Begduellerna 2019 – bäst och sämst

Premium I varje nummer av auto motor & sport hittar du en begagnatanalys där två bilar jämförs. Med hjälp av ägarkostnaderna och framför allt med betyg som våra läsare och bilägare själva satt på sina pärlor (och ibland hinkar). Under 2019 hann vi med hela 54 bilar i begduellen! Om du inte hunnit med att läsa samtliga, eller bara missat något nummer, kommer här en sammanställning av årets bästa och sämsta begköp!

Begduellerna 2019 – bäst och sämst

Skulle du vara intresserad av hur andra ägare värderar just din bilmodell, eller någon annan bil för den delen, kika in på vår hemsida och klicka på fliken "begagnat". Där kan du betygsätta din egen bil, som tack bjuder vi på en månads premiummedlemskap med tillgång till allt sajten har att erbjuda. Bland annat begagnatanalysen som i skrivande tund baseras på strax över 53 000 ägarbetyg!

Tesla kammar hem både kronan och sistaplatsen i år. Model S toppar i begduellen med 4,0 i betyg. Samtidigt är Model X-ägarna föga imponerade, det hjälper inte heller att bilen är bland de dyrare som testats under året.

Högsta betyg i IQ-ronden gick till en trio elbilar, nämligen Hyundai Ioniq Electic, BMW i3 och Tesla Model S. Koreanen utmärker sig dock med att ha lägst milkostnad av dessa. I andra änden av skalan hittar vi en grupp modeller som har fått lägsta möjliga betyg, 0,5. BMW 330e utmärker sig dock genom en kort räckvidd på el och hög förbrukning som resulterar i en tämligen hög milkostnad för en laddhybrid.

Segern i TQ-ronden 2019 går till Skoda Kodiaq, sju säten och massor med smarta funktioner går hem hos köparna. Fiat Freemont däremot utmärker sig genom att vara den enda sugen att få bottenbetyg i TQ-ronden.

Det var många "fullpottar" i EQ-ronden bland årets begduellanter. Chevrolet Corvette och Porsche 911 för att nämna några av de mer uppenbara bilarna. Men kronan går ändå till BMW i3 som lyckas med full pott i kombination med riktigt låg milkostnad! På sista plats hittar vi Jeep Grand Cherokee som lyckas med bedriften att kosta mest av de bilar som imponerat minst på sina ägare rent emotionellt.

Volvos minstingsuv XC40 bryter trenden med struliga lanseringar för tillverkaren genom ett problemfrihetsbetyg på skyhöga 96 %! Koreanska Kia verkar dock inte riktigt leva upp till sitt bekymmersfria rykte då storvuxen Sorento noterar låga 76 %.

Volvo lyckas även kamma hem bästa betyg för ljudnivå med nya V60, som får hela 91 % i betyg av sina ägare. Lilla Fiat 500 imponerar dock inte på sina ägare som skattar den till låga 59 %.

Hattrick när Volvo även lyckas kamma hem högsta betyget 96 % för bagageutrymme med laddhybridversionen av XC90. Att Alfa Romeo Spider får ynka 38 % är nog föga förvånande för de som sett det lilla brevinkastet på bilen.

Högst betyg i bränsleförbrukning går till både Hyundai Ioniq Electric och Tesla Model S som bägge får 93 %. Ioniqs låga 14,8 kWh/100 km är dock vida överlägsen Teslas 22. Emellertid imponerar Subarus lilla 1,6-litersturbo inte på någon av sina ägare med relativt höga 8,3 liter bensin som förbrukas var 100:e kilometer.

Priset för högsta betyg i design får inte helt otippat till förföriska Mercedes-Benz CLS, som faktiskt startade hela den här coupésedan-trenden. Makabert höga 98 % i snittbetyg bland ägarna! Lika förutsägbart går sistaplatsen till BMW 2-serie Active Tourer med 62 %. Men det var väl ingen som trodde att ägarna köpte bilen för de slanka linjernas skull.

Slutligen avrundar vi med två tyskar. Där lilla Volkswagen Up med sin nätta motor framtill placerar sig på första plats när det kommer till milkostnaden. 21,17 kronor milen för en två år gammal bil är verkligen ingenting att fnysa åt. Svansmotoriserade Porsche Carrera får dra upp svansen mellan benen på sistaplatsen med 58,84 kronor milen. Fast det kanske det kan vara värt ändå...