Begduell: Skoda Octavia mot Subaru Levorg – förnuftigt värre

Premium Kaxig boxerturbo eller kraftfull oljebrännare? En käck tjeck gör upp med en japan med något udda namn. Om du vågar vägra kombi går det att göra ett riktigt kap. Och det finns ett motoralternativ du absolut ska undvika.

Begduell: Skoda Octavia mot Subaru Levorg – förnuftigt värre

Du har förmodligen sett både en och annan Skoda Octavia ute på vägarna. Vilket inte är så konstigt då det rullar tiotusentals Octavior i vårt land! Faktum är att de blivit så pass vanliga att vissa Volvomodeller framstår som rariteter i jämförelse.

Som ren kontrast har vi Subaru Levorg som sålts i strax över tusen exemplar i Sverige sedan lanseringen. Gör det den måhända till en doldis bland begagnatkapen? Häng med när vi jämför bilarna, frågar ägarna vad de tycker och fastställer vilken av dem som är det bästa begagnatköpet.

Till att börja med behöver jag understryka att vi i kostnadsexemplet jämför Levorg med den enda tillgängliga motorn för den europeiska marknaden mot dieselversionen av Octavia RS. Men ägarbetygen gäller för hela Octaviafamiljen, alltså allt från lilla enlitersturbon till den 245 hästar starka tvåliters bensinturbon i senaste tappningen av Octavia RS. Det kan kännas som en onödig sak att understryka, men den är ändå rätt viktig då bilen trots likheterna skiljer på en viktig punkt mot de enklare modellerna. Men mer om det senare.

Subaru har en stadig skara följare i Sverige som gladeligen orerar över den superba fyrhjulsdriften och bilens pålitlighet och framkomlighet i alla väglag. För bara några nummer sedan hade vi Outback i begduellen där vi konstaterade att ägarna definitivt hörde till Sveriges mest nöjda kunder.

Med Levorg är visan en annan. Främst är det missnöjet över bränsleförbrukningen som sticker ut. Men även ljudnivån och fjädringskomforten lämnar en del övrigt att önska. Mest förvånande är den låga andel ägare som kan tänka sig att göra om köpet av sin Levorg, den är hela nio procentenheter lägre än genomsnittet för alla Subarumodeller under samma tidsperiod!

Där briljerar istället Octavia, hela 91 procent av ägarna som svarat i vår enkät uppger att de kan tänka sig göra om köpet av sin bil. Det är elva procentenheter bättre än exempelvis Volkswagen Golf Sportscombi. Trots en stor andel röda staplar bland betygen är det dock inte svårt att se varför. Ekonomin är oerhört bra, och utrymmena är klassledande med stor marginal!


FELRAPPORTEN – GENOMSNITTLIG

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektronik är en återkommande felkälla i moderna bilar. Så även i Octavia och Levorg där de utgör den största felkällan kategorimässigt i vår ägarenkät. I övrigt är staplarna rätt genomsnittliga eller strax över genomsnittet. Octavian har dock en ovanligt låg andel garantiåtaganden, både jämfört med Levorg men även sett till snittet för perioden.

Milkostnaden för en Octavia RS TDI Combi 4x4 är något lägre än för en två år äldre A4 Allroad TDI. Då får du förutom en nyare bil: mer effekt, väsentligt större bagageutrymme och ett års återstående nybilsgaranti för pengarna! Detta trots att Audin är något större och finns en klass upp. Låt det där sjunka in en stund...

Nu är det inte så att du inte gör några uppoffringar i det specifika exemplet. Octavian är inte i närheten lika ordentligt ljuddämpad som Audin, något som är väldigt tydligt om du kollar på betygsstaplarna. Materialvalen i kupén är inte heller lika lyxiga. Men det är ändå en rätt påtaglig del av kostnaden som går till Audins märkesimage i det här specifika fallet, och frågan är om det verkligen är värt det. 

Subaru Levorg "lider" inte riktigt av samma syskonrivalitet då plattformen bara delas med märkets egna bilar – Impreza, WRX och Legacy som alla hör till olika segment eller riktar sig till vitt skilda kunder. Detta gör dock att den inte heller framstår som ett lika stort kap i jämförelse med sina plattformskamrater. Om något framstår den snarare som en smula dyr då det bara skiljer 2,50 kronor i milkostnad i jämförelse med en jämngammal Legacy.

Den tidigare nämnda pålitligheten går dock igen i Levorg. Ägarna klassar den som väldigt problemfri och med en hög kvalitetskänsla därtill. Den sopar även banan med både Octavia och de övriga konkurrenterna som Seat Leon ST när det kommer till körglädje. Men det gäller som sagt modelleserierna över lag, och inte specifikt RS-modellen.

Vilket osökt för mig vidare in på den där viktiga detaljen som skiljer RS från de simplare modellerna i Octaviafamiljen. RS, liksom de fyrhjulsdrivna versionerna och även 1,8 TSI-varianten har alla vad Skoda kallar "Multielementsaxel" bak. De enklare modellerna (alltså alla andra motorvarianter) har en stel bakaxel. Något som fråntar bilen både körglädje och komfort. 

Trots det blir det ändå Skoda Octavia som går segrande ur denna duell. Du får både mer utrymme och mer effekt än i både Levorg och alla andra konkurrenter i klassen. Dessutom betalar du förvånansvärt lite för privilegiet. Förnuftigt värre!


