Innan Saabs nye chefsdesigner Jason Castriota kastade sig över nya 9-3 jobbade han åt Shelby Supercars, som tidigare höll världsrekordet i toppfart. Bugatti Veyron Super Sport har det nya rekordet, men Shelby har nåt värre på gång…
Sedan 2007 har det varit Shelby Supercars och deras Ultimate Aero som haft världsrekordet i topphastighet med 412 km/h. Men nyligen slog Bugatti Veyron Super Sport till med 431 km/h. Kan det överträffas av Shelby Supercars? Vi lär snart få reda på det. KLICKA FÖR STÖRRE
Det har väl knappats undgått någon att Bugatti skapat en effektstarkare version av Veyron – Super Sport – som satt nytt världsrekord i topphastighet för serietillverkade gatbilar: 431 km/h. Om denna händelse försvunnit under radarn på grund av sommarledighet kan artikeln läsas på denna länk.
Att Veyron skulle sätta ett nytt rekord var väntat och man gjorde det enligt alla konstens regler, med representanter från både TÜV och Guinness rekordbok på plats. Bugatti har dessutom tillgång till den sannolikt bästa platsen i hela världen att sätta dylika rekord, nämligen Volkswagens stora testbana i Ehra-Lessien. Helt enkelt var det dock inte att köra banan i båda riktningarna – som krävs för ett godkänt rekord – vilket vi kan läsa om i en intervju med Bugattis testchaufför Pierre Henri Raphanel på den här länken (klicka här). Mycket spännande läsning – rekommenderas starkt.
Jason Castriota lämnade sitt jobb hos Shelby Supercars och arbetar nu hos Saab med nya generationen 9-3.
Det officiella rekordet på 412 km/h hölls sedan 2007 av amerikanska Shelby Supercars och deras 1.300 hk starka Ultimate Aero (mer om bilen går att läsa på denna länk). Från USA kommer gratulationer till Bugattis bedrift och grundaren Jerod Shelby konstaterar att det bara var en fråga om tid innan rekordet skulle ryka. Men han är samtidigt rätt hoppfull om att ett nytt rekord kanske inte är så långt borta:
"Vi arbetar på en ny modell och hoppas vara klara innan sommarens slut," skriver Jerod Shelby. "Jag kan inte säga mycket om detaljerna just nu men den nya bilen blir förbättrad på alla punkter."
Förhoppningen som Shelby Supercars när är att designern Jason Castriota, med sin fleråriga erfarenhet från de italienska designhusen Bertone och Pininfarina, ska ha skapat en form som tillåter ännu högre hastighet än föregångaren Ultimate Aero. Jason Castriota jobbade åt Shelby Supercars under våren, innan han nyligen blev värvad till Saab Automobile, se länk här. Kanske hinner man med ett nytt rekordförsök i höst, innan frost och snö gör rekordförsöken omöjliga i de delar av USA som man hittills använt.
Testföraren Chuck Bigelow, 71 år, körde Ultimate Aero på en avstängd del av highway 221, som faktiskt bara var fyra kilometer lång. Första försöket klockades till 414,31 km/h och som reglerna föreskriver vändes bilen och körde 410,24 km/h i motsatt riktning. Den officiella snittiden blev därmed 412,28 km/h. Därmed slog man det officiella rekordedet av Koenigsegg CCR (388 km/h) och även Bugatti Veyrons inofficiella rekord på 408,47 km/h.