TEST: Två lyxiga elsuvar – Audi Q8 e-tron mot Nio EL7

PREMIUM Audi e-tron har fått sig en uppdatering och ska ha snabbare laddning och längre räckvidd. Vi testar den mot nykomlingen, batteribytaren Nio EL7.
Annons

Bilarna i detta test:

Audi Q8 55 e-tron Quattro: Räckvidd (WLTP) 520 km, DC-laddeffekt 170 kW, grundpris 1 031 800:–

Nio EL7 100 kWh: Räckvidd (WLTP), 471 kmDC-laddeffekt 126 kW, grundpris 1 079 000:–

För den så kallade kärnfamiljen är det få bilar som passar lika bra som dessa. Gott om plats för fyra åkande, rejält med utrymme i bagaget, en dragvikt som räcker för de flesta och komfort i världsklass. I dessa två lyxiga elsuvar mår man som en kung och behöver inte skämmas när man glider in på de finare golfbanornas parkering. 

Audi e-tron har också visat sig slagkraftig i flertalet test tidigare, även om den i sitt senaste test fick pisk av BMW iX. Uppdateringen som är anledningen till att den tar del i detta test är dock omfattande. Hur har Audi handskats med den något undermåliga räckvidden och kan vi se en förbättring vad gäller förbrukning? Tidigare har den haft en aningen osund relation med elektronerna. 

Annons
Annons
Rulla till toppen