TEST: ”Stor” teknik i små bilar

PREMIUM PEUGEOT 208 1,2 VTi, RENAULT CLIO TCe 90, TOYOTA YARIS HYBRID och VW POLO TSI 90 // Småbilar är bekväma nog att ersätta större bilar, det vet vi. Nu är det dags för storbilarnas teknik också: turbo, hybrid, pekskärmar och blåtandsstreaming. Vilken småtting ska du satsa på? Den här gången var det synnerligen lätt att kora tredje- och fjärdeplatsen, men i toppen var det oerhört jämnt, tills...
Annons

Har du varit skeptisk till småbilar? Du vet redan att de numera är både säkra och bekväma att färdas i. Men det här med alla slöa och träiga 1,4-litersmotorer, tänker du. Vad sägs om en vridstark trecylindrig motor på 0,9 liter? Nya Renault Clio har klassens minsta motor och trollband oss med sin design på Parissalongen i höstas. Först ut i test är Clio TCe 90 med 90 hästar för 149 900 kronor. 

Peugeot 208 har blivit något mindre i formatet och påminner mer om 206 än om den utgående 207. Inroparen är på 1,0 liter och 68 hästar, men den blir knappast någon storsäljare när 1,2:an på 82 hästar (också trecylindrig) kan utrustas så mycket mer  till nästan inget merpris. Låga 134 900 står det på prislappen för 208 1,2 VTi.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar

Trofast själv utgörs av VW Polo TSI 90, rätt gissat är det en 90-hästars turbomotor. 1,2 liter stor fördelat på inte tre, utan fyra cylindrar. Här får du slanta upp 142 500 och då ingår inte ens bakdörrarna eller luftkonditionering, men som ”Masters” prickas kravlistan för amsutrustning av betydligt bättre och då är priset 6 000 högre än för Clio – 155 900 kronor.

Automatlåda som standard, det har Toyota Yaris Hybrid. Störst motor också, 1,5 liter. Men även en motor till, en elmotor som kan nyttjas i stadstrafik. Priset är också högst för denna teknikstinna bil, 173 500 kronor.

Småbilarna i B-segmentet, snäppet under Golf-klassen, erbjuder nu för tiden höga komfort- och säkerhetsnivåer samtidigt som prestandan är god och köregenskaperna skoj.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar
TEST: ”Stor” teknik i små bilar
Här sitter man riktigt hyggligt. Stolen är välstoppad, tillräckligt bred och sittpositionen kan göras rejsigt låg. Ratten har generös justering.

Brukar vi alla fall säga.

Motsvaras våra höga förväntningar?

I körglädjesronden sätter vi några höga betyg, men på olika områden. Största överraskningen står Yaris för. Föregångaren var nästan farligt understyrd på vinterväg, men nya lill-Toyan är bättre. Mycket bättre. Den är välbalanserad på packad snö och man kan köra riktigt fort med full kontroll. ESP-systemet tillåter till och med att du lockar ut baken med vänster fot duttande på bromspedalen. Men när ESP griper in avslutas det alltid med en extra örfil åt föraren, systemet nyper kort med bromsarna en extra gång för att liksom tala om att man inte kör värdigt. Styrkänslan är dock riktigt bra, vilket är trevligt. 

Nya och gamla Yaris är två helt olika bilar att köra.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar
Renault har, som en av mycket få tillverkare, gjort vettiga pekskärmsknappar – kvadratiska – som lätt prickas av fingertoppen.
TEST: ”Stor” teknik i små bilar
TEST: ”Stor” teknik i små bilar
2013 års sämsta baksäte redan nu? Den sällsynt svampiga stoppningen är också sladdrigare utåt dörrarna varpå man sitter snett med ryggen! Benutrymmet imponerar inte heller.

Mycket bra är även Clio som har storbilskänsla i rörelserna. Lugnt och behärskat går den, spårsäkert, och styr villigt i alla situationer. Till och med styrservon funkar bra i en Renault nu. Gamla Clios farligt okänsliga styrning gjorde varje snömoddskörning till ett vågspel, nu är det bara att köra – styrningen snackar!

208:an har en extremt livlig chassibalans, den här bilen överstyr väldigt mycket. Kul till en början, men normalföraren som vill ta det lugnt kommer garanterat att köra långsammare än nödvändigt. Bakhjulen får en att tro att det är halare än det är.

