan om vilken bil som inte förtjänar utmärkelsen Årets bil fick många och väldigt olika svar men flest fick ”Alla Kinabilar”.

Många ogillar kinesiska bilar på grund av det diktatoriska styret och vissa tycker inte att de ska få vara med i omröstningen. De två modeller som fick flest ”Nej-tack-röster” var Xpeng P5 och tvillingarna från Subaru och Toyota Solterra/bZ4X – där de två sistnämnda  får kritik för att hjulen trillade av, att laddningen är långsam och att Toyota sladdar efter i elbilsracet.

ANDEL AV LÄSARNAS RÖSTER

1. VW ID. Buzz 23 %
2. Alfa Romeo Tonale 10 %
3. Mercedes EQE 8 %
4. BMW X1/iX1 5 %
5. BMW i7 4 %
6. Kia Niro 3 %
6. MG4 3 %
8. Mazda CX-60 3 %

Följande fick  också tre procent av rösterna:
Ferrari Purosangue, Ferrari 269 GTB, Kia Sportage och Lotus Emira.

Testlaget och läsarna: De var årets bästa bilar 2022

ÅRETS ALLA TESTER

MODELL

Nr

IQ

TQ

EQ

TOT

Audi e-tron 55 quattro

1

14,5

16,5

17

48

Audi RS e-tron GT

2

12,5

13

17

42,5

BMW i4 eDrive40

13

14,5

14

16,5

45

BMW i4 M50

4

13

14,5

18

45,5

BMW i4 M50

13

11

14,5

18,5

44

BMW iX xDrive40

1

14,5

16,5

18,5

49,5

Cupra Born 58

14

11

14,5

16

41,5

Ford Mustang Mach-E AWD Long Range

11

11

14

14,5

39,5

Ford Mustang Mach-E GT

16

11,5

13,5

14,5

39,5

Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 217 hk

9

14,5

17

16,5

48

Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh AWD 306 hk

11

16,5

16

17,5

50

Kia e-Niro

3

15

14,5

13

42,5

Kia EV6 77,4 kWh AWD 325 hk

11

15

14,5

15,5

45

Kia EV6 77,4 kWh RWD 228 hk

9

14,5

16,5

15,5

46,5

Kia Niro EV

22

15

15,5

15

45,5

Kia Niro Plug-In Hybrid

22

15,5

15

13,5

44

Mercedes C 300 e Kombi

8

15

13

16

44

Mercedes EQE 350+

13

11

15

16

42

MG ZS EV Long Range

3

16

12

11,5

39,5

MG4 Electric

24

13

12,5

16,5

42

MG5 Electric

10

14,5

11,5

12,5

38,5

Polestar 2 Long Range Dual motor

13

16

14

17

47

Porsche Taycan Turbo 

2

11,5

13,5

19

44

Renault Megane E-Tech Electric EV60 220

14

12,5

13,5

17

43

Tesla Model 3 Performance

4

16,5

16

16,5

49

Tesla Model 3 Performance

13

14,5

16

16,5

47

Tesla Model Y Long Range Dual Motor

11

11,5

16

16

43,5

Tesla Model Y Performance

16

12,5

16,5

16,5

45,5

Volvo V60 Recharge T8 AWD

8

14

14

18

46

Volvo XC40 Recharge

9

15,5

14

14,5

44

Volvo XC40 Recharge

10

14

13,5

15,5

43

VW ID.3 Pro Performance

24

9,5

16

16

41,5

Dessa tester är våra mest genomgripande. Körningar, bedömningar och de flesta mätningar (både mått och prestanda) är utförda av vårt svenska testlag, på svenska vägar. Vissa av specialtesterna nedan har vi också gjort, medan andra är hämtade från vårt globala nätverk.

ÅRETS ALLA SPECIALTESTER

MODELL

Nr

Betyg

Testtyp

Alfa Romeo Giulia GTAm

5

inget betyg

Prestandatest

Alpine A110 S

8

inget betyg

Prestandatest

Aston Martin Vantage F1 Edition

5

inget betyg

Prestandatest

Audi e-tron GT quattro

ER1

inget betyg

Laddtest

Audi Q3 40 TDI quattro

5

inget betyg

Köpguide

Audi Q3 45 TFSI e

5

inget betyg

Köpguide

Audi Q3 45 TFSI quattro

5

inget betyg

Köpguide

Audi Q4 40 e-tron

5

inget betyg

Köpguide

Audi Q4 40 e-tron

18

4

Lighttest

Audi RS Q8

15

5

Lighttest

Audi TTS

8

inget betyg

Prestandatest

BMW i4 eDrive40

ER1

inget betyg

Ladd+förbr.

