Begduell: VW Passat CC mot Volvo S60 – sedan då?

Premium Sedaner är snygga, men går det verkligen att leva med en bil utan stort bagageutrymme? Ägarna berättar om S60 och Passat CC.

Begduell: VW Passat CC mot Volvo S60 – sedan då?

Nya S60 är lanserad sedan ett tag tillbaka, och leveranser av de första bilarna står förhoppningsvis för dörren. Det är med andra ord hög tid att undersöka hur föregående modell av Volvos "mellansedan" är som begagnad. Som jämförelse för duellen har vi denna gång en populär tysk sedan, som egentligen vill vara en coupé. Fast har den verkligen varit så populär, och hur är den i jämförelse med den slanka svensken? 

Fast slank och slank... S60 växte faktiskt på samtliga ledder till lanseringen av den andra generationen, år 2010. Året innan utsåg dock tyska Auto Bild konceptbilen av S60 till världens vackraste bil!

Det ligger nog något bakom utmärkelsen också, för enligt vår enkätundersökning är det just designen som är ägarnas huvudsakliga köpskäl. Med rejäl marginal därtill, bör tilläggas! Samma sak gäller faktiskt för Volkswagen Passat CC. Men på andra plats kommer det för Volvo tämligen unika köpskälet körglädje. Smaka på den, körglädje och Volvo i samma mening. 

Men frågan är om man verkligen lyckats, för enligt ägarna själva verkar CC vara både mer körglad, och ha bättre motorer än S60. Några ägare beklagar sig till och med över att de tycker att automatlådan är lite för trög, och att accelerationen i bilen kunde vara bättre. Det är ingen överdrift att påstå att Volvo med S60 lyckats fånga en annan sorts kund än Svenssonstereotypen Volvo, villa och vovve.

Och man har lyckats tämligen väl, då det sålts hela 14 781 bilar i Sverige under modellens livscykel. Som begagnatspekulant kan du alltså vara tämligen kräsen när det kommer till att välja ditt exemplar.

Volkswagen Passat CC har inte sålt fullt så bra, men utbudet av begagnade bilar är ändå rätt stort. 5 091 bilar har registrerats i Sverige sedan faceliften 2012 när man även strök Passat ur namnet.

Det är för övrigt just versionen efter faceliften du bör satsa på som begagnad. Det tillkom en myriad av säkerhetsförbättringar, och även den elektroniska diffbromsen som man använder i Golf GTI kom som tillval till de fyrhjulsdrivna bilarna efter faceliften.

De praktiska aspekterna är även bättre efter faceliften, då man i den gamla bilen inte ens kunde få ett baksäte för tre personer fram till mitten av 2010. Men ägarna verkar tämligen nöjda med bilens praktiska kompetens, både före och efter faceliften.


FELRAPPORTEN – SPRIDDA SKURAR

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektroniken är den huvudsakliga felkällan både när det kommer till S60 och Passat CC. På den punkten strular Volvon något mer än Folkan, men svensken tar igen detta genom att prestera bättre än sin tyska rival i de övriga kategorierna.

Dessvärre kan man inte säga samma sak om S60, där många klagomål handlar om det trånga bagageutrymmet. Något som faktiskt även gäller kombimodellen V60, detta då bägge modellerna har förvånansvärt små bagageutrymmen för klassen. 

Att S60 tillverkats i Belgien ser man förresten inte några spår av i felrapporten, då den enligt ägarna själva faktiskt är mer problemfri än kombibrodern V60 som enbart byggts i den svenska Torslandafabriken.

Även Folkan är betydligt mer felfri än vanliga Passat under samma tidsperiod. Här är skillnaden hela 15 procentenheter! Det reflekteras i betygen för garantinöjdhet och service som är oförskämt bra för en Volkswagen från den här tidsperioden. Men hög problemfrihet är inte samma sak som felfria modeller.

Vad bör du då se upp med vad gäller de här bilarna?

I bägge fall är det huvudsakligen elektroniken som strular, som i så många andra moderna bilar. Det rör sig främst om krånglande infotainmentsystem och taskig blåtandskoppling, men i Volvons fall är det också många ägare som uppgett att de haft problem med felaktiga servicevarningar och någon enstaka motorlampa som falsklarmat.

I Passat CC:s fall har flera ägare haft problem med den adaptiva farthållarens radar, det kan därför vara klokt att testa dess funktion under en ordentlig provtur. I Folkans fall gäller det även i vanlig ordning att undersöka att DSG-lådan växlar smidigt och ryckfritt. Klagomål på detta förekommer dock inte alls lika frekvent som i övriga VAG-bilar. 

Oavsett vilken av bilarna du väljer får du dock förföriska former utan ryggsäcken som annars är så populär här hemma i Sverige. Men med Volkswagen Passat CC får du en mer praktisk och enligt ägarna även något roligare bil för pengarna, vilket är varför den vinner denna duell. Volvon är dock inte långt bakom.

Kan du tänka dig att offra lite utrymme i skuff och baksäte får du förmodligen den snyggaste sedanen Volvo någonsin byggt, och sparar dessutom lite pengar i jämförelse med Folkan!


