Begagnatduell: Volkswagen Passat omkörd av koncernsyskonet

Premium Volkswagen Passat är just nu Sveriges mest sålda begagnade bil på Blocket – en populär familjebil som lockar tusentals köpare varje år. Men när ägarna får säga sitt blir den frånkörd i sin egen klass, av koncernsyskonet Skoda Superb.

Begagnatduell: Volkswagen Passat omkörd av koncernsyskonet

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Mellanklasskombin var länge den definitiva familjefraktaren i Sverige liksom Skoda länge var synonymt med budgetbilar som kändes lika billiga som prislappen ledde en till att tro.

Men tiderna förändras och den kompetenta kombin har fått ge plats för betydligt större bilar sedan suvtrenden tog fart kring millennieskiftet.

Likaså har Skoda med varje ny generation filat på materialval och kvalitetskänsla så till den milda grad att det i Sverige rullar över 10 000 Superb av den senaste generationen!

Någonting måste man således ha gjort rätt, men frågan är om den kanske är ett vettigare begagnatköp än koncernsyskonet Volkswagen Passat den faktiskt delar plattform med? 

Rent ekonomiskt är svaret förvånansvärt nog nej. En tre år gammal Skoda Superb kombi med fyrhjulsdrift har faktiskt en något högre milkostnad än en motsvarande Passat. Nu rör det sig förvisso om en dryg krona per mil i skillnad, men det är ändå anmärkningsvärt med tanke på att nypriset var lägre för tjecken. Det betyder alltså att nybilsköparen fått ta den största smällen om man valt en Passat. 

Det är dock inte hela sanningen. En betydande del av dessa bilar har faktiskt levt sina första tre år som tjänstebilar, där prislistan inte nödvändigtvis motsvarat den vanliga prislistan hos VW.

Men du undrar säkert vad det betyder konkret för dig som begagnatspekulant? Jo, nämligen att det i kombination med att det rullar ungefär 50 procent fler Passater på vägarna innebär att du som köpare har lite bättre prutmarginal och rikligt med utrymme för att vara kräsen med ditt val om du väljer Passat framför Superb.

Men kostnaden är inte allt och med bara en krona emellan dem är skillnaden praktiskt taget försumbar. Något som däremot inte går att förbise är de praktiska aspekterna av en kombi! Där stoltserar Superb med något som inte går att skratta bort. Nämligen innerutrymmen som i en stor suv.

Faktum är att bagageutrymmet i Skodan rymmer lika mycket som den Audi Q7 e-tron vi skrev om i förra begduellen, och inte sitter du trängre i baksätet heller för den delen! Ägarbetygen i TQ-ronden är således klassledande med god marginal, och skulle faktiskt inte skämmas för sig i suvklassen heller.


FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Nästan varannan Passatägare och 39 procent av Superbägarna som svarat i vår enkät har haft sin bil inne på en garantiåtgärd! Bägge vagnarna presterar över lag sämre än snittbilen för perioden i felrapporten.

Tyvärr matchas inte de praktiska aspekterna av ljuddämpningen i bilen, och anmärkningar på högt väg-, däck- och vindbrus är väldigt vanligt bland kommentarerna. Lite anmärkningsvärt är även att Passat får en hel del klagomål på detta, och betyget för Passatens ljudnivå är hela elva procentenheter lägre än för laddhybridversionen av just Passat!

Även andelen ägare som svarat att de skulle kunna tänka sig göra om sitt köp i vår ägarenkät är anmärkningsvärda 14 procentenheter lägre än för Passat GTE! Inte heller Skoda Superb presterar något hjärtklappande resultat på den fronten. 

En förklaring till detta kan vara att nästan varannan ägare av Passat och hela 39 procent av Superbägarna har haft sin bil inne på någon sorts garantiåtagande. Volkswagens verkstäder har förvisso ryckt upp sig från det massiva missnöjet som varit, men de har ändå en bit kvar innan de når i mål. Då Skoda ofta använder samma verkstäder är det kanske inte något under att service- och garantinöjdheten ligger på ungefär samma låga nivå för bägge bilarna. 

Räkna med att behöva besöka verkstaden någon gång oavsett om du är sugen på en Superb eller en Passat. Detta då de bägge presterar under snittbilen för perioden när det kommer till driftsäkerheten, och i vår felrapport kan vi även se att elektroniken och bromsarna strular osedvanligt mycket. I bromsarnas fall rör det sig förvisso om bakre skivor som lätt rostar. Det är således ingenting du behöver oroa dig för, men kanske något att räkna med när du tittar på ditt tilltänkta exemplar. Något otippat visar också staplarna att ägarna har problem med inredningen, men inte i den billigare Skodan utan i Folkan!

Skoda har kommit långt de senaste åren, och Superb i den tredje generationen bjuder på i princip allt som Passaten har att erbjuda och lite till. Du får mer utrymmen, bättre driftsäkerhet och betalar i princip lika mycket. Så skippa märkessnobberiet och välj tjeckiskt när du handlar din nästa mellanklassare!

MODELLHISTORIK

Skoda Superb     

2015 Premiär på Genèvesalongen för tredje generationen Superb. Bilen bygger nu på VAG-koncernens MQB-plattform precis som VW Passat. I motorväg kan man välja mellan en rad bensinmotorer från 1,4 TSI till 2,0 TSI på som mest 280 hästar. I dieselväg finns 2,0 TDI. Fyrhjulsdrift går att få till tvålitersmotorerna.
2019 Faceliftdags för Superb inför modellår 2020. LED-Matrix-strålkastare blir tillval för första gången på en Skoda. En laddhybridversion nära besläktad med Passat GTE, samt den förhöjda Superb Scout, lanseras.

