Officiell: Volvo V60 Plug-In Hybrid – nu med pris

Volvo har nu officiellt avtäckt den första produktionsfärdiga Volvo V60 Plug-In Hybrid. På plats: ett tiotal journalister från olika länder däribland auto motor & sports utsände. Nu vet vi vad den kommer att kosta.
Annons

Officiell: Volvo V60 Plug-In Hybrid - nu med pris
Vi följer detta Volvoprojekt sedan starten. Vår reporter har åkt prototypbilen och även kört den produktionsklara. Allt om bilen i nästa auto motor och sport, nr 1.

Det var inte utan stolthet som projektledaren, Johan
Rasmusson, drog av skynket från Volvos första elektrifierade bil, en laddhybrid
ur Volvos V60-serie för en vecka sedan. Avtäckningen markerar ett historiskt
ögonblick och betyder samtidigt att Volvo blir den första av världens
premiumtillverkare att presentera en produktionsfärdig laddhybrid.

Bilen är sedan en tid under slutprovning och produktionen
förbereds i Torslandafabriken. En förserie byggs i vår och strax efter
semestern nästa år rullar de första kundbilarna ur fabriken.

Redan nu finns en lång kö av kunder, enligt uppgift från
Volvohandeln är 4.600 bilar redan beställda, ett halvår innan produktionen ens
startat – även det något av ett rekord för Volvo. Precis som priset, strax
under 560.000 kronor, den dyraste Volvon i modellutbudet sedan XC90 V8.

Volvo V60 Plug-In Hybrid har en 215 hästars dieselmotor
under motorhuven och en 70 hästars elmotor på bakaxeln samt ett batteri med
kapacitet att låta föraren köra på elström upp till 50 kilometer. Föraren kan
välja på tre körsätt: ren eldrift, bara dieseldrift eller båda motorerna
tillsammans vilket också gör bilen fyrhjulsdriven.

Officiell: Volvo V60 Plug-In Hybrid - nu med pris
V60 Plug-In Hybrid har en dieselmotor på 215 hk och en 70 hästars elmotor, samt ett batteri med kapacitet att köra på elström upp till 50 km.

auto motor & sport har noga följt projektet sedan det
startade. Vi har fått vara med bakom kulisserna, se hur teamet bakom bilen
jobbar och vi har åkt med prototypbilar och kört den produktionsklara
plug-inhybriden.

Vi har också mött volvochefen Stefan Jacoby och samtalat med
honom om framtiden för en biltillverkare som nu sjuder av liv och
inovationslusta. Jacoby har inneburit en vitamininjektion för Volvo och nästa
år blir en kanonad av olika nyheter med början redan några veckor efter nyår.

I nästa nummer av auto motor & sport (nr 1) berättar vi om Jacobys planer för
Volvo och om den nya Volvo V60 Plug-In Hybrid

Officiell: Volvo V60 Plug-In Hybrid - nu med pris
Efter första årets produktion på 1.000 bilar, som modellår 2013, kommer produktionen av Volvo V60 Plug-in Hybrid att öka till mellan 4.000 och 6.000 bilar årligen.

Pressinformation: Volvos pressrelease V60 Plug-In Hybrid

Volvo V60 Plug-In Hybrid väntas snabbt bli slutsåld

Volvo Personvagnar står nu på tröskeln till introduktionen av Volvo V60 Plug-in Hybrid – laddhybriden som är företagets mest tekniskt avancerade bilmodell någonsin.
Produktionen startar i november 2012 och upplagan under det första modellåret är begränsad till 1.000 bilar. De kommer med specifikationen ”Pure Limited”, som bland annat inkluderar den högsta utrustningsnivån Summum.
Det indikativa priset på världens första laddhybrid med dieselmotor kommer att starta på strax under 560.000 kronor i Sverige.

– Intresset från marknaderna är stort. Vi är övertygade om att de första tusen bilarna kommer att vara sålda redan innan produktionen startar nästa höst, säger Stefan Jacoby, VD vid Volvo Personvagnar. Han tillägger:
– Med V60 Plug-in Hybrid stärker vi vår ledande position inom elektrifieringsområdet. Ingen av våra konkurrenter kan erbjuda kunderna en lika genialisk bil. Den tar hybridtekniken in i en ny dimension.
Volvo V60 Plug-in Hybrid är resultatet av ett nära samarbete mellan Volvo Personvagnar och den svenska elkraftsleverantören Vattenfall. Utvecklingsarbetet har finansierats gemensamt.
– Vi är mycket stolta över att kunna lansera den här unika bilmodellen tillsammans med Volvo. Laddhybriden understryker att elektricitet är det bästa bränslet för framtidens transporter, säger Vattenfalls VD Öistein Löseth.

