Begduell: Fiat Freemont mot Skoda Kodiaq – bror duktig möter en strulpelle

Premium Sju säten och fyrhjulsdrift är en kombination som gör att du kan ta dig (nästan) var som helst med familjen. I den här landskampen är det faktiskt tre länder inblandade. Ska det vara tjeckiskt, eller italienskt/amerikanskt?

Begduell: Fiat Freemont mot Skoda Kodiaq – bror duktig möter en strulpelle

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Alla vill ha en suv, och ibland behöver den ha sju säten. Tidigare har det inneburit både stora och dyra maskiner.

Fiat Freemont ändrade på det hela redan 2009, trots att den lanserades först 2011! Hur är det möjligt, och är den fortfarande ett vettigt köp som begagnad nu när Skoda Kodiaq finns på marknaden sedan två år tillbaka?

Häng med när vi frågar ägarna vad de tycker om sina bilar, och reder ut hur Freemont ändrade på något två år innan den ens lanserades.

Om vi hoppar rakt på den ekonomiska aspekten av ägandet börjar det lite dystert för Fiaten. Trots en två år äldre exempelbil och ett lägre inköpspris som ny, är Freemont inte billigare att äga än Kodiaq! Det här gäller oavsett vilken motor/drivlinekombination du väljer!

Fast i italienarens fall är valet i princip redan gjort åt dig som begagnatspekulant.

Av totalt 4.697 sålda Freemont i Sverige från 2011 till 2016 är ynka 180 stycken bestyckade med bensinmotor. En stor V6:a kan låta lockande, men med tanke på dess enorma törst och prisutvecklingen på bensin skulle jag avråda från att ens titta på en om du nu skulle råka stöta på någon på begagnatmarknaden.

Alla tänkbara ekonomiska fördelar åker nämligen illa kvickt ut genom fönstret om du inte har en oljebrännande dieselmotor under huven på din Freemont, då både bränsleutgifterna och värdeminskningen ökar! En av få fördelar hos Fiat Freemont är att det finns äldre årsmodeller på begagnatmarknaden, de billigaste börjar vid cirka 80.000 kronor.

I Kodiaqs fall är utbudet ännu så länge begränsat till några få årsmodeller, men man har å andra sidan redan hunnit sälja 8.382 stycken exemplar av bilen sedan den lanserades till modellår 2017! Begagnade bilar råder det ingen brist på (i skrivande stund fanns det 170 Kodiaq på Blocket) och det bli stadigt fler när "3-åringarna" säljs efter att ha rullat färdigt som tjänstebilar.


FELRAPPORTEN – MÄRKBAR

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Freemonts staplar i felrapporten är inte smickrande. Bortsett från bromsar och chassi presterar den betydligt sämre än snittbilen för hela perioden. Nästan varannan ägare som svarat i vår enkät har haft sin bil inne för en garantiåtgärd! Skodan presterar också något sämre än snittbilen på den fronten. Även inredningen verkar strula påtagligt för ägarna, och de för MQB-plattformen klassiska problemen med bromsskivor som rostar märks tydligt i felrapporten.

Här är bensinmotoralternativen faktiskt inget att fnysa åt. Särskilt om du inte kör långa sträckor och sällan tungt lastad. Men man kan kanske fråga sig vad man ska med en så pass stor suv till om man nu inte gör det? Inte helt oväntat är det även här vanligast med dieselmotor och fyrhjulsdrift av just den anledningen.

Tittar vi på bilarnas praktiska egenskaper åker Fiaten på en total knockout.

Trots att Kodiaq är 19 centimeter kortare än Freemont, rymmer den nästan 600 liter extra i skuffen med alla säten fällda! Inte verkar den extra längden ha tillfört alltför mycket till passagerarna där bak heller. Ägarna skattar förvisso både bagageutrymmet och baksäteskomforten högre än för snittbilen för perioden, men Skodans ledning i bägge momenten är påtaglig! Något som är ack så viktigt när det kommer till dessa bilar, då i princip samtliga ägare angett utrymme som det primära köp-skälet!

