Mejla mig om du har tips om trendspaningen: elias.medelberg@automotorsport.se
MÄRKESTOPPEN, DECEMBER 2022
De bäst säljande märkena under december månad, jämförelse med december 2021
|
Märke |
Antal |
Förändring |
1 |
Volvo |
7 114 |
138,4 % |
2 |
Volkswagen |
3 552 |
12,5 % |
3 |
Kia |
2 295 |
-0,9 % |
4 |
Tesla |
1 628 |
-31,7 % |
5 |
Audi |
1 558 |
99,0 % |
6 |
MG |
1 489 |
579,9 % |
7 |
Toyota |
1 449 |
0,1 % |
8 |
BMW |
1 435 |
19,4 % |
9 |
Mercedes-Benz |
1 149 |
26,0 % |
10 |
Ford |
1 068 |
-29,4 % |
11 |
Skoda |
969 |
29,7 % |
12 |
BYD |
961 |
– |
13 |
Seat |
739 |
90,0 % |
14 |
Renault |
719 |
-45,9 % |
15 |
Nissan |
659 |
-22,2 % |
16 |
Peugeot |
618 |
12,0 % |
17 |
Polestar |
576 |
124,1 % |
18 |
Hyundai |
566 |
-44,6 % |
19 |
Mazda |
343 |
453,2 % |
20 |
Porsche |
321 |
18,0 % |
21 |
Mini |
194 |
-30,0 % |
22 |
Dacia |
186 |
-10,1 % |
23 |
Lynk & Co |
150 |
13,6 % |
24 |
Lexus |
132 |
106,3 % |
25 |
Citroën |
123 |
-36,6 % |
26 |
Subaru |
120 |
-39,1 % |
27 |
Grove |
109 |
– |
28 |
Suzuki |
82 |
-53,1 % |
29 |
Opel |
82 |
-55,4 % |
30 |
DS |
74 |
236,4 % |
|
TOTAL |
30 745 |
28,0 % |
MODELLTOPPEN, DECEMBER 2022
De bäst säljande modellerna under december månad 2022, jämförelse med december 2021
|
Modell |
Antal |
Förändring |
1 |
Volvo XC40 |
2 497 |
207,5 % |
2 |
Volvo XC60 |
1 770 |
125,2 % |
3 |
Volkswagen ID.4 |
1 662 |
65 % |
4 |
Volvo V60 |
1 370 |
54,5 % |
5 |
Tesla Model Y |
1 081 |
-28,4 % |
6 |
BYD Atto 3 |
959 |
– |
7 |
Volvo C40 |
936 |
– |
8 |
Kia Niro |
726 |
-23,7 % |
9 |
MG Marvel R |
666 |
– |
10 |
Ford Kuga |
601 |
23,9 % |
11 |
Kia EV6 |
596 |
182,5 % |
12 |
Polestar 2 |
576 |
124,1 % |
13 |
Cupra Born |
565 |
986,5 % |
14 |
Skoda Enyaq |
529 |
98,1 % |
14 |
Nissan Leaf |
529 |
-24,3 % |
16 |
Kia Sportage |
460 |
– |
17 |
Toyota Corolla |
458 |
36,7 % |
18 |
Audi A6 |
450 |
800 % |
19 |
MG5 |
382 |
– |
20 |
Renault Megane |
377 |
842,5 % |
21 |
Volkswagen ID.3 |
369 |
23,4 % |
22 |
Peugeot 2008 |
339 |
69,5 % |
23 |
Volkswagen ID.5 |
319 |
– |
24 |
Ford Mustang Mach-e |
299 |
-14,8 % |
25 |
Toyota RAV4 |
289 |
-39,9 % |
26 |
Volvo V90 |
283 |
-5 % |
27 |
Mazda CX-60 |
283 |
– |
28 |
BMW iX3 |
271 |
310,6 % |
28 |
Volkswagen T-Roc |
271 |
-43,5 % |
30 |
Audi Q4 |
267 |
376,8 % |
|
TOTAL |
30 745 |
28,0 % |
Under december månad jobbade Volvo febrilt med att leverera bilar. Hela 24,9 procent av alla sålda bilar under förra årets sista månad stod det svenska märket för. Resultatet påverkas kraftigt av att alla bilar berättigade till bonus som registreras innan 2023 drog in 70 000 kronor från staten, istället för 50 000. Att det var en aningen speciell månad syns på att Volvo är upp hela 138 procent jämfört med samma månad förra året, totalt sett var ökningen 28 procent. Volvo fick iväg mer än dubbelt så många bilar som tvåan Volkswagen.
