Alrik Söderlind: Därför blir Volvo en förlorare 2020

Premium Vår chefredaktör förutser ett kaotiskt bilår. De nya skattereglerna är rena rama dopingen för laddbara bilar – och risken är stor att Volvo tappar förstaplatsen i försäljning.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Blir 2020 året då Volvo tappar titeln Sveriges mest sålda bilmodell för andra gången på 58 år?

Mycket talar för det. Tyvärr. Varför jag skriver "tyvärr" återkommer jag strax till.

Och ännu värre, har vi ett riktigt kaotiskt bilår framför oss med försäljningsras och bilhandlarkris? Ligger det ett episkt lobbymisslyckande bakom, och en näst intill lika episk missbedömning av hur snabbt elektrifieringen går? Kommer marknaden att bombas sönder med otroligt lockande erbjudanden på extrautrustningspaket? Blir begagnatbilarna glödheta?

Under hela hösten har bilindustrin legat på de svenska politikerna och krävt att skatten på nya bilar inte skulle höjas utifrån den nya och tuffare bränslemätningsnormen kallad WLTP. Jag tror att man räknade med att få igenom sitt krav, men nu misslyckades man och bilskatten blir som alla välinsatta läsare vet riktigt hög.

För Volvo kom beslutet som en kalldusch. Inte minst eftersom den skärpta beskattningen betyder att alla tjänstebilister med passion för sin egen plånbok kommer att göra allt för att få en laddbar bil. Vinsten, reda pengar i plånboken, hamnar runt 25 000–30 000 kronor på ett år jämfört med en vanlig dieselbil. 

"Ligger det ett episkt lobbymisslyckande bakom, och en nästintill lika episk missbedömning av hur snabbt elektrifieringen går..."

Tjänstebilsexpert Ronny Svensson anser att marknaden är elbilsdopad: "Skillnaden mellan att ha en laddbar bil och en med förbränningsmotor är så stor att det inte finns något val. Elbilar är rena vinstmaskiner och för en laddhybrid blir det ren vinst för tjänstebilsföraren som har max 15 mil mellan laddningarna."

För Volvo är det en klen tröst att man fick igenom en höjning av bonusgränsen till 70 g/km – vilket betyder att flera laddhybrider godkänns som bonusbilar och att de kvalar in i Miljöbilsdefinitionen. (Men akta er för alltför mycket extrautrustning som lätt spräcker 70-gramsnivån!)

Volvos två episka misstag är alltså att man misslyckades med lobbyarbetet och att man missbedömt hur snabbt efterfrågan av elektrifierade bilar ökar. Eftersom byggtakten är låg kommer försäljningen och marknadsandelarna med största sannolikhet att falla. Det är trist att man inte har hittat bättre ekonomi på sina laddbara bilar och att man tappar konkurrenskraft. 

Volvos vd Håkan Samuelsson sade på Dagens industris mobilitetsdag att man inte ska köpa sig marknadsandelar och att övergången till elektrifierat går lättare med laddhybrider eftersom man kan hålla igång motorfabrikerna – och slippa avskeda folk. 

Men jag tror att det kommer erbjudas generösa utrustningspaket och lockande privatleasingdeals för att få snurr på affärerna – från de flesta bilföretag.

Men Volvo är inte ensamma, underskottet av elbilar och laddhybrider kommer tyvärr att sänka nybilsförsäljningen och drabba handlarna hårt – det är inte bra för den svenska konjunkturen och arbetsmarkanden! Kanske skulle politikerna funderat även på det?!

Håkan Samuelssons funderingar kring elbilar på Dagens industris mobilitetsdag var intressanta: "Utvecklingen kommer att gå snabbt, de är helt överlägsna när det gäller verkningsgrad. Vätgasbilarna har redan förlorat slaget och dieselmotorer har ingen framkomlig väg. Laddinfrastrukturen måste prioriteras och lågbyggda bilar kommer tillbaka på bekostnad av suvar som kommer att tappa marknad eftersom räckvidden blir mycket sämre på grund av högt luftmotstånd." 

Samuelsson sade också att framtiden tillhör de rena elbilarna – synd bara att Volvo inte har några framtidsbilar att sälja förrän sent nästa år.

Så till min gissning angående årets mest sålda bilmodell: VW Passat (GTE) blir Sveriges bästsäljare och Kia seglar upp och blir störst i landet på elektrifierade bilar! Volvo riskerar att singla neråt och komma under den magiska gränsen på tjugo procents marknadsandel – om man inte öser på med rabatter för att slå tillbaka mot elbilsdopingen.