Vad bör du då titta extra noga på om du bestämt dig för den mer praktiska Skodan? Bilen bygger på koncernens välkända MQB-plattform. Detta innebär i vanlig ordning att främst de bakre bromsskivorna rostar osedvanligt fort, särskilt om de inte motioneras flitigt. Ha med detta i beräkningarna! Kolla även efter skrammel och missljud i interiören, och då huvudsakligen kring framdörrarna.

I Fiatens fall är det absolut viktigaste att undersöka att alla återkallelser utförts på din tilltänkta bil, då de innefattar rätt allvarliga fel som en farthållare som inte släpper och krockkuddar som kan utlösas spontant! Men även i Freemont kan du förvänta dig en del kvalitetsrelaterade problem som skramlande interiör och framför allt elektronik som lever sitt egna liv. "Fiaten" är trots allt byggd i Mexiko, och alltså inte en italienare som jag tidigare antytt. Men mer om det i rutan här intill.

Det är kanske ingen överraskning att det blir Skoda Kodiaq som tar hem segern denna gång. En mindre bil som rymmer mer är en svårslagen kombination som bara blir bättre av en lägre milkostnad och högre problemfrihet än sin motståndare. Det tjeckiska förnuftet segrar för fjärde gången i begduellen i år!


MODELLHISTORIK

Fiat Freemont   

2007 Premiär på Fankfurtmässan som Dodge Journey. Bilen delar plattform med Dodge Avenger och finns i både fem- och sjusitsigt utförande.
2011 Säljstart i Europa, men nu som Fiat Freemont. Till skillnad från Dodgemodellen har bilen nu fått styvare fjädring, uppdaterad styrning, ny interiör samt tvålitersdiesel från Fiat. Till en början är Freemont framhjulsdriven.
2012 En sexcylindring bensinmotor och en 170 hästar stark dieselfyra blir tillgängliga. Bägge med fyrhjulsdrift.

Skoda Kodiaq   

2016 Premiär på Parissalongen som årsmodell 2017. Bilen går att få med bensinmotorerna 1,4 TSI och 2,0 TSI samt med dieselmotorn 2,0 TDI i olika effektutföranden. Fyrhjulsdrift är standard förutom till instegsmotorerna.
2018 Skodas flaggskepp Kodiaq RS lanseras med biturbodieselmotor på 240 hästkrafter. Samtidigt introduceras bilen i ett coupéutförande kallat Kodiaq GT exklusivt för den kinesiska marknaden.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Ombonat värre i Fiat Freemont. Särskilt med den större infotainmentskärmen och om man tar i beaktande att modellen släpptes 2011, men har rötter så långt tillbaka som till 2009!

FREEMONT-ÄGARNA ÄLSKAR...
FREEMONT-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Oslagbart pris för en så pass rejäl och välutrustad bil!"
"Jag har aldrig haft en så praktisk, komfortabel och problemfri bil innan."
"Stor, bra bil med rimlig förbrukning och framför allt ett bra pris."
"Mycket bekväm."
"Man kan ha tre barnstolar i bredd i baksätet!"
"Bra fyrhjulsdrift."
"Glapp i drivaxel."
"Glapp i oljetrycksmätaren som orsakar att motorlampan tänds och släcks."
"Korta serviceintervaller och ingen inbyggd räknare för service, utan det får man hålla reda på själv."
"Svänghjulshaveri."
"Fyrhjulsdriften överhettar lätt och gör bilen framhjulsdriven!"

Kodiaq övertog tronen som Skodas flaggskepp från Superb när den lanserades 2017. Det märks tydligt på interiören, som särskilt i de högre utrustningsnivåerna utstrålar betydligt mer än bara prisvärt förnuft. Koncernsyskonen bör vara oroade!