Roligt att notera är att det, för Sverige, nya elbilsmärket BYD klämmer sig in på en tolfteplats, runt 100 bilar bort från en topp tio-placering.
MÄRKESTOPPEN, 2022
De bäst säljande märkena under hela 2022, jämförelse med 2021
|
Märke |
Antal |
Förändring |
1 |
Volvo |
36 963 |
-4,5 % |
2 |
Volkswagen |
30 144 |
-14,4 % |
3 |
Kia |
27 638 |
-1,4 % |
4 |
Toyota |
20 689 |
-6 % |
5 |
BMW |
15 276 |
-0,4 % |
6 |
Mercedes-Benz |
13 109 |
-8,1 % |
7 |
Audi |
12 081 |
-10,7 % |
8 |
Skoda |
10 233 |
-15,7 % |
9 |
Ford |
9 448 |
9,9 % |
10 |
Tesla |
9 054 |
13,5 % |
11 |
MG |
7 695 |
80,9 % |
12 |
Peugeot |
6 998 |
-16,1 % |
13 |
Nissan |
5 734 |
-5,7 % |
14 |
Renault |
5 271 |
-24 % |
15 |
Hyundai |
5 164 |
-34,2 % |
16 |
Seat |
5 125 |
-32,5 % |
17 |
Polestar |
3 746 |
78 % |
18 |
Citroën |
2 746 |
-15,1 % |
19 |
Mini |
2 699 |
5,5 % |
20 |
Mazda |
2 519 |
23,2 % |
21 |
Porsche |
2 409 |
13,1 % |
22 |
Dacia |
2 290 |
10,8 % |
23 |
Opel |
2 159 |
-35,4 % |
24 |
Lynk & Co |
1 849 |
99,5 % |
25 |
Subaru |
1 823 |
-25,3 % |
26 |
Suzuki |
1 297 |
-20,2 % |
27 |
BYD |
1 028 |
– |
28 |
Lexus |
1 001 |
-18,2 % |
29 |
Honda |
980 |
12,8 % |
30 |
Fiat |
900 |
-34,4 % |
|
TOTAL |
250 227 |
-6 % |
Precis likt december tar Volvo hem första platsen även sett över hela 2022. Ett år som fortsatt visar på en dämpad marknad som går back med 6 procent jämfört med 2021. Polestar och MG ökar mycket med hjälp av nya intressanta modeller medan Lynk & co gör sitt första fullständiga år på den svenska marknaden.
MODELLTOPPEN, 2022
De bäst säljande modellerna under året 2022, jämförelse 2021
|
Modell |
Antal |
Förändring |
1 |
Volvo XC40 |
11 179 |
10,1 % |
2 |
Volvo XC60 |
10 585 |
8,9 % |
3 |
Kia Niro |
8 507 |
-14,6 % |
4 |
Volkswagen ID.4 |
8 479 |
28,7 % |
5 |
Volvo V60 |
7 148 |
-41 % |
6 |
Tesla Model Y |
6 460 |
113,3 % |
7 |
Toyota RAV4 |
5 694 |
-24 % |
8 |
Kia Ceed |
5 429 |
-30 % |
9 |
Toyota Corolla |
4 958 |
-15,1 % |
10 |
Kia Sportage |
4 412 |
– |
11 |
Volkswagen T-Roc |
4 115 |
-12,1 % |
12 |
Skoda Enyaq |
4 022 |
62,2 % |
13 |
Ford Kuga |
3 960 |
60,7 % |
14 |
Volvo V90 |
3 865 |
-16,1 % |
15 |
Nissan Leaf |
3 783 |
26,6 % |
16 |
Polestar 2 |
3 738 |
78,1 % |
17 |
Kia EV6 |
3 728 |
753,1 % |
18 |
Toyota Yaris |
3 318 |
-12,6 % |
19 |
Volkswagen Golf |
3 275 |
-27,1 % |
20 |
Volkswagen Passat |
3 248 |
-40 % |
21 |
Volkswagen Tiguan |
3 157 |
-42,7 % |
22 |
MG ZS EV |
2 764 |
-19,7 % |
23 |
Toyota Yaris Cross |
2 659 |
664,1 % |
24 |
Toyota C-HR |
2 577 |
-10,6 % |
25 |
BMW 3-serie |
2 317 |
-19,5 % |
26 |
Skoda Octavia |
2 214 |
-34,8 % |
27 |
Tesla Model 3 |
2 204 |
-55,3 % |
28 |
Volvo C40 |
2 150 |
– |
29 |
Peugeot 208 |
2 140 |
31,5 % |
|
TOTAL |
250 227 |
-6 % |
Volvo är i topp även bland modellerna för 2022. Kikar du till höger kan du tydligt se de laddbara bilarnas dominans i december. Hela 74,8 procent och totalt 26 446 av de nyregistrerade bilarna hade laddkontakt, det är den största andelen och högsta antalet någonsin för en enskild månad. Elbilarna stod för 68,8 procent av de laddbara fordonen. Över hela året blev det 56,6 procent laddbart, vilket kan jämföras med 45,5 procent för 2021.
