Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km

På Detroitsalongen visar Volvo en ny konceptbil: XC60 Plug-in Hybrid T8. Den nya fyrcylindriga turbomotorn ger 280 hk och i kombination med elmotorn finns hela 350 hk, tillräckligt för 0-100 km/h på 6,1 sekund. Trots det en förbrukning på 2,3 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 53 g/km.

Effekten på totalt 350 hk innebär att Volvo för första gången kan klistra beteckningen "T8" på bakluckan.

Det bästa av två världar – både miljö och prestanda – kombineras i nya Volvo XC60 Plug-in Hybrid, eller "tre bilar i en" som Volvo själva uttrycker det. Volvo XC60 Plug-in Hybrid kan köras enbart på el ("Pure", elbil), som hybrid ("Hybrid", snål och stark) eller i läget "Power" där 280 plus 70 hk samverkar för att ge maximala prestanda.

Den höga effekten på sammanlagt 350 hk i Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept innebär att man för första gången kan plocka fram beteckningen "T8" och klistra på bakluckan. Prestanda som en V8-motor, men i en helt ny form:

"Det är dags att sluta räkna cylindrar," säger Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development vid Volvo Personvagnar. "Fokus på fyrcylindriga motorer är det mest effektiva sättet att snabbt minska CO2-utsläpp och bränsleförbrukning utan att kompromissa med kundernas förväntningar på körglädje och prestanda," fortsätter Peter Mertens.

Konceptbilen ska premiärvisas på Detroitsalongen som öppnar snart och det är förstås ingen tillfällighet, Volvo vill ha en hög svansföring och behöver förbättra sin image för att nå tillbaka till den fina försäljning man hade för cirka tio år sedan i USA. I det sammanhanget passar Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept perfekt, enligt vd Stefan Jacoby:

"Tekniken i XC60 Plug-in Hybrid Concept är lika genialisk som unik. Du har möjlighet att köra med riktigt låg miljöpåverkan utan att ge bort någon av den lyxbilens etablerade fördelar. Ingen annan tillverkare har lyckats kombinera bränsleförbrukning på 0,23 liter milen och upp till 45 kilometers räckvidd på ren el i en kapabel, rymlig prestandabil med 350 hästkrafter," säger Stefan Jacoby.

Volvo XC60 Plug-In Hybrid får premiär på Detroitsalongen som öppnar i helgen.

Konceptbilen Volvo XC60 Plug-in Hybrid visar inte enbart miljöteknik i form av elmotorer utan är också en inblick i Volvos kommande motorfamilj "VEA" (Volvo Environmental Architecture). Den fyrcylindriga bensinmotorn på 2,0 liter ger 280 hk och 380 Nm, för första gången kopplad till en åttastegad automatlåda. I fortsättningen får vi vänja oss vid att det enbart blir fyrcylindriga motorer hos Volvo, bensin eller diesel:

"I XC60 Plug-in Hybrid Concept visar vi att våra kommande fyrcylindriga motorer får lika hög prestanda som dagens sexor. Samtidigt blir förbrukningen läge än i nuvarande fyrcylindriga motorer," säger utvecklingschefen Peter Mertens.

Den nya motorerna är uppbyggda som "moduler" med en cylindervolym på 0,5 liter, inte helt olikt de "vita" motorer som Volvo hittills använt för att kombinera ihop fyrcylindriga, femcylindriga och sexcylindriga motorer. Men i framtiden blir det bara fyrcylindrigt – eller trecylindrigt, vilket Volvo antyder i sitt pressmeddelande för XC60 Plug-in Hybrid Concept (klicka på länken för att ladda hem som pdf-dokument).

Volvo XC60 Plug-in Hybrid kan köras enbart på el, som hybrid, eller i läget "Power" där 280 + 70 hk samverkar för att ge maximal prestanda.

Duktigt jobbat av Volvo! En sån här skulle jag gärna själv ha på parkeringen...
1209
114