Begagnatduell: BMW 225xe mot Mini Countryman S E – vilket är det bästa syskonet?

Premium Två bilar, en plattform och samma drivlina. Skiljer det mycket i ägarupplevelse mellan BMW:s MPV och Minis kompaktsuv? Vilken är det vettigare valet?

Begagnatduell: BMW 225xe mot Mini Countryman S E – vilket är det bästa syskonet?

När BMW lanserade 2-serie Active Tourer 2014 satte märkesentusiasterna morgonkaffet i halsen. Och det är inte så svårt att se varför. En framhjulsdriven människofraktare i kompaktklassen kändes inte riktigt som BMW:s signum, så att säga. Men snabbspola bandet två år till 2016 och plötsligt har det hittat ned en elektrisk motor i bakaxeln och en total effekt på 224 hästkrafter! Det låter betydligt mer BMW än innan, häng med när vi jämför den med Mini Cooper S E All4 Countryman och frågar ägarna vad de tycker om sina bilar.

2-serien i Active Tourer-utförande bygger faktiskt på samma plattform som Countryman. Inte så konstigt om man beaktar att Active Tourern är BMW:s första framhjulsdrivna bil, samt att man äger Mini-märket sedan 2010. Men trots en delad plattform och samma drivlina skiljer sig ägarupplevelsen åt enligt våra enkätsvar. Man skulle kunna tro att BMW 225xe (som bilen heter i laddhybridutförande) drogs med barnsjukdomarna då den lanserades ett år före Mini Cooper S E All4 Countryman (som är bilens fullständiga namn, men mer om det i rutan på sista sidan). 

Enligt ägarna som svarat i vår enkätundersökning ser vi istället motsatsen, där den lilla "britten" strular mer än tysken. I bägge bilarnas fall är det huvudsakligen elektroniken som strular, och bilarna åker in på garantiåtgärder och mjukvaruuppdateringar. Det är således inga drastiska problem som du som spekulant behöver se upp med extra noggrant när du letar efter ett begagnat exemplar. Men det finns några saker som kan vara bra att veta enligt ägarna.

Den adaptiva farthållaren är ett problemområde för bägge bilarna. Det är måhända inte en defekt som sådan, men det enklare kamerabaserade systemet blir lätt utslaget vid simpelt motljus och har en tendens att falsklarma samt bromsa utan att det råder någon fara på vägen. Värt att ha i åtanke om man vet med sig att man ofta förlitar sig på adaptiv farthållare i sin dagliga pendling. 


FELRAPPORTEN – INTE SÅ MINI

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garanti-ärenden.

Släktskapet mellan bilarna visar sig tydligt i felrapporten. Nästan varannan ägare som svarat i vår enkät uppger att de haft sin bil inne på någon sorts garantiåtgärd, både de som kört BMW och de som kört Mini. Elektroniken är det som strular mest, och bägge bilarna hamnar över snittet för tidsperioden.

Räckvidden som uppges av BMW och Mini är baserad på NEDC-cykeln, och är som sådan generöst tilltagen. Men i bägge bilarnas fall uppger ägarna kortare räckvidd än konkurrerande laddhybrider. Något även vi bekräftat i exempelvis testet av fem laddhybrider i nummer 22/2017 där Minin var först med att koppla in bensinmotorn i räckviddstestet. Vissa ägare uppger så kort räckvidd som 13 kilometer, fast då är det motorvägsfart som avses.

Men just möjligheten att köra bilen i rent elläge i upp till 120 kilometer i timmen, och därmed kunna motorvägspendla, är något ägarna är väldigt nöjda över. De är också förtjusta i körglädjen, i alla fall så länge det finns kräm kvar i batterierna. Betygen för körglädje sticker faktiskt ut som klassledande, jämfört med andra laddhybrider med elbakaxel då vill säga. Mitsubishi Outlander PHEV exempelvis presterar ynka 62 procent, jämfört med duellanternas 84 och 85 procent!

Frågan är dock om Outlander inte är ett smartare val än i alla fall Mini. Det skiljer knappt tre kronor per mil i driftkostnad bilarna emellan. Då får du betydligt mer bil för pengarna, och även lite högre driftsäkerhet. Däremot får du som nyss nämnts överge allt vad körglädje heter på kuppen.

I det sammanhanget framstår BMW 225xe laddhybrid som ett klokare val. Den levererar lika mycket körglädje som Mini, lastar något mer och strular lite mindre. Att den dessutom tack vare en lägre förutspådd värdeminskning inte är mycket dyrare i drift än framhjulsdrivna Kia Niro gör den till en solklar vinnare av denna duell!