MODELLHISTORIK

SKODA OCTAVIA

2013 Premiär för tredje generationen Skoda Octavia, först som halvkombi men senare på året även som kombi. Bilen bygger på VAG-koncernens MQB-plattform, och trots att den växt både på längden och bredden är den uppåt 102 kilo lättare än föregångaren!
2013 Octavia RS har premiär på Goodwood Festival of Speed i juli och lanseras officiellt till försäljning i augusti. Motoralternativen sträcker sig till en tvålitersfyra på 220 hk i bensinutförande, och på 184 hk som diesel.
2016 Dieselversionen av RS får fyrhjulsdrift som tillval.
2017 Facelift med ny front och ny interiör.

SUBARU LEVORG

2015 Premiär för Subaru Levorg för den europeiska marknaden. Bilen har en nyutvecklad 1,6 liter stor turbofyra på 170 hästkrafter. Fyrhulsdrift och automatisk CVT-låda är standard.
2017 Levorg får en näst intill osynligt facelift som huvudsakligen består av bättre ljuddämpning i bilen och Subarus "Eyesight"-förarassistanssystem.


Ägarna om sina bilar

Skålade sportstolar, en ratt med platt nederdel och de röda detaljsömmarna avslöjar att det inte är vilken Octavia som helst du sitter i, utan en RS.

OCTAVIA-ÄGARNA ÄLSKAR...
OCTAVIA-ÄGARNA GILLAR INTE... 
"En oerhört lyckad kompromiss mellan prestanda och ekonomi."
"Mycket bra familjebil utan onödigt blingbling."
"Bra familjebil med extremt goda utrymmen."
"Pigg, stark motor och riktigt bra utrymmen."
 "Infotainmentskärmen slutade funka, byttes på garantin." "Dämparna till elstyrda bakluckan läcker olja."
"Växellådan växlar ryckigt vid kökörning."
"Båda hjullagren fram lade av efter 9.000 mil."
"Dålig värme."
"Väldigt bullrig med dubbdäck."
"Hög oljeförbrukning."

Interiören känns igen från WRX. Men du kan glömma handbromsvändningar i Levorg, för här är det knapp istället för krycka som gäller.

LEVORG-ÄGARNA ÄLSKAR...
LEVORG-ÄGARNA GILLAR INTE... 
"En kul bil med exakt styrning och bra vintersäkerhet."
"Fantastisk fyrhjulsdrift och helt ok CVT-låda."
"Eyesight är extremt bra och inger trygghet."
"Mycket bil för pengarna."
"Något hög bränsleförbrukning."
"Kontaktproblem, bilen fick nollställas några gånger."
"Batteriet laddades ur väldigt fort."
"Motorn är för liten för att dra tungt."
"TPMS-sensorerna strular."
"Drar för mycket bensin."

Skoda Octavia finns även som "kombisedan" där lastöppningen är enorm och utrymmet är hela 590–1.580 liter. Alltså mer än kombin Levorg, vare sig du fäller sätena eller ej!

Ägarnas köpskäl

SKODA OCTAVIA 2013–2019

Ekonomi Det förnuftiga valet.
Utrymmen Klassledande utrymmen!
Körglädje RS-modellerna levererar.

SUBARU LEVORG 2015–2019

Kvalitet Pålitligt japanskt stål!
Körglädje Rallygenerna lockar.
Säkerhet Trygg och stabil i alla väglag.

Kolla detta före köp!

 

SKODA OCTAVIA 2013–2019

DSG Ägare uppger att dubbelkopplingslådan DSG har en tendens att växla ryckigt, särskilt vid kö- samt krypkörning. I vissa fall har detta avhjälpts med ny mjukvara.
Oljeförbrukning Tidiga exemplar av bensinvarianten av RS kan lida av hög oljeföbrukning, som med stor sannolikhet beror på slitna kolvringar. Reparationer är väldigt dyra, undvik!

SUBARU LEVORG 2015–2019

Infotainment Flera ägare uppger sig ha problem med blåtandskopplingen till infotainmentsystemet. I vissa fall har det räckt med en enkel mjukvaruuppdatering för att åtgärda saken.
Batteri Många ägare klagar på att batteriet dras ur ovanligt fort. Problemen verkar dock försvinna med ett batteribyte.

Vår expert: "Kombi eller sedan?"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Varför inte båda? Halvkombiutförandet av Octavia, eller kombisedan som Skoda själva kallar det för, är en oerhört lyckad lösning som bjuder på karosslinjer som en sedan men lastutrymme som en kombi. Du tappar bara 30 liter med sätena uppe, och 160 liter med nedfällda säten jämfört med kombiutförandet av Octavia.

Men låt oss nu inte glömma att Octavia lastar mest i klassen. Lastutrymmet i kombisedanen är större än i både Subaru Levorg, och i Audi A4 Allroad vare sig du har sätena uppe eller nere! Det är heller inga problem att lasta in barnvagnen, då öppningen faktiskt är större än på kombin! Kombisedanen är något billigare i inköp, och prutmån bör finnas då efterfrågan inte alls är lika hög som på kombin.

Så passa på att göra ett kap, och gör bilflottan på våra vägar lite mindre puckelryggad i processen.