Begduell: BMW 5-serie mot BMW 6-serie – landsvägskryssarna

Premium Två bayrare klev in på en bar ... Bägge bygger på samma chassi, men en har tappat nästan dubbelt så mycket i värde!

Begduell: BMW 5-serie mot BMW 6-serie – landsvägskryssarna

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


När BMW lanserade femte generationen av 5-serien (E60) på Frankfurtsalongen 2003 hade man stora skor att fylla. Detta då föregående generation (E39) fortfarande till denna dag anses vara en av de mest fulländade 5-seriebilarna enligt BMW-entusiaster. Så pass att välskötta exemplar av fjärde generationen 5-serie med de lite större motoralternativen faktiskt börjat klättra i värde.

Det kan således ses som ett naturligt läge att leta efter en bil av femte generationen, nu när de troligen börjar närma sig botten av sitt värdetapp. Men innan du gör det finns det en annan BMW som också lanserades på samma mässa, men till en helt annan målgrupp och ett betydligt högre nypris som nu kostar precis lika lite som 5-serien.

Med ett nypris på nästan 650 000 kronor var instegsmodellen i BMW:s 6-serie (E63) 630i Coupé nära nog dubbelt så dyr i inköp som motsvarande 530i. Men på begagnatmarknaden idag ligger de nästan exakt på samma prisnivå om man jämför bilar med snarlika miltal. Att 6-serien dessutom bygger på en kortad version av 5-seriens chassi och att motorerna är desamma som återfinns i 5-serien gör väl det hela till ett väldigt simpelt val?

Men verkligheten är den att bilarna inte existerar i ett vakuum, och även om så vore fallet bjuder den "billigare" 5-serien på några vettiga saker som Sexan bara inte kan matcha.

En utav dessa är onekligen kombiutförandet kallat Touring på BMW-språk. En annan är lägre driftkostnader. För trots bilarnas likheter när det kommer till chassi och motorer, är milkostnaden för den muskulösa coupén hela 15 procent högre än för 5-serien. Det i sig behöver inte vara en dealbreaker. Men en tolv år gammal 630i är ynka två kronor milen billigare att äga än två år gammal BMW 530e.


FELRAPPORTEN – ELEKTRONIKEN!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektroniken strular i nästan varannan bil i den här duellen. I 6-seriens fall rör det sig om hela 43 procent, och i 5-serien om 39 procent! I övrigt strular 5-serien något mer än genomsnittsbilen för perioden, medan 6-serieägarna inte angett problem med något annat än elektroniken. Det bör dock nämnas att underlaget för 5-serien är enormt och att 6-seriebilarna i regel har rullat betydligt mindre än 5-seriebilarna.

Allt är dock inte praktikalitet och pengar. Det finns en hel del positivt att säga om den Chris Bangle-designerade Sexan. Förvisso rynkade BMW-entusiasterna på näsan åt allt som lämnade Bangles designteam när det begav sig. Men så här i efterhand verkar linjerna ha åldrats med värdighet. Så pass att designen faktiskt är det näst vanligaste köpskälet för 6-serien.

De vackra linjerna får du dock på bekostnad av dyra reparationer. Utöver den beräknade milkostnaden uppger nämligen ägare till både 5- och 6-serien att bilarna är väldigt dyra att reparera.

Enligt vår ägarenkät drabbas nästan varannan av dessa bilar av elektronikfel. I synnerhet 6-serien har något högre felprocent. Utöver detta hade BMW en hel del motorproblem i den här generationen. Förvisso har de ägare av 6-serien som svarat i vår enkät inte uppgett det. Men läser man på diverse forum är motorproblemen för 6-serien minst lika påtagliga som de för 5-serien. Det hela förstärks av att de enklare motorerna inte gick att få i 6-serien.

Men det betyder inte att det inte går att hitta ett exemplar som kan agera en tämligen pålitlig kamrat. Det gäller bara att veta vad du ska leta efter. De stora V8:orna kan locka i båda bilarnas fall, och dubbelturbodieseln 35d kan kännas som ett ekonomiskt gångbart beslut. Men läs på under kontrollpunkterna så ser du varför detta inte nödvändigtvis är fallet.

