Peugeot 508 siktar på V70, Passat och Mondeo

Nu utmanar Peugeot på nytt mellanklassen där så många familjevagnar redan slåss om kundernas gunst. Nya 508:an ska säljas med argument som design, komfort, kvalitet och tekniska finesser som hybrid-4WD. Men räcker det?

Bild 371828

En ny, elegant och stramt designad tysk mellanklassare? Audi eller BMW? Nej - detta är nya Peugeot 508! Erbjuds i Sverige som sedan och SW (kombi) i början av nästa år. Publik premiär i oktober, i Paris. KLICKA FÖR STÖRRE

 
Den biltillverkare som vill lyckas i mellanklassen - eller vilket annat segment som helst - måste har några bra "USP:ar", eller "Unique Selling Proposition" som det heter på modern svengelska. Bilen måste helt enkelt vara unikt bra på ett eller helst flera områden.

Peugeot 508 har vi sett förut som blygsamt förklädd "konceptbil" (se artikel om "5 Concept" på denna länk, och även denna) och nu är det dags att visa upp seriemodellen. Publik premiär blir det på Paris-salongen i höst och till dess får vi ganska få faktauppgifter, däremot vet vi att 508:an ska ersätta både 407 och 607. Långfärdskryssaren 607 har haft sina franska egenheter och fördelar men hos 407 har det varit svårt att hitta några "USP:ar". Den elakt lagde skulle nog snarare säga att 407 varit unikt bra på att inte vara unikt bra alls. Medeltrevlig, rakt igenom, men det räcker som bekant inte för att nå väcka något större habegär.

Bild 371829

"Tyskarna är duktiga på interiör," tänker kanske ni - men detta är som sagt nya Peugeot 508 och för första gången får vi titta in på inredningen. Dock bara med en bild. Längre fram i höst blir det nog mer information från Peugeot. KLICKA FÖR STÖRRE

 
Habegär är själva kärnan i det budskap som Peugeot nu formulerar kring nya 508. Den svenska pressreleasen kokar över av positiva adjektiv och går för övrigt att ladda hem som oavkortat pdf-dokument på den här länken. 508:an ska locka med läcker design, eleganta linjer, kvalitet och komfort i toppklass samt "klassledande väghållning baserad på märkets unika kompetens."

I mellanklassen brukar fordonslängden hamna kring 4,6-4,9 meter och 508 sedan mäter in på 479 centimeter med kombin SW bara obetydligt längre med sina 481 centimeter. 508:an blir därmed en centimeter längre än föregångaren 407 men ett par centimeter kortare än 607. Peugeot 508 baserar sig på PSA-koncernens "plattform 3" (Citroën C5) och ska byggas i franska Rennes-La-Janais samt från nästa år även i kinesiska Wuhan.

Bild 371830

En GT-modell är något av det första vi kan förvänta oss när 508:an ska växa ut i flera specialmodeller. Tittar man riktigt noga ser det ut som LED-ljus i de yttre strålkastarhusen, men om det är helljus, halvljus eller blinkers låter vi vara osagt ännu så länge. Läsarna kanske vet mer? KLICKA FÖR STÖRRE BILD

 
Drivlinorna blir de bekanta transmissionerna och motorerna som vi hittar i nuvarande modeller från Peugeot och Citroën. Men 508:an får även de nya e-HDi dieslarna med stop/start-teknik samt den tidigare visade "HYbrid4-tekniken" som kombinerar framhjulsdriven dieselmotor med bakhjulsdrivande elmotor. HYbrid4-drivlinan ska i en stor bil som 508 kunna ge 163+37 hk (200 hk) men ändå inte dra mer än 3,8 l/100 km och ge ett CO2-utsläpp på bara 99 g/km.

Som vi kan se på bilderna finns en sportigare (men sannolikt inte effektstarkare) GT-modell med i planerna. Däremot ska vi inte hoppas på någon linjeskön tvådörrars Coupé, men möjligtvis en fyrsitsig Cabriolet med fällbart plåttak.

Bild 371831
 
Bild 371832
 
Bild 371833
 
Bild 371834

508:an är det snyggaste från Peugeot sedan 205 GTI (= gasa). Jag är skeptisk... (= bromsa).
1164
124