BMW i4 M50

6

inget betyg

75-milatest

BMW iX xDrive50

ER1

inget betyg

Laddtest

BMW M3 Competition

2

inget betyg

Prestandatest

BMW M3 Competition M xDrive

2

inget betyg

Prestandatest

BMW M3 E30

16

5

Prestandatest

BMW M4 Competition M xDrive

5

inget betyg

Prestandatest

BMW X3 xDrive 30e

17

4

Lighttest

Chevrolet Corvette Stingray

5

inget betyg

Prestandatest

Chevrolet Corvette Stingray

9

inget betyg

Prestandatest

Cupra Born 58

ER1

inget betyg

Laddtest

Cupra Born e-Boost 58

4

4

Singeltest

Cupra Born e-Boost 77

ER1

inget betyg

Ladd+förbr.

Cupra Leon VZ Cup

20

4,5

Lighttest

Ford Mustang Mach-E AWD Long Range

ER1

inget betyg

Ladd+förbr.

Ford Mustang Mach-E AWD Long Range

21

3,5

Lighttest

Hyundai i30 N Performance

20

4

Lighttest

Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 217 hk

ER1

inget betyg

Laddtest

Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 217 hk

18

5

Lighttest

Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 217 hk

19

5

Lighttest

Jaguar E-Pace P300e AWD

17

1,5

Lighttest

Kia EV6 77,4 kWh AWD 325 hk

6

inget betyg

75-milatest

Kia EV6 77,4 kWh RWD 228 hk

ER1

inget betyg

Ladd+förbr.

Kia EV6 GT

19

inget betyg

Singeltest

KTM X-Bow R

5

inget betyg

Prestandatest

Lancia Delta HF Integrale 16V Evo 2

24

5

Prestandatest

Lexus NX 450h+

17

4,5

Lighttest

Mercedes A 250 e

23

5

Lighttest

Mercedes EQA 250

18

3

Lighttest

Mercedes EQS 450+

6

inget betyg

75-milatest

Mercedes EQS 580 4Matic

ER1

inget betyg

Laddtest

Mercedes EQV 300

ER1

inget betyg

Laddtest

Mercedes-AMG SL 63 4Matic+

17

inget betyg

Singeltest

Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ Coupé

15

5

Lighttest

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

ER2

inget stj.bet.

Prestandatest

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

15

4

Singeltest

Mercedes-AMG GT Black Series

5

inget betyg

Prestandatest

MG ZS EV Long Range

6

inget betyg

75-milatest

Opel Astra Plug-in hybrid

23

3,5

Lighttest

Peugeot e-2008

ER1

inget betyg

Ladd+förbr.

Polestar 2 Long range Single motor

19

4

Lighttest

Porsche 718 Cayman

8

inget betyg

Prestandatest

Porsche 718 Cayman

15

inget betyg

Prestandatest

Porsche 911 GT3

5

inget betyg

Prestandatest

Porsche 911 GT3 Touring

9

inget betyg

Prestandatest

Porsche 911 Turbo 3,3 (1989)

15

inget betyg

Prestandatest

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

6

inget betyg

75-milatest

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

15

inget betyg

Förbrukning

Porsche Taycan 4S Cross Turismo

ER1

inget betyg

Laddtest

Range Rover Evoque P300e AWD PHEV

17

3

Lighttest

Renault Megane E-Tech Electric EV60 220

18

3,5

Lighttest

Renault Megane E-Tech Electric EV60 220

ER1

4

Singeltest

Renault Megane R.S. Trophy

20

3

Lighttest

Skoda Enyaq Coupé RS iV

21

5

Lighttest

Skoda Enyaq iV 80

ER1

inget betyg

Laddtest

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

ER1

inget betyg

Ladd+förbr.

Tesla Model Y Long Range Dual Motor

6

inget betyg

75-milatest

Toyota GR Supra 2,0

8

inget betyg

Prestandatest

Toyota GR Yaris

5

inget betyg

Prestandatest

Volvo C40 Recharge

ER1

inget betyg

Ladd+förbr.

Volvo C40 Recharge Twin Motor

6

inget betyg

75-milatest

VW Golf eHybrid

23

4,5

Lighttest

VW Golf GTI Clubsport 300

20

4,5

Lighttest

VW Golf R

7

inget stj.bet.

Prestandatest

VW Golf R

5

inget betyg

Prestandatest

VW ID.3 Pro Performance

ER1

inget betyg

Ladd+förbr.

VW ID.4 GTX

6

inget betyg

75-milatest

VW ID.5 GTX

21

3,5

Lighttest

VW ID.5 Pro Performance

19

4

Lighttest

Xpeng P7 4WD High Performance

21

3

Singeltest

Annons
Annons
Rulla till toppen