EU-körcykeln kan skrotas

Den kritiserade körcykeln för att mäta nya bilars förbrukning kan snart ersättas av en ny modell. WLTC ska användas i hela världen – men inte förrän 2017.

Vi testade två nya utmanare i kompaktklassen mot Volkswagen Golf i nummer 9/2012. Testförbrukningen blev 15 procent högre för Honda Civic och Volkswagen Golf jämfört med ECE-förbrukningen. Hyundai var dock värst: plus 36 procent! Foto: James Holm.

Vi testade två nya utmanare i kompaktklassen mot Volkswagen Golf i nummer 9/2012. Testförbrukningen blev 15 procent högre för Honda Civic och Volkswagen Golf jämfört med ECE-förbrukningen. Hyundai var dock värst: plus 36 procent! Foto: James Holm.

Nya bilmodeller måste passera genom en simulerad körcykel för att mäta bränsleförbrukningen vid stads-, landsvägs- och blandad körning. Men siffrorna stämmer nästan aldrig överens med den verkliga förbrukningen.

Därför arbetar nu EU tillsammans med FN på en ny global standard för mätning av bränsleförbrukningen. Den kallas WLTC (Worldwide Light-duty Test Cycle) och ska användas i både Europa, Kina, Indien, Japan, Sydkorea och USA.

Den nya körcykeln ska ge betydligt mer relevanta siffror för bränsleförbrukningen. Varje ny bil kan förses med två förbrukningssiffror. Först mäts förbrukningen med luftkonditionering, ljudanläggning och strålkastare avstängda. Sedan mäts förbrukningen med alla system och lampor aktiverade, för att lyfta fram maximal och minimal förbrukning. I det senare fallet är bilen också fullastad med passagerare.

Brittiska organisationen Society of Motor Manufacturers and Traders är positiva till förslaget. Just nu ligger fokus hos biltillverkarna på att optimera nya modeller för körcykeln, inte för vanlig bilkörning.

Men det dröjer innan WLTC blir standard i branschen. Utredningen är klar 2014 och den nya körcykeln kan eventuellt börja användas 2017.

Jag tycker det är hög tid att EU-körcykeln ersätts med något bättre.
709
13