Officiell: Volvo V60 Plug-In Hybrid - nu med pris

Volvo har nu officiellt avtäckt den första produktionsfärdiga Volvo V60 Plug-In Hybrid. På plats: ett tiotal journalister från olika länder däribland auto motor & sports utsände. Nu vet vi vad den kommer att kosta.

Vi följer detta Volvoprojekt sedan starten. Vår reporter har åkt prototypbilen och även kört den produktionsklara. Allt om bilen i nästa auto motor och sport, nr 1.

Det var inte utan stolthet som projektledaren, Johan Rasmusson, drog av skynket från Volvos första elektrifierade bil, en laddhybrid ur Volvos V60-serie för en vecka sedan. Avtäckningen markerar ett historiskt ögonblick och betyder samtidigt att Volvo blir den första av världens premiumtillverkare att presentera en produktionsfärdig laddhybrid.

Bilen är sedan en tid under slutprovning och produktionen förbereds i Torslandafabriken. En förserie byggs i vår och strax efter semestern nästa år rullar de första kundbilarna ur fabriken.

Redan nu finns en lång kö av kunder, enligt uppgift från Volvohandeln är 4.600 bilar redan beställda, ett halvår innan produktionen ens startat – även det något av ett rekord för Volvo. Precis som priset, strax under 560.000 kronor, den dyraste Volvon i modellutbudet sedan XC90 V8.

Volvo V60 Plug-In Hybrid har en 215 hästars dieselmotor under motorhuven och en 70 hästars elmotor på bakaxeln samt ett batteri med kapacitet att låta föraren köra på elström upp till 50 kilometer. Föraren kan välja på tre körsätt: ren eldrift, bara dieseldrift eller båda motorerna tillsammans vilket också gör bilen fyrhjulsdriven.

V60 Plug-In Hybrid har en dieselmotor på 215 hk och en 70 hästars elmotor, samt ett batteri med kapacitet att köra på elström upp till 50 km.

auto motor & sport har noga följt projektet sedan det startade. Vi har fått vara med bakom kulisserna, se hur teamet bakom bilen jobbar och vi har åkt med prototypbilar och kört den produktionsklara plug-inhybriden.

Vi har också mött volvochefen Stefan Jacoby och samtalat med honom om framtiden för en biltillverkare som nu sjuder av liv och inovationslusta. Jacoby har inneburit en vitamininjektion för Volvo och nästa år blir en kanonad av olika nyheter med början redan några veckor efter nyår.

I nästa nummer av auto motor & sport (nr 1) berättar vi om Jacobys planer för Volvo och om den nya Volvo V60 Plug-In Hybrid

Volvo V60 Plug-In Hybrid

Efter första årets produktion på 1.000 bilar, som modellår 2013, kommer produktionen av Volvo V60 Plug-in Hybrid att öka till mellan 4.000 och 6.000 bilar årligen.

Plug-in hybrid är rätt sätt att bygga framtidens bilar, jag gör tummen upp för Volvo.
882
82