Nej, det är faktiskt den tre liter stora bensinsexan som återfinns i 530i och 630i, och då i synnerhet i bilar tillverkade från och med december 2008, som lär bli det mest pålitliga valet. Hittar du ett relativt lågmilat exemplar där VANOS-solenoiderna nyligen bytts lär du i alla fall motormässigt inte behöva frukta några direkta överraskningar. 

Men bilarna existerar som sagt inte i ett vakum. En Mercedes CLS av första generationen bjuder också på lockande linjer som 6-serien, till i princip samma milkostnad. Men på köpet får du en betydligt mer problemfri bil.

Vilket osökt leder mig in på vinnaren av denna duel: 5-serien. En mer väl avrundad bil än 6-serien, som dessutom bjuder på samma prestanda och kördynamik. Men i en mer praktisk förpackning och till ett lägre pris.


MODELLHISTORIK

BMW 5-Serie (E60/E61)   

2003 Premiär för femte generationen BMW 5-serie i sedanutförande (E60).
2004 Kombiversion (E61) kallad Touring på BMW-språk lanseras.
2005 M5 av denna generation laseras, och blir världens första serieproducerade sedan med V10-motor.
2008 Facelift kallat LCI (Life Cycle Impulse) på BMW-språk. Ett försiktigt exteriört lyft ackompanjeras av ett mer omfattande interiört och uppdaterade motorer.

BMW 6-serie (E63/E64)

2003 BMW 6-serien lanseras i coupeutförande (E63) i sin andra generation, efter att serien legat i dvala sedan första generationen upphörde 1989.
2004 Cabrioletversionen (E64) kommer.
2005 M6 Coupé introduceras, och delar drivlina med M5.
2008 6-serien får en facelift både interiört och exteriört. Dieselmodellen 635d har premiär.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Interiört var den här generationen av 5-serien något kontroversiell. Man valde nämligen att gå ifrån det klassiska receptet med fullt förarfokus, genom en vinklad mittkonsol. Istället har E60-generationen en rak mittkonsol!

5-SERIE-ÄGARNA ÄLSKAR...
5-SERIE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Låg förbrukning och underbar komfort!"
"En underbar bil att köra, med otrolig motor och fantastisk väghållning. En riktig körupplevelse!"
"Den bästa bilen vi ägt, en fröjd att köra."
"Fuktskada i styrenheten för elektronik."
"Motorn knackar och läcker kylarvätska."
"Fick byta två tändspolar för 13 000 kronor styck!"
"Kostar en hel del i reparationer."
"Det elektroniskt infällbara draget havererade."
"Vibrerande bromsar."
"Fel på ventilstyrningen. BMW vill ha 30 000 kronor för att renovera."
"Ryckig växling."
"Navigatorn läser inte DVD-kartorna."
"Oljeläckage från den aktiva fjädringen."
"Rostig baklucka."

Trots att bilarna lanserades samtidigt och att de bygger på samma chassi har 6-serien fått behålla lite BMW "old school"-känsla genom att mittkonsolen fortfarande är vinklad in mot föraren.

6-SERIE-ÄGARNA ÄLSKAR...
6-SERIE-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Befarar att vår Porsche 911 får stå alltmer, då BMW:n är så sportig men oändligt mycket bekvämare."
"Dyrt, men väldigt roligt!"
"En förvånansvärt kompetent GT-bil som hänger med även när det svänger."
"Välisolerat med cabben uppe."
"Fukt i lyktorna som i princip kräver ett fullständigt byte för närmare 25 000 kronor!"
"Strulande ljudanläggning."
"Elektronikspöken och dyra lampbyten."
"Man kan köpa en sommarstuga för pengarna som annars går åt i reparationskostnader."
"Fukt och kondens i blinkers och strålkastare."

