De viktigaste bilnyheterna 2023 – del 2

Premium Här kommer andra delen i vår genomgång av de viktigaste bilnyheterna för det nya året. 2023 handlar till största delen om förändring.

De viktigaste bilnyheterna 2023 – del 2

MERCEDES/SMART

För sista gången bygger en ny generation på en plattform för förbränningsbilar (MRA II). Men helt utan elektrifiering går det inte. Nya E-klassen (W 214) har fyra- och sexcylindriga motorer som uteslutande kommer med ett 48 V-mildhybridsystem, annars finns det som förr laddhybrider i kombination med både diesel- och bensinmotorer som har en elektrisk räckvidd på drygt 100 km. Åttacylindriga motorer finns däremot inte längre, inte ens i AMG-modellerna. Designen samt säkerhets- och assistansutrustningen ligger på nästan samma nivå som S-klassens och inom en snar framtid ska även E-klassen kunna köra autonomt enligt level 3. 

Respektavstånd till C-klassen finns tack vare E-klassens axelavstånd på 2,96 meter och luftfjädringen. E-klassen kommer i sedan- och kombiform, den nya Coupén ersätter de gamla tvådörrarsmodellerna från C- och E-klassen.

#1

Efter A- och B-klassen är det dessutom dags att fräscha upp resten av tillverkarens framhjulsdrivna bilar samt deras elektriska alternativ. GLE, GLS och V-klass kommer också att uppdateras och den nya coupéversionen av GLC kommer i juli till handlarna. I maj är det sedan dags för EQE SUV att äntra scenen, T-klassens elektriska version EQT kommer däremot redan i februari.

Då finns redan Smart #1 att köpa som inte längre är en mikroskopisk stadsbil utan en elektrisk crossover i Golf-storlek med 272 hk som har utvecklats i samarbete med Geely och som ska byggas i Kina. Nyheter kommer även från prestandagudarna i Affalterbach: drygt tio år efter debuten av AMG GT kommer i slutet av 2023 en ny generation.

MITSUBISHI

Efter att man har dragit sig tillbaka från den europeiska marknaden använder sig Mitsubishi av modellerna från allianspartnern Renault för att utvidga sitt ganska tomma utbud. I februari startar man med nya ASX som inte är något annat än en illa förklädd Renault Captur. Likadant ser det ut i kompaktbilssegmentet: Mitsubishi återupplivar Colt-namnet för en Renault Clio med Mitsubishi-loggan i fronten.

NISSAN

Nissan jobbar fortfarande med efterföljaren till Micra som kommer enbart med en elektrisk drivlina och presenteras inte förrän 2024. 2023 begränsas nyheterna till lanseringen av Kangoo-tvillingen Townstar EV och en prestandavariant av Ariya som kommer till sommaren med ett effektuttag på 395 hk.

Polestar 3

POLESTAR

Polestar 2 får sällskap av två nya modeller: nya Polestar 3 är en 4,90 meter lång suv som redan kan beställas men som inte levereras förrän tidigast på hösten. Tack vare ett batteri på 111 kWh ska en räckvidd på över 600 km inte vara en omöjlighet. I oktober följer presentationen av coupésuven Polestar 4 som lanseras 2024.

Elias Medelberg

DET GÄLLER ATT FOKUSERA PÅ DET VIKTIGA

Här i Sverige är väl Kias och Hyundais nya elbilar tillsammans med Volvos och Polestars feta elsuvar mest efterlängtade. Men BMW 5-serie i eldrivet kombiutförande tror jag blir den bästa eldrivna svenssonbilen. Den lär dock vara aningen dyr.

Det väller in mängder av intressanta elbilar men personligen är det de mindre praktiska bilarna som lockar. Mest efterlängtat från min sida blir istället Alpine A110 R, Civic Type R och Ford Mustang med V8! Alpinen vet vi redan är otroligt rolig, en ännu vassare variant säger man inte nej till.

Allra häftigast måste det väl ändå vara att Alfa Romeo ska klämma ur sig en sportbil med 33 Stradale-stuk? Så länge det inte tas ett par riktigt korkade beslut där nere i Italien kommer den lätt att vara en av årtiondets coolaste modeller.

Corsa.

OPEL

Nästa år är blixten i fronten på programmet: Opel utvidgar Astra-serien med en helelektrisk variant och i september är Astra-e även tillgänglig i kombiformat. Samtidigt ska även lilla Corsa fräschas upp och får i samband med faceliften Vizor-fronten för att passa in bättre i modellutbudet.

Corsa-e använder sig av den optimerade drivlinan i Astra-e med mer effekt och större batteri som även borde hitta sin väg till modellerna Combo-e och Zafira e-Life.

Redan till våren börjar man en ny era av elektrifierade GSe-varianter och börjar med Grandland GSe som är en fyrhjulsdriven laddhybrid med 300 hk. Från och med maj finns Astra GSe (och Sports Tourer) hos handlarna men med ett högre effektuttag (225 istället för 180 hk).

