Opel Ampera – nu är den officiell!

Smusslandet är över: Opels elbil Ampera presenterades av GM:s Europachef Carl-Peter Forster på måndageftermiddagen. Här är alla fakta och ett helt album bilder på bilen...
Annons

Smusslandet är över: Opels elbil Ampera presenterades av GM:s Europachef Carl-Peter Forster på måndageftermiddagen. Här är alla fakta och ett helt album bilder på bilen som går sex mil helt avgasfritt. 2011 finns den att köpa.

Opel Ampera - nu är den officiell!

Nu är Opel Ampera officiellt pesenterad. Så här ser den ut i montern på Genèvesalongen med sin pärlvita lackering. Foto: Pär Brandt.

Vi har här nöjet att presentera bilen som lär bli Europas första serietillverkade familjebil med elektrisk drivning och batterier som ger rimlig räckvidd. Opel Ampera är den europeiska versionen av Chevrolet Volt som lanseras på USA-marknaden i slutet på 2010. Båda har samma drivsystem men Opel har helt egen design i både front och akter. Även invändigt känner vi tydligt igen Opels design, med drag från senaste modellen Insignia.
Opel Ampera ska finnas i handeln i Europa under slutet av 2011.

Opel Ampera - nu är den officiell!

Stort intresse från media när Ampera presenterades. Bagagrumsgolvet ligger högt, men det beror på att batteripaketet tar plats under golvet.

Vid presentationen på måndagen stod det klart att det är den helt färdiga bilen som står i montern på Genèvesalongen: den kallas inte för ”koncept”. Opel Ampera kommer att se ut precis så här när den står i bilhallarna om ett och ett halvt år. Den ska byggas i Europa, vänsterstyrd i en tysk fabrik och högerstyrd (som Vauxhall) i GM:s brittiska fabrik Ellesmere Port.
Tekniken är identisk med den mångomskrivna Chevrolet Volt, en teknik som GM kallar Voltec, vilket också är ett inregistrerat varumärke. GM och Opel vill inte kalla Volt och Ampera för plug-in-hybrider utan föredrar ”elbilar med extra räckvidd” – E-REV på engelska (extended-range electric vehicle). Detta eftersom det handlar om en rent elektriskt driven bil, utan någon direkt koppling mellan drivhjulen och den förbränningsmotor som finns ombord.
Volt och Ampera drivs alltid enbart av elmotorn, och när batteriet är urladdat startar en bensinmotor som driver en generator, vilken i sin tur matar elmotorn (och batteriet) med ström.

Opel Ampera - nu är den officiell!

Den tredimensionella bildskärmen framför ratten med alla viktiga informationer ger framtidskänsla, liksom ”on/off”-knappen på mittpanelen i stället för ”start/stopp”.

De allra flesta så kallade laddhybrider har både en förbränningsmotor och en elmotor kopplad till drivhjulen för att kunna kombinera de båda kraftkällorna. Det är till exempel vanligt att bensin- eller dieselmotorn används i startögonblicket för att bättra på accelerationen. Sedan, vid jämn fart i stadstrafik, utnyttjas elmotorn till stor del, upp till landsvägsfart, då förbränningsmotorn tar över drivningen.
Det systemet kan ge låg bränsleförbrukning, men denna är i hög grad beroende på hur man kör – hur ofta och kraftigt man accelererar.

Opel Ampera - nu är den officiell!

Ampera och dess kusin Volt bygger på en chassistomme där batterierna ligger som ett T i mittre tunneln och under baksätet. Framtill sitter motorpaketet med elmotorn på 150 hk och generatorn med en bensindriven motor på 100 hk. Bilen drivs alltid av elmotorn utan direktkoppling mellan drivhjulen (fram) och bensinmotorn.

Voltec-systemet har en 150-hästkrafters elmotor med 370 Nm vridmoment direkt från start, vilket ger fin accelerationskänsla helt steglöst. Acctiden 0 – 100 km/h anges till 9 sekunder och toppfarten ligger enligt Opel på 161 km/h.
Batteriet på 16 kWh räcker i fulladdat skick för en körsträcka på 60 km (enligt körcykeln MVEG). Och när den bensindrivna generatorn utnyttjas blir totala räckvidden cirka 500 kilometer. Generatorn kan också köras på E85.
General Motors har kört Chevrolet Volt enligt den standardiserade körcykeln MVEG för hybridbilar där man mäter bränsleförbrukningen, och resultatet blev sensationellt: Volt drog 1,6 liter bensin per 100 kilometer. Det lär betyda att Volt blir världens snålaste bil när den går i produktion i slutet av 2010.

Opel Ampera - nu är den officiell!

”Tanklocket” sitter framför förardörren, där man sticker in laddsladden från det vanliga 230-voltsnätet. Litiumjonbatteriet kan fulladdas på tre timmar.

Enligt Opels uträkningar kan Ampera köras elektriskt till en kostnad (i Tyskland) på cirka 2 eurocent (23 öre) per kilometer, medan en motsvarande bensinbil kostar omkring 9 eurocent per kilometer.
Vidare har Opel räknat fram att den som kör sex mil per dag spar 1.700 liter bensin per år på att köra Ampera, medan den som kör tio mil per dag spar 2.200 liter bensin om året, trots att Amperas bensingenerator i det fallet måste vara igång under fyra mil per dag.
Ampera är en 440 cm lång halvkombi med plats för fyra vuxna. Bagageutrymmets volym uppges till 301 liter.
Utrustningen är densamma som i en bensindriven bil, med alla nödvändiga säkerhetssystem och krockkuddar, luftkonditionering samt elektrisk servostyrning. Däcken på 17-tumsfälgar är speciellt utvecklade för lågt rullmotstånd.
Ampera laddas från en vanlig 230-voltskontakt och General Motors Europe förhandlar nu med flera elleverantörer om att skapa en infrastruktur med laddstationer för framtidens elbilar.

Opel Ampera - nu är den officiell!

Ampera är en 5-dörrars halvkombi som är 440 cm lång, 180 bred och 143 hög. Axelavståndet är 268,5 cm. Bagageutrymmet har volymen 301 liter.

Opel Ampera - nu är den officiell!

Opel Ampera - nu är den officiell!

Opel Ampera - nu är den officiell!

Annons
Annons
Rulla till toppen