I Cabrioletuförande, med modellkod E64, förstärks 6-seriens svepande linjer. Det är nog svårt att hitta en cabriolet med mer muskulöst utseende i den här prisklassen.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

BMW 5-serie 2003–2010

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Komfort Välisolerade motorvägsmil.
Kvalitet Interiöra material i världsklass.

BMW 6-serie 2003–2010

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Design Förföriskt svepande linjer.
Varumärke Den blåvita propellerns dragningskraft.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

BMW 5/6-serie 2003–2010

Bensinmotor På bilar före årsmodell 2009 bör man kolla att motorlampan inte lyser och varnar för VANOS-problem eller att det rasslar från de hydrauliska lyftarna, detta är extra påtagligt vid kallstart.
Diesel Dieselmotorernas turboaggregat är en vanlig felpunkt. Kolla så att dessa är utbytta om du tittar på ett långmilat exemplar. Hittar du en bil där de notoriska flärparna "swirl flaps" är borttagna, kan du också spara dig en hel del huvudvärk.
V8 De stora bensin-V8:orna drabbas ofta av kylvätskeläckage från ledningarna till vattenpumpen på baksidan av motorn. Det här kräver att motorn lyfts ur för att åtgärda och är allt annat än billigt! Kolla att det inte läcker på ditt tilltänkta exemplar. De har även en tendens att läcka olja från ventilkåporna och oljeledningar.
Vattenpump I sann BMW-anda har bilarna en elektronisk vattenpump med plastimpeller. Det är bara en tidsfråga innan dessa havererar. Kolla om pumpen är bytt på din bil, eller räkna med att byta.
Växellåda De manuella lådorna är mer eller mindre skottsäkra. Automatlådorna har en tendens att läcka växellådsolja. Detta leder till tvekande och ojämna växlingar. SMG-lådan bör du undvika helt och hållet, då den har en tendens att äta kopplingar i oroväckande tempo.
Elektronik Det absolut vanligaste klagomålet på bägge modellerna är spökande elektronik. Undersök att all elektronik verkligen fungerar. Strulande el kan bero på något så simpelt som ett dåligt batteri, men också på fuktskadade styrmoduler som behöver ersättas.
Fukt i baklampor och strålkastare är inte ovanligt på 6-serien. Se till att ditt exemplar inte har detta.
Historik är viktig, särskilt på importerade lågmilade exemplar. Bilarna är inte billiga att reparera om det skulle visa sig att du köpt en tidigare krockad och fusklagad vagn. Men även svensksålda kan ha skruvade mätare. En Carfaxrapport före eventuell affär kan bespara dig både pengar och huvudbry.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

SUGEN PÅ... VÄRSTINGVERSIONEN?

Den här generationen av M5 och även M6 bjuder på något så unikt som en V10 under huven. När BMW M5 E60 släpptes 2005 var det den första serieproducerade sedanen någonsin att begåvas med en V10! Det var dessutom BMW:s första V10, och som sådan är den till skillnad mot BMW:s andra M-motorer inte besläktad med någon annan serieproducerad motor.

Faktum är att den har mer gemensamt med BMW:s Formel 1- satsning Sauber där man hämtat inspirationen till motorn, än någon tidigare M-motor. Så om du någonsin undrat varför den här generationen M5 och M6 ylar som en Formel 1-bil har du svaret där. 

Soundtracket motorn producerar är helt enkelt att dö för! Men om motorsången inte dödar dig, lär ju reparationskostnaderna göra det. Vevlagerras hör till vanligheterna med motorn, liksom VANOS-strul. För att inte nämna aptit för att äta SMG 2-lådans kopplingar. 

Om du betraktar vevlagren som förbrukningsvara som byts var 8 000:e mil och gillar att betala för dyra kopplingsbyten får du förvisso ett riktigt unikum i BMW:s historia. Särskilt om du väljer M5 i Touringutförandet. Men räkna som sagt med att betala bilens inköpspris i reparationskostnader ungefär vart fjärde år i all evighet...