Begduell: Saab 9-3 Cab mot Volvo C70 – svenska solstrålar!

Premium Sommar och sol upplevs bäst i en cabriolet. Vi jämför Saab 9-3 och Volvo C70 , för att kora den bästa svenska cabben!

Begduell: Saab 9-3 Cab mot Volvo C70 – svenska solstrålar!
Två svenska cabrioleter – vilket är det bästa begagnatköpet?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Minns du tiden då vi hade två starka bilmärken i Sverige? Minns du dessutom när bilarna tillverkades med en viss passion, snarare än efter lönsamhetskalkyler? Saab 9-3 Cabriolet och Volvo C70 är två strålande exempel på detta. I Volvons andra generation skulle bilarna inte kunna vara mer olika.

Ändå är bägge svenska kreationer, vars ägare uppskattar i princip samma saker med dem. Men vilken av bilarna är egentligen det bättre begagnatköpet?

Låt mig börja med att tilltala elefanten i rummet. Ja, Saab har gått i graven och resterna ägs numera av det något ironiskt nog Kinaägda NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Men även Volvo Personvagnar ägs idag av ett kinesiskt företag, Geely.

Så låt oss släppa den där Saab mot Volvo-rivaliteten för en stund, och se lite mer objektivt på dessa två verk ur svensk motorhistoria.

Är du på jakt efter en bil du kan använda året om, men även njuta av solen i sommartid är C70 det självklara valet med sitt fällbara plåttak. Men om vi är lite realistiska finns det betydligt bättre bilar att köra vintertid, som dessutom kostar en ordentlig slant mindre.

Att C70 dessutom bygger på samma plattform som Volvos förmodligen mest problemdrabbade modellserie S40/V50, gör det dessutom till ett mindre optimalt val. Detta trots att det är just bilens brukbarhet året om som uppskattas mest av ägarna.

Som den sanna motornörd du säkerligen är, har du garanterat reflekterat över att den plattformen även delas av samtida Ford Focus ST som dessutom  har samma härliga femcylindriga turbomotor under huven.

Men där Forden prisats för sin knivskarpa styrning och villighet att slängas omkring i kurvorna är ägarna rörande överens om att C70 lämpar sig bäst i ett betydligt lugnare tempo.


FELRAPPORTEN – SÅ DÄR...

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Problemfria är det svårt att beskylla duellanterna för att vara. Volvo C70 ligger generellt i paritet med snittbilen för perioden, medan Saab 9-3 Cabriolet sticker iväg en del både vad gäller rost och inredningsproblem.

Den åsikten delas även av 9-3-Cabrioletägarna. Förvisso får Saaben ett betydligt högre betyg vad gäller körglädje, men även något sämre siffror för bränsleförbrukning. Den inbjuder således lite mer till ett högre tempo, men förvänta dig inte en upplevelse likt den du hittar i exempelvis en Mazda Miata eller ens en Ford Mustang. 

Till skillnad mot nyss nämnda bilar är 9-3 Cabriolet förvånansvärt raffinerad om man får tro betygssiffrorna. Utöver ett högt förarmiljöbetyg uppnås även en klart godkänd ljudnivå. Detta tack vare en ordentligt dämpad sufflett med flera lager.

Men försäkra dig bara om att den är i gott skick om du tänkt slå till, en ersättare kommer kosta dig i runda slängar 12 000 kronor, förutsatt att bakrutan går att återanvända.

Man skulle för övrigt kunna tro att tillgången på reservdelar till numera nedlagda Saab är dålig. Men faktum är att flera specialister poppat upp sedan tillverkaren tackade för sig. För att inte nämna att orginalreservdelar fortfarande tillverkas! Priserna har dessutom haft en positiv utveckling för dig som konsument genom åren. 

Räkna dock inte med att behöva lägga allt för mycket pengar på att reparera din 9-3 Cabriolet. Ur vår ägarenkät kan vi nämligen tolka att den är tämligen problemfri, sett till bilens ålder vill säga. Men framför allt är den betydligt mer driftsäker än Volvo C70. Med det sagt bör du ändå kika på kontrollpunkterna i början av artikeln.

En lägre milkostnad i kombination med ett mindre struligt bilägande gör inte helt otippat att Saab 9-3 Cabriolet vinner denna duell. Att bilen dessutom är mycket snyggare än Volvon skadar inte heller. Fast det är så klart subjektivt. 


MODELLHISTORIK

Saab 9-3 (NG)

2003 Andra generationen 9-3 lanseras.
2004 Cabrioletmodellen introduceras.
2007 Facelift med bland annat ny front.
2013 Efter många om och men ser de sista bilarna dagens ljus innan Saab går i graven.

