Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!

PREMIUM Vi tittar närmare på den första generationen av Porsches körglada kompaktsuv, och kollar med ägarna vad de tycker om sin bil.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Lanseringen av Porsche Macan för åtta år sedan väckte en del frågetecken. Bilen var nämligen tekniskt baserad på Audis kompaktsuv Q5. Hur skulle det gå med den ack så viktiga Porschekänslan?

Frågetecknen rätades dock ut illa kvickt när vi fick köra bilen. Den betedde sig nämligen inte alls som en Q5, utan mer som en liten Cayenne. (Vilket självklart var Porsches tanke från början.) Körglad som inget annat i segmentet, välbyggd och med den rätta känslan. Precis som en Porsche ska vara, oavsett om det rör suvarna eller någon annan modell. 

Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!

Ingen av de Macanägare som satt betyg på sin bil i vår begagnatdatabas nämner någonting om Audi Q5 i sina svar. Dessutom är de klart mer nöjda med sin bil än vad Q5-ägarna är med sina, det återspeglas klart och tydligt i betygen på nästa uppslag.

Nu ska det sägas att den Q5-generation som vi använder som konkurrentbil i denna begagnatmatch är delvis av äldre årgångar än Macan, men ändå. Q5 är den totalt sett sämsta bilen i gänget, betygsmässigt.

I IQ-ronderna får Macan tufft motstånd av BMW X3, som får bättre betyg vad gäller bränsleförbrukningen (större andel diesel) och totalekonomin. Det sistnämnda är kanske inte så konstigt, Macan är ingen billig bil oavsett vilken version man köper. Därför är det trevligt att modellen är väldigt problemfri. Ägarna är också nöjda med servicen, liksom de som kör storebror Cayenne. Totalt sett går dock ronden till X3.

När det gäller TQ-ronderna är det Porschemodellerna som dominerar fullständigt, och lite förvånande är det den mindre Macan som drar det längsta strået. Lägre ljudnivå, bättre förarmiljö och skönare fjädring (speciellt med luftfjädringen) gör lillebror till en vinnare här. Att stora Cayenne har bättre betyg för bagageutrymmet och baksätet kommer säkert inte som en överraskning för någon.

Sedan är det dags för Macans verkliga paradgrenar, det vill säga EQ-delen. Här spöar modellen de fyra konkurrenterna i samtliga delmoment, och det är inte konstigt när man läser ägarnas kommentarer.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!
Porsche Macan förefaller inte alls drabbas av motorproblem i samma utsträckning som Audi Q5 gör, vilket är anmärkningsvärt då modellerna delar mycket teknik. Storebror Cayenne har mycket strul med elektroniken, och Volvo XC60 har haft mer chassirelaterade problem än konkurrenterna.
Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!

Många är smått lyriska över körglädjen och motorerna, även om vissa av dem samtidigt påpekar att deras bil är törstig – långt törstigare än vad Porsches officiella siffror gör gällande. Körglädjen är oftast anledningen, Macan uppmuntrar helt enkelt till aktiv körning. Troligen är det också därför som några ägare tycker att (fram)bromsarna slits lite väl snabbt.

Kvalitetskänslan är faktiskt ännu en rond där Macan slår Cayenne, och den enda plumpen som återkommer bland många ägare är vissa missljud i inredningen, och då framför allt från rattstången. 

På förhand var det ganska många som var skeptiska till att denna kompromiss till bil skulle vara något att ha, och det gäller både blandningen av Porsche och suv, och Porsche och Audi. Över lag är dock ägarna extremt nöjda med sin bil, och gillar den just för att den är en så pass lyckad kompromiss mellan komfort och prestanda.

Allroundkapaciteten är något som nämns ofta i kommentarerna. En ägare går ännu ett steg längre och påtalar att bilen faktiskt inte känns som en kompromiss på något sätt, och det är väl ett gott betyg om något.

Det verkar helt enkelt vara så att Porsche Macan är ett riktigt bra begagnatköp. Definitivt bättre än premiumkonkurrenterna i suvarnas mellanklass, men faktiskt även en noslängd före Cayenne. Värt att ta i beaktande om man letar efter en Porschesuv och inte är i jättestort behov av utrymmen.

En intressant detalj med Macan är på ett sätt två sidor av samma mynt. Många ägare berättar att bilen är väldigt tyst att åka i, men en ägare som har en GTS skriver: ”Jag startar alltid motorn med förardörren öppen och sportavgassystemet igång.”

Vi tror knappast att det är för att bilen är tyst…

Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!

MODELLHISTORIK

Porsche Macan 2014–2021

2014 Premiär i tre versioner: S, Turbo och Diesel.
2016 Instegsmodellen Macan ”utan S” och sportiga GTS tillkommer.
2019 Facelift, såväl exteriört som interiört.


Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!
Macan-ägarna älskar…

”Toppklass i alla avseenden.”
”En praktisk bil med underbar körglädje.”
”Min bil har varit fullständigt problemfri.”
”Fantastisk vinterbil.”

Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!
Macan-ägarna gillar inte…

”Frambromsarna slits hårt, antagligen för att bilen är väldigt körglad.”
”Enda nackdelen är att den är dyr i drift.”
”Bränsleförbrukningen är inte i närheten av de officiella siffrorna.”
”Det automatiska helljuset har dålig funktion.”
”Missljud från inredningen.”


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!
Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!
Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!
Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!
JOHN ARGELANDER:

”Vill du rädda ditt varumärke? Gör puritanerna förbannande!”

Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!

När Porsche presenterade Cayenne 2002 var det många märkespuritaner som satte morgonkaffet i halsen. ”En suv?! Porsche bygger ju sportbilar!” 

Men eftersom Porsche inte sysslar med välgörenhet var man mer eller mindre tvungna att börja tillverka suvar. Och Cayenne har ju blivit en kassa-mässig succé, så beslutet visade sig vara helt rätt.

Tolv år senare såg puritanerna rött igen. Det var dags för ännu en suv, denna gång den mindre Macan. Och precis som med Cayenne blev bilen väldigt populär, kanske just tack vare varumärket. 

Idag är det nog inte många som anser att Cayenne och Macan inte är ”äkta Porschar”, och de två modellerna har trots allt hållit tillverkaren (minst sagt) flytande. 

Porsche valde att gå från att vara ett märke som bara byggde sportbilar, till att bara bygga sportiga bilar. En viktig distinktion. Och väldigt smart, om ni frågar mig. 

Begagnatmatchen: Porsche Macan mot premiumeliten!

Läs mer

13 tester och provkörningar av Porsche Macan samt 124 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Porsche Macan.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

 

Annons
Annons
Rulla till toppen