Audi A7 Sportback möter BMW 840i xDrive – bilarnas créme de la créme

Premium Bilarnas crème de la crème. Äger man en Audi A7 Sportback eller en BMW 8-serie Gran Coupé har man förmodligen lyckats bra i livet. Dessa lyxsedaner i coupéförpackning är drömbilar och framför allt statussymboler. Vilken är bäst? Vi testar.

Audi A7 Sportback möter BMW 840i xDrive – bilarnas créme de la créme
Bilarna i testet:

• Audi A7 Sportback 55 TFSI q
• BMW 840i xDrive Gran Coupé


Vi misstänker att du redan har bläddrat förbi hela artikeln och kikat på resultatet i förväg, eller hur?

Är du BMW-entusiast är du antagligen heligt förbannad just nu, men ditt skyhöga blodtryck kommer förhoppningsvis normaliseras när du inser att testet handlar om två helt väsensskilda delikatesser, två drömbilar som inte hade kunnat vara mer olika om de så försökt.

Nu undrar du säkert vilka skillnader vi pratar om, när både A7 55 TFSI quattro och 840i xDrive har fyrhjulsdrift och överladdade sexcylindriga bensinmotorer? För det första handlar det om konceptet, där A7:s Sportbackkaross med dess gigantiska baklucka och betydligt större lastvolym utklassar 8-serien på den punkten. För det andra handlar det om ekonomi som i slutänden avgör hela testresultatet. 

AUDI

63 db(A) mäter vi i A7 i 100 km/h. BMW 8-serie bullrar tre decibel mer – skillnaden är märkbar!

Karaktären från lyxsedanen A8 finner man även i A7, speciellt bilens fokus på förstklassig fjädringskomfort.

Visst, inte alla bryr sig om pengarna eller bilens nyttovärde och föredrar komfort och prestanda men då ska man kanske låta bli att kika på resten av utvärderingstabellen också.

Hur man nu väljer att vända och vrida på det är prisskillnaden mellan våra testbilar näst intill astronomisk och det ekonomiska glappet blir slutligen ännu större eftersom det krävs en rad kryss i tillvalslistan för att höja 8-seriens prestanda till optimala nivåer.

Exempelvis M Sportpaketet för ansenliga 55 100 kronor som bland mycket annat innehåller M Sportbromsarna som stoppar bilen tillförlitligt efter endast 34,3 meter från 100 km/h. Ett utmärkt resultat som dessvärre bleknar inför konkurrenten som behöver 1,3 meter mindre för samma övning.

A7 är nästan lika flådig som 8-serien, lyxlounger på hjul, draperade i läder och ädla material.

Men ingen fara, BMW 840i xDrive jämnar ut det hela med en mer omfattande säkerhetsutrustning, vilket dock dessvärre inte gäller för vändcirkeln. Audi A7 har nämligen bakhjulsstyrning som minskar vändcirkeln ordentligt. Om det är värt 23 800 kronor? Det är upp till dig. Praktiskt är det i alla fall.

Du undrar varför vi räknar upp så många tillval? Jo, eftersom de ingår i exempelvis dynamikbedömningen. Nu för tiden räknar vi till och med in stolsjusteringen och då har Audi A7 en märklig kuriositet – där sker den nämligen manuellt!

Visst, det sparar vikt och sänker priset men kom igen. Vem i hela friden vill justera stolen manuellt i en Audi A7 med ett grundpris på knappt 700 000 kronor?

A7 Sportbacks gigantiska baklucka öppnas elektriskt. Precis som i 8-serien har baksätespassagerarna i A7 SB två egna klimatzoner som kan justeras individuellt.

Bortsett från det är A7 nästan lika flådig som 8-serien. Båda bilarna är blickfång tillika lyxlounger på hjul, draperade i läder och ädla material. Vilken interiör man föredrar är en smaksak.

I båda fallen har interiördesignerna lyckats komma på ett roligare koncept än att smälla upp en mindre widescreen-tv på instrumentbrädan och sedan rensa hela interiören på allt som heter knappar, vred och reglage. Tack och lov för det.

Skärmar finns det trots allt gott om, åtminstone i A7 där man dessvärre helst ska skriva kommandon på den nedre centralskärmen vilket egentligen är ett stort no-no under färden. Alla vet ju att man ska titta på vägen framför och inte stirra på en skärm.

BMW 840i xDrive är då betydligt enklare att styra tack vare tillverkarens fantastiska multifunktionsvred som inte alls kräver lika mycket uppmärksamhet som Audis lösning. Det ger självklart fina pluspoäng i kategorin multimedia.

