Begduell: Toyota RAV4 mot VW Tiguan – kompaktsuven, 20-talets folkkombi!

Premium Toyotas nya RAV4 laddhybrid säljer som smör i solsken. Men hur bra är den vanliga hybriden som begagnatköp?

Begduell: Toyota RAV4 mot VW Tiguan – kompaktsuven, 20-talets folkkombi!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Toyota lanserade nyligen RAV4 i laddhybridutförande som knockade motståndet i vårt nybilstest i nummer 23/2020. Nu har även Volkswagen lanserat Tiguan som laddhybrid, men i Sverige blir det säljstart först till sommaren. Det är med andra ord hög tid att att undersöka basmodellerna de bygger på som begagnatköp!

När Toyota, eller dess dotterbolag Lexus, figurerar i begagnatduellen brukar slutresultatet bli detsamma varje gång. Om du väljer mellan dessa två bilar och det enda du är intresserad av är problemfriheten kan du sluta läsa redan här. Toyota RAV4 vinner den ronden på teknisk knockout. Men med det sagt är inte Volkswagen Tiguan utan sina meriter, och det går dessutom att köpa en äldre årsmodell med lägre milkostnad än japanen!

Folkans kanske största merit är att Tiguan är Europas mest sålda suv. Något som är väldigt svårt att missa ute i trafiken. Den nuvarande generationen har dessutom hängt med sen 2016.

Detta gör att utbudet av begagnade bilar är enormt i jämförelse med Toyota RAV4 som i sin femte generation bara funnits sedan förra året. Du kan således spara en rejäl slant på att välja en tidig årsmodell av tysken, vilket gör den väsentligt mycket billigare än japanen. 

Dieselgateskandalen verkar för övrigt inte ha bekymrat Volkswagens köpare nämnvärt, då den två liter stora dieselmotorn är den tveklöst mest populära. Men det är just i detta utförande Tiguan är som vettigast för begagnatspekulanter.

Är du sugen på en med bensinmotor under huven gör du bättre i att kika efter koncernsyskonen Skoda Karoq och Seat Ateca. Du får helt enkelt en nyare bil till en lägre kostnad, och under skalet är de i stort sett samma produkt då de delar plattform med Tiguan. 


FELRAPPORTEN – PROBLEMFRITT?

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Toyota gör som vanligt och briljerar genom att helt enkelt inte ha några staplar på de flesta punkterna i felrapporten. De få som finns med är försvinnande låga. Förvisso framstår Tiguan i jämförelse som en något problematisk bil. Men staplarna är lägre än för föregående generation, och bortsett från elektroniken ser det riktigt bra ut!

Jämför vi dock samma årsmodeller som vi gjort här går även ekonomironden tveklöst till RAV4. Den "gamla" hederliga hybriddriften fungerar förträffligt, och ägarnas egna förbrukningssiffror är nästan i samma nivå som Tiguans snåla diesel! Lägg därtill de lägre kostnaderna för skatt, försäkring och förväntad värdeminskning.

Förvisso är ägarna av RAV4 inte helt sålda på interiörkvaliteten, men över lag är totalbetyget för TQ-ronden faktiskt något lite bättre än Tiguans. Med det sagt presterar ingen av bilarna ett fantastiskt resultat i den här ronden. Rätt märkligt egentligen, då båda lastar ungefär 300 liter mer än exempelvis Volvo XC40.

Men Folkans verkliga akilleshäl är driftsäkerheten. Man har å ena sidan lyckats höja problemfriheten från förra generationen med tio procentenheter. Men till Toyota RAV4 och dess nästan perfekta betyg på 98 procent har man långt kvar. Som spekulant på en RAV4 behöver du således bara kolla bilens allmänskick, och se om eventuell service är utförd.

På en Tiguan bör du även säkerställa att all elektronik fungerar, som klimatanläggningen, infotainmentsystemet och den elektriska bagageluckan. Räkna dessutom med en adaptiv farthållare som tenderar att inte fungera i regn och snö, då ägare uppger att Volkswagen inte ens efter uppdateringar och utbytt hårdvara lyckas få ordning på det.

Med ägarnas facit i hand, är det faktiskt svårt att se varför Toyota RAV4 inte är Europas mest sålda suv. Just den här begagnatduellen vinner man dock med marginal. För vem vill inte ha ett problemfritt suvägande? Tydligen RAV4-ägarna själva. Då de inte alls skulle göra om sitt köp i lika stor utsträckning som Tiguanägarna. Är du förvirrad? Då är vi två! 

MODELLHISTORIK

Toyota RAV4  

2019 Premiär för femte generationen Toyota RAV4. För oss i Sverige finns den som hybrid med 2,5 liter stor bensinmotor. Bilen går att få i fyrhjulsdrivet utförande med elektronisk bakaxel som även adderar några hästkrafter från totalt 218 till 222.
2020 En laddhybridversion av RAV4 släpps med systemeffekt på hela 306 hästkrafter och drivning på alla fyra hjul.

