Begduell: VW Tiguan mot Volvo XC40 – tung lättviktsduell

Premium Nykomlingen i lilla suvklassen gör upp med folkfavoriten från Tyskland. Kan Årets Bil 2018 klå storsäljaren i segmentet?

Begduell: VW Tiguan mot Volvo XC40 – tung lättviktsduell

När Volvo äntligen slår sig in i det heta lillsuv-segmentet gör man det på allvar genom att vinna utmärkelsen Årets bil 2018 i samma veva. Men är Volvo XC40 ett bra begagnatköp, och hur är den jämfört med storsäljaren i klassen, Volkswagen Tiguan? Häng med när vi jämför bilarna och frågar ägarna vad de tycker.

Vi kan börja med tillförlitligheten där vi kan konstatera att XC40 är den minst problemdrabbade bilmodellen från Volvo enligt vår enkätdatabas. Normen för den svenska tillverkaren har på senare tid snarare varit att de nya modellerna har drabbats av allehanda barnsjukdommar.

Volvo har alltså gjort det! Man har lyckats lansera en ny bilmodell som inte har dragits med massor av av elspöken eller felaktigt inpassade karossdelar. Konstigt nog händer det i den billigaste bilen man har tagit fram sedan SPA-plattformen hade sin debut i andra generationen Volvo XC90 år 2014! Att den nya lillsuven helt förskonats från SPA-plattformens problem beror dock inte på att Volvo äntligen fått ordning på den, utan att nykomlingen bygger på en helt nyutvecklad plattform man kallar för CMA. 

Med det sagt är inte duellanten för dagen, Volkswagen Tiguan, en direkt problemdrabbad bil heller. Den må inte prestera fullt så klanderfria betyg som Volvon, men sett till föregångaren har det skett stora förbättringar på tillförlitlighetsfronten. Tio procentenheter för att vara mer specifik.

Lustigt nog presterar den ett precis lika högt betyg som sin kusin Audi Q3 som den även delar plattform med. Ännu lustigare är dock att både Audin och Folkan gör bättre ifrån sig än Golf/A3 som bilarna egentligen är "baserade" på. Så de extra slantarna du får betala för att köra suv medför också lite driftsäkerhet i det här fallet.

FELRAPPORTEN – LIKA MEN OLIKA

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektroniken är precis som på de flesta moderna bilar den huvudsakliga felkällan även denna gång. Men siffrorna är förvånansvärt låga, speciellt för Volvo som har haft enorma problem med elektroniken vid nylanseringarna av i princip samtliga modeller på SPA-plattformen. Med moderata 13 procent på XC40 verkar de äntligen ha fått ordning på alla elspöken

Men i både VW:s och Volvos fall är det en rätt påtaglig extrapeng du får punga ut med för den förhöjda markfrigången och något förbättrade pålitligheten, allra mest i svenskens fall som faktiskt kostar mer att äga trots en motor med lägre prestanda.

Faktum är att bägge bilarna tillhör de dyrare begagnatköpet i klassen sett till milkostnaden, särskilt om man jämför med framhjulsdrivna alternativ som Peugeot 3008 och Kia Niro! Förvisso finns både Tiguan och XC40 också i framhjulsdrivet utförande, men det är inga stora pengar du sparar i sammanhanget och utbudet av begagnade exemplar som bara driver på framhjulen är något begränsat. Den storsäljande konfigurationen i bägge bilarnas fall verkar nämligen vara fyrhjulsdrift och dieselmotor.

Men det är faktiskt inte ekonomin som lockar köparna till dessa småsuvar. Nej, längst upp på listan över ägarnas köpskäl för bägge bilarna ligger faktiskt designen. I svenskens fall är det faktiskt inte svårt att se varför, den liknar inget annat i klassen och interiörvalet med orange matta förstärker bara bilens förmåga att sticka ut. 

En annan sak som sticker ut är betygen XC40 får i vår ägarenkät. Dels är det anmärkningsvärt att trots att skuffen är bland de mindre i klassen, får den det högsta bagagebetyget av alla konkurrenter som figurerat i begduellen! Men även det faktum att Volvon faktiskt kammar hem full pott i EQ-ronden! Betyget för körglädje ligger ynka tre procentenheter bakom Porsche Macan!

Nu betyder inte det att bilarna är lika roliga att ratta, men att man verkar ha matchat bilens djärva linjer med lite kördynamik. Något som vi även bekräftat när vi testat bilen, exempelvis mot Kia e-Niro i nummer 01/2019.

Kort sagt blir Folkan överglänst på i princip samtliga punkter i ägarenkäten, förutom när det kommer till bränsleförbrukningen. Varken ägare till Tiguan eller XC40 är speciellt nöjda med den, men av ägarnas egna förbrukningssiffror drar den i räkneexemplet 40 hästkrafter svagare svensken precis lika mycket diesel som den 190 hästkrafter starka VW:n.

Men med en enda plump i protokollet är det kanske ingen överraskning att det blir Volvo XC40 som tar hem segern i den här duellen.