FÖRSÄLJNING NYA PERSONBILAR, DECEMBER 2022
Jämförelse med december 2021
|
Antal |
Förändring |
Privat |
14 512 |
8,1 % |
Företag/leasing |
10 945 |
56,3 % |
Hyrbilar |
3 871 |
37,3 % |
Offentlig sektor |
959 |
84,8 % |
Taxi/transport |
242 |
47,6 % |

FÖRSÄLJNING NYA PERSONBILAR, 2022
Jämförelse med 2021
|
Antal |
Förändring |
Privat |
132 083 |
-7,1 % |
Företag/leasing |
75 059 |
-11,6 % |
Hyrbilar |
32 097 |
4,3 % |
Offentlig sektor |
6 215 |
20,6 % |
Taxi/transport |
2 601 |
91,7 % |

LADDBART vs FÖRBRÄNNING, DECEMBER 2022
Antal nyregistrerade personbilar i december per drivmedel, jämförelse med december 2021
|
Antal |
Förändring |
El |
18 203 |
81 % |
Laddhybrid |
8 243 |
23 % |
Bensin |
3 133 |
-18 % |
Bensinhybrid |
3 258 |
-10 % |
Diesel |
998 |
-26 % |
Dieselhybrid |
1 292 |
– 24 % |
Gas |
135 |
7 % |
Övrigt |
115 |
-39 % |

LADDBART vs FÖRBRÄNNING, 2022
Antal nyregistrerade personbilar 2022 per drivmedel, jämförelse med 2021
|
Antal |
Förändring |
El |
94 963 |
66 % |
Laddhybrid |
66 581 |
-14 % |
Bensin |
46 376 |
-31 % |
Bensinhybrid |
43 180 |
-8 % |
Diesel |
14 648 |
-32 % |
Dieselhybrid |
15 443 |
-32 % |
Gas |
1 879 |
27 % |
Övrigt |
2 122 |
-28 % |

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, DECEMBER 2022
Märket med flest sålda elbilar under december månad, jämförelse med december 2021
|
Märke |
Antal |
Förändring |
1 |
Volvo |
3 054 |
3331,5 % |
2 |
Volkswagen |
2 314 |
76,1 % |
3 |
Tesla |
1 628 |
−31,7 % |
4 |
MG |
1 489 |
– |
5 |
Kia |
1 200 |
21,2 % |
6 |
BYD |
961 |
– |
7 |
BMW |
745 |
135,8 % |
8 |
Nissan |
586 |
−16,2 % |
9 |
Polestar |
576 |
124,1 % |
10 |
Seat |
565 |
857,6 % |
11 |
Skoda |
529 |
98,1 % |
12 |
Renault |
427 |
−54,4 % |
13 |
Peugeot |
416 |
61,9 % |
14 |
Audi |
343 |
103,0 % |
15 |
Mercedes-Benz |
326 |
270,5 % |
16 |
Ford |
299 |
−14,8 % |
17 |
Hyundai |
187 |
−69,8 % |
18 |
Mini |
131 |
−1,5 % |
19 |
Porsche |
128 |
−6,6 % |
20 |
Grove |
109 |
– |
|
Total |
16 311 |
77,0 % |
MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, DECEMBER 2022
De bäst säljande modellerna under december 2022, jämförelse med december 2021
|
Märke |
Antal |
Förändring |
1 |
Volvo XC40 |
2 118 |
2279,8 % |
2 |
Volkswagen ID.4 |
1 622 |
65,0 % |
3 |
Tesla Model Y |
1 081 |
−28,4 % |
4 |
BYD ATTO 3 |
959 |
– |
5 |
Volvo C40 |
936 |
– |
6 |
MG Marvel R |
666 |
– |
7 |
Kia EV6 |
596 |
182,5 % |
8 |
Polestar 2 |
576 |
124,1 % |
9 |
Cupra Born |
565 |
986,5 % |
10 |
Kia Niro |
552 |
−24,7 % |
11 |
Nissan Leaf |
529 |
−24,3 % |
12 |
Skoda Enyaq |
529 |
98,1 % |
13 |
MG5 |
382 |
– |
14 |
Volkswagen ID.3 |
369 |
23,4 % |
15 |
Renault Megane |
354 |
– |
16 |
Peugeot 2008 |
330 |
