Ett nytt Detroit reser sig upp ur askan från finanskrisens efterdyningar och en bilindustri som så när gick omkull helt 2009 när både GM och Chrysler ansökte om konkurs. Åtskilliga tusen arbetstillfällen försvann under rekonstruktionen men under fjolåret återanställdes många bilbyggare igen då försäljningen vände uppåt.
Detroit har fått många smällar genom åren och det märks. Läs Fredrik Huldts krönika från 2010 och intrycken av den salongen genom att klicka på den här länken.
De av er som varit i Detroit kan förmodligen vittna om en bitvis kuslig stämning med många förfallna byggnader och fläckvisa områden som ser helt övergivna ut. Bilbyggarstaden lever i skuggan av fornstora dagar men det ryms också mycket stolthet över sin hemtrakt, trots elände och en väderlek som kan vara minst lika bister som i södra Sverige.
Detroitborna är ett härdat släkte, kort sagt, och de bor i en stad som hemsöks av isande vindar från de stora sjöarna. Men det är också en stad fylld av pulserande musik och ett rikt nöjeliv som gett smeknamnet ”Motown”. Googla på det och du får miljontals träffar!
Chrysler har försökt fånga sin hemstads karaktär i den reklamfilm som man lyckades hålla hemlig ända fram till söndagskvällen, då årets sporthögtid ”Super Bowl” sändes från Cowboys Stadium i Arlington, Texas. Fotbollsmatchen vanns för övrigt av Green Bay Packers. Reklamfilmen är gjord av byrån Wieden + Kennedy och koncernchefen Sergio Marchionne sägs ha varit personligt involverad och i detalj lagt upp innehållet i den två minuter långa hyllningen till Detroit.
Förutom stämningsfulla bilder från ett vintrigt Detroit, och lite intryckt reklam för nya Chrysler 200, fick man också hjälp av hemmasonen Eminem. Reklamfilmen ligger nu ute på YouTube – klicka här – och av kommentarerna att döma slog man an precis rätt sträng hos de patriotiska Detroitborna. Vad tycker ni själva – fångar man Detroitkänslan?