Audi TT RS med svensk teknik

EXTRA BILDER OCH WEBB-TV! Nu laddar vi med 20 stora bilder på nya Audi TT RS. Hjärtat i denna "värsting" är Audis helt nya femcylindriga turbomotor på 2,5 liter och 340 hk. Det ni förmodligen inte visste om detta välljudande kraftpaket är att motorn aldrig skulle kunna byggas utan svensk teknik. Det handlar om...

Bild 355415

Direkt från början säljs Audis nya "värsting" TT RS som både Coupe och Roadster. Straffet för att köra med vindrufs är 60 kilo extra i det här fallet. KLICKA FÖR STÖRRE


Bild 355416
Se Fredrik kolla in nya Audi TT RS i vår webb-tv!

Vi får väl börja med att ställa upp några grundläggande faktauppgifter om nya Audi TT RS. Basmodellen känner vi förstås igen sedan förut, men det är en helt ny motor under huven med spännande teknik och massor av exteriördetaljer som markerar hur potent bilen är.
Den nya 2,5-liters turbomotorn har fem cylindrar och effektuttaget är högre än Volvo någonsin vågade plocka ut ur sina R-modeller: 340 hk. Vridmomentet är massiva 450 Nm och all denna urkraft finns tillgänglig mellan 1.600 - 5.300 rpm. Trots högt effektuttag är motorn relativt snål, enligt ECE-normen behöver den inte mer än 9,2 l/100 km (Coupe) eller 9,5 l/100 km (Roadster, som väger 60 kilo extra, 1.510 kilo).

Bild 355417

Standard på Audi TT RS är en fast monterad, ganska stor bakvinge. Men de som tycker att den är allt för mycket ... ja, allt för mycket helt enkelt - finns det en uppfällbar bakvinge som tillval. KLICKA FÖR STÖRRE


Audis quattrodrift hämtas som vanligt, när motorn står på tvären, från svenska Haldex och tack vare grepp på alla fyra avverkas 0 - 100 km/h på endast 4,6 sekunder (4,7 för Roadster). Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
En nyutvecklad, sexväxlad manuell låda är enda alternativet. Någon tillräckligt stark dubbelkopplingslåda finns inte, åtminstone inte vid introduktionen i vår. ESP och antispinn är standard, men kan kopplas ur i två steg vid de tillfällen man har lust till mera inspirerad körning.
Haldex levererar som sagt fyrhjulsdriften och det en Generation 4-koppling med den starkaste "specen" för vridmoment. Tyvärr tog inte Audi chansen att använda Haldex elektroniska differentialbroms eLSD - som Saab använder.

Bild 355418

De första uppgifterna vi fick pekade mot en dubbelturbomotor, men det visar sig inte stämma. Den här versionen har enkelturbo. Däremot ryktas det redan nu om en "sportversion" som ska ge 390 hk - är det den som har dubbla turboaggregat? KLICKA FÖR STÖRRE


Vid denna inspirerade körning kan man med fördel trycka på den sportknapp som aktiverar ett spjäll i den vänstra, bakre delen av avgassystemet - vilket ger motorn snabbare respons och gör avgasljudet råare då en ventil öppnar upp för avgaserna.
Som tillval finns det elektroniskt styrda, adaptiva stötdämparsystemet Magnetic ride. Genom att aktivera sportläget får även stötdämparna en sportigare inställning. När sportläget inte är aktiverat går bilen tystare och mer komfortabelt. De standardmonterade 19-tumshjulen är utrustade med däck i storleken 255/35-R19. Innanför dessa sitter ventilerade skivor som mäter 370 millimeter fram och 310 millimeter bak.

Bild 355419

Ratten har en platt underdel, vilket kan få händerna att känna sig lite vilsna när man ska göra snabba rattrörelser. Vi hade hellre sett en rund ratt, men det är förstås en smaksak. KLICKA FÖR STÖRRE


På plats i bilen välkomnas föraren av sportstolar klädda i läder och alcantara med kontrastsöm. Kunden kan anpassa materialen och färgerna efter egen smak. Audi TT RS Roadster kommer med helautomatisk manövrering av suffletten och vindavvisaren som standard.
Multifunktionsratten är klädd i perforerat läder och har i Audi TT RS extra tjock krans. Den är flatbottnad, vilket är ett ofog men enligt Audi ska det ge ett sportigt intryck, typiskt för Audis RS-modeller. Förarinformationssystemet kan förutom de vanliga funktionerna även visa turboladdtryck, oljetemperatur och lagra varvtider vid körning på bana.?