MODELLHISTORIK

VOLKSWAGEN TIGUAN 

2016 Säljstart för andra generationen Tiguan. Den nya bilen bygger (precis som Audi Q3) på tillverkarens välkända MQB-plattform. Motoralternativen är bensinarna 1,4 TSI (150 hk), 2,0 TSI (180 hk) samt dieselspisen 2,0 TDI i två effektutföranden (150/190 hk). Samtliga motoralternativ har fyrhjulsdrift som standard.
2017 Sjusitsiga Tiguan Allspace lanseras. Jämfört med vanliga Tiguan har bilen växt 215 millimeter på längden och axelavståndet har ökat med 109 millimeter.

VOLVO XC40  

2018 Säljstart för XC40 som blir Volvos första modell att bygga på CMA-plattformen utvecklad tillsammans med det kinesiska moderföretaget Geely. XC40 blir den första svenska bilen att vinna utmärkelsen Årets bil av europeisk press, men blir även utsedd till Årets bil i Japan. Bilen finns både med framhjulsdrift och fyrhulsdrift. Motoralternativen är dieslarna D3 (150 hk) och D4 (190 hk) samt bensinarna T3, T4 och T5 (153, 190 och 247 hk).


Ägarna om sina bilar

Volkswagen kan det här med interiörer. Tiguan är inget undantag, alla knappar och vred är där du förväntar dig och allt är väldigt städat.

TIGUAN-ÄGARNA ÄLSKAR...
TIGUAN-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Bra utrymmen och köregenskaper."
"En praktisk långfärdsbil med god ekonomi."
"Bra med skjutbart baksäte så man kan prioritera last eller passagerare."
"Man åker väldigt bekvämt i Tiguan."
"Väldigt bekväma säten."
"Infotainmentsystemet buggar och låser sig. Problemet kvarstår även efter uppdateringar."
"Knapparna på mittkonsolen slutade att fungera."
"Motorlampan har tänts sporadiskt några gånger."
"Den adaptiva farthållaren funkar inte om det snöar."
"Finns inte som hybrid."

XC40 har en distinkt interiör som du inte hittar i någon annan konkurrent i klassen. Eller som interiördesignern Conny Ewe Blommé själv beskriver det "En orange matta ger bilen ytterligare en dimension".

XC40-ÄGARNA ÄLSKAR...
XC40-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En perfekt kombination av design, storlek och säkerhet."
"Man sitter högt o utmärkt insteg i bilen."
"Gott om plats i baksätet."
"Den mest körglada Volvon!"
"Snygg och bra komfort."
"Ojämn gång och buggar i elektroniken."
"Regnsensorn fungerar inte."
"Kupébelysning saknas i baksätet trots en välutrustad bil."
"Hög förbrukning."
"Karaktärslös motor."
"En panel i inredningen som sitter fel vid C-stolpen."
"Service-indikatorn falsklarmar."

Volvo XC40 T5 Twin Engine. I en tid av inpluggade hybridbilar ska även Volvo erbjuda en laddhybrid i kompaktsuvsegmentet under 2019. Det rör sig om en trecylindrig turbomotor i kombination med en elmotor, drivning på framhjulen och en systemeffekt på 255 hästar.

Ägarnas köpskäl

VOLKSWAGEN TIGUAN 2016–2019

Design Ett riktigt lyft från föregående generation.
Komfort Bekvämare än en vanlig Golf-klassare.
Kvalitet Solid ingenjörskonst från Tyskland.

VOLVO XC40 2018–2019

Design Distinkt och skarpa linjer.
Säkerhet Volvos signum.
Komfort Volvo gör bekväma bilar.

Kolla detta före köp!

VOLKSWAGEN TIGUAN 2016–2019

Farthållare Flera ägare uppger sig ha problem med den adaptiva farthållaren som slutar fungera vid snöfall.
Återkallelse Volkswagen har återkallat Tiguanmodeller försedda med panoramaglastak. Undersök att felet är åtgärdat på din tilltänkta bil, då det kan orsaka en brand i bilen!

VOLVO XC40 2018–2019

Elektronik Många ägare klagar på diverse elektronikfel, det rör sig främst om problem att kalibrera däcktrycket och problem med infotainmentsystemet.
Inredningsdetaljer Kolla att alla inredningsdetaljer sitter som de ska. Flera ägare vittnar om paneler som sitter fel och skramlar.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

PLATTFORMADE PRISER?

MQB bör vara en välbekant bokstavskombination om du inte levt under en sten de senaste åren. Lanserad så tidigt som 2012 har det varit VAG:s plattform att härska över alla andra. I princip allt koncernen spottat ur sig från Golf till betydligt större bilar som sjusitsiga Tiguan Allspace bygger på plattformen.

Volvos mindre bilar har emellertid haft en lånad plattform från Ford. Lite elakt skulle man kunna säga att bilarna i princip varit en Ford Focus med något trubbigare väghållning och högre prislapp. Men med XC40 lanserar man nu sin egna (nåväl, den är utvecklad tillsammans med moderbolaget Geely) kompaktplattform kallad CMA.

Tanken är att plattformsutvecklade bilar ska ha mer konkurrenskraftiga priser tack vare delade utvecklingskostnader. Men frågan är om man lyckats när en XC40 T5 R-design med lite tillval kostar som en Porsche Macan?