Volkswagen Tiguan

2016 Säljstart för andra generationen Tiguan. Den nya bilen bygger (precis som Audi Q3) på tillverkarens välkända MQB-plattform. Motoralternativen är bensinarna 1,4 TSI (150 hk), 2,0 TSI (180 hk) samt dieseln 2,0 TDI i två effektuttag (150/190 hk). Samtliga motoralternativ har fyrhjulsdrift som standard.
2017 Sjusitsiga Tiguan Allspace lanseras. 
2020 Tiguan får en facelift i slutet av juni. Samtidigt lanseras modellerna Tiguan R och Tiguan eHybrid som lånar sina drivlinor från Golf R respektive GTE.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Bakom ratten på RAV4 verkar ägarna tycka att kvalitetskänslan är så där, och layouten lämnar en del övrigt att önska.

RAV4-ÄGARNA ÄLSKAR...
RAV4-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Fantastisk komfort, bra med utrymmen och låg bränsleförbrukning."
"Totalt problemfri, som alla andra Toyotabilar jag haft."
"Drivlinan är mjuk och smidig."
"Bra bränsleekonomi!."
"Riktigt trivsamt tyst när man glider iväg på bara elmotorn."
"Det känns som att de snålat med kvaliteten."
"Rattvärme bara på halva ratten och en motorhuv utan gasdämpare!"
"Skärminterfacet känns 20 år gammalt."
"Dålig manual till instrumenteringen då instruktionerna inte stämmer."
"Lite rörig interiör."

Har du suttit i någon annan bil baserad på MQB-plattformen känner du igen dig i Tiguan. Men det betyder också att du förmodligen blir påmind om en Volkswagen Golf från 2013...

TIGUAN-ÄGARNA ÄLSKAR...
TIGUAN-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Väldigt mycket bil för pengarna."
"Bra med skjutbart baksäte så man kan prioritera last eller passagerare."
"Väldigt bekväma säten."
"En praktisk långfärdsbil med god ekonomi."
"Lika stor på insidan som en Volvo XC60!"
"Smidig som inget annat i klassen."
"Problem med autobromsen."
"Bilen dricker olja!."
"Växellådan strulade, och stopp/start fungerar bara ibland."
"Den adaptiva farthållaren funkar inte om det snöar."
"Kromdetaljerna bubblar."
"Det nyckellösa systemet slutade att fungera på förardörren."
"Den bakre vindrutetorkaren trillade av!"
"DSG-lådan har dålig respons och går ryckigt."
"De aktiva helljusen tar för lång tid på sig att slå på efter möte."

Volkswagen har äntligen släppt Tiguan som laddhybrid. Dessvärre får vi vänta till nästa år med att kunna köpa den här hemma i Sverige. Den blir dessutom strikt framhjulsdriven! Trist med tanke på att konceptbilen från 2016 drev på alla fyra.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Toyota RAV4 2019–2021

Ekonomi Låg förbrukning och vettig totalekonomi.
Kvalitet Ihopskruvad som ett japanskt urverk.
Miljö Relativt låga utsläpp?

Volkswagen Tiguan 2016–2021

Design Ett riktigt lyft från föregående generation.
Komfort Bekvämare än en vanlig Golfklassare.
Kvalitet Solid ingenjörskonst från Tyskland.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP

Toyota RAV4 2019–2021

Service Det finns faktiskt inte så mycket mer att undersöka än om eventuell service är utförd på ditt tilltänkta exemplar. Tänk om alla bilar var så här problemfria?

Volkswagen Tiguan 2016–2021

Elektroniken Undersök att all elektronik fungerar som den ska. Det vill säga allt från infotainmentsystem och blåtandskoppling till elsäten och elbaklucka.
DSG De sedvanliga klagomålen på Volkswagens automatlåda DSG gäller även Tiguan. Om exemplaret du tänkt köpa växlar ryckigt eller har svårt att bestämma växel gör du bäst i att titta på en annan bil.
Farthållare Den adaptiva farthållaren slutar fungera i regn och snö för många av ägarna. 
Återkallelse Volkswagen har återkallat Tiguanmodeller försedda med panoramaglastak. Undersök att felet är åtgärdat på bilen du tittar på, då det annars kan orsaka en brand!

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

KÖPA HYBRID ... I STÄLLET FÖR EN LADDHYBRID?

Med all denna hype kring nya laddhybrider skulle man kunna tro att de utan tvekan måste vara billigare att äga än de basmodeller de bygger på. Men som vi tidigare sett med exempelvis Kia Niro, visar det sig att milkostnaden faktiskt är lägre för en begagnad hybridmodell än för laddhybriden! På köpet slipper du bry dig om saker som att koppla in och ladda din bil för att få ned nyss nämnda utgift. 

Dessutom visar siffrorna ur vår begagnatdatabas att den gamla hybridtekniken verkligen funkar. Både bilar från Toyota, Lexus men även Kia och Hyundai uppvisar lägre snittförbrukning än konkurrenterna i klassen. Tillsammans med den äldre teknikens lägre prislapp och värdeminskning är det därför ett utmärkt val för föraren med lite blandade transportbehov.

Om du huvudsakligen använder din bil för att pendla ett par mil om dagen och har möjlighet att ladda är faktiskt laddhybriden svårslagen rent ekonomiskt. Men Toyotas och Lexus hybridbilar bjuder fortfarande på driftsäkerhet som konkurrerande laddhybrider bara kan drömma om. Några kronor extra i milkostnad kanske ändå är prisvärt för att slippa de problem som ny teknik ofta medför?