Alrik: Varning för elbilar!

PREMIUM Ledare: ”Nu är det dags att säga som det är.”
Annons

Alrik Söderlind editor at large
Det här är ledaren ur auto motor & sport nummer 11/2023

Det här kommer att bli fantastisk läsning för alla som med ryggmärgsreflexen genuint ogillar elbilar.

Det blir en bra stund för alla som känner sig kränkta och hotade av elbilar. Ni som tappar livslust, eller får extra stridsenergi när elbilar kommer på tal.

Och ni är inte få, och absolut inte fantasilösa. Jag har ingen aning om hur många argument mot elbilar jag fått på min mejl, men det finns inte en vinkel emot som inte är prövad och framförd.

Strålningen är ohälsosam – man får cancer. Metallutvinningen förstör vår fina natur. Arbetsförhållandena är fruktansvärda och det är främst barn som drabbas. Koboltbrytning borde förbjudas.   

Elbilar gör elektriciteten mycket dyrare, och den kommer inte att räcka till. Vindkraften är ful, låter och bör stoppas. 

Bygg kärnkraft, nej då räcker kanske elektriciteten…

Vårt elnät kommer att gå sönder. Det blir ohyggligt dyrt att bygga ut nätet. Men det går nog inte.

Batterierna i bilarna håller inte, och det blir fruktansvärt dyrt att byta.

Alla kan inte ladda hemma, det är orättvist. Alla har inte råd med en elbil, det är orättvist. Miljarder av subventioner har skickats till elbilar, till ingen nytta. 

Elbilar släpper ut mer koldioxid när de tillverkas. Även om vi har 140 miljoner elbilar i världen, sparar man bara fyra promille av koldioxidutsläppen. Men vänta, koldioxid är ju bra för naturen …

Det tar väldigt lång tid att ladda en elbil, och man blir tjock eftersom man måste äta när man laddar. Det är ett folkhälsoproblem. 

En riktig bil ska gå minst 100 mil på en tank, med snöskoter på släp. Att tvingas ladda är förnedrande och får en otålig hjärna att explodera.

Elbilar laddas med kolkraft. De brinner och går inte att släcka. Elbilarna hotar våra jobb. Kina kommer att ta över. 

Elbilar är tunga och nöter sönder vägarna, är farliga i en krock och sliter däck, vilket ger giftiga partiklar.

Värst av allt: Elbilar låter inte och motorerna vibrerar inte – det hotar friheten och tar bort livsglädjen!

Men en tung, vägnötande och svavelosande suv som ger barn cancer, tankad på olja från en diktatur, det är grejer det! Oljeutvinning och alla transporter av oljan är rena spabadet för vår Moder Jord och hälsokurer för de som jobbar med det…

Nej, nu ska jag inte ge mig in i diskussionen om vad som är bäst. Det finns nackdelar med allt, och kritik driver utvecklingen. Så tack för allt!

Men nu är det dags att säga som det är. I dagsläget ska man som fattig privatbilist akta sig för elbilar! De är helt enkelt väldigt svåra att räkna hem. 

Behöver man låna till sin bil betyder dagens höga räntor att kalkylen förmodligen spricker. Det är bara att titta på privatleasingen, där kapitalkostnaden är den tunga posten, speciellt nu när elbilsbonusen hux flux försvunnit. 

Ingen privatleasar i dagsläget en ny elbil. På begagnatmarknaden är elbilarna fortfarande väldigt dyra – en likvärdig bensinbil går oftast att få för halva summan.

Tittar vi framåt, typ ett–två år, är det troligt att de billigare nya elbilarna kostar mindre än dagens begagnade. Då vill man inte sitta med en alldeles för dyrt inköpt beggad elbil.

Begagnatpriserna måste ner och Teslas priskrig har satt fart på hela bilmarknaden. Både nya och begagnade bilar har påverkats. Tack!

Det är fantastiskt hur man kan pressa kostnaderna för att bygga elbilar – och vi har bara sett början på den resan. Teslas brutala prissänkningar har gjort en radda nya bilar ”osäljbara”. Både elbilar och andra. Det är exempelvis ekonomiskt vanvett att köpa en ny Kia Niro EV eller en Volvo XC60 – när en Tesla Model Y går att köpa för 550 000 kronor.

Det går fortfarande att räkna hem nya fina elbilar, men inte de billigare – nya eller begagnade. 

Varför subventionerar vår regering elbilar åt tjänstebilister samtidigt som man inte ger något incitament för att privatbilister och begagnatköpare ska välja elektriskt?

Elbilsomställningen och nybilsförsäljningen kommer att stanna av. Vill vi det? Jag anser att elbilsbonusen bör tillbaka – för billigare elbilar. Det är bra för de med ansträngd ekonomi – köper de en ny bensinbil kommer de på sikt att förlora onödigt mycket pengar.

Men det är klart – den mentala livskvaliteten måste ju värnas! Och olja är ju alldeles underbart!

Nej, regeringen, hjälp folket att spara pengar. Inget slår en billig elbil ekonomiskt. 

Annons
Annons
Rulla till toppen