MODELLHISTORIK

VOLKSWAGEN PASSAT CC     

2008 Premiär för Passat Comfort Coupé (CC). Motorutbudet består av dieseln 2,0 TDI samt bensinarna 1,8 TSI, 2,0 TSI och den 3,6 liter stora och 300 hästar starka VR6:an i fyrhjulsdrivet utförande kallat 3,6 4Motion.
2012 Facelift bestående av ny front och akter. Den elektroniska XDS-differentialbromsen som använts i Golf GTI blir standard på VR6- versionen och kommer som tillval till TDI i fyrhjulsdrivet utförande. Passat stryks ur namnet och bilen heter nu bara Volkswagen CC. 

VOLVO S60 (P3)   

2010 Andra generationen S60 har premiär på Genèvesalongen i mars 2010, och lanseras före sin kombibroder V60. Likt föregångaren tillverkas bilen i belgiska Gent.
2012 Delar av produktionen flyttas till fabriken i Torslanda.
2014 Facelift med helt omarbetad front från A-stolpen och framåt, samt nya motorer. Polestarversionen lanseras.
2015 Fler nya motorer, fyrhjulsdrift blir tillgänglig med VEA-motorn T6. S60 CC lanseras.


Ägarna om sina bilar

Trots att man strök Passat ur namnet efter faceliften 2012, delas fortfarande interiören med Passat.

PASSAT CC-ÄGARNA ÄLSKAR... 
PASSAT-ÄGARNA GILLAR INTE...
 

"Volkswagens bästa bil! Skulle utan att tveka valt CC:n igen före MB CLS eller Audi A5 Sportback." "Utan tvekan klassens och Volkswagens snyggaste bil." "Varför ska man ha kombi?" "Stort lastutrymme."

 

"Stopp/start-funktionen strular." "Fick byta länk-armar både fram och bak." "Hög försäkringspremie." "Radarn till farthållaren behövde återställas ett par veckor efter att jag hämtat ut bilen."

Den svävande mittkonsolen som först introducerades i S40/V50 känns fortfarande elegant idag. Men kanske inte fullt så modern.

S60-ÄGARNA ÄLSKAR... 
S60-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Bilen är en glädjande körmaskin!" "En riktigt rolig bil!" "Den bästa bil jag haft!" "Lika rymlig i framsätet som min gamla S80." "Rolig och snygg bil till ett förmånligt pris." "Mycket bekväm och snygg."

"Volvo On Call falskvarnar." "Växelreglaget på automatlådan kärvade." "Barnen ser inte ut genom sidorutorna i baksätet." "Keyless strular när det är kallt." "18-tumsdäcken bullrar lite väl mycket." "Problem med motorstyrning. Ny mjukvara fixade problemet." "Kasst bagageutrymme!"

Volvo S60 Polestar med sin 351 hästkrafter starka raka sexa visade att man på Volvo fortfarande tog det där med körglädje på allvar.

Ägarnas köpskäl

VOLKSWAGEN PASSAT CC 2008–2017

Design Slanka linjer lockar.
Komfort Mer komfortabel än konkurrenterna.
Kvalitet Tyskt kvalitet.

VOLVO S60 2010–2018

Design Svensk sedan när den är som bäst.
Körglädje Roligare att ratta än en kombi?
Komfort Bekväm som en Volvo ska vara.

Kolla detta före köp!

VOLKSWAGEN PASSAT CC 2008–2017

Farthållare Undersök så att den adaptiva farthållaren fungerar som den ska, då flera ägare uppger sig ha haft problem med radarenheten.
Automatlåda Se till att ditt tilltänkta exemplar växlar som det ska, då ryckiga växlingar hör till de vanligaste klagomålen på DSG-försedda bilar.
Motorer Dieslarna omfattas av Dieselgateskandalen och VW:s omprogrammering har emottagits med blandade känslor av ägare och press som uppger att bilarna tappar effekt efter åtgärden. I tidiga bilar har 2,0 TSI-motorn en tendens att dra olja på grund av kolvringar som inte tätar ordentligt. Det kan bli dyrt, undvik!

VOLVO S60 2010–2018

Elektronik Elektroniken har en tendens att strula. Det rör sig om allt från felaktiga servicemeddelanden till strulande infotainmentsystem.
Däck På bilar med de 19 tum stora tillvalsfälgarna är det klokt att undersöka skicket på däcken, då en ny uppsättning vettiga däck i den storleken kostar i runda slängar 10 000 kronor.

Andrew Petrykowski

Experten: "Den klassiska lösningen från Volvo"

I vanlig ordning när det vankas ny modell så har Volvo släppt S60 i Classicutförande till föregående årsmodell. För dig som begagnatspekulant innebär det rikligt utrustade bilar av sista årsmodell, till vrakpriser.

I skrivande stund finns det ett flertal S60 med D3-motor i utförandet Classic Momentum till salu för mellan 220 000 och 250 000 kronor med allt från noll till drygt tusen mil på mätaren. Med en förutspådd värdeminskning på ungefär 13 kronor milen och två års vagnskada och nybilsgaranti kvar är den faktiskt något billigare att äga än bilen i vårt räkneexempel! En i princip ny bil för mindre pengar än en tre till fyra år gammal bil av samma modell!

Det gäller dock att inte vänta för länge, när bilhallarna fylls av nya S60 och inga gamla Classicbilar finns kvar till nybilsförsäljning lär priset på begagnade Classic matcha de övriga begagnade S60 exemplaren på marknaden.