Begduell: Range Rover Evoque vs Porsche Macan

Premium Konkurrensen om köparna i lilla suv-klassen är tuffare än någonsin. Vi jämför två begagnade alternativ som sätter guldkant på tillvaron: Vad säger ägarna om Range Rover Evoque och Porsche Macan?

Begduell: Range Rover Evoque vs Porsche Macan

Med Evoque gjorde Land Rover ett markant avsteg från sin sedvanliga fyrkantiga design, och succén lät inte vänta på sig med 18 000 förbokningar innan bilen ens börjat säljas! Men Evoque fick inte leka ensam i lilla, lyxiga suvklassen speciellt länge.

Bara några månader före Evoque säljstart annonserade Porsche att de jobbade på ett mindre syskon till Cayenne, som de sedan lanserade under namnet Macan. Om proportionerna på bilen känns bekanta,  beror det på att Macan bygger på VAG-koncernens MLB-plattform, som den delar med Audi Q5. Exteriört såväl som interört har bilarna dock inte en panel gemensamt, och motorer och drivlina är delvis Porsches egna.

Ursprungligen lanserades Porsche med tre olika V6:or. 3-liters Macan S med 340 hk, 3,6-liters Macan Turbo med hela 400 hk, samt 3-litersdieseln på 258 hk. Det är med andra ord inte speciellt konstigt att ägarna uppger körglädje som främsta köpskäl för Macan.

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.

Evoque går emellertid bara att få med fyrcylindriga motorer. Vid lanseringen kunde man välja mellan en 2-liters turbomatad bensinmotor på 240 hästar, eller två dieslar, både 2,2 liter stora och med antingen 150 eller 190 hästar, där den senare fick tillägget SD4. Vid modellupdateringen 2014 lanserades en ny 2-liters diesel med antingen 150 eller 180 hästar.  Motorn med lägre effekt gick att få med framhjulsdrift och en manuellt växlad låda i ett utförande kallat eD4. De fyrhjulsdrivna versionerna heter TD4 och gick från modelluppdateringen bara att få med den nyutvecklade nioväxlade automatlådan. 

FELRAPPORTEN

(Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)

Garanti Både Evoque och Macan har varit föremål för återkallelser, det är med andra ord inga konstigheter att garantistolparna är högre än för snittbilen.

Just TD4 är den vanligaste modellen på begagnatmarknaden. I ren prestanda får Evoque tyvärr se sig rejält utklassad av sin tyska rival, oavsett vilka motoralternativ man jämför. Evoque stoltserar istället med för klassen rätt seriösa offroadegenskaper, utrustad med system som Hill Descent Control och Terrain Response hjälper bilen till med grepp i alla sorters terräng och lutningar.

Även formgivningen sticker ut. Utöver det praktiska (nåväl) femdörrarsutförandet som är vanligast på den svenska begagnatmarkaden, finns bilen att finna i det slanka tredörrars coupéutförandet, samt några få cabrioleter som har hittat ut som begagnade. Karossvariationen är onekeligen något som uppskattas utav köparna, då de flesta anger design som främsta köpskäl för modellen.

Där man har lyckats med en helt ny image för märket, lever dock det tämligen dåliga kvalitetsryktet kvar. Evoque har varit föremål för flertalet återkallelser där man åtgärdat allt från dörrar som låser upp sig själva till lösa bultar och problem med styrväxeln. Vår enkät visar att Evoque är något mindre felfri än snittbilen. Dekra rapporterar dock att bilen klarar sig bättre än snittbilen vid besiktning. Macan är istället så pass ny att det saknas vettig besiktningsunderlag för modellen, men databas med ägarsvar visar på bättre problemfrihet än snittbilen. Porsche har dock haft problem med läckande bränsleledningar på de bensinmotorförsedda versionerna av Macan.

Utrymmesmässigt är det inte mycket som skiljer bilarna åt, Macan har lite rymligare baksäte medan Evoque har något större bagageutrymme. Gemensamt för bilarna är de relativt höga ägarkostnaderna, där värdeminskningen står för merparten av kostnaden. Men dessa bilar köper man mer med hjärtat än med hjärnan. Vad värderar du högst i din nästa suv? Eleganta linjer och imponerande offroadegenskaper eller sportbilsprestanda? För mig är valet enkelt: Porsche må vara något dyrare, men när helgens Ikea-tripp är avklarad och matkassarna urlastade, klarar den även av att underhålla på din slingriga favoritväg.