Peugeot 408

PEUGEOT

Peugeots viktigaste nyhet är nya 408 – en 4,70 meter lång crossovercoupé som positioneras mellan 308 och 508. Man har valet mellan två bensinmotorer: en trecylinder med 131 hk sitter i grundmodellen och i laddhybriden med antingen 180 eller 225 hk arbetar en 1,6-liters fyrcylinder. Oavsett motor är en åttastegad automatlåda inkluderad i priset. De första leveranserna börjar i mars.

Nytt är även tillverkarens helelektriska kompaktmodeller e-308 och e-308 SW med 160 hk och ett batteri på 54 kWh. Samma drivlina används även i kompakta e-208 som fräschas upp under årets tredje kvartal. Man passar även på att uppdatera 508 (mars) och kompaktsuvarna 2008 och e-2008 (sommar). I slutet av året utrustas 3008 och 5008 med mildhybridiserade motorer.

RENAULT/ALPINE/DACIA

I januari blir det trångt på nyhetsfronten: Tiguan-konkurrenten Austral börjar säljas och höjdpunkten här är fullhybriden med 200 hk och ett imponerande teknikkoncept. Samtidigt börjar leveranserna av Kangoo E-Tech Electric med en effekt på 125 hk och Alpine R, som är den vassaste versionen av A110 med 300 hk.

Under årets resterande månader presenteras ytterligare två nya modeller: den första är Jogger Hybrid med 143 hk, den första hybridbilen av dotterbolaget Dacia och till hösten lanseras en förlängd version av Austral med upp till sju säten.

911 Safari.

PORSCHE

Porsches största ikon fyller sextio 2023 och speciellt för sextioårsdagen dyker nioelvan upp i nya modellvarianter: i januari startar exempelvis försäljningen av 911 Safari som påminner om den framgångsrika rallybilen från 1984. Dubbelturbomotorn producerar 480 hk och karossen har höjts och försetts med en stel bakvinge. 

Lite senare är det dags för 911 Carrera T att se dagens ljus: här kombineras instegsmotorn (385 hk) med en explicit sportig karaktär. I mitten av året lanseras dessutom 911 ST, en 510 hästars samlarbil i limiterad upplaga och i slutet av året är det slutligen dags för en uppfräschning av 911 som bland annat innehåller nya motoriseringar, däribland en hybridvariant med drygt 700 hk.

Innan dess lanseras även 718 Spyder RS 4.0 som genererar hela 510 hk ur en fyraliters sugmotor, och Cayenne lämnas inte heller i fred. Porsches stora suv utrustas med en del av Panameras motorer, bland annat med laddhybriddrivlinan med 700 hk. 2024 är det dags för Panameras tredje generation som presenteras i slutet av 2023.

Superb.

SKODA

I början av året kommer Enyaq Coupé, som hittills enbart fanns i RS-utförandet, även med svagare motoralternativ. Vanliga Enyaq gör tvärtom och får en RS-variant i april och i juli en lyxig L&K-version. Månaden därpå uppdateras kompaktmodellerna Kamiq och Scala både tekniskt och optiskt.   

Under senhösten kommer de komplett nyutvecklade flaggskeppen Superb och Kodiaq. Nytt för modellerna är förbättrade adaptiva dämpare och mildhybridiserade motorer. Kodiak finns numera även i en laddhybridsversion med en elektrisk räckvidd på drygt 100 km. Ännu en helelektrisk suv i Karoq-format presenteras i form av nya Elroq som dock lanseras först 2024.

SSANGYONG

Med kantiga och robusta Torres lanserar Ssangyong sin första elektriska modell på den europeiska marknaden. Nykomlingen följer designfilosofin "Powered by toughness" med en grill som påminner en hel del om Jeeps. Interiört har man valt klart finare material än i andra modeller.

Tavascan

SEAT/CUPRA

Det är först i slutet av 2023 som det händer något intressant hos Cupra: då ska man nämligen kunna beställa spanjorernas andra elbil i form av Tavascan som drivs av upp till två motorer som genererar 300 hk. De första leveranserna är dock inte att vänta förrän 2024. Annars händer inte mycket hos Seat och Cupra, bortsett från ett par specialmodeller samt flera svagare motoralternativ för Cupra Leon som hittills enbart fanns under Seat-flaggan.

DEN ALLVARSAMMA LEKEN

Jag älskar när det händer oväntade saker i bilbranschen. När nya, roliga trender dyker upp.

Porsche 911 Safari och Lamborghini Huracán Sterrato är två tecken på att något nytt håller på att hända. Sportbilar som byggs om, höjs och förbereds för körning på dåliga vägar. Rent estetiskt är det fantastiskt kul, tycker jag. Om det blir en regelrätt trend återstår att se, två svalor gör ju ingen sommar. Men det testet ser jag fram emot!

