Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget

PREMIUM Det är lätt att förvånas över hur mycket kombi man kan få för pengarna, om man väljer rätt modell!
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


HAR du tröttnat på hybrid- och elbilshetsen? Kanske köpte du aldrig in dig i suvhypen som svept runt hela världen som en blöt filt över allt vad körkänsla och vettig bildesign brukade innebära?

Då har jag ett riktigt begagnatkap åt dig denna gång, som garanterat fyller dina familjefraktarbehov. Är det måhända den folkliga Volvokombin jag syftar på, eller den överdrivet komplicerade premiumtysken med dyra reservdelar och hög försäkringspremie?

Innan vi tacklar det vill jag bara nämna att vi uppdaterat milkostnadskalkylen i begduellen för att den ska vara lite mer jämförbar. Den beräknas nu över en period på tre år och totalt 6 000 mil, precis som i nybilstesterna. Detta leder självfallet till att jämförelsen med tidigare begduellers milkostnad blir rätt skev. Tack och lov finns listan över milkostnaden i klassen lite längre ned i artikeln. Behändigt värre!

Med det ur vägen kan vi fokusera på de två bilarna i duellen. V70 behöver knappast någon introduktion, de är så vanliga på våra vägar att man per automatik föreställer sig bilen som det vettigaste transportmedlet man kan inhandla.

Det må ha varit fallet när bilen var ny, men priserna på den något mer påkostade BMW 5-serien har sjunkit så pass att de mer eller mindre har samma prislapp idag. Självfallet beror det lite på vilket motoralternativ man väljer, men om vi pratar om jämförbara modeller som våra två exempelbilar i rutan här ovanför är skillnaden inte så stor.

Just motoralternativet är också det som avgör huruvida någon av dessa bilar egentligen är ett bra begagnatköp. Trots Dieselgateskandalen och den tilltagande miljötrenden är stora dieselkombibilar som dessa hårdvaluta. Därför bör du undvika dem, och titta på de bensindrivna alternativen.

Glöm allt du hört om att det inte är ekonomiskt försvarbart att köra en stor bensinkombi, för det gäller inte bilar av den här årsmodellen och kalibern. Det du förlorar på förhöjda bränslekostnader tar du med råge in på reparation- och servicekostnader!


FELRAPPORTEN – PROBLEMFRITT?!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
Tvärtemot de vanligt förutfattade meningarna folk har, är faktiskt 5-serien betydligt mer problemfri än V70! Främst verkar tyskarna ha fått ordning på iDrivesystemet och omkringliggande el. Volvo däremot har en hög andel elektronikproblem, och presterar generellt sämre än 5-serien.

Det är förvånansvärt lätt att hitta en nästan tio år gammal BMW 5-serie eller Volvo V70 som inte ens rullat 1 500 mil om året – om den har en bensinmotor. Visst finns det några enstaka lågmilade dieslar till salu också. Men räkna inte med att kunna pruta på dessa.

Bensinbilarna är inte alls lika heta på begmarknaden, och kan definitivt byta ägare under de annonserade priserna. Något som bekräftas vid en snabb värdering med hjälp av bilpriser.nu. Som du själv ser ligger de faktiska annonspriserna en bit i överkant, i jämförelse med de priser vi fick fram.

Men vilken av bilarna ska du välja, och vilken är det där begagnatkapet jag pratade om?

Om du tittar på sidan över bilarnas ägarbetyg ser du väldigt snabbt att BMW 5-serie fullkomligt utklassar V70 på samtliga punkter, utom bagageutrymmet. Men även det är faktiskt större i tysken, om man fäller sätena.

Mer anmärkningsvärt är dock att problemfriheten är betydligt högre i 5-serien! Men undvik kanske de tidiga fyrcylindriga dieslarna. Det är nämligen N47-motorn, som är välkänd för kamkedjebrott och totalhaveri som resultat. Dessutom är de nog i tröttaste laget för den kolossala bilen.

Normalt visar statistiken på att tidiga årsmodeller är mer problemdrabbade än de sena. Men i just 5-seriens fall, och då särskilt med bensinmotor är det de tidiga årsmodellerna som har en lägre felprocent! Den sexcylindriga turbolösa N53-motorn kan vara den mest pålitliga BMW tillverkat. Den är dock inte utan sina problem, som du kan läsa om under kontrollpunkterna för bilen.

Volvo V70 är på intet sätt ett dåligt köp, men som begagnad är den faktiskt inte lika vettig som en BMW 5-serie. Att tysken dessutom är roligare att köra, utan att kosta mycket mer gör den till den självklara vinnaren av denna duell! Du kan nog inte få så mycket mer BMW för pengarna!

(KLICKA PÅ BILDEN FÖR LÄNKNING)

MODELLHISTORIK

BMW 5-serie (F10/F11)  

2010 Säljstart för sjätte generationen 5-serie. Bilen går att få med fyr- eller sexcylindriga dieselmotorer. Samt med sexcylindrig bensinmotor med eller utan turbo. Men även med dubbelturbo-V8 i 550i.
2012 Bensinsexan i 523i, 528i och 530i ersätts av 528i med den första fyrcylindriga bensinturbon att sitta i en 5-seriebil.
2014 Facelift, dieselfyran ersätts av den nya förbättrade B47-motorn.