Volkswagen Passat

2014 Premiär för generation B8 av Passat som årsmodell 2015. Bilen bygger på MQB-plattformen och finns med bensinmotorerna 1,4, 1,8 samt 2,0 TSI, men även som diesel med 2,0 TDI-motorn i olika effektutföranden.
2015 Laddhybriden Passat GTE samt förhöjda Passat Alltrack lanseras.
2019 Omfattande facelift för modellen. GTE får större batteri.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Till tredje generationen Superb höjde man verkligen ribban rejält hos Skoda när det gällde interiörkvaliteten. I det lyxigaste Laurin & Klement-utförandet är det bara Skodaemblemet i ratten som skvallrar om bilens förnuftiga gener.

SUPERB-ÄGARNA ÄLSKAR...
SUPERB-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Otroligt mycket bil för pengarna."
"Laurin & Klement gör den i princip fullutrustad till ett attraktivt pris!"
"Mycket snyggare än Passat."
"Mycket svårslagen som familjebil."
"Låg bränsleförbrukning."
"Större och billigare än Passat!"
"Däckljudet är väldigt påträngande."
"Den automatiska bakluckan krånglar."
"Automatlådan växlar ibland ryckigt och ibland väldigt sakta."
"Högt vindbrus från framdörrarna."
"Trasiga sömmar i stolarna redan vid leverans!"

Bakom ratten på en Passat hittar du alla knappar och reglage precis där du förväntar dig att finna dem. Volkswagen kan det här med interiörer helt enkelt, något som syns precis lika tydligt i Passaten som i betydligt dyrare koncernsyskon.

PASSAT-ÄGARNA ÄLSKAR...
PASSAT-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Härlig motor med bra kombination av prestanda och ekonomi."
"Väldigt gott om utrymme."
"240-hästarsdieseln är riktigt rolig i den här bilen."
"Mycket bekväm både i stadstrafik och på sämre vägar."
"Fantastisk ljudkomfort med akustikrutorna."
"Hög kvalitetskänsla."
"Displayen låser sig."
"Knarrande ljud från framvagnen."
"Växellådan är ryckig och hoppar mellan växlarna."
"Bromsskivorna rostar för lätt!"
"DSG-lådan är väldigt osmidig vid parkeringsmanövrer."
"Galvsläpp på samtliga dörrar!"
"Hög oljeförbrukning."
"Sporadiska elfel."

Bagageutrymmet i Superb är rent ut sagt enormt. Redan i halvkombiutförandet rymmer det nästan exakt lika mycket som Passat i kombiutförande. Som grädde på moset får du själv välja om du vill öppna bagageluckan som en sedan eller som en halvkombi där hela bakrutan följer med upp. Tjeckt!

Ägarnas köpskäl

Skoda Superb 2015–2019

Utrymmen Stor som en Audi Q7 på insidan!
Ekonomi Låg värdeminskning och billigt ägande.
Komfort Den i särklass bekvämaste Skodan.

Volkswagen Passat 2015–2019

Utrymmen Lagom rymlig.
Ekonomi Lagom dyr att äga.
Komfort Riktigt bekväm att åka i med rätt spec.

Kolla detta före köp!

Skoda Superb 2015–2019 

Bakluckan Den elektroniska bagageluckan strular på modellen och väldigt många ägare uppger att den inte stänger ordentligt eller att låskistan behövt bytas på garantin.
Elektronik Främst har ägarna problem med minnet i förarstolen, men ett större antal uppger även att infotainmentsystemet inte fungerar som det ska. Undersök alla funktioner före köp!
Inredningsproblem Lister som lossnar och inredning som knarrar är ett vanligt klagomål bland ägarkommentarerna.

Volkswagen Passat 2015–2019

Bromsar Skivbromsar som rostar kraftigt har drabbat väldigt många ägare. Främst är det skivorna bak som avses. Räkna med att behöva köpa nya.
Elektronik I Passats fall är det främst navigationen som krånglar för ägarna. Men passa på att undersöka att infotainmentsystemet, backkameran och övrig el även fungerar som den ska.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

En vassare Passat?

Volkswagen har en rätt lång tradition av att släppa en lite vildare och något udda version av Passat som sträcker sig tillbaka till tredje generationen (B3) när man hinkade ned den raka V6:an VR6 under huven. I den fjärde generationen gick man steget längre och med hjälp av ett väldigt stort skohorn lyckades man klämma ned en fyra liter stor W8-motor.

Du läste rätt: W8, inte V8. Det var i princip två stycken fyrcylindriga VR-block som parats till en vevaxel. Till generation B6 hittade en 3,6 liter stor VR6 på hela 300 hästar ned i fronten på Passat R36. 

Till B8-generationen som behandlas i den här duellen har VW tyvärr på grund av avgaskrav helt skrotat VR-konceptet. Den vassaste versionen är istället en 2,0 TDI Biturbo, som här i Sverige sålts i GTS-utförande. 240 hästkrafter må inte låta mycket för världen, men det är faktiskt den starkaste serieproducerade tvålitersdieseln på marknaden. Spurten till 100 km/h avklaras på blott 6,1 sekunder, vilket är ynka 0,3 sekunder långsammare än den betydligt starkare företrädaren Passat R36. 

Vill du således ha en vass, men ändå bekväm men resonabelt snål Passat är GTS modellen för dig!