En annan temposänkare är de skramliga hjulställen. Vi provade två olika exemplar av 208 och båda gav ifrån sig tydliga ”klurk” från alla fyra hjulen över isgatornas hål och tvättbrädor. Styrkänslan är dessvärre inte värst bra, elassistansen är lite av och på i känslan och det finns ett tydligt filter mellan ratt och hjulspindlar.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar
TEST: ”Stor” teknik i små bilar

Polo gör oss först förbryllade, den är påtagligt understyrd denna vinterdag då vi har runt minus tio grader och perfekta snövägar.

En titt på däcksidan ger dock en förklaring, till skillnad från de andra tre har Polo autobahnvinterdäck. De andra rullar på tre olika bra fabrikat av ”nordiska” friktionsdäck. Vintertid vill du inte ha Michelin Primacy Alpin på din Polo, allra helst inte med 215-bredd …

Skillnaden i körskärpa på barmark, till autobahndäckets fördel, är i ärlighetens namn inte särskilt stor mot de andra tre heller. Polos chassibetyg är satt med hänsyn tagen till de hala däcken, vi vet var vi har Polo vid det här laget.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar
TEST: ”Stor” teknik i små bilar
Ett riktigt baksäte! Soffan känns hämtad från närmaste mellanklassbil. Takhöjden är den enda i testet som är tillräcklig för längre personer. Yaris har dock alltid prioriterat de åkande. Den höga taklinjen gillas skarpt och ger tydlig Yaris-profil även i tredje generationen.

När vi nått vår referenssträcka för fjädringskomforten förvånas vi över att de fyra skiljer sig åt så lite. Alla är nämligen riktigt behagliga, men det finns ändå skillnader. Polo finner vi allra mjukast, men konkurrensen har hårdnat (mjuknat?) med Clios något hårdare bakvagn som totaltvåa. Yaris är mest jämnmjuk fram och bak, men är snäppet totalhårdare än Clio.

208 fick omdömet ”som en bekväm småbil” när vi summerade. Det betyder att den rundar av ojämnheterna fint, men att karossen rör sig mer än de andra. Rankad fyra.

Och det är nu det börjar stå klart att detta test handlar om två bilar: Yaris och Polo. De två fransoserna erbjuder nämligen inte mycket till baksäte. Stoppningarna är rejält svampiga och man sitter lågt. Clios baksoffa är till och med olika hård åt mitten och utåt kanterna – man sitter snett! Pegans glastak kapar också huvudhöjden med viktiga centimetrar och det blir dubbel fransk flopp bakom B-stolpen.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar

Yaris och Polo har baksäten som i mellanklassbilar: rejäla och välstoppade soffor med höga sittpositioner. De två är också de enda där bälteslåsen inte ligger slappt på dynan och försvårar för en stressad och försenad förälder på väg till dagis.

Gällande bagageutrymmet har tiden stått stilla i Frankrike. Där både Yaris och Polo har dubbelgolv som ger hyggligt släta lastutrymmen är det i Clio och 208 vanlig simpel fällning med uppemot 20 cm höga skarvar och långt ifrån plana lastgolv. Faktum är att Peugeot 205 hade ett slätt och skarvfritt lastgolv med fällt baksäte, men inte den 30 år nyare 208…

TEST: ”Stor” teknik i små bilar
TEST: ”Stor” teknik i små bilar

Faktum nummer två är att även Peugeot 205 hade stunsigare stoppning i sina framstolar än 208. 208:ans smala stolar har en mycket konstig skarv i mitten av ryggstödet, som ett vasst och på tok för högt placerad svanskstöd. En testchaufför fick till och med illamåendekänslor av att dennes inre organ påverkades av stolsskarven. Peugeot brukar normalt har högkvalitativa framstolar, 208 förvånar.

Här drar i alla fall Clio ett betydligt längre strå. Alla satt skönt i dess framstolar, men inga är så välformade som i Polo. Och Yaris har också hög sittkomfort, men rattens justermån är på tok för dålig i djupled.

