Begagnatmatchen: Mercedes GLC – klassens bästa köp!

Premium Premiumsuv-segmentet är ett getingbo och Mercedes GLC är bland de dyrare bilarna i klassen. Trots det är ägarna väldigt nöjda.

Begagnatmatchen: Mercedes GLC – klassens bästa köp!
Mercedes mellanklass-suv hade premiär 2015 och utbudet av begagnat är gott.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Kampen mellan de tre stora tyska premiumtillverkarna har pågått i decennier, och i de allra flesta segment: Golfklassen, mellanklassen, storbilsklassen, lyxbilsklassen och på senare tid även bland suvarna.

Sent år 2015 hade mellanklassuven GLC premiär, som ersatte den kantiga (och lite trängre) GLK. GLC var, och är fortfarande, en rak konkurrent till Audi Q5 och BMW X3 – och även till Volvo XC60.

Jämförelsebilarna till denna begagnatmatch var därför väldigt enkla att hitta. Vi lade även till populära Volkswagen Tiguan, som är billigare än övriga modeller men som är väldigt likvärdig storleksmässigt.

Sedan premiären har GLC varit hyfsat populär i Sverige, och legat strax utanför topp-20 på försäljningslistan. 2018 var det bästa året, då såldes det nästan 3 200 exemplar.

Sedan dess har försäljningen dalat en aning och hittills i år (jan–sept) är siffran 1 660. Begagnatutbudet är generöst med drygt 600 bilar på Blocket i skrivande stund. Allt ifrån de snålaste dieslarna till AMG-värstingarna, så prisspannet är ansenligt. 

Tittar vi på betygen här till höger märks det tydligt att de tre tyska premiumtillverkarna har bra koll på varandra. Mercedes GLC, Audi Q5 och BMW X3 är väldigt bra bilar allihop, och dessutom relativt likvärdiga i de olika ronderna – liksom totalt sett. 

Vi tar det från början. Vinnaren i IQ-ronden är Audi Q5, med GLC och X3 strax bakom. GLC har dock den bästa problemfriheten i gänget och lika bra totalekonomi som VW Tiguan – trots ett avsevärt högre inköpspris. Tiguan och Volvo XC60 halkar efter i denna rond, den sistnämnda är sämst i tre av fem moment.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektroniken sticker ut i negativ bemärkelse när det gäller Mercedes GLC, samt att modellen har relativt mycket garantiärenden. I övrigt är det ganska jämna siffror för alla konkurrentbilarna. BMW X3 har ganska mycket motorrelaterade problem, men å andra sidan är växellådorna skottsäkra.

TQ-ronden är premiumsuvarnas hemmabana, de spöar snittbilen ordentligt och fyra av fem bilar får toppbetyg här. GLC är tystast i kupén och har bekvämast fjädring (luftfjädringen, som är tillval, kan vara en anledning till detta), XC60 har den bästa förarmiljön och det skönaste baksätet, och det bästa bagageutrymmet hittar man i Q5 och X3. Tiguan kan bara hävda sig när det gäller baksätet. 

Även i EQ-ronden är det jämnt mellan de tre dyrare tyskarna och XC60. Tiguans betyg ligger faktiskt under snittbilens i alla fem moment. I andra änden av skalan finner vi BMW X3 vars samtliga betyg är högre än för snittbilen. GLC har dock det högsta snittet i denna rond, och höjdpunkterna är kvalitetskänslan på 93 procent och samma siffra i momentet Bra köp.

Det sistnämnda är särskilt imponerande med tanke på att GLC är en dyr och tekniskt avancerad bil som ägarna med rätta ska ha höga krav på. Och den levererar.

Det är därför inga större problem för oss att rekommendera GLC som begagnatköp. Modellen är välbyggd, driftsäker, tyst och bekväm – som en bra familjebil ska vara.  

Ägarna är som synes nöjda och GLC verkar inte vara behäftad med några egentliga typfel. Några ägare klagar på gnisslande bromsar, men ofta har byte av belägg avhjälpt problemet. Några anmärker också på ett irriterande missljud från mittkonsolen/mittarmstödet fram, samt att ytterbelysningen (i sidospeglarna) har slutat fungera. 

Enligt gammal Mercedestradition är tillvalslistan lång för GLC och förstaägaren kan ha "specat bort sig", så om du exempelvis vill ha en bil med fin komfort kanske du inte ska välja en med enorma fälgar. Begagnatutbudet är så pass bra att du har alla möjligheter att hitta ett exemplar som är optimalt för dig.

MODELLHISTORIK

Mercedes GLC 2016–2022

2015 Premiär, som årsmodell 2016. GLC ersätter GLK. Senare tillkommer även en Coupéversion.
2019 Facelift, med det MBUX-baserade infotainment-systemet, uppdaterade motorer, ny ratt och digital instrumentering.


GLC-ägarna älskar...

"Tyst och komfortabel med fina utrymmen och god framkomlighet."
"Dyr, men bekymmersfri."
"Mycket bra komfort med luftfjädringen."

GLC-ägarna gillar inte...

"Gnisslande bromsar."
"Navigationen strular."
"Missljud från mittkonsolen."
"Stötig i lägre farter med 20-tummare."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"GLC är en av marknadens ärligaste bilar. Härligt!"

Ärlighet är en dygd, och Mercedes GLC utger sig verkligen inte för att vara något den inte är. När man kikar på den här typen av bil för att frakta familjen i, är vissa egenskaper viktigare än andra. Goda utrymmen och fin komfort står ofta högt på önskelistan. Hög kvalitetskänsla och ett problemfritt ägande likaså. Och GLC erbjuder just detta. 

Körglädjen har fått stå tillbaka till förmån för en trevlig känsla av stabilitet och tyngd, och det tycker jag är väldigt tilltalande. Sedan finns det våldsamt snabba och högljudda AMG-versioner för de som är lagda åt det hållet, men för mig känns de mindre dieslarna vettigast. Eller laddhybriderna som kommit på senare tid, med antingen diesel- eller bensinmotor. 

Efter faceliften fick GLC det nya MBUX-systemet som känns mer modernt men som kräver viss tillvänjning. Se till att du gillar handhavandet innan du slår till!


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Mercedes GLC finns på vår sajt.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!