126,0 % |
17 |
Volkswagen ID.5 |
319 |
– |
18 |
Ford Mustang Mach-e |
299 |
−14,8 % |
19 |
BMW iX3 |
271 |
310,6 % |
20 |
Audi Q4 |
267 |
376,8 % |
|
Total |
16 311 |
77,0 % |

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR 2022
Märket med flest sålda elbilar under 2002, jämförelse med 2021
|
Märke |
Antal |
Förändring |
1 |
Volkswagen |
11 635 |
14,2 % |
2 |
Kia |
10 496 |
57,6 % |
3 |
Tesla |
9 054 |
13,5 % |
4 |
Volvo |
8 470 |
964,1 % |
5 |
MG |
6 427 |
86,8 % |
6 |
BMW |
5 013 |
256,0 % |
7 |
Skoda |
4 022 |
56,9 % |
8 |
Nissan |
3 881 |
28,8 % |
9 |
Polestar |
3 738 |
78,1 % |
10 |
Audi |
3 427 |
46,3 % |
11 |
Peugeot |
2 713 |
104,8 % |
12 |
Mercedes-Benz |
2 606 |
152,5 % |
13 |
Seat |
2 019 |
957,1 % |
14 |
Ford |
1 902 |
17,8 % |
15 |
Renault |
1 381 |
−35,9 % |
16 |
Mini |
1 336 |
97,3 % |
17 |
Hyundai |
1 298 |
−29,3 % |
18 |
BYD |
1 028 |
– |
19 |
Opel |
992 |
65,9 % |
20 |
Citroën |
887 |
428,0 % |
|
Total |
85 047 |
63,2 % |
Volvos elbilsrusning sista månaden 2022 räckte inte långt i totalen. En fjärdeplats är förstås inte fy skam men landets bäst säljande märke hade man väl kunnat tänka sig lite högre upp. Ökningen jämfört med tidigare år är dock mäktig.
Men de ädlaste platserna tas av Volkswagen och Kia, där tyskarna norpar första platsen med en marginal på runt 10 procent. ID.4 har gått fantastiskt starkt hela året och är mest sålda elbil 2022. Kia Niro är koreanernas främsta draghäst men blir spöad av Tesla Model Y. Nissan syns högt upp i listorna trots att Ariya knappt hunnit anlända i Sverige. Åldringen Leaf drar det lasset fortfarande.
MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, 2022
Mest sålda elbilsmodeller under 2022, jämförelse med 2021
|
Modell |
Antal |
Förändring |
1 |
Volkswagen ID.4 |
8 479 |
28,7 % |
2 |
Tesla Model Y |
6 460 |
113,3 % |
3 |
Kia Niro |
6 358 |
10,6 % |
4 |
Volvo XC40 |
6 320 |
694,0 % |
5 |
Skoda Enyaq |
4 022 |
62,2 % |
6 |
Nissan Leaf |
3 783 |
26,6 % |
7 |
Polestar 2 |
3 738 |
78,1 % |
8 |
Kia EV6 |
3 728 |
753,1 % |
9 |
MG ZS EV |
2 764 |
−19,7 % |
10 |
Tesla Model 3 |
2 204 |
−55,3 % |
11 |
Volvo C40 |
2 150 |
n/a |
12 |
MG Marvel R |
2 102 |
n/a |
13 |
Cupra Born |
2 019 |
2913,4 % |
14 |
Audi Q4 |
1 993 |
250,9 % |
15 |
Ford Mustang Mach-e |
1 902 |
17,8 % |
16 |
Volkswagen ID.3 |
1 869 |
−44,8 % |
17 |
BMW i3 |
1 863 |
126,6 % |
18 |
Audi e-tron |
1 413 |
−18,5 % |
19 |
Peugeot 2008 |
1 409 |
109,4 % |
20 |
MG5 |
1 347 |
– |
MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, DECEMBER 2022
Mest sålda laddhybridsmodeller under december 2022, jämförelse med december 2021
|
Märke |
Antal |
Andel |
Förändring |
1 |
Volvo XC60 |