Vi noterar ett lustigt fenomen i bullermätningsmomentet, Yaris går lite tystare i jämn fart i 50 km/h med bensinmotorn igång än på eldrift! Bensinmotorn jobbar knappt alls i detta läge och går mer eller mindre ljudlöst. Men den fullt belastade elmotorn ger istället ifrån sig ett lätt vinande. Nu handlar det om mycket låga ljudnivåer, ska tilläggas. Yaris är för övrigt tystast i alla hastigheter vi mäter!

TEST: ”Stor” teknik i små bilar

Lite av en franskflopp är det även på drivlinesidan, av den ena fransmannen – 208 – imponeras vi inte alls med denna motor. Eller, jo, den låter fränt, trecylindrig som den är. Men under 2 000 varv trivs den knappast med sina vibrationer och sin raspiga ljudkuliss. Vidare är dragläget i kopplingen diffust, gasresponsen lurig och halvvägs genom starten ökas plötsligt motorns varvtal varje gång av någon outgrundlig anledning och man kan knappt starta utan hjulspinn. 208 1,2 VTi tillhör faktiskt den lilla skara bilar (ihop med bland andra BMW ActiveHybrid 5) där man måste be medpassagerarna om ursäkt för att man kör så ryckigt.

Clios trepip är betydligt bättre på allt, så länge man håller sig över cirka 1 500 varv går den mjukt och smidigt samt tyst. Polo-motorn går som en smekning i alla lägen, avnjuts med fördel runt 1 200 r/min i stadstrafik. Fyra cylindrar går jämnare, så är det bara. Och växellådan är så lättväxlad och samtidigt distinkt att du bör prova en extra gång innan du överväger DSG-lådan.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar

Yaris med sin stundoma eldrift i stadstrafik och steglösa transmission är ett under av smidighet. Och förbrukningen går ner ju mer man kör i stan! Drivlinans suddande ljud när de spinnreglerade framhjulen letar sig ur en inplogad parkeringsficka är häftigt, precisionen i antislirregleringen känns synnerligen hög.

Det här är en vidareutvecklad version av hybridsystemet i Prius 2. Bland annat används platt koppartråd till elmotorns lindning för att få den ännu mer kompakt. Batteripaketet sitter under baksätet och det är därför vi inte märker av det i lastutrymmet. Teknik som inte märks är den bästa tekniken. Det enda smolket är just det som Prius 2 fått så mycket ris för: att motorn rusar så vid lättare fartökningar på snabbare landsvägar. Man tappar faktiskt lätt fart i motluten då man försöker undvika rusningarna.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar

Mitt i all teknisk briljans förvånar dock Yaris med sin slarvigt gjorda förarmiljö. Man har uppenbarligen ritat en instrumentpanel med hastighetsmätare först. Sedan lade man till alla andra knappar och den ganska lilla och lågt placerade pekskärmen som dessutom verkar vinklad bort från föraren. Knappen för tvingad eldrift sitter gömd under handbromsspaken ihop med stolsvärmeknapparna. En minimal reostatfunktion finns enbart i hastighetsmätarhuset: Pekskärmen och klimatskärmen lyser på full styrka även nattetid. Yaris är ingen trevlig kamrat på landsbygden under vinterhalvåret. Som lök på laxen var halvljuset feljusterat på testbilen, det pekade alltför mycket nedåt.

De andra fungerar riktigt bra, undantaget är Clios billiga pekskärm som inte kan dimmas tillräckligt. Och volymknappens belysta ring ligger som en liten ficklampa rakt i ansiktet på kvällen.

Tillbaka på macken kommer den slutgiltiga domen och vi får åter bekräftat: Downsizing fungerar inte. Clio är törstigast och ville ha hela 7,3 l/100 km. Som en större bil. En så liten motor kommer ingenstans utanför laboratorietestet utan lite turboladdning och då flödar bensinen. Likaså Polo, som ville ha 6,9 l/100 km, gör oss besvikna. 208 1,2 utan turbo nöjde sig med 6,4 och Yaris drog stor nytta av sin hybridteknik: 5,8.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar
Anspråkslös klädsel till trots, fyra vuxna åker riktigt fint i denna ”Passat XS”. Radio är tillval och det finns fyra stycken: RCD 210 à 2 300 kronor (enkel DIN), RCD 310 à 3 700 (dubbel DIN) och testbilens RCD 510 à 4 600 kronor (dubbel DIN med pekskärm). Den fjärde, RNS 310 inkluderar navigator och kostar 7 900 kronor.

Inga av siffrorna är värst snygga i förhållande till den deklarerade förbrukningen, mest avviker den enda miljöbilen: Yaris drog 66 procent mer än normen.

Yaris och Polo, som är hyperjämna, hänger av 208 och Clio rejält. De båda förstnämnda är precis lika bra på att ersätta större bilar. 

Men, Yaris vinner tack vare hybridsystemet och det faktum att det bär sin egen kostnad med den låga förbrukningen.

Eldriften och den silkeslena drivlinan ger lite guldkant i vardagen.

TEST: ”Stor” teknik i små bilar
TEST: ”Stor” teknik i små bilar
Tekniknörden Fredrik: 10-tal vs 90-tal:

ETT LIKA!

Att det hänt saker de senaste knappa 20 åren vet vi, men vad? Inte så mycket gällande förbrukning, det är säkert.

I nummer 9/1995, vårt nionde nummer någonsin, gick Polo i test mot sina två syskon – Skoda Felicia och Seat Ibiza. Då drog Polo 7,0 l/100 km under testet, nu 6,9. En försumbar skillnad. Dock är dagens inropar-Polo fem (!) sekunder snabbare 0–100 km/h. Och vikten är styvt 100 kilo högre idag. Då som nu var luftkonditionering tillval och 1995 kostade det 9 700 kronor och nu 9 600 kronor. Dock fick du leta länge efter antisladdsystem. Under 90-talet var ABS-bromsar tillval på Polo.

Clio debuterade i generation 2, och vann, i test mot Peugeot 206 och – Polo. Året var 1999 och mycket av det som stod, läser vi än idag: Polo är komfortvinnare och de franska bilarna har trånga baksäten. Säkerheten fick dock Clio och 206 beröm för. På den här tiden var fransmännen på säkerhetsoffensiv och det nya exotiska ”sidokrockkuddar” fanns som tillval. Något som Polo saknade helt då. 

Idag räcker Renault över ledartröjan alltmer: dels genom ”krockskandalerna” med Renaults budgetmärke Dacia, dels genom det faktum att Clio som enda bil saknar krockgardin för baksätet. Heltäckande gardin är en självklarhet idag.

ABS-bromsar var fortfarande tillval bland testbilarna 1999. Och till Peugeot 206 fanns inte ens luftkonditionering som tillval, nu är det standard. Den då 75 hästar starka 206:an var faktiskt en hel sekund snabbare 0–100 än dagens 82-hästarsbil.

En förklaring till 208:ans försämrade prestanda kan vara att den angivna tjänstevikten är 98 kilo högre idag, trots att Peugeot slår sig för bröstet att vikten sänkts (minus 180 kilo mot 207:an) är det långt kvar till 90-talets vikter. Testbilens glastak gör dock inte underverk för någonting, i synnerhet inte för vikten. Och spana in förbrukningen då mot nu, 1999 först:

Modell 1999 2013 Förändring
206 1,4 6,8 6,4 -6 %
Clio 1,4 6,8  7,3  +7 % 
Polo 1,4 6,4  6,9  +8 % 

För första större testet med Yaris får vi spola fram ytterligare, till år 2000. I ett sexbils-test fanns alla fyra bilarna med och Yaris vann (Polo kom sist). Förbrukningarna i det testet skiljde återigen knappt mot dagens: Polo 6,7, Clio 7,4, 206 6,3, men Yaris drog 7,0 men var å andra sidan ingen hybrid på den här tiden. Den tekniken var förbehållen Prius 1.

Yaris 2 vann även 2006 – mot Clio och Polo. Yaris vinner alltid, tydligen. Utom när den välte 2004, ESP var ännu inte standard, och Yaris kom femma (av tio startande). Polo vann för övrigt 2004, för att sedan se sig slagen igen 2006 av nämnda Yaris 2 och helt nya Clio 3.

Det är stora omkastningar i testresultaten, utvecklingen går framåt på många områden. Utom ett – förbrukningen. Det är bara i labbet (ECE-normen) som den sänkts. I praktiken drar småbilarna fortfarande 7,0. Vikten och farten har varit konstant, likaså energin som krävs för att flytta på rasket. Mer eller mindre …

Fredrik Langendorf

Annons
Annons
Rulla till toppen