Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?

PREMIUM BMW och Volvo är inte direkt kända för att göra små halvkombibilar, ändå finns det massor av dem!
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Det är inte utan anledning Volkswagen Golf tenderar att vinna nybilstester i storleksklassen som faktiskt döpts efter just den lagom-lilla Folkvagnen. Det är helt enkelt ett vinnande koncept som bjuder på rätt mycket allsidighet till en relativt låg kostnad både för kunden och tillverkaren.

Därför är det inte heller konstigt att i princip samtliga bilar i segmentet följer samma recept: Tvärställd fyrcylindrig motor fram med drivning på framhjulen, korta överhäng och mer innerutrymmen än det knubbiga yttre låter påskina. Men när BMW skulle ge sig in i leken var det någon som glömde informera dem om detta. 

1-serien var vid lanseringen något så ovanligt som en bakhjulsdriven Golfklassare som erbjöds med en längsmonterad rak sexa! Uppenbarligen sålde bilen tillräckligt bra för att få en andra generation. Häng med när vi jämför den mot Volvos något förvirrat namngivna konkurrent.

BMW:s val att hålla sig till sitt traditionella bilbyggarrecept resulterade inte helt oväntat i ovanligt mycket körglädje i jämförelse med konkurrenterna. Detta backas även upp av ägarna som skattar körglädje och övriga delmoment i vår mer emotionella EQ-rond som extra viktiga. Faktiskt så högt att vi nästan borde lägga till en sjätte stjärna i betygsmallen!

Men att ha motorn fram och drivning på bakhjulen innebär att en del av innerutrymmet fått ge vika för en kardantunnel. För att spä på detta är motorhuven dessutom relativt lång för att rymma en rak sexa i längsgående riktning. Kupén är således redan mindre till att börja med. Betygsstaplarna i TQ-ronden motsvarar därför också de låga förväntningar du bör ha som spekulant på bilen.

Något oväntat är dock att Volvo V40 faktiskt delar samma låga totalbetyg med 1-serien i den praktiska TQ-ronden! Siffrorna i delmomenten för bagage och baksäteskomfort är med god marginal under det mesta i klassen. Faktum är att de i princip är på samma låga nivå som föregångaren Volvo C30, en bil som saknade både bakdörrar och hatthylla!


FELRAPPORTEN – TYSKSEGER

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
Bortsett från en något högre andel motorrelaterade fel och garantiärenden överglänser BMW 1-serie Volvo V40 i samtliga moment. Garantiärendena beror dock till stor del på återkallningar, och är egentligen ingenting som drabbar dig som begagnatköpare. Svenskens strulande elektronik, rasslande inredning och rostande plåt ger riktigt osmickrande staplar i felrapporten.

Om du undrar varför föregångaren till andra generationen V40 heter C30 är du inte heller ensam, men mer om det i rutan i slutet av artikeln. Vad du bör känna till är dock att bilen inte tillverkats i Sverige, utan i Volvos fabrik i Gent i Belgien.

Detta kan troligen förklara de för Volvo rätt udda modellrelaterade problemen som rost, inredning som skramlar och sitter löst – och inte minst dörrlås som fryser fast vintertid! På en Volvo av alla bilar!

Problemfriheten är dock påtagligt förbättrad i jämförelse med C30 (och samtida S40/V50), men något otippat är det faktiskt BMW 1-serie som presterar bättre i duellen.

De långtgående problemen med kasserade motorer till följd av kamkedjeras på den ökända dieselmotorn N47 är rätt få. I alla fall i förhållande till övriga modeller som BMW hinkade ned den motorn i. Med det sagt skulle jag nog ändå undvika dieselbilarna före faceliften 2015, som alltså har just en N47 under huven. 

Både V40 och 1-serien klarade sig rätt väl undan den stora Dieselgateskandalen, vilket gör att det flesta begagnade exemplar till salu är just dieslar. Vare sig du är ute efter svenskt eller tyskt i det här fallet! Är du på jakt efter en riktig smällkaramell har BMW den i särklass smälligaste av karameller i klassen med M135i och M140i. Ägarna är i det närmaste lyriska över sina bilar i kommentarsfältet av vår ägarenkät!

Därför är det heller inte konstigt att det blir BMW 1-serie som vinner duellen. Förvisso är det totala antalet stjärnor identiskt mellan bilarna, precis som kostnaderna förvånansvärt nog! Men i totalt antal poäng i delmomenten ligger tysken något högre.

Det lönar sig att vara udda i Golfklassen! Frågan är bara varför BMW ersatte bilen med en generisk framhjulsdriven Golfklon lik alla andra i klassen?


Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?

MODELLHISTORIK

BMW 1-serie (F20/21)

2011 Premiär för andra generationen av 1-serien i femdörrarsutförande.
2012 Tredörrarsmodellen avtäcks på motormässan i Leipzig.
2015 Facelift (även kallat LCI på BMW-språk). De problemdrabbade N47-dieselarna ersätts av nya B37/B47-motorer. 116i samt 118i tappar en cylinder och blir trecylindriga.
2016 Resterande bensinmodeller går över till B-seriemotorer.
2017 Interiör facelift och uppdaterad iDrive.

Volvo V40 

2012 Premiär för V40 som namnet till trots ersätter föregångaren C30.
2013 V40 Cross Country med fyrhjulsdrift och förhöjd markfrigång lanseras.
2016 Facelift som bland annat kännetecknas av de så kallade ”Tors hammare”-strålkastarna.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
Typisk BMW-känsla bakom ratten är något som kammar hem höga poäng i jämförelse med konkurrenterna. Men det är nog svårt att anklaga interiören för att vara rolig.
1-SERIE-ÄGARNA ÄLSKAR…
1-SERIE-ÄGARNA GILLAR INTE…
”En oslagbar kombination av körglädje, kvalitet och pris!”
”B58-motorn i min M140i är enastående njutbar, och växellådan blixtsnabb!”
”Kul med bakhjulsdrift!”
”Rolig även som vinterbil.”
”Perfekt om man inte behöver utrymme utan istället prioriterar prisvärd prestanda.”
”Fått byta både EGR-ventil och EGR-kylare.”
”Oljud från bakvagnen.”
”Galvsläpp på bakluckan.”
”Läckande vevhusventilation som resulterade i trasiga tändspolar.”
”Riktigt dåligt bemötande av BMW vid garantiärende.”
”Påtagligt däckbuller.”
”Infotainmentsystemet känns gammalt.”
Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
Den svävande mittkonsolen känns igen från Volvos tidigare modeller, inte minst från föregångaren C30. Frågan är hur väl den åldrats? För visst ger den 90-talsvibbar?
V40-ÄGARNA ÄLSKAR…
V40-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Förvånansvärt pigg även med den lilla D2-dieseln, och riktigt låg förbrukning!”
”Utmärkta stolar för långa förare.”
”Perfekt komfort i framsätet!”
”Väldigt snål bensinmotor.”
”Älskar fortfarande min V40 efter fem år!”
”Problem med att låsa upp bilen när kylan kom. Man kommer bara in genom någon enstaka dörr och bagageluckan. Går inte att åtgärda enligt Volvoverkstad.”
”Bromsskivorna sprack!”
”Ljudanläggningen lade av, åtgärdades på garantin.”
”Skrammel från inredningen och ryckig växellåda.”
”Keyless fungerar enbart på bakluckan.”
”Otroligt dåligt avstämd fjädring.”
”Lite för liten, svår att komma i och ur.”
”Låg takhöjd i baksätet.”
”Dålig värme i kupén.”
”Ryckig automatlåda.”
Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
BMW M140i xDrive är så nära en riktig M-bil du kan komma i Golfklassen. Med hela 340 hästar ur den turboladdade raka sexan går sprinten från stillastående till 100 km/h på blott 4,4 sekunder!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

BMW 1-serie 2013–2019

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Design Subjektivt, men definitivt annorlunda.
Ekonomi Låg driftkostnad för att vara en BMW.

Volvo V40 2013–2019

Design Snyggare än en Golf?
Ekonomi En mindre bil med matchande kostnad.
Säkerhet Det Volvo gör bäst!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

BMW 1-serie 2012–2019

Vattenpump I vanlig ordning för BMW bör du se till att vattenpumpen är bytt. 
Diesel Innan faceliften 2015 har dieslarna den ökända N47-motorn med tendenser till kamkedjebrott.
Bensin Undvik trimmade exemplar av de överladdade sexorna 135i och 140i. Turboras är ingen billig historia!
Servicehistorik Se till att servicen efterlevts och gärna hos en auktoriserad verkstad. Detta då 1-serien varit föremål för en hel del återkallelser.

VOLVO V40 2013–2019

Inredning Skramlande interiör hör nog till de vanligaste klagomålen på bilen. Se till att det inte skramlar och låter mer än du står ut med till vardags.
Dörrlås Kolla att samtliga dörrlås fungerar, då dessa strular för många ägare. Särskilt vintertid!
Rost Förekommer oftast kring hjulhusen.
Elektronik Glappande elektronik och strulande Volvo On Call-app var vardagsmat för modellen, men ser ut att ha blivit lite bättre på senare årgångar.

Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

HISTORIELEKTION I FÖRVIRRANDE MARKNADSFÖRING

Traditionellt har Volvo varit rätt systematiska med sina modellbeteckningar. V70 ersattes av V70 generation två och så vidare. Men i fallet V40 har man gjort det riktigt knepigt för den mindre bilintresserade kunden.

Första generationen V40 var nämligen en mellanklasskombi utvecklad i samarbete med Mitsubishi och den tillverkades fram till 2004. Modellen ersattes av V50 som byggde på den med Ford delade C-plattformen. 

V50 fanns i en rumphuggen halvkombiversion kallad C30, som ersatte halvkombin 480 som gick ur produktion 1995! Den, liksom C30, hämtade designinspiration (främst bakpartiet) från herrgårdsvagnen 1800ES som enbart tillverkades 1972–1973.

När V50 ersattes bytte den plattform och döptes om till V60. Så när C30 blev den här begduellens V40 (alltså generation två) fick den som enda Volvo behålla Fords C-plattform! V40 lades sedan ned 2019 utan någon direkt ersättare. Men förra året hintades det om en ny V40 trots allt. Den har nu visat sig heta C40, och är en helelektrisk coupésuv som i princip är en XC40 under skalet och enbart kommer att säljas online!

I slutänden är ett modellnamn inget mer än just ett namn. Men Volvo gör det då inte lätt att skriva modellhistorik, eller för långtidsägare att byta bil…

Begduell: BMW 1-serie mot Volvo V40 – Golfklassens finlirare?
 

Annons
Annons
Rulla till toppen