TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e

Premium Ett vanligt jämförelsetest låter alltför folkligt. Detta är ett toppmöte mellan nya S-klass och dess två eviga utmanare: Audi A8 och BMW 7-serie. Idag handlar det om inget mindre än titeln som världens bästa bil!

TEST: Mercedes-Benz S 500 4Matic möter Audi A8 60 TFSI e Quattro och BMW 745e

Framsteg är sällan en homogen process utan snarare som tidvattnet som sköljer över stranden. Perfektion är förgänglig och kan liknas vid ett sandslott som står säkert tills vattnet obönhörligen sköljer över den bräckliga konstruktionen och jämnar den med marken.

Att eftersträva perfektion har alltid varit S-klassens mest högaktade motto och det sedan sjuttio år och över inte mindre än tio generationer. Så länge har S-klass varit ett paradexempel för tidens spjutspetsteknologi och samtidigt en vägvisare mot framtiden. Just därför är nya S-klass en extremt intressant bil. Du känner att vi tar i lite nu, eller hur? Bra, då börjar toppmötet med Audi A8 60 TFSI e och BMW 745e, båda rivalerna har nämligen laddhybriddrivlinor. Det har inte S-klass – än.

Designen är sval och diskret. Dessvärre håller bilens köregenskaper föraren på behörigt avstånd.

Vi startar med Audi A8 enligt alfabetisk ordning men även av dramaturgiska anledningar. Dessutom är Audis ambitioner med sitt flaggskepp på inget sätt lägre än de som Mercedes har. Redan 2017, när den aktuella generationen presenterades, hade A8 kunnat köra autonomt på motorvägen. Teoretiskt, alltså. De tyska lagarna ville annorlunda. Men A8-köparen nöjer sig självklart inte med det. Därför har A8 laserljus, en adaptiv och uppkopplad luftfjädring och inte mindre än 40 assistanssystem.

Audi A8 vill vara en ingenjörsbil in i minsta detalj, vilket naturligtvis omfattar en del nörderier som LED-Matrix-läslampor i baksätet, utfällbara dörrhandtag (som inte är särskilt smidiga) samt dubbla pekskärmar i mittkonsolen. Ytorna kan tryckas in minimalt för att ge haptisk feedback, som förstärks ytterligare av klickljud.

Det dröjer ett bra tag innan man har lärt sig systemets otaliga funktioner – och kommit över besvikelsen att även klimatsystemet styrs via en pekskärm. Dessutom gömmer sig många mer eller mindre viktiga funktioner i olika menynivåer och man får sällan intrycket av att man har nått funktionen på kortast möjliga väg. Visserligen kan man sköta det mesta med hjälp av språkstyrningen, men den funktionen måste alltid aktiveras med en knapptryckning.

A8 använder inte enbart Matrix-LED-tekniken till strålkastarna utan även till läslamporna i baksätet. Behöver du mer plats? Då kan du med fördel välja långversionen.

Låt oss istället prata om lyxen som omger passagerarna. Fram sitter man i långfärdskomfortabla, kylda och självklart uppvärmda fåtöljer, bak har man det knappast mindre bekvämt med nästan samma utrymme som i S-klass. På grund av batteriet har dock lastgolvet höjts vilket begränsar lastutrymmet ordentligt. 390 ynka liter är till och med 30 liter mindre än i 7-serien och minst sagt skrattretande i en sedan som är 5,17 meter lång.

Man hade kanske kunnat förlåta det minimala bagageutrymmet eftersom Audi A8 faktiskt kan köra helelektriskt men dessvärre räcker batteriets kapacitet på 14,1 kWh endast i 43 km. Man köper ju knappast en A8 för daglig pendling utan snarare för långsträckor och då är den knapra elektriska räckvidden inte något plåster på såren. Men man kan åtminstone ladda batteriet inom 2 timmar och 15 minuter. Alltid något.

Bilens omfattande funktioner sköts i första hand med två pekskärmar med en något överdesignad återkoppling.

Testbilen är möblerad med lika bekväma som dyra komfortstolar.

Med tomt batteri fungerar A8 60 TFSI e som en helt vanlig hybrid. Elmotorn, som sitter integrerad i växellådan, försörjer den turboladdade V6:an med extra energi som utvinns genom rekupering med upp till 80 kW. Dock lyckas Audi inte fullt ut med rekuperingen och boostfunktionen, åtminstone inte lika smidigt som BMW.

När A8 håller avståndet till framförvarande bil med hjälp av rekuperingen bromsar bilen hårt initialt, för att sedan släppa upp så att föraren är tvungen att bromsa själv. Att bromspedalen heller inte är särskilt lätt doserbar gör knappast saken bättre.

Trots att motorn är kultiverad och ger snabbast acceleration infinner sig aldrig det där trycket man förväntar sig av 449 hk och 700 Nm. Dessutom är en testförbrukning på 10,7 l/100 km långt ifrån de officiella siffrorna. Det beror delvis på den något sega automatlådan men först och främst är det vikten som är boven i dramat. Med sina bastanta 2 413 kg väger Audi A8 hela 279 kg mer än BMW:n.

Köregenskaperna hade kunnat vara en aning mer beslutsamma, oavsett om det gäller komforten eller dynamiken. Lyxsedanen uppför sig diffust, svänger in i kurvorna med hög precision och är mindre krängningsbenägen än konkurrenterna men ger inte föraren någon feedback från den annars harmoniska fyrhjulsstyrningen.

Luftfjädringen är å andra sidan lite väl beslutsam, reagerar bitvis barskt och skuttar över korta ojämnheter utan att för den delen påverka körsäkerheten negativt.