MODELLHISTORIK

BMW 2-SERIE ACTIVE TOURER 

2014 Premiär för 2-serie Active Tourer som är tillverkarens första framhjulsdrivna bil. Den bygger på UKL2-plattformen som den så småningom kommer att dela med andra generationen av Mini Countryman.
2016 Säljstart för laddhybriden 225xe. Med en trecylindrig bensinturbo på 136 hästkrafter som driver framhjulen och en elmotor på 88 hästkrafter som driver bakaxeln blir bilen fyrhjulsdriven och får en sammanlagd systemeffekt på 224 hästar. Batteriet är på 7,6 kilowattimmar och räckvidden uppges till 41 kilometer enligt NEDC-standarden.
2018 Modellen får en ytterst försiktig facelift, vars mest utmärkande yttre attribut är att dimljusen blivit kantiga istället för runda.

MINI COUNTRYMAN

2017 Andra generationen Countryman har premiär. Bland motoralternativen finns S E-modellen som delar drivlina med BMW 225xe.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Modernt och propert är temat i BMW 225xe. Precis som man förväntar sig av en BMW. Här görs inte heller några utsvävningar för att tala om att det är en laddhybrid du kör. Det märks ändå!

225XE-ÄGARNA ÄLSKAR...
225XE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Härlig miljöpendlarbil för den som vill ha lite sportig känsla."
"Bra lastförmåga för sin storlek."
"Kanonbra pendlarbil!"
"Rapp motor om man kör på både batteri och el!"
"Känns inte riktigt premium."
"Mycket kort räckvidd på el!"
"Strulande adaptiv farthållare."
"Väldigt trångt i baksätet."
"Tanklocket fastnar i stängt läge."
"Laddluckan strular."

I sann Minianda är interiören något utöver det vanliga även i Countryman. Vippbrytare och centralt placerad infotainmentskärm i ett stort runt hus. Hastighetsmätaren har emellertid fått flytta till en mer traditionell plats.

COUNTRYMAN S E-ÄGARNA ÄLSKAR...
COUNTRYMAN S E-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Fantastiskt rolig bil att köra, trots vikten på 1,7 ton!"
"Väldigt kul att köra när det finns el i batterierna."
"Ekonomisk när man kör på enbart el."
"När det är kallt ute töms batteriet väldigt snabbt."
"Den kamerabaserade adaptiva farthållaren / antikrocksystemet kopplar gärna ur i motljus."
"Väldigt törstig om man inte har möjlighet att ladda varje dag."

Första generationen av Mini Countryman (R60) lanserades 2010, och är en betydligt nättare och lättare bil än dagens Countryman. Den gamla erbjöds dock aldrig i laddhybridutförande.

Ägarnas köpskäl

BMW 225xe ACTIVE TOURER 2016–2019

Ekonomi Billiga laddbara mil!
Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Miljö Fossilfri pendling.

MINI COOPER S E ALL4 COUNTRYMAN 2018–2019

Ekonomi Ladda hemma och slipp bensinnotan.
Design En Mini sticker alltid ut med sin design.
Miljö Fossilfri pendling.

Kolla detta före köp!

BMW 225xe ACTIVE TOURER 2016–2019

Tanklock Flera ägare uppger att de haft problem med locket till bensintanken som fastnar och inte vill öppnas.
Räckvidd Upp till 42 kilometer på ren el enligt BMW, ägarna däremot uppger nedåt 13 kilometer i motorvägsfart. Värt att ha i åtanke om din pendlingssträcka är lång!

MINI COOPER S E ALL4 COUNTRYMAN 2018–2019

Farthållare Flertalet ägare har problem med att den adaptiva farthållaren slår ifrån i tid och otid.
Räckvidd Den uppgivna räckvidden på upp till 34 kilometer är något du kan glömma enligt ägarna. De säger också att bilen är törstig när batteriet är tomt, och klagar över att bensintanken bara är på 36 liter.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

COUNTRYMAN – VAR INTE DET EN KOMBI?

Jo, den ursprungliga Countryman hette Austin Countryman och kännetecknades av sina "ladugårdsdörrar" bak. Dessa återfinns idag på Mini Clubman. Clubman var när det begav sig en alternativ "ansiktslyft" variant som såldes jämte vanliga Mini från 1969. Med sin kantigare profil var bilen inte lika aerodynamisk som den ursprungliga designen och kostade dessutom mer.

Modellen lades emellertid ned 1980 medan den klassiska designen fortsatte att produceras mer eller mindre oförändrat i 20 år till. 

För att göra hela namnkonventionen ännu lite mer förvirrande släpptes en Mini Clubman Estate (kombi) som alltså ersatte gamla Austin Countryman och Mini Traveler. Någon suv tillverkade man aldrig innan BMW:s förvärv vid millennieskiftet, vilket förmodligen är varför BMW valde just Countryman som modellnamn när man 2010 lanserade sin första Minisuv. Ett bekant klingande namn ur Minis historia utan att inkräkta på någon av de redan introducerade modellerna.

Och här är vi nu åtta år senare med Mini Cooper S E All4 Countryman. Allt var måhända inte bättre förr, men modellnamnen var i alla fall enklare!