Ägarna om sina bilar

Flera år efter lanseringen får Evoque i tredörras coupéutförande fortfarande hakor att falla till golvet.

Evoque-ägarna gillar...

"Fantastiskt trevlig bil. Problemfri. Utseendet väcker fortfarande uppmärksamhet trots fem år gammal bil."
"Stor mysfaktor i kupén, trevlig att vistas i. Finfina framstolar. Bra ljudanläggning."
"Den mest genuina bil jag ägt. Har haft många bilmärken och åkt i många men denna bil är bäst."
"Kul med en bil som sticker ut."
"En av få suvar på marknaden som har väghållning, trots fullt kapabel offroad."
"En kanonbil, bra gjort Land Rover/Range Rover."

Evoque-ägarna gillar inte...

"Serviceorganisationen är begränsad."
"Dålig dragvikt för släp (1 800kg)."
"Varningslampa för motor. Turboslang hade lossnat."
"När man ska serva får man åka över 20 mil om man bor i Värmland"
"Bilen hade stannat och fick bärgas. Gick inte att lägga i växeln."
"EGR-ventil och slang till turbon behövde bytas." "Kondens i baklamporna."

Från den här vinkeln är Macan inte helt olik storebror Cayenne.

Macan-ägarna gillar...

"En underbar bil! Skrattar högt varje gång jag kör den! Startar alltid med öppen dörr och sportavgassystemet igång."
"Den bästa kompromissen mellan prestanda, komfort och användbarhet/utrymme jag kört."
"Prestanda i anmärkningsvärd klass. Jämfört med andra suvar. En av de roligaste bilarna jag ägt" 

Macan-ägarna gillar inte...

"Lite gnissel mellan innerdörr och sidoruta."
"Glapp i GPS-antennen som gjorde att bilen körde vilse."
"Bränsleförbrukningen är inte i närheten av de officiella siffrorna."
"Stolsminnet fungerar inte alltid. Bältesvarningen fram fungerar ej."

I cabrioletutförande är det extra enkelt att förstå varför så många anger designen som sitt huvudsakliga köpskäl för Range Rover Evoque.

Ägarnas köpskäl

Range Rover Evoque 2011–2017

Design Evoque är vacker att se på, tycker köparna.
Kvalitet Den höga kvalitetskänslan i Evoque är ett starkt köpskäl.
Varumärke Range Rover är tämligen sällsynta på svenska vägar, kanske är det därför varumärket lockar.

Porsche Macan 2014–2017

Körglädje Ägarna finner mycket glädje bakom ratten.
Prestanda Ruskigt mycket prestanda för de som köpt Macan Turbo.
Kvalitet Porsches goda kvalitet är alltid -uppskattad.

Kolla detta innan du köper!

Range Rover Evoque 2011–2017

Elektronik Diverse elfel, se till att infotainmentsystemet inte strular.
Centrallåset Kontrollera funktion.
EGR-ventil som felar är ett återkommande problem i vår enkät. Undersök om den är bytt.
Bakljus Fukt i bakljusen är ytterligare ett vanligt problem enligt ägarna i vår databas, men väldigt lätt att upptäcka.
Återkallelse Är bilen du kikar på föremål för någon av alla återkallelser, samt är den utförd? Kolla med auktoriserad verkstad före köp.

Porsche Macan 2014–2017

Elektronik Diverse elfel.
Bränsleläckage i motorrummet på bensinmodellerna. Har bilen blivit återkallad och åtgärdad?
Inredning Kolla efter glapp och missljud.

Interiören i Evoque är både futuristisk och elegant på samma gång.

Även interiören är ganska lik den i storebror Cayenne.

Experten: "Vill du äga en framtida stilikon?"

Andrew Petrykowski, begagnatexpert

Diesel må vara det vettigaste valet för vardagsbruk. Men om spurten 0–100 km/h på 6,3 sekunder i Macan diesel inte får det att kittla tillräckligt i magen, lär Macan Turbo med sina 400 hästkrafter och 0–100km/h på 4,8 sekunder göra det.

För dig som vill ha ännu mer kurvkramande Porsche-känsla, har Macan GTS börjat leta sig ut på begagnatmarknaden och är det givna valet om du planerar att köra din suv på till exempel Nürburgring.

Vill du äga en framtida stilikon kan det vara värt att hålla ögonen öppna efter en Evoque Cabriolet som släpptes förra året. Med sitt avkapade tak och lilla brevinkast till bagageutrymme sätter den en ny standard för klassen, både när det gäller hur opraktisk en suv kan vara och hur vacker den kan se ut.