VW:s elbilar - vi har kört Golf Blue e-motion

Volkswagen smyglanserade sin elbilssatsning genom att presentera de första eldrivna Golf Blue-e-motion i Wolfsburg. Vi var självklart på plats och tog tempen på VW:s elektrifiering där även Passat Hybrid är att vänta.

Bild 369933

Volkswagen släpper ut 500 exemplar av Golf Blue-e-motion under 2011. Elmotorn ger 115 hk och 270 Nm. Maximal räckvidd uppges till 150 km. Vi har självklart provkört och en rapport finns i nummer 24!


Nu börjar de första riktiga elbilarna tåga in på marknaden och så också hos Volkswagen. Eller? Nej, inte riktigt. Istället presenterar de en förseriebilar med 500 Golf Blue-e-motion som ska fungera som testflotta under 2011. Det beror dock inte på en låg drivkraft eller bristande målsättning.

Från 2013 väntar sig VW att volymmodellerna Golf och Jetta ska dominera hybrid- och elbilsmarknaden. Koncernchefen Martin Winterkorn lyfter blicken och säger frankt att koncernen ska bli marknadsledande inom e-mobilitet innan år 2018.

Bild 369934

VW samarbetar med flera batteritillverkare, men har inte bestämt vem som får förtroendet till serietillverkningen. VW kommer endast att köpa cellerna från batteriföretagen och ska bygga batterimodulerna själva.


Vi svenska journalister fick en pratstund med mannen som är ansvarig för Volkswagens elbilssatsning, Rudolf Krebs, som ger en närmare bild om företagets framtidstankar.
Bild 369935

Dr. Rudolf Krebs förefaller vara skeptisk till dieselhybridens affärsmässiga möjligheter.


"Testflottan med Golf Blue-e-motion ger viktiga svar om hur kunden uppfattar elbilarna. Svar som även ligger till grund för mer än rena elbilar.

Är räckvidden ett stort problem och det därmed är aktuellt att satsa på en så kallad range extender? Skulle du kunderna acceptera att bilen inte kan köras i mer än 150 km/h? Eller är det istället laddhybriden som blir alternativet?" filosoferar Krebs.

Volkswagen räknar med att elbilerna blir en liten nischverison så som gas- eller etanolbilar. År 2020 är 95 procent av tillverkningen bilar med vanliga förbränningsmotorer.

Första elbilen från VW blir E-Up som inte börjar produceras förrän 2013.
"Elbilen passar bäst i små bilar och vi vill introducera vår produktionsfärdiga elbil med en helt ny modell" förklarar Krebs. E-Golf kommer året därpå och levereras till de första kunderna 2014.

I Wolfsburg träffar jag också ingenjören Fred Nietznikowski. Vi pratar bland annat om plattformstänkande och anpassning till eldrift. Den kommande MQB-arkitekturen ger stor flexibilitet och den exakta grundstrukturen hos elbilarna är inte helt färdigställd än.

Bild 369936

Lilla Up (Lupo?) lanseras under 2011 och 2013 är det dags för den eldrivna E-Up.


"Det är bland annat därför vi lanserar de 500 Golf Blue-e-motion som testflottor. Vi får ta hänsyn till temperatur och framförallt krockskydd. Fast en E-Golf är inte helt optimal. Batteriplaceringen och viktfördelningen passar bättre i en sedankarossens typ Jetta."

Enligt Fred är det möjligt med elbilar från Volkswagen upp till Passats storlek med tekniken som finns idag. Frågan är bara vad kunderna vill ha. "90 procent av problemen i det moderna samhället handlar kommunikation" tillägger han. "Det gäller inom familjen, på jobbet och för företag."

"Så också om introduktionen av elbilar med imaginära problem och vad man tror man behöver. Om vi hade elbilen som norm idag och någon plötsligt uppfinner förbränningsmotorn så skulle den floppa. Man kan inte tanka hemma utan måste åka iväg till speciella tankställen. Bensin är ju brandfarligt, tanken kan ju explodera. Dessutom luktar den illa och lever om," utvecklar Fred Nietznikowski.

Bild 369937

Passat Hybrid är tänkt att lanseras i augusti 2013 och två månader senare kommer Golf Hybrid. Fast den första VW-bilen med litiumjonbatteri blir Jetta Hybrid, som lanseras i augusti 2012.


Medan vi väntar på elbilarna kommer Jetta som hybrid, initialt för USA-marknaden, i augusti 2012. Exakt ett år senare - augusti 2013 - kommer Passat Hybrid och två månader
Bild 369938

Club 100-medlem? Klicka här för att komma till Kiosken.

senare Golf i hybridutförande. Samtliga med litiumjonbatterier och laddhybriderna följer inte långt senare.

Men vi ska inte hysa allt för stora förhoppningar om dieselhybrider, i alla fall inte enligt Rudolf Krebs. "Att kombinera den dyraste förbränningsmotorn med en dyr och avancerad teknik ger väldigt dyra bilar. Och en laddhybrid innebär att du mestadels tar med dieselmotorn på en sightseeing..."

Läs provkörningen av Golf Blue-e-motion i nummer 24. Tidningen är ute i butik 18 november. Club100-medlemmar läsa det nya numret redan idag! Gå in i vår kiosk högst upp på sajten och läsa tidningen gratis!

Övriga kan köpa tidningen den 18 november för endast 39 kr! Läs mer här.

Om jag köper elbil blir det från VW.
117
98