Att sitta bak i A7 är nästan lika bekvämt som att sitta fram.

Tro dock inte för en sekund att BMW 8-serie är ett coupéderivat av lyxlimpan 7-serie för att då har man missat hela poängen med bilen. Fyrdörrarscoupén omfamnar föraren i större utsträckning än sedanen. I grunden är Gran Coupé en elegant cruiser, fast en ovanligt snabb och fokuserad sådan vilket framaxeln förmedlar precist och transparent via ratten.

Hos föraren utlöser det haptiska informationsflödet en sorts aktsamhet: man upptäcker en kurva, uppskattar förloppet, siktar, styr koncentrerat in och dirigerar den stora vagnen med millimeterprecision genom kurvan.

Gran Coupé involverar och kräver fokus, dyker bättre in i kurvorna tack vare mer fokuserade däck av typen Bridgestone Potenza S007 och en bakaxelbetonad fyrhjulsdrift som även tillåter en del styrimpulser via vridmomentet. Nästan som en sportcoupé alltså.

Bilen krymper dessutom i takt med tilltagande hastighet: i landsvägsfart och i motorvägsfart känns den som en coupéversion av 5-serien.

BMW

8-serien är så mycket mer än en coupéversion av 7-serien. Gran Coupé motiverar och kräver sin förare.

Här står sig A7 Sportback slätt. Den fokuserar först och främst på bästa möjliga komfort och känns nästan som en avkomma till A8, vilket säger en del om karaktären och konceptet, även om man absolut inte kan anklaga A7 för att vara trög på handlingbanan.

Pratar vi fjädringskomfort, pratar vi utklassning. 

Medan 8-serien anstränger sig maximalt för att bibehålla greppet och formligen suger sig fast i asfaltens porer, svävar A7 Sportback lätt gungande över vägen.

Audin degraderar asfaltsvågor till flyktiga bagateller, men omger för den delen inte sin förare med bomull: trots 20-tumsfälgar reagerar dämparna blixtsnabbt och reducerar slag från brunnslock, tvärfogar och dylikt till en undermedveten nivå.

Testbilen är utrustad med M Sportpaket som bland annat innehåller M Sportbromsar. Baksätet bjuder på två bekväma sportstolar, men akta huvudet när du kliver in!

Visst, nu jämför vi visserligen 8-seriens konventionella stålfjädrar med Audins adaptiva luftfjädring för 25 000 kronor. Dock hade BMW:s utvecklingsteam gärna kunnat unna bilens luftfjädring (Adaptiv M fjädring Professional, tillval för 29 800 kronor) en något mer komfortbetonad setup men valde istället att gå åt andra hållet och ge dämparna en sportigare framtoning.

Det blir ingen liten investering i tillbehör som dessvärre är en betydande del av anledningen varför den stora coupésedanen tar sig så pass lätt genom svängarna. Om du gillar aktiv körning till den milda grad att du överväger ett köp, glöm då för allt i världen inte att sätta kryss i rätt tillvalsruta!

8-seriens härliga turbomatade radsexa har visserligen inte 48-voltboost, men vet hur man begeistrar med varvvillighet samt är kopplad till en träffsäker automatlåda som dock håller växlarna en aning för länge i det sportigaste läget.

Bagageutrymmet är påtagligt mindre än i Audi A7 Sportback.

Audis dubbelkopplingslåda är nästan oslipad i en direkt jämförelse, klumpig och aningen obeslutsam – utan att för den delen stjälpa bilens imponerande framfart. Generellt är 55 TFSI-motorn en diskret bakgrundskaraktär som håller låg profil även akustiskt.

Stoisk återhållsamhet verkar vara det karakteristiska ledordet för A7, vilket även appliceras på styrningen som nöjer sig med grundläggande kommunikation, även på utmanande passager.

Över lag känns Sportback ovillig i kurvorna, och föredrar öppna vägar. Här glider man fram stressfritt, även i höga farter. A7 väljer att stötta sin förare efter bästa förmåga, dock utan att stimulera och utan att kräva. Baksätespassagerarna mår dessutom bättre i A7, här sitter man både bekvämare och luftigare.

Audi A7:s fokus på komfort är nästan lika konsekvent som 8-seriens sportiga karaktär. Struntar man i kaross- och kostnadsbedömningen heter vinnaren tveklöst BMW 840i xDrive.

Och därmed slutar jämförelsetestet – en betydligt billigare men även påtagligt sämre utrustad Audi A7 kniper förstaplatsen.