Volvo V70 II

2008 Premiär för tredje generationen Volvo V70 som förvirrande nog döpts till V70II. Bilen bygger på P3-plattformen som den delar med bland annat Volvo S80, men även med samtida Ford Mondeo. Motorutbudet består av fyr- och femcylindriga dieslar och bensinare med eller utan turbo. Samt av en bensinsexa med turbo i T6-utförandet.
2012 Första faceliften.
2014 Andra faceliften.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
Fokus på föraren som sig bör i BMW 5-serie. Storleken på infotainmentskärmen skvallrar dock om bilens ålder.
5-SERIE-ÄGARNA ÄLSKAR…
5-SERIE-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Jag ville prova en fin bil och blev inte besviken. Nu vill jag inte byta bort den.”
”Motorn är en riktig pärla, synd att BMW inte längre tillverkar raka sexor utan turbo!”
”Har inte hittat någon bil som känns bättre än F10, så därför behåller jag den även efter att jag får min Taycan Turbo!”
”Lite väl klen motor i min 523i.”
”iDriveskärmen slocknar ibland vid uppstart.”
”Spridarna och vattenpumpen byttes på garantin.”
”Det automatiska insynsskyddet fungerade ej, åtgärdades på garantin.”
”Sportpaketet försämrar komforten.”
Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
Skandinaviskt avskalat bakom ratten på V70. Designen har stått emot tidens tand bättre än användbarheten, om man får tro ägarnas egna betyg för förarmiljön.
V70-ÄGARNA ÄLSKAR…
V70-ÄGARNA GILLAR INTE…
”En förnuftig bil med väldigt bra komfort.”
”Snygg, rymlig, säker och en bra familjebil helt enkelt.”
”Mycket bra komfort i fjädring och stolar, men även ljudnivå.”
”En svårslagen blandning av komfort och totalekonomi med T4-motorn.”
”Missljud från ventilerna.”
”Skrikande bromsar.”
”Oljud från växelspaken, hela spakstället fick bytas.”
”Anliggande bakbromsar.”
”Havererad koppling efter bara 2 500 mil!”
”Det nyckellösa centrallåset fungerar inte.”
”Bussningar i framvagnen fick bytas, Volvo stod för halva kostnaden.”
”Väsentligt högre förbrukning än den deklarerade.”
”T4-motorn är för klen, trots turbo!”
”Power-shift-automaten är ryckig vid krypkörning.”
Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
BMW byggde aldrig den här generationen av M5 som kombi. Men har du riktigt bråttom kan du leta upp en begagnad 550i Touring. Med en V8, dubbla turbo och 444 hästar under huven bör barnen hinna fram till dagis i tid!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

BMW 5-serie 2010–2016

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Kvalitet Ihopskruvad som ett japanskt urverk.
Komfort Bra fjädring och ljuddämpning.

Volvo V70 2008–2016

Säkerhet Volvos signum!
Komfort Som att sitta i favoritfotöljen.
Utrymmen En hederlig kombi.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

BMW 5-serie 2010–2016

Service Se till att bilen är ordentligt servad. Om det skett på en märkesverkstad behöver du inte heller oroa dig för om just ditt tilltänkta exemplar omfattas av någon återkallelse.
Spridare Ett vanligt problem på bensinsexorna utan turbo (N53) är att spridarna börjar läcka. I bästa fall går motorn ojämnt på tomgång när den kallstartas och drar lite mer bensin. I värsta fall går den ned i felsäkert läge och är knappt körbar.
Diesel Undvik de fyrcylindriga dieslarna innan faceliften till 2014. N47-motorn som användes i de äldre bilarna tenderar att få kamkedjeras.

Volvo V70 2008–2016

Elektroniken Undersök all el och förbered dig på att leva med eventuella tillkortakommanden om du inte hittar en felfri bil.
Motor Den här generationen av V70 går att få med både de gamla fyr- och femcylindriga trotjänarna i olika skepnader. Men även med den nya fyrcylindriga VEA-motorn. Förvirrande nog delar olika motoralternativ modellbeteckning. Se till att du inte köper fel, i tron om att få något annat.
Service I samma spår som kontrollpunkten ovan ligger servicen. Kamremsbyten för de olika motorerna kan ske vid olika intervall, undersök vad som gäller på just din bil, och att det skötts.

Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

MER KNUFF… I MASKINERIET?

Alla vet att turbomotorer med hjälp av ett litet chip lätt skräms upp i betydligt högre effektuttag. I samma anda är det tämligen etablerat att chippning av en så kallad sugmotor är rätt meningslös, och inte brukar resultera i någon vettig prestandaökning.

Men om vi kikar på exempel-Volvons T4-motor snurrar den redan på gränsen till vad den lilla turbon och cylindervolymen förmår leverera. Har du tur får du kanske ut 20 extra hästar. Den femcylindriga 2,5T och T5 verkar i regel ge ungefär 40 hästar till med en enkel chipning hos en etablerad trimfirma.

Men strunta i de där motorerna, och även i Volvon för den delen. Motorn i BMW 523i är, så när som på insuget, i princip identisk med den i 530i. Vad innebär detta? Jo, att om du besöker en (av förvisso väldigt få) trimfirmor som tar sig an motorn, kan du förvänta dig uppåt 60 extra kusar under huven, ur en sugmotor! Förvänta dig ingen raketprestanda, utan snarare i linje med en standard-530i.

Fördelen är att det är betydligt lättare att hitta en lugnt körd och välbevarad 523i. Än så länge vill säga.. Så passa på att köpa den förmodligen mest prisvärda BMW-kombin på marknaden. Innan den sjunker i pris och går samma tonårsdöd till mötes som sina föregångare.

Begduell: BMW 5-serie mot Volvo V70 – rejäl kombi på tajt budget
 

Annons
Annons
Rulla till toppen