Begagnat: Så tycker ägarna om Hyundai Ioniq 5

PREMIUM Nöjda ägare, men ett väldigt begränsat utbud. Är Ioniq 5 en högoddsare eller ett säkert kort?
Annons
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Hyundai Ioniq 5 är en relativt ovanlig syn i Sverige. Hyundaikoncernen lanserade modellen strax före Kias motsvarighet EV6, och under 2021 var det Ioniq 5 som sålde bäst av de två. Sedan hände något drastiskt, och under 2022 fullkomligen utklassade EV6 sin kusin i försäljningsstatistiken. Nästan 4 000 EV6:or såldes i Sverige, att jämföra med drygt 500 Ioniq 5. 

Om det rör sig om problem med halvledare eller underleverantörer, eller om man helt enkelt valde att prioritera andra marknader för Ioniq 5 är oklart, men trenden håller i sig även i år. Till och med mars 2023 har det sålts nästan 1 300 EV6 mot drygt 200 Ioniq 5. Begagnatutbudet är därför väldigt begränsat när det gäller Ioniq 5. När detta skrivs finns det 56 exemplar till salu på Blocket – och 422 Kia EV6 (som vi avhandlade på denna plats i ams nr 7/2023).

Betyder detta att Hyundai Ioniq 5 är ett dåligt begagnatköp? Absolut inte. Betygen på nästa uppslag talar sitt tydliga språk: Ioniq 5 är bland de bästa bilarna i segmentet. Och segmentet är ett riktigt getingbo, denna gång har vi valt Kia EV6, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och Volvo XC40 Recharge. Samtliga fyra är eldrivna storsäljare i Sverige.

Tittar man på ägarnas kommentarer är de överlag väldigt nöjda med sin bil, vilket inte minst avspeglas i betyget ”Bra köp” där Ioniq 5 får hela 98 procent – till och med aningen bättre än betyget för Tesla Model Y. I stort sett alla Ioniq 5-ägare skulle alltså göra om köpet. Och man förstår dem, det här är en bil med väldigt få svagheter. 

Servicebetyget ligger precis under snittbilen för samma period, och märkestrogenheten är ganska låg – vilket inte är ovanligt när det gäller nyare elbilar (om de inte råkar heta Tesla). I övrigt är det idel gröna siffror i betygen, och jämförelsen med Kia EV6 är kanske extra intressant då de två modellerna delar mycket av tekniken under skalet. Ioniq 5 är bäst i sju av 15 betygskategorier. 

FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Relativt låga problemsiffror över lag, vilket är brukligt när det gäller så här pass nya modeller. Däremot står det klart att Tesla har den klart bästa appen. Det är noterbart att Kia EV6 har ett mer strulfritt infotainment än Ioniq 5 – trots att bilarna delar teknik.

Ioniq 5 är dock inte helt befriad från problem. Flera ägare anger att navigationssystemet är krångligt, och att det heller inte automatiskt lägger in laddstopp längs rutten. Många av dem gillar den snabba laddningen, men klagar över att de yttre förhållandena måste vara rätt. På grund av att bilen saknar förklimatisering av batteriet blir laddningen seg vintertid. Dessutom är infotainmentsystemet buggigt. 

Bland de vanligaste, mer konventionella konstruktionsmissarna finns missljud från inredningen och det faktum att bilen saknar torkare på bakrutan – som därför gror igen väldigt fort vid nederbörd.

Bland de mer positiva omdömena nämns den fina långfärdskomforten, den hemtrevliga förarmiljön, att kupén är väl bullerdämpad och att det skjutbara baksätet är en praktisk finess när man måste lasta skrymmande saker.

Ioniq 5 finns med två olika batteristorlekar, och bilar med det större av dem (tidigare 72,6 kWh, nu 77,4) erbjuds med antingen bakhjulsdrift och 217/228 hästar eller fyrhjulsdrift och 306/325 hästar.

Vilken som är det bästa köpet för dig kan vi bara spekulera i, men av begagnatutbudet att döma verkar det vara den bakhjulsdrivna som är mest populär. Högst förståeligt eftersom detta är en relativt dyr bil att köpa och inte ens med över 300 hästar bjuder den på några riktiga högtidsstunder bakom ratten. Mellanmodellen har tillräcklig effekt samt bättre räckvidd än instegsversionen vars batteri är på 58 kWh.

Trots det begränsade utbudet verkar Ioniq 5 vara ett klokt begagnatköp – minst lika bra som Kia EV6, vilket är ett väldigt gott betyg.

full koll på betygen

MODELLHISTORIK

HYUNDAI IONIQ 5 2021-2023

2021 Världspremiär, och den första modellen på Hyundais elbilsplattform E-GMP, som även bildar grund för exempelvis Kia EV6. Två batteristorlekar erbjuds: 58 och 72,6 kWh. Motoreffekten är 170, 217 eller 306 hk.

2022 72,6 kWh-batteriet byts ut mot 77,4 kWh, och de två starkaste versionerna får mer effekt: 228 respektive 325 hk.


Ioniq 5-ägarna älskar…

”Mycket tyst och behaglig på långresa.”
”Snabb laddning.”
”Prisvärd.”
”Skjutbart baksäte ger bra flexibilitet.”

begtest

Ioniq 5-ägarna gillar inte…

”Bakrutetorkare saknas.”
”Krånglig navigation.”
”Appen har stor förbättringspotential.”
”Laddluckan strular.”
”Missljud från inredningen.”
”Buggigt infotainmentsystem.” 

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.

Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.

JOHN ARGELANDER

Min personliga favorit – och en udda fågel på svenska vägar.

Ibland är det svårt att hålla sig helt objektiv när det gäller biltestande. För mig är Hyundai Ioniq 5 ett sådant fall. Jag gillar den här bilen. Skarpt. Dels för att jag tycker att den är riktigt läckert formgiven, såväl exteriört som interiört, och dels för att den ligger i framkant rent tekniskt.

Design är per definition subjektivt, men jag älskar den ljusa interiören som mer känns som ett rum än en kupé. Och karossen har uppenbart inspirerats av den första generationen VW Golf – som är signerad Giugiaro.

Vad gäller det tekniska är 800-voltsplattformen modern och kan ge riktigt korta laddtider vid rätt förutsättningar. 

Smolket i bägaren är att det finns så få Ioniq 5 i Sverige. Jag skulle vilja se modellen mycket oftare!


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om HYUNDAI IONIQ 5 finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen