Test: BMW 330i mot Mercedes C 300 – därför är 3-serien fortfarande herre på täppan

Premium Nyupplagan av BMW:s bästsäljande 3-serie muckar återigen gräl med den eviga ärkefienden Mercedes C-klass. På papperet skiljer sig rivalerna knappt från varandra, men hur känns de på vägen? Dags för en ny duell!

Test: BMW 330i mot Mercedes C 300 – därför är 3-serien fortfarande herre på täppan

Låt oss för en stund glömma bort allt som heter rivalitet och istället koncentrera oss på att njuta till fullo av dagens uppdrag. Vi testar två bakhjulsdrivna lyxsedaner i mellanklassen med mer än tillräcklig kraft under huven – splitternya BMW 330i möter Mercedes C 300.

Man kan tycka att testet inte är helt rättvist eftersom den senaste generationen C-klass debuterade så tidigt som 2014 och även om storsäljaren fick en välbehövlig ansiktslyftning i mitten av 2018 är BMW:n självklart det modernare valet.

Men allt det här spelar mindre roll för tillfället, oavsett i vilken av deltagarna man sitter är körglädjen på topp! Konkurrenterna, som under många är har pressat varandra till att prestera bättre och bättre, är i sina senaste skepnader så pass kompetenta att man aldrig ens skulle kunna komma på tanken att förbränningsmotorns era snart är över.

En typisk BMW-interiör trots digitalisering. Skärmarna tar inte överhand utan är snyggt integrerade i designen.

Den eviga ettan när det gäller körglädje, 3-serien, har fått hård konkurrens av Mercedes C-klass. Attribut som trög och tungrodd har förknippats med Mercedes, men de är förlegade och hör till dåtiden.

Nutidens Mercedes C-klass är en körmaskin av rang i alla lägen. Därtill kommer en förtroendeingivande oberördhet i gränsområdet som få bilar kan matcha. Men innan man ens närmar sig gränsen uppmärksammas framför allt bilens smidighet på kurviga landsvägar, dess lätthet att ta sig genom kurvorna och det stoiska lugnet i chassit.

Med luftfjädringen ombord, tillval för 16.100 kronor, är C-klassen även rustad för avspända långfärder. Mil efter mil avverkas där bilen ständigt känns både alert och avslappnad på en och samma gång. En egenskap som man annars bara hittar i den högsta lyxdivisionen.

Snabba tider i kördynamiktestet kräver finkänsla med ratten.

Trots fina utrymmen gillar vi inte baksätet, i- och urstigning är en plåga och bälteshonan känns i ryggen.

BMW 3-serien, å andra sidan, känns inte riktigt lika avslappnad.

Chassisättningen är hårdare än i C-klassen, vilket till stor del beror på den ökade vikten. G20-generationen har dock inte bara lagt på sig några extrakilon utan har framför allt växt ordentligt på alla ledder. Något som uppmärksammas mest i baksätet som överglänser konkurrenten.

Deltagaren från München har de adaptiva M-dämparna ombord, tillval för 6.100 kronor, vars komfortläge liknar C-klassens sportläge och som konstant känner behovet av att kommunicera med föraren. Jämfört med C-klassen, som till fullo är fokuserad på högsta möjliga komfort, ligger 3-seriens fokus på sportighet.

Digitalt mätarkluster om man så önskar, annars är analoga instrument standard.

Testbilen nöjer sig inte enbart med M-dämparna utan kommer som fullfjädrad M Sport-modell (från 444.400 kronor) med variabel sportstyrning och större bromsar. Även differentialspärren, för 13.100 kronor, och 19-tums sportdäck hittar vi här.

Man behöver knappast gissa sig fram till att bilen blir betydligt stötigare än konkurrenten. Skador i vägbanan dämpas, men filtreras inte bort helt. Grov asfalt ledde under testkörningen dessutom till att något i baksätet började skramla.

Men allt är inte dåligt, snarare tvärtom. Bilen är ett energiknippe på vägen oavsett underlag och sätter den sportiga föraren i fokus. Här smälter människa och maskin ihop till en enhet.

Sportläget håller vad det lovar: En sportcoupé i sedanskrud!

Trots sina ökade yttermått levererar 330i körresurser som en mindre coupé. Framför allt känns den 4,71 meter långa sedanen otroligt kompakt i kurvorna.

De drivande bakhjulen märks genom hela körupplevelsen och bilen dyker hungrigt in i kurvorna medan bakhjulen pressar på. Vilket inte tvångsmässigt leder till överstyrning, så länge man inte trampar för hårt på gasen mitt i svängen.

BMW 330i känns trygg, men med en underliggande känsla av nervkittling som ger föraren intryck av fart utan att befinna sig ens i närheten av gränsområdet.

Tvärtemot tillverkarens löfte om viktsänkning väger nya 330i 46 kg mer än föregångaren och 39 kg mer än C300.

Löjligt kul för sportiga förare med andra ord! Ett varningens ord dock: Vid väjning i hög fart krävs finkänsliga händer på ratten. 330i kräver sin man eller kvinna och vill köras aktivt av en koncentrerad förare och sparringpartner.

Mercedes C-klass då? Kan den komfortstinna konkurrenten hålla jämna steg med Münchens sportfåne eller försvinner 3-serien mot horisonten? En blick i backspegeln bekräftar: Nix, den stjärnprydda sedanen ligger som fastklistrad i baken på BMW:n.

Mercedes C-klass släpper inte en tum och hänger utan problem på motståndaren. Dessutom levererar luftfjädringen trots all dynamik samma fantastiska komfort som alltid. Knappast spektakulärt, men desto mer storslaget.

Mercedes är komfortens mästare. Snabbt och bekvämt till målet är ledorden, ändå saknas inte dynamik.

Även när BMW 3-serien går all-in hänger C-klassen med, trots att bilen då känns aningen ansträngd. Den fyrcylindriga motorn låter inte alls lika ljudoptimerad som konkurrentens och automatlådan är inte lika rapp och precis.

Således ligger BMW:n en aning före Mercan i den klassiska sprinten till hundra. Upp till den dubbla hastigheten lyckas dock stjärnan återigen att hålla jämna steg och drar till och med ifrån! Ett autobahnlok av rang med en spårsäkerhet som 3-serien endast kan drömma om.

Dess superalerta styrning visar sig nämligen bli dess akilleshäl, som ständigt kräver en fokuserad förare och förbjuder multitasking. Fumlar man ett ögonblick för länge med bilens infotainmentsystem krävs finkänsliga korrigeringar för att återigen hålla bilen på banan.

Fristående infotainmentskärm högst upp på panelen. Digital instrumentering är tillval.

Smart utfällbar korg under lastgolvet.

Tur då att röststyrningen fungerar så pass bra som den gör och att man aldrig behöver lyfta handen från ratten. Det absolut mesta går att styra via röstkommandon, förutsatt att systemet är uppkopplat.

Head up-displayen har växt ordentligt i nykomlingen och visar numera även delar av kartan vilket kraftigt minskar risken för distraktion.

Apropå distraktion: som tur är har tillverkaren inte vikt sig helt för digitaliseringen i sina bilar. Precis som förr sköts klimatanläggningen samt radiovolymen med konventionella vred.

En smart stolsrygg ger tillräckligt benutrymme.

Mercedes C-klass är om något ännu mer analog, i alla fall fram tills ersättaren tar över med sitt heldigitala MBUX-system som redan tjänstgör i A-klassens alla derivat. Men än så länge ligger 3-serien i topp när det gäller teknik. Här finns bland annat det spektakulärt överlägsna iDrive-systemet, trådlös mobilladdare och en concierge-tjänst.

Vågskålen tippar alltså lätt till fördel BMW, framför allt när man tar förbrukningen i beaktande: 330i förbrukar i genomsnitt 0,3 liter mindre per 100 km än C 300 och släpper därmed ut mindre CO2.

Kostnadskalkylen å andra sidan blir en jämn kamp eftersom underhållskostnaden är högre än för C-klassen. Dessutom bygger 3-seriens kördynamik på en hel rad av dyra tillval som vi plussar på bilens grundpris. I slutänden vinner BMW 330i med liten marginal, men frågan kvarstår: Hur dynamisk är 3-serien egentligen utan alla kostsamma tillval?