Volvo C70 (II)

2006 Säljstart för nya Volvo C70 som är baserad på P1-chassit den delar med S40. Till en början finns bilen att få med femcylindriga bensinmotorer både med (T5) och utan turbo (2,4).
2010 Facelift med markant omdesignad front, LED-bakljus samt en ny interiör.
2013 Samarbetet med Pininfarina löper ut och modellen såväl som fabriken i Uddevalla läggs ned då volymerna är för låga och lönsamheten för dålig.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Saabs sedvanliga signum med tändningslåset i mitten bakom växelspaken är en förvånansvärt vettig lösning på ett problem ingen förmodligen hade. Fler tillverkare har dock börjat ta efter nu när "nyckellösa" system ligger i tiden.

9-3-CAB-ÄGARNA ÄLSKAR...
9-3-CAB-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Perfekt som familjebil, trots att det är en cab."
"Bra ljudnivå."
"Förvånansvärt körglad för en cab."
"En helläcker cab i limeyellow, ren sommarnjutning."
"Vår-, sommar- och höstbil som även fungerar på vintern!"
"Trots att jag har haft bilen i 14 år, vill jag inte görra mig av med den!"
"Den blir snyggare för varje år!"
"Knarr i instrumentpanelen."
"Lite väl törstig turbo i stadstrafik, men bra drag och går snålt och fint i motorvägsfart."
"Brusten framfjäder."
"Handskfacket vägrar öppna sig."
"Inte samma kvalitet på inredningen som 9-5."

Bakom ratten är allt förvillande likt en samtida S40/V50. Kanske inte så konstigt då C70 faktiskt är baserad på den modellen, namnet till trots.

C70-ÄGARNA ÄLSKAR...
C70-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Snygg både med och utan taket på."
"Två bilar i en!"
"Större bagage än man kan tro."
"En perfekt glidarbil med taket nere när solen skiner, men också en perfekt reskamrat med taket uppe om vädret kräver det."
"AC:n strular."
"Bromsskivorna har slagit sig."
"Vibrerande bromsar fram."
"Sprickor i plasten på lyktorna och kondens i lykthuset."
"Knarrljud mellan sidorutor och lister."
"Det märks att bilen är tung!"
"Skyddet mellan tak och bagageutrymme har lossnat."

Vissa kallar den en designmässig fullträff, de som tycker annorlunda har fel. Skämt åsido är 9-3 Cabriolet i den här tappningen förmodligen den svunna tillverkarens mest lyckade design. Släktskapet med Opel Vectra är omöjligt att skönja, oavsett vinkel.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Saab 9-3 Cab 2004–2011

Design En designhit från första dagen!
Körglädje Taklöst och välmotoriserat.
Säkerhet Toppbetyg i Euro NCAP.

Volvo C70 2006–2013

Design Ovanligt linjeskön för att vara en Volvo.
Körglädje Cabriolet som även glädjer vintertid!
Komfort Plåtcab ger behaglig ljudnivå.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Saab 9-3 Cabriolet 2004–2011

Hjulupphängning Bristande kvalitet på fjädrar har lett till att många ägare fått byta dessa. Det bör vara åtgärdat på de flesta bilar i dagsläget, men det skadar inte att hissa upp bilen och kika under den.
Suffletten Går taket att fälla i bägge riktningar utan strul? Hur ser suffletten ut, har den några repor eller börjat torrspricka?
Rost Vanligast är rost under sufflettens förvaringsutrymme. Undersök att dräneringen fungerar och att det inte börjat rosta.

Volvo C70 2006–2013

Strålkastare Framlyktorna spricker frekvent på tidiga årsmodeller. Räkna med ungefär 3 000 kronor per styck för halogen och något mer för xenon om du köper eftermarknadslyktor.
Taket Se till att taket åker både upp och ned utan några konstigheter. Ett icke fällbart tak kan vara så enkelt att åtgärda som att byta en mikrobrytare, eller komplicerat och kosta en stor del av bilens värde.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

ETT RULLANDE KONSTVERK?

Det är kanske att ta i att kalla Saab 9-3 Cabriolet för ett konstverk. Men en sak är säker, inga fler Saabar tillverkas och tillgången på befintliga exemplar sjunker i takt med att bilarna slits ut, havererar eller börjar rosta bort. För det finns allt några ägare kvar som kör dessa framtida klenoder på våra saltade vintervägar!

Det krävs inget matematiskt snille för att räkna ut att modellen kommer bli en bristvara framledes, och den starka varumärkesimagen tillsammans med nostalgi, lär precis som med andra nedlagda bilmärken driva upp priserna ordentligt över tid. Så om du behöver ett argument att övertala din bättre hälft med, är det i dagsläget legitimt att se denna svenska taklösa pärla som något av en investering om du sköter om den.

Är du tveksam till intresset för bilmodellen råder jag dig att låna ett fräscht exemplar och åka utanför storstaden. Det kommer nästan garanterat komma fram folk och prata med dig när du tankar.