Klart mindre marginella lär Volvo EX90 och Hyundai Ioniq 6 bli. Den sistnämnda har potential att bli en storsäljare i Sverige, inte minst för att syskonet Ioniq 5 (och kusinen Kia EV6) är väldigt populära här. Och EX90 har verkligen "svenskarnas drömbil-aura". En otroligt intressant bilmodell.

Sedan är jag nyfiken på de många intressanta kinesiska märkena som är på ingång. De kommer säkert att röra om i grytan.

SUBARU

Den nya generationen av BRZ är nu trots allt redo för den europeiska marknaden. I december 2023 får nuvarande XV en efterföljare som bär namnet Crosstrek. Designmässigt påminner den kompakta crossovern en del om Outback. Passagerarna kommer att gilla de nya sätena och den nya stående pekskärmen med splitternytt infotainmentsystem.

Model S Plaid.

TESLA

Plaid-versioner för Model S och X kommer till våren till Europa. Med tre motorer, varav två driver bakaxeln, producerar bilen mäktiga 1 020 hk. Det ska ge bilarna en galen acceleration på under tre sekunder till 100 km/h. Batteriet i Model S Plaid har en kapacitet på 100 kWh, i Model X Plaid till och med 130 kWh, vilket resulterar i en räckvidd på 500 – 600 km.

C-HR (koncept).

TOYOTA/LEXUS

Hybridpionjären är tillbaka! På årets LA Autoshow lanseras den femte generationen av Toyota Prius och hamnar i början av sommaren hos handlarna. Designmässigt är sedanen betydligt lugnare än sina föregångare och istället för fullhybridteknik satsar den nya på extern batteriladdning. 

Redan till våren kan man köpa den uppdaterade versionen av Corolla med förbättrade hybriddrivlinor och cloud-baserad röststyrning och i februari sker de första leveranserna av helelektriska bZ4X.

I slutet av året är det däremot dags för en efterföljare till C-HR men innan dess lanseras Lexus RZ, en elektrisk suv med steer-by-wire-styrning.

Tiguan.

VOLKSWAGEN

2023 är året för viktiga förändringar i VW-koncernen och fokuspunkterna är kvalitet, handhavande och modeller. VW kommer under året med fyra nya modeller. Från och med maj börjar leveranserna av andra generationens Amarok, en drygt 5,30 meter lång pickup som bygger på Ford Ranger. Amarok finns med tre olika dieselmotorer, men alltid med dubbelhytt. 

Under hösten presenteras även nya Passat Kombi (B9) som fortfarande bygger på MQB-plattformen. Det innebär att bilen kommer antingen med fram- eller fyrhjulsdrift och med diesel- och bensinmotorer samt i laddhybridutförande. En sedanversion kommer inte längre att byggas. Strax därefter avtäcker VW den tredje generationen av Tiguan som använder samma teknik som Passat.

Den fjärde, nya modellen presenteras i november i form av ID.7, en aerodynamisk och rymlig sedan som bygger på MEB-plattformen och som drivs av elmotorer på upp till 300 hk och batterier upp till 77 kWh. En kombiversion följer året därpå.

De nya modellerna visar en ny riktning för Volkswagen: materialkvaliteten ska vara markant bättre och även infotainmentsystemet uppdateras. På ratten ersätts pekytorna återigen med fysiska knappar för enklare användning. 

Den nya standarden kommer även de faceliftade modellerna tillgodo. I april fräschas ID.3 upp, i juni följer stora Touareg och i augusti kompaktmodellen T-Cross. Till hösten lanseras dessutom sportiga GTX-versioner av ID.3, ID.7 samt ID.Buzz. Den elektriska bussen finns från och med november 2023 även med långt axelavstånd och upp till sex säten hos handlarna. 

Volvo EX90.

VOLVO

Med EX90 lanserar Volvo sin första modell på en ny elbilsplattform, en drygt fem meter lång suv med upp till sju säten och en ståtlig vikt på minst 2,8 ton. Nykomlingen ska uppdateras frekvent via over-the-air-uppdateringar, skydda sina passagerare och andra trafikanter med en mängd sensorer och vara förberedd för autonom körning.

EX90 har ett batteri på 111 kWh, en räckvidd på knappt 600 km och ska kunna laddas med upp till 250 kW, vilket kommer att ökas senare till 300 kW. Priset börjar på strax över miljonen. Eftersom produktionen börjar först i höst 2023 börjar de första leveranserna inte förrän 2024.

Redan till sommaren presenteras däremot EX30 som positioneras under XC40 och som ska börja säljas i slutet av året. Den tekniska plattformen kommer från Smart #1 och har utvecklats av moderbolaget Geely. Utöver detta får elbilsversionerna av C40 och XC40 en ny drivlina.