Lamborghini Gallardo LP 550-2 hyllar testförare

Specialmodellen Gallardo LP 550-2 lär bli en samlarmodell. Lite synd, för det är en bil byggd för att köras - tufft! Den är signerad av Lamborghinis legendariske testförare Valentino Balboni, som helst kör bakhjulsdrivet.

Bild 357031

Efter mer än 40 års anställning har nu testföraren Valentino Balboni officiellt gått i pension. Men han kan förstås inte hålla sig ifrån Lamborghini och reser runt världen som en ambassadör för märket på träffar och tillställningar. KLICKA FÖR STÖRRE


Att få en bilmodell uppkallad efter sig är väl det bästa erkännande en testförare kan få. Men handlar det inte om vem som helst, och alldeles speciellt bilmärke. Valentino Balboni har jobbat hos Lamborghini ända sedan 1967 (!) - han anställdes av grundaren Ferruccio Lamborghini - och i stort sett varenda modell som tillverkats har fått sina slutgiltiga inställningar finjusterade av den skicklige Balboni. Ingen dålig karriär, eller hur?

Lamborghini har föredömligt enkla modellbeteckningar och ur "550-2" kan vi utläsa att toppeffekten på den 5,2 liter stora V10-motorn är 550 hk och bilen är tvåhjulsdriven, till skillnad mot en vanlig Gallardo som alltid är fyrhjulsdriven. Främsta skälet till att skippa framhjulsdriften är förstås att spara vikt - 30 kilo - men det ger också bilen en unik karaktär, precis som Valentino Balboni vill ha det.

Bild 357032

19-tums fälgarna är skodda med 235/35-ZR19 däck fram och 295/30ZR19 bak. På bilar med stålbromsar sitter det åttakolvs bromsok fram, med de som har CCB-skivor får tillräckligt nyp med hjälp av sexkolvsok. Motorn ger 550 hk vid 8.000 rpm och 540 Nm vid 6.500 rpm. CO2-utsläpp? 315 g/km, om du måste veta... KLICKA FÖR STÖRRE


I själva verket är det mesta modifierat på chassi och drivlina för att uppfylla Valentino Balbonis önskemål. Diffbromsen är ändrad och låser nu bakhjulen upp till 45 procent, ESP-systemet är helt omkalibrerat och i Corsa-läget tillåts en större andel "drifting" för den som gillar breda uppställ i kurvorna.

Trots avsaknaden av framhjulsdrift kan specialmodellen skickas iväg från noll till hundra på 3,9 sekunder, vilket nog ska tillräknas viktbesparingen (torrvikt 1.380 kilo). Toppfarten anges till 320 km/h. Det ska jämföras med LP 560-4 som väger 1.410 kilo, gör 0 - 100 på 3,7 sekunder och toppar 325 km/h.

Någon tvekan om vilken modell av Gallardo det är finns inte. LP 550-2 Valentino Balboni har tydligt markerade fält i vitt och guld som löper hela bilen, tanken är att stilen ska anknyta till 70-talet då Balboni lekte på testbanan med modeller som Miura och Countach. Det finns åtta kulörer att välja på men Scorpius-fälgarna är alltid mörkgrå och bromsoken är antingen svarta, orange eller gula.

Bild 357033

Mestadels svart, men den vita mittkonsollen ansluter till den vita fartranden som löper över hela bilen. KLICKA FÖR STÖRRE


På insidan är det enbart business som gäller med huvudsakligen svarta detaljer. Men stolarna har vita fartränder och även mittkonsollen är vit. Ett litet emblem på vänsterdörren visar att detta är en Valentino Balboni bil och tillverkningsnumret. I standardutrustningen ingår en transparant del i motorluckan som visar V10:an i all sin glans, liksom backkamera, navigator, blåtandsuppkoppling och den smarta höjningen av framaxeln som gör stadskörningen så mycket enklare utan att förstöra frontspoilern. Som tillval finns bland annat keramiska bromsar och den automatiska e-gear transmissionen.

Priset i Europa är angett till 162.000 euro, men det är knappast en speciellt viktig uppgift för den tilltänkta målgruppen. Vi får hoppas att flertalet av de 250 LP 550-2 Valentino Balboni som byggs inte bara samlar damm hos bilsamlare utan verkligen körs - precis som den legendariske testföraren tänkt!

Bild 357034

Bild 357035