KODIAQ-ÄGARNA ÄLSKAR...
KODIAQ-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En perfekt familjebil som mäter sig med betydligt dyrare bilar."
"Många smarta detaljer och enorma utrymmen."
"En mycket prisvärd sjusitsig suv."
"En familjebil som överträffar alla mina förväntningar."
"Knarrande inredning, speciellt från framdörrarna."
"Bromsskivorna bak rostar väldigt snabbt."
"Missljud vid förardörren i motorvägsfart."
"Appen för bland annat värme och kördata är ganska buggig och Apple CarPlay kraschar ibland."
"Galvsläpp på båda dörrarna på vänster sida."
"Skrammel i förardörren."
"Det automatiskt utfällbara dörruppslagsskyddet fastnar och går sönder"

Redan 2009 lanserades Fiat Freemont. Fast då hette den Dodge Journey. Bilen byggde på Chryslers JC-plattform som lånades och modifierades något från Dodge Avenger som släpptes två år tidigare.

Ägarnas köpskäl

Fiat Freemont 2011–2016

Utrymmen Sju säten och gott om bagage!
Komfort Ombonat värre för prisklassen.
Ekonomi Mycket bil för pengarna.

Skoda Kodiaq 2017–2019

Utrymmen Rymlig som inget annat i klassen.
Ekonomi Förnuftigt värre, som sig bör i en Skoda!
Design Distinkt yttre uppskattas av ägarna.

Kolla detta före köp!

Fiat Freemont 2011–2016

Elektronik Ägare uppger allehanda elektronikproblem med Freemont. Undersök allt från elhissar till infotainmentsystem och se till att allt faktiskt funkar i ditt potentiella exemplar.
Fyrhjulsdrift Se till att ditt fyrhjulsdrivna fordon verkligen är fyrhjulsdrivet. Flera ägare uppger sig ha problem med drivningen. Läckande och dåligt servade fördelningslådor tros vara boven i dramat.
Återkallelser Kontrollera att alla återkallelser på ditt ex är utförda då de omfattar rätt påtagliga fel som farthållare som inte kopplar ur och krockkuddar som spontan-utlöser!

Skoda Kodiaq 2017–2019

Bromsar MQB-plattformens eviga problem med bromsskivor som rostar abnormt snabbt drabbar även Kodiaq. I vanlig ordning är det i huvudsak de bakre skivorna som drabbas.
Inredning Skrammel och missljud från framdörrarna är en återkommande anmärkning bland ägarkommentarerna. Även de automatiskt utfällda dörruppslagsskydden verkar fastna och gå sönder för många ägare.

Det är nästan otäckt mycket rött på Fiats sida. Freemont är sämre än snittbilen på nästan alla punkter. Däremot ser det betydligt bättre ut på högersidan, där Skodas betyg lyser grönt.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Samma olika – badge engineering

Du har säkert hört uttrycket. Det är när en tillverkare tar en modell från ett annat varumärke i koncernen och kallar den för sin egen. Det Fiat/Chryslerkoncernen gjorde med Dodge Journey när de smällde på ett par Fiatemblem och kallade den för Freemont två år efter lanseringen är ett utmärkt exempel. Förvisso passade man på att justera in fjädringen efter europeisk standard och slängde ned en rimlig Fiatdiesel under huven. Men i grund och botten är bilen ändå en Dodge Journey. 

Vad du förmodligen inte visste är att Chrysler JC-plattformen som den bygger på är ett samarbete med Mitsubishi, och den kallas där för GS-plattformen. Bilen är således släkt med Mitsubishi Outlander av rådande generation. 

Kan du tänka dig att hoppa över den tredje sätesraden men ändå lockas av någon av Fiatens egenskaper bör du därför överväga en Citroën C-Crosser! Som då alltså är en Outlander med Citroënemblem i fronten och väsentligt lägre begagnatpris! 

Förvirrande värre, men om du lyckas vada dig igenom informationsdjungeln rörande alla dessa bilar med "fel" tillverkare på förpackningen, finns det faktiskt riktiga begagnatklipp att göra!