Alrik Söderlind: Vi borde sänka skattepåslaget på elbilar för privatpersoner

Premium Bilvärldens två starkaste trender slåss just nu mot varandra, men kanske kommer båda att vinna tillsammans? Eller blir den ena den andras död? "Ond" står mot "god".

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Volkswagen ligger i framkant på båda ... medan Volvo bara briljerar på den onda sidan även om man försöker framställa sig som en ängel.

Det handlar så klart om onda suvar och goda elbilar, allt enligt klimatbarometern. Men allt är inte så svart och vitt som det kan tyckas och i dessa föränderliga tider är det kanske "ondskan" som för oss till himmelriket? Eller är vi på väg in i en tidsålder där högteknologi kommer att regera och vi dyrkar prestanda mer än hög sittposition?

Fakta: 40 procent av världens nysålda bilar är numera suvar och enligt en rapport från The International Energy Agency (IEA) ökar oljekonsumtionen från bilismen, trots elektrifieringstrenden. Det beror på suvarna och inte ens 150 miljoner elbilar skulle enligt IEA:s nya rapport kunna kompensera för de högbyggda och tunga suvarna som slösar cirka 25 procent mer energi än vanliga bilar.

"Varför ska elbilister betala mer i skatt när de köper sin bil..."

Det handlar alltså om klassikerna Slösa och Spara och det vet ju alla att det är Slösa som brukar vara roligare att umgås med. Men nu vete tusan. Ta Volvo XC40 Recharge och Polestar 2 som exempel på vad vi kommer att få se framöver. Volvosuven är tyngre, har högre luftmotstånd och enligt tillverkarens siffror går den "bara" 40 mil på en laddning medan den lägre och lättare systerbilen Polestar 2 ska gå 50 mil – med samma batteri och motoreffekt.

Inte fasen köper man en suv då! Är en kantig suvkaross värd tio mils räckvidd? 

Audi och Mercedes elsuvar har också förvånat oss med sina korta räckvidder. Ingen bryr sig om en dieseldriven suv går 80 mil på en tank medan en dieselkombi går 100 mil, men i elbilarnas värld blir skillnaden väldigt påtaglig. Och slipper man suvkarossen kan man ha mindre och lättare batteri och samtidigt få ner priset, med samma räckvidd.

Bilindustrin i stort tjänar som bekant mest pengar på att sälja suvar och minst på sina eldrivna bilar. Man kan se det som att suvförsäljningen betalar för omställningen. VW är etta i Europa på suvar och investerar samtidigt mest på elektrifieringen. Volvo har Europas största suvandel och ligger lite efter med elbilar, men om bara fem år ska varannan såld Volvo var en ren elbil, resten laddhybrider!

Att de flesta premiumtillverkare börjar sin elbilstillverkning med just suvar är självklart för att kunna ta rejält betalt. Hög vill ha-faktor, så kan man safta på med priset. Men biter man sig inte i svansen?

Min framtidsspaning är att när det väl finns ett gäng lågbyggda, lätta och aerodynamiska elbilar med bra utrymmen att välja på blir suvarna snabbt rätt ointressanta. 

Jag tror också att de som blir först med batterier med överlägsna prestanda kan ta rejält betalt. Det finns alltså en framtid för riktigt högteknologiska elbilar med extra bra batterier, snabbladdningskapacitet, avancerade lättviktsmaterial och suverän aerodynamik. Premiumbilar där man betalar extra för tekniken och körkänslan – inte för varumärket eller känslan i veganläderklädseln. 

Det kommer att bli trendigt att slösa pengar på extremt sparsamma bilar! Jo, Slösa blir fortsatt skojigast!

Men fram till dess har jag en fråga till våra politiker: Varför ska elbilister betala mer skatt när de köper sin bil? Moms är enkelt och egentligen rättvist, lägg på 25 procent på priset. 

En vanliga Kia Niro kostar 229.000 kronor, och av dessa går 45.000 till statskassan i moms. Men den som köper elbilen Kia e-Niro betalar trots en elbilsbonus på 60.000 kronor 77.000 kronor i moms eftersom bilen är mycket dyrare.  

Vi borde sänka skattepåslaget på elbilar för privatpersoner. Företag drar ju bort momsen. Öka bonusen till 100.000 kronor för alla elbilar som kostar över 300.000 kronor, eller max en tredjedel. Samtidigt borde vi införa återbetalningsplikt av bonusen under tio år, om bilen exporteras!