Bild 355420

Ännu så länge finns det bara en sexväxlad manuell låda som möjlig transmission i TT RS. Men visst hoppas vi på en starkare dubbelkopplingslåda för de tvärställda motorerna, precis som i de modeller med längsmonterade motorer. KLICKA FÖR STÖRRE


Som vi har kunnat berätta förut har Audi länge umgåtts med tanken att göra en återkoppling till sin stolta quattrohistorik, som givetvis är intimt förknippad med den fyrhjulsdrift som blev början till klättringen upp till premiummärke. Men viktiga ingredienser var också den unika femcylindriga motorn och turbomatningen - som alltihop ledde fram till de fantastiska framgångarna i rallyskogarna.
För att få plats med en tvärmonterad femcylindrig motor var Audi först inne på att skapa en "VR5". Det spåret kom man rätt långt på, ända tills flera samverkande idéer ledde till att man faktiskt kunde bygga en rak femcylindrig motor som inte är mycket längre (bredare) än en fyrcylindrig. Enligt våra källor i Ingolstadt är en av "nycklarna" en ny typ av svängningsdämpare som inte stjäl något axiellt utrymme. Den har vi ännu inte fått se, varför det är svårt att berätta mycket mer om konstruktionen.

Bild 355421

TT RS är först ut med den nya turbofemman, men det kommer snart fler modeller. Innan sommaren är över tror vi att Audi även presenterat sin "RS3", det vill säga supersportiga utförandet av A3. Även Volkswagen vill nog kunna utnyttja turbofemman i Scirocco och Golf. KLICKA FÖR STÖRRE


Den andra avgörande "nyckeln" var att man bestämde sig för att använda gjutjärnsblock istället för aluminium. Audi har länge utnyttjat fördelarna med det svenska kompaktgrafitgjutjärnet som utvecklats av Sintercast. I dieselmotorer går det utnyttja styrkan i gjutjärnet men framför allt dra nytta av den naturliga, ljuddämpande effekt som gjutjärn har för att minska bullret från dieselknattret.
Den nya turbofemman har nästan exakt samma borrning och slag som fyrcylindriga 2,0 liters TFSI. Normalt sett borde det inneburit en motor som är cirka 9 centimeter längre, men den här gången är skillnaden bara 6 centimeter. 3 centimeter har sparats genom att packa centrumpunkterna mellan cylindrarna tätare ihop, vilket är möjligt då kompaktgrafitjärnet inte behöver lösa cylinderfoder och är mycket starkt även vid tunnväggiga konstruktioner.

Bild 355422

Världsmedborgaren Luc Donckerwolke, med belgiska föräldrar, var med och designade det ursprungliga TT-konceptet. Föga anade man då vilken uppståndelse konceptbilen skulle få, och vilken usel aerodynamik bilen skulle ha ... Men andra generationen är så mycket bättre på alla plan och de gamla problemen är borta. Nu har TT dessutom en motor som kan mäta sig med BMW Z4, Porsche Boxster och Cayman, plus de flesta andra i samma segment. Jodå, vi längtar till första provkörningen! KLICKA FÖR STÖRRE


Att använda Sintercasts kompaktgrafitjärn i en bensinmotor är något nytt och det kan bli ett genombrott som inspirerar även andra biltillverkare att göra liknande konstruktioner. När du hör en Audi TT RS fräsa förbi första gången (du kan lyssna på ljudet genom att klicka här) kan du tänka på att det sköna motorljudet inte skulle vara möjligt utan svensk gjutteknik!

Bild 355423

Bild 355424

Bild 355425

Bild 355426

Bild 355427

Bild 355428

Bild 355429

Bild 355430

Bild 355431

Bild 355432

Bild 355433

Bild 355434

Bild 355435