Begagnatmatchen: Volvo XC90 T8 – dröm eller mardröm?

Premium Volvos absoluta toppmodell är en åtråvärd bil på många sätt. Ägarna gillar kompetensen, men har även en hel del klagomål.

Begagnatmatchen: Volvo XC90 T8 – dröm eller mardröm?
Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Tänk så många Volvo XC40 och XC60 det rullar på våra vägar. I väldigt många av dem sitter säkerligen en ganska nöjd ägare, och samtidigt en ägare som hellre hade suttit i en XC90. Storebrorsan. Toppmodellen.

Och varför inte gå all-in och slå till på laddhybriden T8 Twin Engine? Det har 782 personer gjort hittills i år (jan–aug), och sedan år 2018 då det såldes 362 exemplar har modellen stadigt ökat i volym. Förra året blev summan 1 521 bilar.

Det finns alltså ett hyfsat stort utbud i Sverige, men ändå är det inte jättemånga som ligger ute till salu i detta nu. Knappt 90 exemplar finns på Blocket när denna tidning trycks.

Är ägarna helt förälskade i sina bilar? Kommer de att bli arvegods när den ursprungliga ägaren går ur tiden? Troligen inte, för de ägare som satt betyg på sina vagnar i vår begagnatdatabas är relativt kritiska. Och betygen de gett är långt ifrån odelat positiva...

Om vi börjar med det negativa så ser det inte jättebra ut i vare sig IQ- eller EQ-ronderna. Faktum är att XC90 T8 är sämre än snittbilen i båda dessa, och även om det kan vara förståeligt i IQ är det definitivt inte okej i EQ. 

Bränsleförbrukningsbetyget för XC90 T8 är aningen bättre än för övriga XC90-versioner, men sämre än för både Audi Q7 och BMW X5 – och ingen av de konkurrenterna är laddhybrider. Den eldrivna Tesla Model X är bäst i gänget på denna punkt. 

XC90 utmärker sig även negativt när det gäller problemfriheten, och här har några ägare nämnt de vibrationer som även finns i Volvos övriga modeller som bygger på SPA-plattformen. 


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Som brukligt när det gäller stora och tekniskt avancerade bilar är det elektroniken som tenderar att strula mest. I detta gäng ligger även alla bilar över snittet för problem som är relaterade till inredningen. XC90 T8 har fler problem med bromsarna än övriga.

Kikar vi bland EQ-betygen är det smått förbluffande att XC90 T8 har sämre betyg än snittbilen när det gäller både motor och kvalitetskänsla. Det här är ju ändå en påkostad bil som går tre–fyra mil på el och som (med lite extrautrustning) kostar uppåt en miljon kronor ny. Att körglädjebetyget är under snittet är mer rimligt med tanke på formatet och – inte minst – vikten.

Generellt sett är betygen ganska lika mellan XC90 T8 och de övriga XC90-versionerna, i alla våra tre kategorier. Därför är de båda bättre än snittbilen i samtliga fem TQ-ronder. Och det är även konkurrentbilarna i denna match, vilket inte är speciellt förvånande. Stora suvar är som gjorda för denna kategori betyg. De är tysta, rymliga och bekväma – och just på dessa tre punkter är Audi Q7 bäst av dem allihop.

Tittar man närmare på betygen på förra uppslaget syns det tydligt hur mycket bättre Audi Q7 är jämfört med XC90. Endast betyget för totalekonomin är sämre än snittbilens, resten är bättre – och ofta väldigt mycket bättre. 

Tesla Model X är en udda fågel i detta gäng, med tanke på drivlinan, men ändå en intressant jämförelsebil då den funnits lika länge som XC90 på marknaden. Och även Model X har klart bättre betyg än Volvon totalt sett.  

Så, vågar man köpa en begagnad XC90 T8? Många av ägarna är missnöjda med de många irriterande småfelen, men en stor andel av dem säger ändå att de tycker om sin bil. De gillar att man kan köra en handfull mil på el och att bilen är stor och rymlig, och ytterst bekväm på långfärd. 

Det ska även nämnas att det finns ett antal ägare som inte rapporterat ett enda fel på sin bil, så "felfria" exemplar existerar där ute. Det gäller bara att hitta ett sådant.

MODELLHISTORIK

VOLVO XC90 T8 Twin Engine 2015–2022

2015 Premiär för generation två av Volvos största suvmodell. Motorerna är två bensinare (T5, T6), två dieslar (D4, D5) och laddhybriden T8 Twin Engine. T8 har ett batteri på 9,2 kWh. De första bilarna är av årsmodell 2016.
2017 Batterikapaciteten ökas till 10,4 kWh.
2019 Facelift, och batterikapaciteten ökas till 11,6 kWh.
2020 T8 Twin Engine byter namn till Recharge.

XC90 T8-ägarna älskar...

"Stor och rymlig."
"Goda prestanda och hyfsad bränsleekonomi."
"Fantastisk långfärdsvagn."
"7-sitsig!"

XC90 T8-ägarna gillar inte...

"Värdelös app."
"Nyckeln tappar kontakt med bilen."
"Gnisslande bromsar."
"Missljud från luftfjädringen."
"Bakdörrarna kärvar i kyla."
"Skramlande inredning."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Självklart vill jag ha – men vill jag verkligen äga?"

Frågan är om det finns en trevligare klass bilar än denna? Lyxiga suvar med gott om utrymmen för både folk och bagage, och strålande komfort för långa strapatser. Riktiga drömbilar. 

Det verkar dock finnas ganska stora skillnader mellan bilarna i denna klass, och då pratar jag inte främst om egenskapsmässiga sådana. Att någon av dem har ett bättre baksäte eller skönare fjädring eller bättre eller mer avancerade funktioner. 

Nej, jag pratar om det som gör att jag aldrig vågat köpa en lyxbil med några år på nacken, och som troligen även gör att jag aldrig kommer att våga köpa en begagnad XC90 heller. Trots att jag vill.

Jag pratar om strul. Problem. Fel. Stora eller små. Jag hatar när grejer inte fungerar som de ska, och strul med så här dyra grejer skulle göra mig helt tokig. 

Lösningen kanske blir att köpa en Audi Q7 istället. Den är mest problemfri och har dessutom den bästa komforten i gänget.


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Volvo XC90 T8 finns på vår sajt.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.