1 892 |
23,0 % |
148 % |
2 |
Volvo V60 |
1 326 |
16,1 % |
257 % |
3 |
Ford Kuga |
600 |
7,3 % |
23 % |
4 |
Kia Sportage |
492 |
6,0 % |
– |
5 |
Volvo XC40 |
469 |
5,7 % |
20 % |
6 |
Mazda CX-60 |
316 |
3,8 % |
– |
7 |
Volvo XC90 |
285 |
3,5 % |
18 % |
8 |
BMW 330e |
221 |
2,7 % |
21 % |
9 |
Mercedes A 250 e |
216 |
2,6 % |
839 % |
10 |
Kia Ceed |
203 |
2,5 % |
−58 % |
11 |
Övriga |
2 223 |
27,0 % |
−41 % |
MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER 2022
Mest sålda laddhybridsmodeller under 2022, jämförelse med 2021
|
Märke |
Antal |
Andel |
Förändring |
1 |
Volvo XC60 |
8 141 |
12,2 % |
29 % |
2 |
Kia Ceed |
5 214 |
7,8 % |
−29 % |
3 |
Volvo V60 |
4 412 |
6,6 % |
−19 % |
4 |
Ford Kuga |
3 845 |
5,8 % |
53 % |
5 |
Kia Sportage |
3 782 |
5,7 % |
– |
6 |
BMW 330e |
2 445 |
3,7 % |
−16 % |
7 |
Kia XCeed |
2 257 |
3,4 % |
−23 % |
8 |
Lynk & Co 01 |
1 980 |
3,0 % |
103 % |
9 |
Volvo XC40 |
1 925 |
2,9 % |
−48 % |
10 |
BMW 530e |
1 923 |
2,9 % |
5 % |
11 |
Övriga |
30 657 |
46,0 % |
−30 % |
Sveriges (nu kinesägda) stolthet Volvo har länge dominerat laddhybridmarknaden i vårt avlånga land. Så även i år med tre bilar på topp tio och XC60 allra högst upp. Mer än hela 21,7 procent av de laddbara förbränningsbilarna stod Volvo för. Kusinen Lynk & co 01 gör ett bra år och placerar sig över Volvon den delar det mesta av tekniken med, XC40.
Under december såg det lite annorlunda ut, om än med Volvo XC60 fortsatt högst upp i listan. V60, XC40 och XC90 klättrade och andelen Volvobilar var nära 50 procent. Hela marknaden för laddhybrider gick ner 30 procent mot 2021, fler och fler väljer en ren elbil.
ANDEL LADDBART PER MÄRKE, DECEMBER
Respektive märkes andel registrerade laddbilar under december 2022.
|
Märke |
Antal |
Laddbart |
Andel |
1 |
Volvo |
8 800 |
8 136 |
92 % |
2 |
Volkswagen |
3 975 |
2 703 |
68 % |
3 |
Kia |
2 512 |
2 253 |
90 % |
4 |
Toyota |
1 877 |
49 |
3 % |
5 |
Audi |
1 780 |
525 |
29 % |
6 |
Tesla |
1 645 |
1 645 |
100 % |
7 |
BMW |
1 557 |
1 347 |
87 % |
8 |
MG |
1 466 |
1 466 |
100 % |
9 |
Mercedes |
1 344 |
930 |
69 % |
10 |
Skoda |
1 227 |
610 |
50 % |
ANDEL LADDBART PER MÄRKE, 2022
Respektive märkes andel registrerade laddbara bilar under hela 2022.
|
Märke |
Antal |
Laddbart |
Andel |
1 |
Volvo |
45 879 |
29 776 |
65 % |
2 |
Volkswagen |
33 453 |
15 141 |
45 % |
3 |
Kia |
29 849 |
25 086 |
84 % |
4 |
Toyota |
23 293 |
1 665 |
7 % |
5 |
BMW |
16 565 |
12 613 |
76 % |
6 |
Mercedes |
15 265 |
8 931 |
59 % |
7 |
Audi |
13 880 |
4 759 |
34 % |
8 |
Skoda |
11 733 |
5 046 |
43 % |
9 |
Ford |
10 513 |
6 335 |
60 % |
10 |
Tesla |
9 187 |
9 187 |
100 % |

Statistiken kommer från vroom Stockholm AB.