Norden största marknaden
Efter den inledande volymen på 1.000 bilar med modellår 2013 kommer produktionen av V60 Plug-in Hybrid att öka till mellan 4.000 och 6.000 bilar från och med modellår 2014.
Cirka 30 procent av den totala volymen går till Sverige och övriga nordiska länder. Tyskland, Schweiz, Belgien, Frankrike, Holland och Storbritannien får en marknadsandel på mellan 5 och 15 procent vardera.
– Vi räknar med att orderböckerna fylls snabbt. De mest krävande kunderna har många exklusiva modeller att välja på. Men för den som verkligen vill vara helt ensam om att köra den mest genialiska bilen i världen finns bara vår V60 Plug-in Hybrid, avslutar Stefan Jacoby.

Bilen kommer till kunderna
Lanseringen av V60 Plug-in Hybrid kommer bland annat att ske via en etablering av tillfälliga, ”elektrifierande” lokaler bland annat i Stockholm, Berlin och London. Grundtanken är att kunderna ska möta bilen på platser där de känner sig hemma.
Undersökningar visar att V60 Plug-in Hybrid har sin huvudsakliga målgrupp bland kunder med frisk aptit på ny, unik teknik. Bilen är perfekt för den som vill ha överlägsna miljöegenskaper utan att kompromissa med någon av de etablerade egenskaperna i en modern bil.
Volvo Personvagnar räknar också med att 80 procent av totalvolymen kommer att vara företagsbilar.

Startpaket från Vattenfall ingår
Vattenfall erbjuder köparna av den nya laddhybriden ett startpaket som innehåller hundra procent förnybar el från företagets egen energiproduktion och en väggmonterad laddningsstation. Startpaketet blir tillgängligt på Vattenfalls huvudmarknader Sverige, Tyskland och Holland.
– Varken näringslivet eller samhället kan tackla klimatförändringarna på egen hand. Det är Volvo Personvagnars uppgift att ta fram bilar med minimerade koldioxidutsläpp, men det är samhället i sin helhet som måste skapa en hållbar framtid. Det här projektet visar hur samarbetet mellan expertis på olika områden tar oss närmare en övergång från individuella, koldioxidsnåla produkter till en klimatsmart livsstil, säger Stefan Jacoby.

Överlägsen teknik
Ur miljösynpunkt är laddhybriden helt överlägsen den första generationen hybridbilar, som i princip enbart minskar koldioxidutsläppen med cirka 15 procent jämfört med samma bilmodell utan hybriddrift.
Det stora, uppladdningsbara batteripaketet i V60 Plug-in Hybrid ger i hybridläge 65 procent lägre koldioxidutsläpp än en vanlig V60 med samma dieselmotor: 49 g/km. Detta motsvarar en bränsleförbrukning på minimala 1,9 liter/100 km.
Dessutom kan föraren med en enkel knapptryckning välja att köra upp till 50 kilometer med nollutsläpp på ren eldrift – alternativt ta ut diesel- och elmotorns samlade kapacitet för att skapa en veritabel körmaskin med 215+70 hästkrafter och ett vridmoment på 440+200 Nm.
– Det är valmöjligheten mellan bilens tre olika temperament som gör V60 Plug-in Hybrid överlägsen alla andra hybrider på marknaden. Tack vare knapparna Pure, Hybrid och Power är bilen det perfekta valet för en kompromisslös kund som vill ha minimala koldioxidutsläpp kombinerat med maximal körglädje, säger Stefan Jacoby.
En kartläggning över dagliga körsträckor visar att huvuddelen av de europeiska bilförarna kör mindre än 50 km per dag, t.ex. till och från arbetet. Vid längre resor ger dieselmotorn bilen samma räckvidd som en konventionell hybrid, men med avsevärt lägre koldioxidutsläpp.

Annons
Annons
Rulla till toppen